Met een step in de trein? | NS Community
beantwoord

Met een step in de trein?


Ik wil graag mijn step meenemen in de trein, mag ik deze bij me houden of geldt hiervoor dezelfde regeling als voor een fiets?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 7 June 2015, 11:57

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Grappige vraag. Is de grootte van de step vergelijkbaar met een fiets? Ze zijn er in verschillende soorten en maten. In principe mag de grootste maat van uw bagage niet groter zijn dan 85 cm, behalve bij een skie.
Een step is een vervoermiddel dat als handbagage meegenomen kan worden. Een step mag dus mee zonder bijkomende kosten.
Dank u
Een step is een vervoermiddel dat als handbagage meegenomen kan worden. Een step mag dus mee zonder bijkomende kosten.

Nog even een bevestiging van mijn kant, dit klopt!
Maar ook als het een gewone "autopet" met luchtbanden is?
ik ben gister met de trein geweest en moest toch 6,- betalen...
Reputatie 4
Weet iemand ook het antwoord hoe het zit met het gebruik van steps op perrons, en in het station?
Dit omdat ik laatst in Utrecht over m'n hielen werd gereden door iemand op een step.
En het gebruik van een fiets is verboden, maar een step heeft dezelfde gevolgen voor reizigers.
Ik denk dat het gebruik dus verboden is, weet iemand hier meer van?
Ja, het rijden op een step is daar idd verboden
Maar ook als het een gewone "autopet" met luchtbanden is?
ik ben gister met de trein geweest en moest toch 6,- betalen...


Dat had in elk geval niet gemoeten. De Dagkaart Fiets geldt expliciet alleen voor (gedemonteerde) (lig-)fietsen en tandems. Alle andere vervoermiddelen mogen of gratis mee, of helemaal niet mee. Hieronder staan de voorwaarden waaruit dat blijkt.

5.4. Welke Voorwaarden gelden voor uw fiets en andere vervoermiddelen?
Onder Voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein.
NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevouwen vouwfietsen, rollators, scootmobielen en rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en gedemonteerde fietsen worden verstaan.
Voor de eerste categorie hoeft u geen apart Vervoerbewijs te hebben, maar u dient deze vervoer- middelen wel te stallen op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt, of kan veroorzaken. Indien NS van oordeel is dat hier wel sprake van is, kan zij u verplichten om de trein te verlaten.
Voor de tweede categorie geldt dat u uw fiets alleen mag meenemen in de trein als dit is toe- gestaan op grond van de Voorwaarden zoals deze door NS bekend zijn gemaakt. Daarbij gelden voor het vervoer van uw fiets de volgende voorschriften:
1) Op bepaalde dagen en tijden mag u geen fiets meenemen in de trein. Deze dagen en tijdstip-
pen staan vermeld op de website van NS en kunnen wijzigen;
2) U dient uw fiets te stallen in op een speciaal daarvoor geschikt gemaakte plaats in de trein.
Als de trein waarmee u wilt reizen (bij uitzondering) geen speciale plek voor fietsen heeft, of
indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen;
3) U dient voor uw fiets een apart daarvoor bestemd geldig Vervoerbewijs bij u te hebben;
4) U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen, tenzij de
conducteur u toestemming geeft deze op uw fiets te laten.
Andere dan de in artikel 5.4 genoemde vervoermiddelen mag u niet meenemen, tenzij u daarvoor van NS een ontheffing heeft gekregen of tenzij deze meegenomen worden als Handbagage en deze binnen de voor Handbagage gestelde beperkingen vallen en geen verbrandingsmotor hebben.

5.5. Welke Voorwaarden gelden voor uw Handbagage?
Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken.
NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.
U gaat ermee akkoord dat NS uw achtergebleven of onbeheerde Handbagage kan openen, contro- leren en – indien nodig – vernietigen. Indien uw achtergebleven of onbeheerde Handbagage geen (vermoeden van) gevaar of overlast oplevert, geldt uw Handbagage als gevonden voorwerp zoals bedoeld in artikel 7.
Een step is een vervoermiddel dat als handbagage meegenomen kan worden. Een step mag dus mee zonder bijkomende kosten.

ik had vandaag mijn step mee en ik moest dus een kaartje kopen zei de condicteur
hij zei je hebt geluk dat ik een aardige condicteur ben maar anders had het je 50 euro plus die 6 euro voor een fiets kaartje gekost
Neem volgende keer gewoon een printje van dit topic mee.

Een step is een vervoermiddel dat als handbagage meegenomen kan worden. Een step mag dus mee zonder bijkomende kosten.

Nog even een bevestiging van mijn kant, dit klopt!
Neem volgende keer gewoon een printje van dit topic mee.
Een step is een vervoermiddel dat als handbagage meegenomen kan worden. Een step mag dus mee zonder bijkomende kosten.
Nog even een bevestiging van mijn kant, dit klopt!

Die Thijs2 werkt niet meer voor de NS...
Doet dat er toe? Lijkt mij van niet.
Reputatie 6
Badge
Tenzij NS sindsdien de regels omtrent steppen heeft aangepast, ben ik het met Nooduitgang eens.

Hallo. Zijn de regels van de step gewijzigd?

Ik heb een sportstep. Niet opvouwbaar. 

Ook kan ik eerste klasse rijden. In de lounge kan ik hem mee nemen. Met name bij de bank kan hij dan staan. 

 

Je mag met een step in de trein. Je hebt je nog wel aan de volgende regels te houden:

 

  • Je handbagage mag niet meer dan (hoogte, breedte of diepte) 85 centimeter zijn.
  • Houd je bagage in de gaten: het is je eigen verantwoordelijkheid. 
  • Je zorgt ervoor dat je bagage het gangpad en andere reizigers niet belemmert of hindert en niet een zitplaats inneemt als een medereiziger daarop aanspraak maakt.

Dank! Dus dan (toch) een fietskaartje kopen ?

Ik heb even naar een sportstep gegoogled en je dient hier inderdaad een fietskaartje voor te kopen. 

Bedankt voor de aanvulling. Fijn.

Badge +3

En als je step telt als fiets dan mag hij natuurlijk niet mee de (lounge)coupé in. Je zult dan het fietsbalkon moeten opzoeken, en als je hem niet op slot of ergens aan vast kunt zetten erbij moeten blijven.

Ik heb denk ik een oplossing, wat als je de step in een grote zak stop tijdens de NS rit?

Reputatie 7

Dan kan men je in principe nog steeds aan die eis van 85 centimeter houden.

 

Sterker nog: bagage van 85cm max (lengte of breedte of diepte) mag gratis mee. Voor fietsen moet je een fietskaartje kopen. Een sportstep is noch 85cm klein noch een fiets. Dus die mag niet mee.

Reageer