beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Reputatie 6

Het is eerder zo dat voor reizen met het OV er duidelijkheid is over het dragen van mondkapjes en dat het op allerlei andere plekken in de Nederlandse samenleving onduidelijk is. Ik vind het ook vreemd dat het niet verplicht is om mondkapjes te dragen wanneer je naar de supermarkt gaat. Dat is in andere landen heel gewoon.


Nee hoor, op andere plekken in de samenleving is het helemáál niet onduidelijk: daar hoeft een mondkapje niet. Dus wat is daar onduidelijk aan?

Reputatie 5

In een drukke winkel of supermarkt hoef je niet te doen. Het RIVM weet het zelf ook niet meer.  Weg met die kapjes hoe sneller we er vanaf van die kapjes af zijn hoe beter.

Badge +3

Buiten het ov nergens mondkapjesplicht is niet helemaal waar, zie taxi en touringcars.

Verder zie ik ze ook wel bij carpoolers, maar geen idee wat de huidige regels zijn voor aantal personen in een auto (geen gezinsleden/medebewoners).

Reputatie 6

Buiten het ov nergens mondkapjesplicht is niet helemaal waar, zie taxi en touringcars.

Verder zie ik ze ook wel bij carpoolers, maar geen idee wat de huidige regels zijn voor aantal personen in een auto (geen gezinsleden/medebewoners).


Taxi's en touringcars vallen ook onder OV (openbaar vervoer).

Reputatie 7
Badge +3

De Wet Personenvervoer 2000 maakt onderscheid tussen openbaar vervoer, besloten vervoer en taxivervoer. Touringcars en taxi’s zijn expliciet geen openbaar vervoer.

Reputatie 6

De Wet Personenvervoer 2000 maakt onderscheid tussen openbaar vervoer, besloten vervoer en taxivervoer. Touringcars en taxi’s zijn expliciet geen openbaar vervoer.


Maar feitelijk is het natuurlijk gewoon openbaar vervoer, zijnde: een vervoersmiddel dat tegen betaling ter beschikking staat aan het publiek. Dit in tegenstelling tot privé-vervoersmiddelen.

Reputatie 5

Een taxi is wel meer prive daar stap je niet mee met een vreemde reiziger.

Badge +3

Een taxi is wel meer prive daar stap je niet met een vreemde reiziger.

Die doen ook contractvervoer, zoals scholieren of mensen met een beperking (dagbesteding, sociale werkplaatsen e.d.).

Die mochten lange tijd in een personenwagen één persoon vervoeren, en in een 8 persoons busje maar 2 personen (in een grote rolstoelbus 3 of 4).

Sinds 1 juli mogen ze weer helemaal vol, maar wel met mondkapje voor 13+ (met wat uitzonderingen voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen, wegens ernstige verstandelijke beperking e.d.)

Reputatie 7
Badge +3

De Wet Personenvervoer 2000 maakt onderscheid tussen openbaar vervoer, besloten vervoer en taxivervoer. Touringcars en taxi’s zijn expliciet geen openbaar vervoer.


Maar feitelijk is het natuurlijk gewoon openbaar vervoer, zijnde: een vervoersmiddel dat tegen betaling ter beschikking staat aan het publiek. Dit in tegenstelling tot privé-vervoersmiddelen.

Dat is niet het onderscheid zoals de wetgever bedoeld heeft. Touringcars en taxi’s zijn uiteraard personenvervoer maar wettelijk gezien geen openbaar vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Buiten het ov nergens mondkapjesplicht is niet helemaal waar, zie taxi en touringcars.

Verder zie ik ze ook wel bij carpoolers, maar geen idee wat de huidige regels zijn voor aantal personen in een auto (geen gezinsleden/medebewoners).


Wanneer je behorend tot verschillende huishoudens in 1 auto stapt, dan wordt sinds 1 juli het mondkapjr aanbevolen.

Reputatie 7
Badge +3

Blijft toch mooi, je mag met zes personen uit zes verschillende huishoudens zonder mondkapje in een benauwde auto zitten. Zodra je uitstapt en in de buitenlucht bent, moet je 1,5m afstand van elkaar houden.

En we babbelen maar voort alhier in heel kleine kring over de mondneuskapjes. In het echte leven, buiten in het OV, heeft anno september 2020 iedereen gewoon een mondneuskapje op, alsof het nooit anders is geweest.

Gelukkig heeft iedereen na enige gewenning door dat je het voor elkaars veiligheid doet 👍

Badge +3

En we babbelen maar voort alhier in heel kleine kring over de mondneuskapjes. In het echte leven, buiten in het OV, heeft anno september 2020 iedereen gewoon een mondneuskapje op, alsof het nooit anders is geweest.

Ik neem aan dat je ‘binnen het ov’ bedoelt, anders snap ik deze reactie niet.

Buiten het ov zie ik namelijk voornamelijk Aziaten met een maskertje, die inderdaad niet anders gewend zijn misschien (zoals in grote steden daar, tegen smog of fijnstof)? Maar dan voor eigen veiligheid inderdaad… in het ov (corona) is het met name voor de veiligheid van anderen (tegen jouw droplets, aerosolen weer een ander verhaal).

Reputatie 7
Badge +3

En we babbelen maar voort alhier in heel kleine kring over de mondneuskapjes. In het echte leven, buiten in het OV, heeft anno september 2020 iedereen gewoon een mondneuskapje op, alsof het nooit anders is geweest.

Gelukkig heeft iedereen na enige gewenning door dat je het voor elkaars veiligheid doet 👍


Is dat zo? Op Twitter steeds meer klachten over mensen die geen mondkapjes dragen in de trein en conducteurs daar niets van zeggen.

Hierdoor is voor mij de trein nog steeds een no go area. Net als voor anderen uit risicogroepen.

 

Ik neem aan dat je ‘binnen het ov’ bedoelt, anders snap ik deze reactie niet.

Ik bedoel "buiten in het OV", zoals ik ook schrijf, en niet " buiten het OV", snap je hem nu @Robert B ?

Reputatie 7
Badge +3
Buiten in het OV 

 

Reputatie 7
Badge +3

Verzoekje van de machinist: willen de reizigers die een plekje hebben gevonden voor het raam van mijn cabine even een ander plekje zoeken, ik kan de seinen zo niet zien. Verder iedereen een prettige reis gewenst en houdt u vooral goed vast. :rofl:  Houdt ook uw vervoersbewijs bij de hand, de conducteur komt langs om deze te controleren.

 

Badge +3

Ik bedoel "buiten in het OV", zoals ik ook schrijf, en niet " buiten het OV", snap je hem nu @Robert B ?

Oke, je bedoelt ‘behalve in het OV’ dus? Of gaat dit specifiek over ‘op het perron’ of bij bushaltes e.d.?

Spijt me, het kwartje valt echt niet… Wat hebben ik of iemand anders ‘buiten’ met het ov te maken (afgezien van die ‘foto/collage’ van mensen hangend aan een trein)?

Bericht verwijderd door Moderator; in strijd met de Huisregels.

Vraagje, van wie was dit bericht...........

Reputatie 6

En we babbelen maar voort alhier in heel kleine kring over de mondneuskapjes. In het echte leven, buiten in het OV, heeft anno september 2020 iedereen gewoon een mondneuskapje op, alsof het nooit anders is geweest.

Gelukkig heeft iedereen na enige gewenning door dat je het voor elkaars veiligheid doet 👍


Is dat zo? Op Twitter steeds meer klachten over mensen die geen mondkapjes dragen in de trein en conducteurs daar niets van zeggen.

Hierdoor is voor mij de trein nog steeds een no go area. Net als voor anderen uit risicogroepen.


Gewoon even uit belangstelling: zit je dan héél de dag thuis? Want zodra je buiten je voordeur komt, word je geconfronteerd met mensen. Mensen zonder mondkapjes. In de winkel, in de apotheek, op straat, en op alle andere plaatsen waar je eventueel komt. En het kan aan mij liggen, maar ik heb tot op heden niet vernomen dat het aantal ziektegevallen daardoor aanzienlijk toeneemt. Integendeel zelfs, het neemt meer en meer af.

Ik denk dat het geen goed idee is angst als raadgever te hebben. Want dan heb je geen leven meer.

@Deventer het lijkt erop dat MJL (inclusief dat bericht) van de community verwijderd is

Reputatie 7
Badge


Gewoon even uit belangstelling: zit je dan héél de dag thuis? Want zodra je buiten je voordeur komt, word je geconfronteerd met mensen. Mensen zonder mondkapjes. In de winkel, in de apotheek, op straat, en op alle andere plaatsen waar je eventueel komt.

Ik ben ook iemand die het OV vermijdt zolang er een mondkapjesplicht bestaat. En ik ga eigenlijk alleen de deur uit voor noodzakelijke dingen. En groepen mensen vermijd ik ook. 

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKHJe hebt angst en angst. Ik ben niet bang, een gewone griep kun je ook zomaar oplopen en ik kan ook op de fiets aangereden worden.

Ik heb een normaal leven, maar zie gewoon wat minder familieleden en anderen waarvoor ik met OV zou moeten reizen. Ik zie genoeg mensen en ben veel buiten. Ik sport, fiets, wandel, bezoek musea in de buurt, klus in en om het huis en in mijn volkstuin. Supermarkt kom ik 2x per week ipv bijna elke dag. Ik ga nu naar een supermarkt iets verder weg omdat deze een stuk ruimer van opzet is. En dankzij die eerste tijd dat er veel dicht was, besef ik dat ik niet veel nodig heb, dus in overige winkels kom ik bijna niet meer. Werkte ik voor Corona meer uren dan ik van plan was, nu is er geen werk meer en zit ik als Flexer even zonder. In mijn omgeving verschillende mensen in risicogroep. Die mensen wil ik nog niet missen, net als men mij nog lang niet wil missen. 

Dus nee, ik zit niet de hele dag binnen. En nee ik loop niet met een mondkapje in de supermarkt. Je kunt niet alles voorkomen, maar drukte probeer ik wel te vermijden en in het OV is dat niet te voorspellen. Daarbij heb ik de indruk dat het tegenwoordig nog minder ontspannen reizen is in de trein.

 

 

Wie zegt dat die fotoi in de corona tijd is gemaakt??

Ja, want die groene sticker op het raam zat er al voor corona? Je ogen kunnen wel een check gebruiken. :nerd:

@masd   Mondkapjes waren in het begin dat de stickers geplakt zijn niet verplicht

@PeterJKHDaarbij heb ik de indruk dat het tegenwoordig nog minder ontspannen reizen is in de trein.

Niet alleen in de trein, als ik in ‘de stad’ (Zwolle bijv.) kom verbaas ik me al over hoe snel je gedoe hebt door de gespannen sfeer. In de provincie gaat het allemaal redelijk gemoedelijk, in de stad had ik afgelopen week nog iemand die ineens behoorlijk pissig werd dat ik absoluut niet bij hem in de lift mocht gaan staan for whatever reason. Grote liften waar je met meerdere winkelwagens in kan overigens, geen klein hok. Dan heb ik het rap gezien en is de lol er wel af.

Reageer