Skip to main content
Als het erg rustig is in de trein en ik in een (bijna) lege coupe zit vind ik het fijn om mijn schoenen uit te doen en dan met mijn voeten te steunen op de stoel tegenover mijn stoel.

Is dit toegestaan? Of mag het niet conform de huisregels van de NS?
Huisregels



Zorg dat uw bagage andere reizigers niet hindert. Plaats bagage in de daarvoor bestemde rekken of onder uw stoel.

Roken is in binnenlandse en internationale treinen nergens toegestaan. De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan. Let op: ook het gebruik van een elektronische sigaret is alleen toegestaan in de gemarkeerde rookzones op de perrons en de stations.

Houd het schoon voor andere reizigers. Geen voeten op de bank.

Stoor niet met luide (telefoon)gesprekken en/of muziek.

Laat uitstappers voorgaan. Stap niet in na het fluitsignaal: u riskeert een ongeluk.




Is dus niet toegestaan volgens de huisregels. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen schoenen aan of uit of een krant eronder. ;)


In de NS Huisregels staat inderdaad dat het niet mag. Bovendien loop je risico op een boete, ik weet niet precies hoeveel maar dat kan iemand van de NS je wel vertellen.



Bovendien begrijp ik het nut er niet zo van. Ik ga meestal niet in zon vis-a-vis(of hoe heet dat?) opstelling zitten maar ergens waar een stoel voor je zit, in de meeste treinen van NS heb ik ondanks dat ik best lang ben genoeg ruimte om mijn benen te strekken.


In de huisregels wordt er geen onderscheid in gemaakt of je jouw voeten op de bank mag laten rusten op een krant. Ik denk dat dat op die manier wel vaak gedoogd wordt, maar het kan een boete opleveren in het ergste geval.



Je kan natuurlijk ook (als het niet druk is in de trein) op de stoel naast het gangpad zitten en je benen even languit strekken tegen het onderstaande randje net boven de vloer. ;)




Hallo Maxietaxie1,



Ik heb je vraag verplaats naar 'In de trein'. In de huisregels staat inderdaad vermeld dat dit niet is toegestaan.



Vriendelijke groet,

Marjan
Voor degene die willen weten welk sanctiebedrag hiervoor staat is € 90,-. Kan je veel leuke dingen mee doen hoor 😃.
Voor degene die willen weten welk sanctiebedrag hiervoor staat is € 90,-. Kan je veel leuke dingen mee doen hoor 😃.





Beste Loes,

Wat kost het als ik ze op een tafeltje leg; dat doe ik thuis n.l. ook (en daar is het gratis)






Beste Loes,

Wat kost het als ik ze op een tafeltje leg; dat doe ik thuis n.l. ook (en daar is het gratis)





Ik vrees hetzelfde, heel officieel verwoord worden voorzieningen op een andere manier gebruikt dan waar ze voor bedoeld zijn en daar staat dezelfde sanctie op. Sorry.
Als ik eerlijk mag zeggen leg ik heel soms wel eens mijn benen op het tafeltje, wapperend met mijn voeten in de lucht. Dat zou wel mogen, lijkt me.

Maar ik geef toe, het zal er wel iets te overdreven relaxed uitzien voor reizigers....
Als ik eerlijk mag zeggen leg ik heel soms wel eens mijn benen op het tafeltje, wapperend met mijn voeten in de lucht. Dat zou wel mogen, lijkt me.

Maar ik geef toe, het zal er wel iets te overdreven relaxed uitzien voor reizigers....




Zoals Loes (HC) hiervoor al schreef is ook dat niet toegestaan, omdat je de voorzieningen (het tafeltje, dus) anders gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn.



Ik denk dat in de praktijk de soep niet zo heet gegeten zal worden (behalve wanneer je misschien een HC met hoofdpijn treft), zeker als je de schoenen uit hebt of anders een krant onder je schoenen legt ter bescherming van die "voorzieningen".

Ik heb bij genomen voorzorgsmaatregelen in ieder geval nog nooit een conducteur er opmerkingen over horen maken. Wel als je met "kale" schoenen de voeten op de bank had gelegd.



Wordt tijd dat de IC's van couchettes worden voorzien. 🙂
ik vind het vies, onhygiënisch, ergerlijk, en eigenlijk gewoon aso. Ook al is het met je schoenen uit, of met een krant.



Doe het gewoon lekker thuis, en niet in de trein.



ik heb ooit eens een paar jaar foto's getwittered van dit soort gevallen, je kunt ze nu nog vinden op Pinterest.



groet,



marcel



https://
ik vind het vies, onhygiënisch, ergerlijk, en eigenlijk gewoon aso. Ook al is het met je schoenen uit, of met een krant.



Doe het gewoon lekker thuis, en niet in de trein.



ik heb ooit eens een paar jaar foto's getwittered van dit soort gevallen, je kunt ze nu nog vinden op Pinterest.



groet,



marcel



https://




Maar nu het volgende, Marcel.



Iemand staat met koffers en/of tassen lekker in de regen op het perron; de tassen uiteraard op de grond.

Eenmaal in de trein worden die vieze, natte tassen uiteraard niet op de grond gezet (of eventueel in het bagagerek indien voorhanden), nee, gewoon op een bank c.q. stoel. Da's makkelijker als je er iets uit wilt pakken.



Dat is toch eigenlijk net zo goor?

Daar heb ik een conducteur (ook) nooit iets over horen zeggen.




Beste Loes,

Wat kost het als ik ze op een tafeltje leg; dat doe ik thuis n.l. ook (en daar is het gratis)





Dan kan ik voor die €90 beter lekker uit eten gaan.



Ik vrees hetzelfde, heel officieel verwoord worden voorzieningen op een andere manier gebruikt dan waar ze voor bedoeld zijn en daar staat dezelfde sanctie op. Sorry.

Ik ben het met Marcel eens, voeten horen op de grond, met of zonder schoenen. En op/over het tafeltje vind ik ronduit vreemd. Al snap ik het wel om ze even te laten ontspannen, maar dat doe je niet op deze manier in een trein.



Maar ik zie genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat veel mensen er anders over denken 😉
Je maakt de zitting ook nog eens stuk door er je voeten op te leggen.
Je maakt de zitting ook nog eens stuk door er je voeten op te leggen.



Wat zou er met de zitting gebeuren als ik er met mijn 115 kg regelmatig op zit?


Hallo Hans,



Die 115kg kan de stoel wel aan hoor. Maak je geen zorgen. 😉



Met vriendelijke groet,



Brian
Aan de reacties lees ik weer de typische Nederlandse gedachten gang: "ja, maar dit en ja, maar dat". Kunnen we met z'n allen niet gewoon de regels respecteren en de daarop volgende sancties nemen voor wat ze zijn. De 90 Euro is zonder meer terecht. De kosten van het innen van het bedrag en de reparatie van de banken moeten ook ergens van betaald worden en het is oneerlijk dat reizigers die zich niet zondigen aan het beschadigingen en bevuilen van de banken daarvoor mede moeten opdraaien. Boetebedragen zijn zo vastgesteld met als doel: correctie van fout gedrag,onder het mom van: "wie niet horen wil, moet maar voelen!". Je moet als reiziger denken: "balen, maar ik weet tenminste dat ik nog een keer zo'n bedrag moet betalen, als ik zoiets weer doe!". Daarvoor hoeft niet eens waarschuwing gegeven te worden. Overtreding=overtreding.
Wellicht is de mening van sommigen na 3 jaar inmiddels gewijzigd 😉.
Als ik eerlijk mag zeggen leg ik heel soms wel eens mijn benen op het tafeltje, wapperend met mijn voeten in de lucht. Dat zou wel mogen, lijkt me.

Nee, dat mag dus niet en het is niet de bedoeling dat U uw eigen regels verzint. Bij Arriva waar ze geen conducteurs hebben maar wel camera's in de trein die de machinist ziet krijg je in dergelijke gevallen ook meteen een officiële waarschuwing via de omroepinstallatie. De meeste mensen snappen dan wel dat het menens is.


Nee, dat mag dus niet en het is niet de bedoeling dat U uw eigen regels verzint. Bij Arriva waar ze geen conducteurs hebben maar wel camera's in de trein die de machinist ziet krijg je in dergelijke gevallen ook meteen een waarschuwing via de omroepinstallatie. De meeste mensen snappen dan wel dat het menens is.




Ja, maar dat is weer topisch iets voor Arriva. Ik vind dat eigenlijk wel een beetje belachelijk als ik even heel eerlijk mag zijn.

Ik zou mij niet op mijn gemak voelen als ik in zo´n Arriva trein zat en de hele tijd in de gaten zou worden gehouden via de camera.


Ik zou mij niet op mijn gemak voelen als ik in zo´n Arriva trein zat en de hele tijd in de gaten zou worden gehouden via de camera.


Dat klinkt een beetje naief. Om je uit de droom te helpen: op alle grotere stations hangen camera's die mensen van S&V permanent gebruiken voor observatie. Ook in de bus, in de bioscoop, in veel winkels, in parkeergarages, bij geldautomaten, in binnensteden, op vliegvelden, etc. is het niet anders. Ook alle nieuwere NS-treinen zijn trouwens met observatiecamera's uitgerust.



Camera's als observatie- c.q. bewakingsmiddel zijn gewoon toegestaan. Alleen voor het opslaan en bewaren van beelden gelden er beperkingen.


Dat klinkt een beetje naief. Om je uit de droom te helpen: op alle grotere stations hangen camera's die mensen van S&V permanent gebruiken voor observatie. Ook in de bus, in de bioscoop, in veel winkels, in parkeergarages, bij geldautomaten, in binnensteden, op vliegvelden, etc. is het niet anders. Ook alle nieuwere NS-treinen zijn trouwens met observatiecamera's uitgerust.



Camera's als observatie- c.q. bewakingsmiddel zijn gewoon toegestaan. Alleen voor het opslaan en bewaren van beelden gelden er beperkingen.




Ja, dat weet ik. Maar daar word ik niet letterlijk op het moment in de gaten gehouden. Meestal worden zulke beelden pas veel later terug bekeken als er werkelijk een incident heeft plaatsgevonden op die plaats.



Maar dat is dus bij Arriva niet zo blijkbaar.
Dat is nog steeds naief. Ook op stations (door S&V), op vliegvelden (door de marechaussee), in de bus (door de chauffeur), de parkeergarage (door de portier) en in sommige grote winkels (door de beveiliging) wordt je wel degelijk geobserveerd.



Hogere kosten en wettelijke beperkingen m.b.t. opslag zijn de reden dat men vaak liever met observatie werkt dan met de opslag van beelden. Daarnaast is opsporing achteraf een heel juridisch gedoe en daardoor minder effectief dan directe observatie.
Dat is nog steeds naief. Ook op stations (door S&V), op vliegvelden (door de marechaussee), in de bus (door de chauffeur), de parkeergarage (door de portier) en in sommige grote winkels (door de beveiliging) wordt je wel degelijk geobserveerd. Juist de wettelijke beperkingen m.b.t. opslag zijn de reden dat men vaak liever met observatie werkt dan met de opslag van beelden.



Dat kan wel zo zijn, maar ik zal niet meteen een luide omroep krijgen door een luidspreker voor een heel klein iets als je voeten even op de bank leggen ofzo. Maar dat is bij Arriva dus wel zo.
Een machinist die af en toe een blik naar wat er in zijn trein gebeurd werpt is toch logisch?

In de bus doen ze dat al jaren zonder camera, en ze zien alles...

Reageer