mond neuskapje | NS Community
beantwoord

mond neuskapje

  • 15 November 2021
  • 52 reacties
  • 1381 Bekeken

Reputatie 1

In de trein vele zonder mond/neuskapje

handhaving echt nul vanuit conducteur 

waarom de horeca wel beboeten maar de NS niet.

walgelijke houding van de conducteur trouwens.

ik werk me kapot in de zorg, voor wie en wat als de houding zo is en blijft

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 November 2021, 17:37

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 5

 

Inmiddels is toch gebleken dat het wel zinvol is om een mondkapje te dragen. Ook in dectein dus....

https://www.nu.nl/coronavirus/6168661/mondkapjes-volgens-studie-effectiefste-maatregel-tegen-coronabesmetting.html

Reputatie 6

Het is weer gegoochel met cijfers, vooral wat de ongevaccineerden betreft. Dat aantal lijkt al maanden gelijk te blijven. Zijn al de mensen die een positieve test hebben dan allen al gevaccineerd? Van de paar 100.000 positief getesten zal een groot deel ongevaccineerd zijn (mag je hopen). En wat als je genezen bent…. dan ben je op natuurlijke wijze immuun geworden. Daarvan hoor je geen aantallen. Met het hogere aantal positieve tests stijgt ook het aantal mensen dat na een goede week genezen en immuun zijn.
Het testen lijkt meer een afleiding…. Als ik zou doen wat ze zeggen dan zou ik elke dag moeten bellen voor een afspraak….. je bent na 40 jaar zware shag elke dag wel wat hoesterig.



 

Badge +3

Bij mijn weten zijn Pfizer en Moderna mRNA vaccins. Jansen en AstraZeneca zijn wel vectorvaccins, en mogen gewoon gebruikt worden, maar de effectiviteit is lager.

Dus stel dat die 60% is dan zijn 4 op de 10 gevaccineerden alsnog niet beschermd.

Als je kinderen niet meetelt dan zitten we in NL op (zie https://coronadashboard.rijksoverheid.nl)

84,7% van alle mensen van 18 jaar en ouder is volledig gevaccineerd. 88,3% van deze leeftijdsgroep heeft minimaal één prik gehad.

En dat is inderdaad te weinig voor een R-waarde kleiner dan 1.

Gezien de effectiviteit (die afneemt na verloop van tijd) en het feit dat gevaccineerden alsnog besmet kunnen raken en het virus overdragen (weliswaar in mindere mate) is testen bij klachten juist erg belangrijk, maar is logistiek is het dus niet haalbaar om iedereen elke keer te laten testen (G1) want dan heb je ineens 9 keer zoveel mensen bij de testlocaties.

@dorae_mon Het is gewoon niet realistisch te verwachten dat - nu het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd en nauwelijks nog risico loopt op een ernstig ziekteverloop tenzij behorend tot een zware risicogroep - het animo nog erg hoog is om nauwkeurig alle veiligheidsmaatregelen op te volgen.

Momenteel is maar 70% van de bevolking gevaccineerd, dat cijfer is zo laag omdat kinderen onder de 18 in de meeste cijfers buiten beschouwing worden gelaten (terwijl zij wel een besmettingsbron vormen). Dat betekent dat er nog 5 miljoen ongevaccineerden rondlopen en volgens immunologen krijg je het virus daarmee nooit weg welke maatregelen je ook neemt. Daarvoor is 90% nodig. 

2G is dan de beste oplossing maar dan mag je ook geen uitzondering voor kinderen maken anders is ook dat zo lek als een zeef. Uiteindelijk ben ik bang dat het daarom wederom uitdraait op een maandenlange volledige lockdown. De politici roepen bij alles dat ze dat niet willen maar worden momenteel vanzelf ingehaald door de realiteit. 

Overigens zou een hoop weerstand tegen vaccinatie worden weggenomen als de EMA ook klassieke vaccins zou toelaten en niet alleen vectorvaccins als Moderna of Pfizer die inderdaad meer onbekende bijwerkingen hebben. Helaas draait het bij de EMA echter primair om de bescherming van de belangen van westerse pharmaceuten die hebben ingezet op vectorvaccins. .

Voor de trein betekent het: ga alleen met de trein als het niet anders kan en vermijd contact met anderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

 

Zelf een conducteur opzoeken, of een SMS of WhatsApp bericht sturen naar 06 1318 1318 blijft natuurlijk wel altijd een optie als je je echt niet veilig voelt in die situatie. Via het telefoonnummer kom je uit bij onze Veiligheidscentrale, die naar gelang de situatie eventueel personeel kan heensturen.

Is het misschien geen beter idee als mensen die zich kwetsbaar achten en die toch noodzakelijk van het OV gebruik moeten maken gewoon zichzelf zo goed mogelijk beschermen? Bijvoorbeeld met een FFP3 masker of desnoods met een professioneel type gasmasker dat ook de ogen beschermt. Het is gewoon niet realistisch te verwachten dat - nu het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd en nauwelijks nog risico loopt op een ernstig ziekteverloop tenzij behorend tot een zware risicogroep - het animo nog erg hoog is om nauwkeurig alle veiligheidsmaatregelen op te volgen. 

Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke = de huidige Nederlandse moraal.

Reputatie 5

@dorae_mon Het is gewoon niet realistisch te verwachten dat - nu het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd en nauwelijks nog risico loopt op een ernstig ziekteverloop tenzij behorend tot een zware risicogroep - het animo nog erg hoog is om nauwkeurig alle veiligheidsmaatregelen op te volgen.

 

En door ditsoort  kromme redeneringen is er nou juist zo'n piek in de besmettingen: zelf twee keer gevaccineerd en gezond dus je niet aan de regels houden. En er niet bij na (willen) denken dat iedereen ook contact heeft met ouderen en/of kwetsbaren die wel een hoog risico hebben op een ernstig ziekteverloop.

Reputatie 6

Ik blijf het maar roepen en veel mensen hebben het maar niet door: of je “kwetsbaar” bent, dat weet je niet vantevoren, dat kun jij ook zijn. Ik heb gehoord van kerngezonde mensen met vaccinatie die in het ziekenhuis terechtkwamen. Je gaat dan met vaccinatie misschien vrij zeker niet dood, maar langs het randje is ook niet echt iets wat je wilt, lijkt me.

Dus wees gewoon voorzichtig, voor jezelf en voor anderen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Verder zou het ook wel fijn zijn als het ‘R’-getal eens wat naar beneden zou gaan. Zolang dat nog boven de 1 is, worden alleen maar méér mensen besmet, onder de 1 dooft het uit, dat is de situatie die we moeten hebben.

Reputatie 5

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

 

Zelf een conducteur opzoeken, of een SMS of WhatsApp bericht sturen naar 06 1318 1318 blijft natuurlijk wel altijd een optie als je je echt niet veilig voelt in die situatie. Via het telefoonnummer kom je uit bij onze Veiligheidscentrale, die naar gelang de situatie eventueel personeel kan heensturen.

Is het misschien geen beter idee als mensen die zich kwetsbaar achten en die toch noodzakelijk van het OV gebruik moeten maken gewoon zichzelf zo goed mogelijk beschermen? Bijvoorbeeld met een FFP3 masker of desnoods met een professioneel type gasmasker dat ook de ogen beschermt. Het is gewoon niet realistisch te verwachten dat - nu het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd en nauwelijks nog risico loopt op een ernstig ziekteverloop tenzij behorend tot een zware risicogroep - het animo nog erg hoog is om nauwkeurig alle veiligheidsmaatregelen op te volgen. 

In nederland valt het overigens nog heel erg mee vergeleken duitsland. Daar word zelfs overwogen 3G in te voeren in het OV, dus zonder test, vaccinatie of aanraking met corona kom je niet meer in het OV.

 

Of wat nederland doet verstandig is, die mening uit ik hier niet maar we hebben wel veel hoge besmettingen… (de hoogste aantal sinds begin van de pandemie)

In de trein vele zonder mond/neuskapje

handhaving echt nul vanuit conducteur 

waarom de horeca wel beboeten maar de NS niet.

walgelijke houding van de conducteur trouwens.

ik werk me kapot in de zorg, voor wie en wat als de houding zo is en blijft

Ik ben het er wel mee eens dat de conducteur veel te vaak een mondkapje naar beneden heeft, en dat dit in de trein de gevaarlijkste besmettingbron is (naast alle wappies). De oplossing zou zijn om zelf een FFP2 of FFP3 mondkapje te dragen (en evt handschoenen). Ze zijn wel wat duurder maar met zo'n mondkapje bescherm je ook jezelf.

Reputatie 5

Even aansluitend op Robert B. en Stijn NS:Ik ga niet voor BOA spelen!

 

Vandaar ook dat als het gaat om een situatie waarin je je echt niet veilig voelt.

Badge +3

Helaas Stijn, zodra je over mondkapjes(gedrag) begint bij 06 1318 1318 dan is het antwoord ‘eigen verantwoordelijkheid, zoek (zelf) de conducteur maar’. Ze doen daar echt niets mee.

Dat trouwens uit de tijd dat het allemaal wel goed ging met de cijfers. Wellicht dat ze in de huidige situatie (20.000+ besmettingen per dag) inzien dat de conducteur erop af sturen toch echt wenselijk is. Of misschien zelfs wel V&S om écht te handhaven.

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

Ik wil graag even terugkomen op het eerdere advies van mijn collega, als gevolg van de daarna gevoerde discussie en de terecht gebrachte punten (en stiekem omdat er momenteel ook niet echt een antwoord als ‘beste antwoord’ valt te markeren :sweat_smile: ). Het aanspreken van medereizigers op het niet dragen van een mondkapje is uiteraard iets wat lang niet altijd tot een gewenst resultaat gaat komen. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen het ziet zitten om dit in een treinreis te doen en dat dit dus ook altijd een keuze is waar iemand zelf over moet beslissen. Waar het vooral om gaat, zoals ook al door anderen is geopperd, is dat het dragen van een mondkapje een eigen verantwoordelijkheid is van de reiziger, als onderdeel zijnde van de maatschappij. Meer controle zal er misschien in helpen dat iets minder reizigers hun mondkapje niet dragen, maar dit zal het niet volledig oplossen.

Zelf een conducteur opzoeken, of een SMS of WhatsApp bericht sturen naar 06 1318 1318 blijft natuurlijk wel altijd een optie als je je echt niet veilig voelt in die situatie. Via het telefoonnummer kom je uit bij onze Veiligheidscentrale, die naar gelang de situatie eventueel personeel kan heensturen.

Tsja, het is de vraag hoeveel “jouw” “vrijheid” “mijn” “vrijheid” mag inperken. Daar kun je heel lang over discussiëren, maar ik merk dat dit principe vaak over het hoofd wordt gezien. Méér vrijheid voor de één is daardoor minder vrijheid voor de ander.

Als mensen van hun wettelijk recht gebruikmaken moet je ze daar dan voor straffen of in hun vrijheid beperken?

Ja, bepaalde keuzes hebben bepaalde consequenties.

Reputatie 7
Badge +1

Moet er ten eerste controle zijn overal. Maar die is er bijna nergens, en in het ov al helemaal niet!

En gaat iemand het leger inzetten als ik een patat/frietje wil afhalen of eten bij de snackbar? Nou nee dus.

Ik moest hier trouwens stiekem wel om lachen, want ik zie het nu dus voor me (iets met beelddenken). Net als dat feestje in de kerk overigens… 😂

Laten we iig hopen dat de huidige maatregelen ervoor zorgen dat mensen wakker worden, en snappen dat ze zich toch echt eens aan de basismaatregelen moeten gaan houden.

Ik heb er een hard hoofd in echter.

Reputatie 7
Badge +1

@Philned, je vergeet echter wel dat als we die beperkingen niet instellen, het binnen no-time dusdanig omhoog gaat qua besmettingen en ziekenhuisopnames dat iedereens vrijheid nog veel meer ingeperkt moet worden. Eigenlijk wat nu gebeurd dus… Ik ben trouwens niet voor geheel uitsluiten. Dat dan weer niet.

Verder sluit ik me aan bij jouw laatste zin.

Reputatie 7
Badge +3

Wat veel te weinig belicht wordt is dat de niet-gevaccineerden beschermd moeten worden tegen infecties door zoveel mogelijk thuis te blijven. De voorspelling is dat iedere ongevaccineerde wel een keer corona gaat krijgen. Dat leidt tot een totale overbelasting van de zorg wanneer alle ongevaccineerden gelijktijdig corona oplopen.

In zoverre zijn ongevaccineerden wel degelijk verantwoordelijk voor de totale overbelasting van de zorg en het uitstel van allerlei reguliere zorg. En maar kwaken over vrijheid. Ja, de vrijheid om corona op te lopen met alle gevolgen van dien. De gevaccineerden zijn wel een beetje klaar met deze zorgrovers. Je zult maar op bijvoorbeeld op een transplantatie zitten te wachten en er ligt een maand een wappie op een IC-bed dat voor jou bestemd was.

Uiteraard met uitzondering van degenen die om medische redenen geen vaccinatie kunnen nemen. Dat is een zeer schrijnende situatie waarvoor geen eenvoudige oplossing is.

Er is natuurlijk wel een klein lichtpuntje aan het einde van de tunnel. Als alle ongevaccineerden corona hebben gehad kunnen ze een herstelbewijs en QR-codes krijgen die een jaar geldig gaan zijn.

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Persoonlijk vind ik, en daarbij is het totaal onbelangrijk of ik gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd ben, dat niemand (gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd) mij in mijn vrijheid belemmert. Zo zijn er heel weinig dingen die anderen doen die mij in mijn vrijheid kunnen beperken.

Het begint er enstig op te lijken dat er een soort van vaccinatieplicht komt (want iedereen dagelijks testen gaat het niet worden natuurlijk, dat moge duidelijk zijn).

Regels en wetten doen dat wel. maar laten we het maar weer over treinen hebben

Die wet komt er niet, althans niet in de vorm die men voor ogen heeft (ongevaccineerd geen toegang?)

Moet er ten eerste controle zijn overal. Maar die is er bijna nergens, en in het ov al helemaal niet!

En gaat iemand het leger inzetten als ik een patat/frietje wil afhalen of eten bij de snackbar? Nou nee dus.

Personeel daar ook geen kapje, dus zet ze maar erbij op de bon! Leve de vrijheid (alle maatregelen worden in acht genomen door de meeste bezoekers) en die ene zonder mondkapje mag ook bestellen.

Zonder mondkapje mag je zelfs binnen eten (maar dan wel met code).

Mag ik even naar de WC? Ja natuurlijk! Waarom een Coronabewijs tonen daarvoor? Tja, de wet hè? :tired_face:

Reputatie 6

Tsja, het is de vraag hoeveel “jouw” “vrijheid” “mijn” “vrijheid” mag inperken. Daar kun je heel lang over discussiëren, maar ik merk dat dit principe vaak over het hoofd wordt gezien. Méér vrijheid voor de één is daardoor minder vrijheid voor de ander.

Als mensen van hun wettelijk recht gebruikmaken moet je ze daar dan voor straffen of in hun vrijheid beperken?

Je hebt precies mijn punt gemist. Het gaat er om dat in het algemeen elke vergroting van vrijheid van de één leidt tot een verkleining van vrijheid van de ander. Zolang dat niet erkend wordt, heeft het geen zin om over “vrijheid” te discussiëren. Of dat dan precies wel of misschien net niet mag van de wet staat daar helemaal los van.

De vergroting van de vrijheid van de een hoeft de vrijheid van de ander niet in te perken. Misschien vindt jij wel dat als iemand zich aan de aangegeven snelheid houdt hij jou beperkt in de vrijheid om hard te rijden. Als het je niet aanstaat heb je de vrijheid om een politieke partij op te richten, medestanders te zoeken, dagelijks te demonstreren.

Persoonlijk vind ik, en daarbij is het totaal onbelangrijk of ik gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd ben, dat niemand (gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd) mij in mijn vrijheid belemmert. Zo zijn er heel weinig dingen die anderen doen die mij in mijn vrijheid kunnen beperken.
Regels en wetten doen dat wel. 

maar laten we het maar weer over treinen hebben

Reputatie 6

Tsja, het is de vraag hoeveel “jouw” “vrijheid” “mijn” “vrijheid” mag inperken. Daar kun je heel lang over discussiëren, maar ik merk dat dit principe vaak over het hoofd wordt gezien. Méér vrijheid voor de één is daardoor minder vrijheid voor de ander.

Als mensen van hun wettelijk recht gebruikmaken moet je ze daar dan voor straffen of in hun vrijheid beperken?

Je hebt precies mijn punt gemist. Het gaat er om dat in het algemeen elke vergroting van vrijheid van de één leidt tot een verkleining van vrijheid van de ander. Zolang dat niet erkend wordt, heeft het geen zin om over “vrijheid” te discussiëren. Of dat dan precies wel of misschien net niet mag van de wet staat daar helemaal los van.

Reputatie 7
Badge +1

Bouw maar een feestje in de kerk of zo… 

Behalve in Eelde. Daar heb je alsnog een QR code nodig:rofl:

Badge +3

Het kan in Nederland altijd nog een graadje idioter. De GristenUnie stelt nu 1G-beleid voor: iedereen testen. Uiteraard weer een poging om kool en geit te sparen omdat de achterban een lage vaccinatiegraad heeft. Dat is wel zo'n onwaarschijnlijk naïef voorstel dat het bespreking niet eens waard is. De mevrouw die dit idee gisteren lanceerde heeft werkelijk geen idee hoe dat dan logistiek geregeld zou moeten worden.

Hoor zojuist op de radio dat bij veel testlocaties de rek er al helemaal uit is wegens het grote aantal aanvragen! 

Dus met pakweg 1,7M ongevaccineerden (het zullen er meer zijn, maar laten we de jeugd even buiten beschouwing) dan zou je om ineens iedereen regelmatig te kunnen testen de capaciteit of het aantal testlocaties op zijn minst moeten vervijfvoudigen.

En dan zouden de 2G’ers ook elke keer naar een testlocatie moeten zien te komen (afspraak maken, reistijd), en dat dus dagelijks of in ieder geval meerdere keren per week, want een negatieve testuitslag is maar 25 uur geldig!

Dat gaat er bij de 80+ procent 2G’ers natuurlijk niet in. Laat die 20% maar bloeden… dan maar (tijdelijk) niet welkom in de bouwmarkt, sportschool/kantines/kleedkamers, zwembad en cultuur, horeca en evenementen. Bouw maar een feestje in de kerk of zo… 

Tsja, het is de vraag hoeveel “jouw” “vrijheid” “mijn” “vrijheid” mag inperken. Daar kun je heel lang over discussiëren, maar ik merk dat dit principe vaak over het hoofd wordt gezien. Méér vrijheid voor de één is daardoor minder vrijheid voor de ander.

Als mensen van hun wettelijk recht gebruikmaken moet je ze daar dan voor straffen of in hun vrijheid beperken?

Hoelang gaat de meerderheid die gevaccineerd is zich nog laten beperken door een minderheid die niet gevaccineerd is?  Op dit moment protesteren de ongevaccineerde maar ik kan me zo voorstellen dat dit binnenkort kantelt en de gevaccineerde gaan protesteren en er helemaal klaar mee zijn.

Die tweedeling is er toch al in Nederland en gelukkig zien steeds meer mensen in dat vaccineren helpt om minder besmettelijk te zijn en minder ziek te worden als je het virus wel oploopt.

Daarnaast helpen we enorm veel mensen financieel in de problemen met zulke besmettingscijfers als nu en met een nieuwe complete lockdown. Hoeveel eigenaren van bedrijven staat het water al aan de lippen inmiddels ?  En al die miljarden die nu nodig zijn om bedrijven van de ondergang te redden die moeten straks door elke burger weer opgebracht worden. Dat worden dus hogere belastingen straks en het bedrijfsleven moet eerst herstellen dus de burgers gaan het betalen.

Op dit moment lijkt het er steeds meer op dat de meerderheid weer moet lijden onder de minderheid.

Reputatie 6

Tsja, het is de vraag hoeveel “jouw” “vrijheid” “mijn” “vrijheid” mag inperken. Daar kun je heel lang over discussiëren, maar ik merk dat dit principe vaak over het hoofd wordt gezien. Méér vrijheid voor de één is daardoor minder vrijheid voor de ander.

Als mensen van hun wettelijk recht gebruikmaken moet je ze daar dan voor straffen of in hun vrijheid beperken?

Reageer