beantwoord

Misbruik eersteklas Alphen-Gouda

  • 2 April 2022
  • 8 reacties
  • 348 Bekeken

Reputatie 1

Ik zie geregeld hele jongerengroepen pontificaal de eersteklas in duiken.

Het daar onderling over hebben.

 

In hun camping-smoking, petjes, capusjonnetjes.

(Poten op de bank?)

 

‘Eersteklas'.

 

Doordat ze weten dat er bijna nooit gecontroleerd wordt.

En de machinist die ze passeert(!) op b.v. Alphen geen zin heeft om ze in zijn eentje aan te spreken.

 

Hetzelfde voor zwartrijders.

 

Doe er wat aan.

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 2 April 2022, 23:30

Bekijk origineel

8 reacties

De machinist van R-net heeft een andere taak op de trein dan reizigers controleren, daar zijn op het R-net traject controleurs voor aangesteld. Daarbij rijden op dit R-net traject net opgeleide zeer jonge machinisten die niet echt overwicht hebben om in hun eentje op te treden tegen groepen.

Het is een keuze geweest om in de aanbesteding voor dit traject niet te eisen dat er een Hc op de trein kwam vanwege de kosten. De fout ligt dus in eerste instantie bij de aanbesteding van de overheid.

Daarnaast is het traject wel bekend vanwege zijn overlast, ook op de NS treinen zijn er de nodige (ernstige) incidenten geweest op dit traject dus het zal mogelijk ook aan het type reiziger liggen waardoor dit ontstaat.

Reputatie 7
Badge +3

Het type reiziger zal ook wel op andere trajecten reizen, maar ze weten vast wel dat er op dit specifieke traject nog minder controle is dan op andere trajecten en dat er geen HC in de trein aanwezig is, waardoor ze dit over het algemeen ongestraft kunnen doen. Voor Corona, en zeker in de tijd dat V&S nog actief was op Twitter, zag ik nog wel eens berichten dat men daar een controle actie hadden gehouden, waarbij er de nodige boetes werden uitgedeeld. 

En de klachten over dit traject op deze community zijn talrijk, ik kan zo een lange lijst aan topics hier plaatsen. Alleen kunnen de meeste community leden deze niet lezen aangezien ze in het archief zijn geplaatst. 

Reputatie 7

Het is een keuze geweest om in de aanbesteding voor dit traject niet te eisen dat er een Hc op de trein kwam vanwege de kosten. De fout ligt dus in eerste instantie bij de aanbesteding van de overheid.

Daar hebben we hem weer: de kosten. En later pluk je dus de zure vruchten.

Een artikel van een aantal jaren geleden:

https://spoor.fnv-magazine.nl/032020/agressie-en-geweld/

 

Het is een keuze geweest om in de aanbesteding voor dit traject niet te eisen dat er een Hc op de trein kwam vanwege de kosten. De fout ligt dus in eerste instantie bij de aanbesteding van de overheid.

Aangezien de kosten van conducteurs in Nederland langzamerhand absurd zijn is dit geen fout maar een noodzakelijke beslissing. Daarnaast voert 80-90% van de conducteurs niets uit.

Dat treinen zonder vaste conducteurs geen probleem zijn blijkt in andere regio's en in bijv. Duitsland waar de controle zonder vaste conducteurs meestal beter is dan bij NS.

Reputatie 7

Aangezien de kosten van conducteurs in Nederland langzamerhand absurd zijn is dit geen fout maar een noodzakelijke beslissing. 

Dat treinen zonder vaste conducteurs geen probleem zijn blijkt in andere regio's en in bijv. Duitsland waar de controle zonder vaste conducteurs meestal beter is dan bij NS.

Nu moet ik zeggen dat ik bijv. in de Blauwnetstoptreinen van Zutphen naar Oldenzaal en Zwolle-Enschede zelden overlast o.i.d. ervaar. Ander type reizigers? Of simpelweg de regelmatige "vliegende controle" bij Blauwnet door geüniformeerd (en soms óók niet-geüniformeerd!) personeel? 

Hoe dan ook, specifieke lijnen in Nederland, zoals Gouda -Alphen, behoeven blijkbaar extra aandacht want op díe lijnen helemaal geen controle uitvoeren is een recept voor ellende.

Reputatie 7
Badge

Mijn ervaring met Blauwnet is inderdaad dat personeel zichtbaar aanwezig is. Iet wat van R-net niet gezegd kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn ervaring met Blauwnet is inderdaad dat personeel zichtbaar aanwezig is. Iet wat van R-net niet gezegd kan worden. 

Op de lijn geldermalsen-dordrecht bij R net in februari 2022 zowel op heen als terugweg controle gehad. 

Reputatie 7
Badge +3

Die wordt dan ook niet door NS gereden. R-net zelf is geen vervoerder maar wordt door meer meerdere vervoerders gereden. Zo rijden er in mijn regio ook een aantal Arriva als R-net.

Reageer