Mondkapjes blijkbaar niet meer nodig

  • 27 February 2022
  • 82 reacties
  • 2279 Bekeken


Toon eerste bericht

82 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het valt best uit te leggen. Dat doet het GVB in Amsterdam ook. Maar NS doet bij monde van de incompetente directie niet eens pogingen om het beleid uit te voeren. Dat is zeer kwalijk van de directie van de bedrijf dat aan het overheidsgeldinfuus ligt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat doet het GVB ook?

Eerder zei Claudia Zuiderwijk, directeur van het GVB, tegenover AT5 ook al dat ze voor afschaffing was. “Het is niet uit te leggen dat mensen geen mondkapje op hoeven als zij dansend in de kroeg staan, maar wel als ze bij ons in de tram of metro stappen. Dit is geen eenduidig beleid en dit leidt tot weerstand, verzet en agressie.”

https://www.parool.nl/amsterdam/wethouder-wil-af-van-mondkapjes-in-ov-zorgt-voor-spanning~bfb74d8f/

en

https://www.at5.nl/artikelen/213647/verbijstering-bij-gvb-over-mondkapjesplicht-alleen-in-openbaar-vervoer-dit-leidt-tot-weerstand-en-agressie

Reputatie 7
Badge +3

Die tournure had ik gemist.

Reputatie 7

Wat ik zelf bijzonder storend vind, is dat de directeursmevrouw van de Nederlandse Spoorwegen zich er al overduidelijk bij neer heeft gelegd, dat haar treinen een wappiegesticht op wielen zijn. Niemand houdt zich aan de regels. En we gaan ook niet controleren… excuseer… ‘handhaven', want dat leidt toch alleen maar tot agressiviteit.

 

Lekker is dat. Het is officieel: het tuig maakt de dienst uit. Nu had Thom al een vermoeden met zijn eersteklaskaart. Als enige met een eersteklaskaart in de eersteklasse.

 

De directeursmevrouw laat ook duidelijk merken, dat als een NS-personeelslid toch wel zijn taak zou willen doen, dat dát niet de bedoeling is. Geheel voor eigen risico.

Hoe moet dat voelen voor SlideStops, Loes en al die andere NS-ers, zoals bijvoorbeeld daar zijn eh, wel… … hum… ja… SlideStops en Loes, alletwee, dus ? Die worden hier door de grote baas zo ongeveer onder de bus gegooid.

 

Maar goed. Nu wet toch over de bus hebben. Het is een trend. Wat de directeursmevrouw bij de Nederlandse Spoorwegen kan, kan de directeursmevrouw bij het Gemeentelijk Vervoersbedrijf ook. Pas maar op, Appie en Johan !

Reputatie 7
Badge +1

Indien NS net als in mijn geboorteland (België) had geacteerd was er nu waarschijnlijk lang niet zo veel weerstand geweest. In België wordt ik op zo'n 60% van mijn reizen nog steeds gecontroleerd en daar zit iedereen ook de jonge kinderen gewoon met een mondkapje op in de trein.

In Nederland zie ik bijna nooit controle dus ja dan krijg je automatisch dat mensen hun mondkapje niet opzetten. Ik zal maar niet over Duitsland beginnen.

 

@Ferdinand Delasoie : Je slaat de spijker op zijn kop.

Reputatie 7

Ik ben nog altijd erg benieuwd naar de redenen van nauwelijks controleren. Ook voor corona was dat al grotendeels afwezig. Vanuit NS reageert er niemand op dit topic. In eerdere topics lees je vanuit NS dat de gastheer op de trein ook nog andere taken heeft. Dat is echter natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom controle niet na veilig vertrek direct op de 2e plaats van taken komt. Waarom niet simpelweg na vertrek de hele trein doorlopen en controleren? Dat zou toch uiterst logisch moeten zijn. Na een stopstation en weer vertrek ga je dan weer verder op het punt waar je gebleven was. Op rustigere momenten heb je dan toch tijd voor overige zaken.

Het kan toch niet zo zijn dat ik de hele rit van Zwolle tot Roosendaal geen personeel tref dat controleert? Ik kan het maar niet begrijpen.

Is dit gewoon angst voor agressie, treinoponthoud, of de Nederlandse wegkijk - laat- maar - gaancultuur? Ik snap dat je erg sterk in je schoenen moet staan tegenwoordig, maar hoort dat er dan niet gewoon bij?

 

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Alle beperkingen op scholen zijn opgeheven. 

Ik ben nog altijd erg benieuwd naar de redenen van nauwelijks controleren. Ook voor corona was dat al grotendeels afwezig. Vanuit NS reageert er niemand op dit topic. In eerdere topics lees je vanuit NS dat de gastheer op de trein ook nog andere taken heeft. Dat is echter natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom controle niet na veilig vertrek direct op de 2e plaats van taken komt. Waarom niet simpelweg na vertrek de hele trein doorlopen en controleren? Dat zou toch uiterst logisch moeten zijn. Na een stopstation en weer vertrek ga je dan weer verder op het punt waar je gebleven was. Op rustigere momenten heb je dan toch tijd voor overige zaken.

In de filosofie van NS is de conducteur primair gastheer en geen controleur. Vanuit die filosofie is controle bijzaak.  

De NS-directie had van het begin af aan luid en duidelijk moeten communiceren dat er gecontroleerd en gehandhaafd ging worden.

Dat zou een keiharde leugen zijn geweest omdat de vakbonden al helemaal aan het begin hadden aangegeven dat er bij NS niet gecontroleerd zou worden op mondkapjes. 

Inmiddels heeft het probleem zich vanzelf opgelost doordat bijna niemand zich nog aan de mondkapjesplicht houdt. 

Reputatie 7

In de filosofie van NS is de conducteur primair gastheer en geen controleur. Vanuit die filosofie is controle bijzaak.  

Dan dient die filosofie dringend bijgesteld te worden.

Dat zou NS zelf ook moeten zien.

Reputatie 7

Inmiddels heeft het probleem zich vanzelf opgelost doordat bijna niemand zich nog aan de mondkapjesplicht houdt. 

Vanmiddag onderweg was ik één van de handvol met mondkapje. Rare ervaring dat jijzelf een van de weinigen bent. Op station Breda zelf had ook vrijwel niemand een kapje op, ook niet bij AH to Go waar je het officieel ook nog moet. Verder nog vrij veel carnavalsvierders in de trein, ik hoef vast niet uit te leggen hoe die met de kapjes omgaan.

Beter om zsm ermee te stoppen en niet pas op 15 maart eens te gaan bekijken wat en hoe.

Wat ik zelf bijzonder storend vind, is dat de directeursmevrouw van de Nederlandse Spoorwegen zich er al overduidelijk bij neer heeft gelegd, dat haar treinen een wappiegesticht op wielen zijn. Niemand houdt zich aan de regels. En we gaan ook niet controleren… excuseer… ‘handhaven', want dat leidt toch alleen maar tot agressiviteit.

 

Niet alleen een wappiegesticht, maar ook een wappiewerkplaats. 

De aantallen conducteurs en servicemedewerkers en dergelijke met onderdeneuskapjes, kinkapjes en helemaalgeenkapjes zijn niet meer op de vingers van een hand te tellen. 

 

Ik ben nog altijd erg benieuwd naar de redenen van nauwelijks controleren. Ook voor corona was dat al grotendeels afwezig. Vanuit NS reageert er niemand op dit topic. In eerdere topics lees je vanuit NS dat de gastheer op de trein ook nog andere taken heeft. Dat is echter natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom controle niet na veilig vertrek direct op de 2e plaats van taken komt. Waarom niet simpelweg na vertrek de hele trein doorlopen en controleren? Dat zou toch uiterst logisch moeten zijn. Na een stopstation en weer vertrek ga je dan weer verder op het punt waar je gebleven was. Op rustigere momenten heb je dan toch tijd voor overige zaken.

Het kan toch niet zo zijn dat ik de hele rit van Zwolle tot Roosendaal geen personeel tref dat controleert? Ik kan het maar niet begrijpen.

Is dit gewoon angst voor agressie, treinoponthoud, of de Nederlandse wegkijk - laat- maar - gaancultuur? Ik snap dat je erg sterk in je schoenen moet staan tegenwoordig, maar hoort dat er dan niet gewoon bij?

 

Simpelweg is er vanuit het management tot doel gesteld om vooral SERVICE te verlenen, dit door een aantal keer gewoon door de trein heen te lopen en de mensen te begroeten. Door corona is er vanwege de gezondheid van het personeel in eerste instantie besloten om geen controles meer uit te voeren en zijn er nog tal van andere aanwijzingen geweest om het contact en besmettingsrisico zo laag mogelijk te houden voor het personeel. En sindsdien weet iedereen wat het resultaat is op een klein aantal hc's van de oude stempel na die wel hun service gerichte taak uitvoeren door te controleren en door de trein te lopen om zichtbaar te zijn.

Wat dit management alleen totaal niet in heeft gezien is dat de contactmomenten met klanten juist voortkomen uit controle van de vervoersbewijzen. Op die momenten leg je echt contact met de klant en heeft deze klant de mogelijkheid om de hc ergens op te wijzen of zijn/haar vraag te stellen. Ook zijn dat de leuke contactmomenten met kinderen in de trein die het dan geweldig vinden als er uit de zak of tas van de hc een stickervel komt welke bij de leeftijd van het kind aansluit.

Helaas is de visie van service verlenen inmiddels weer achterhaald en heeft NS besloten om heel veel service verlenende personeelsleden van alle stations weg te saneren waardoor er op enkele stations na geen aanspreekpunten meer zijn en mensen zijn aangewezen op het treinpersoneel. Echter is ook bij het treinpersoneel de efficientie verhoogt door de overstaptijden tussen treinen zo dicht mogelijk bij de minimale tijden te plannen waardoor ook deze nagenoeg geen tijd meer over houden om iemand te voorzien van de benodigde informatie als hier naar gevraagd wordt.

De tijd zal het leren of er zo en zo nog hc's op de treinen gaan blijven, persoonlijk denk ik dat ook die gaan verdwijnen en dan kan de trein wel eens een nog grotere vrijplaats kunnen worden dan het nu al is. 

Reputatie 7

Bedankt Jeroen voor deze uitvoerige toelichting. Juist tijdens controle verleen je in mijn ogen service en heb je inderdaad contactmogelijkheden met elke reiziger en kan deze vragen stellen e.d.

Ik hoop dat jouw gedachte dat de trein misschien wel een nog grotere vrijplaats wordt niet uitkomt. Er zullen dan denk ik ook veel reizigers afhaken (voornamelijk de oude en trouwe jarenlange vaste klanten én de 1e klasreizigers). Want een zodanige uitvoering van dit beleid is niet wat deze klanten wensen.

Voor een HC lijkt me het werk zoals ze het nu uitvoeren trouwens ook niet veel aan.

@Rene74  De bonden en personeel zijn er tegen dat de hc van de trein afgaat en daar zijn genoeg goede redenen voor om daar ook voor te strijden. Wel deel ik volledig de mening dat hc's dan ook weer zichtbaar in de trein moeten zijn en moeten controleren op vervoersbewijzen.

Veel hc's haalde voor corona veel plezier in hun werk uit het contact met klanten/reizigers en dat vond ik ook een leuk facet van het werk ondanks dat het contact wat een machinist met klanten heeft natuurlijk een stuk geringer is.

 

Reputatie 7
Badge +3

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Alle beperkingen op scholen zijn opgeheven. 

Omdat beperkingen zijn opgeheven kunnen kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid niet naar school. Die gezinnen leven al 2 jaar in een bubbel.

Badge +3

Omdat beperkingen zijn opgeheven kunnen kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid niet naar school. Die gezinnen leven al 2 jaar in een bubbel.

Uhh? Kids hebben een leerplicht en die thuis houden is al lang niet meer aan de orde. 

Dus die gaan/moeten gewoon naar school. Nu!

Wat nou twee jaar kids thuis houden wegens mogelijk ‘kwetsbare’ ouders!?

Zo niet, dan zoekt de onderwijsinspectie het wel uit.

En moeten die kids met het ov (of een besmettelijk taxibusje), dan ook!

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook wel 's een reportage gezien over een gezin dat zich inderdaad zo kwetsbaar voelt dat zelfs de kinderen thuis worden gehouden. Maar dat is natuurlijk een extreme uitzondering, waarschijnlijk op één hand te tellen, en niet zoals MoDe stelt dat “kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid niet naar school” kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Alle beperkingen op scholen zijn opgeheven. 

Omdat beperkingen zijn opgeheven kunnen kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid niet naar school. Die gezinnen leven al 2 jaar in een bubbel.

Echt, ik had en heb nog begrip voor mensen die echt kwetsbaar zijn, maar als kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid al 2 jaar niet naar school kunnen, dat niet konden toen er nog wel strenge maatregelen waren, wanneer kunnen (of liever durven) die het dan wel? Die durfden dus ook niet toen de mondkapjes nog verplicht waren in winkels, die durfden niet toen de 1,5 meter afstand maatregel er nog was, die durfden niet toen de niet-essentiele winkels dicht waren, die durfden niet toen de horeca, theaters, dierentuinen, bioscopen, musea e.d. dicht waren, die durfden niet toen er een nog streng thuiswerkadvies was, die durfden niet toen zij zelf en het overgrote deel van Nederland gevaccineerd werden, die durfden niet na een 3e vaccinatie / booster. En die zouden nu wel durven als de beperkingen niet zouden zijn opgeheven of wanneer iedereen in het OV netje een mondkapje draagt? Of durven die pas als het hele land in een maanden lange superstrenge lockdown gaat tot er geen enkele besmetting meer is en dan nog even een half jaartje extra alles dicht gewoon om het zeker te weten? Als dit de bedoeling is dan stap ik accuut over naar het kamp van de wappies. 

@Rene74  De bonden en personeel zijn er tegen dat de hc van de trein afgaat en daar zijn genoeg goede redenen voor om daar ook voor te strijden. 

Op regionale lijnen zijn ook geen conducteurs meer en daar is de controle desondanks beter dan bij NS. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo  Het is geen kwestie van niet durven maar niet kunnen. Bij ongeveer 300.000 mensen werkt het immuunsysteem niet zoals het zou moeten. Bij deze mensen is het niet zeker of vaccinaties werken. Ondanks de 3 vaccinaties+ booster kunnen zij nog steeds een ernstiger verloop van Covid-19 krijgen. Voor hen betekenen deze verregaande versoepelingen dat zij en hun naaste omgeving juist minder kunnen. Als blijkt dat men inderdaad minder ziek wordt van de huidige varianten, dan kunnen zij stukje bij beetje weer meedoen in de maatschappij. Nu is het voor hen even afwachten wat het gevolg van de laatste versoepelingen is. 

Zij willen geen lockdown, dat is nu niet nodig, maar wel dat men zich houdt aan de maatregelen die er nog zijn. Als je geen begrip voor deze groep kunt opbrengen dan zou je inderdaad maar moeten overstappen.

300.000 + naasten kom je al snel op 1 miljoen mensen die nog een pas op de plaats moeten maken. Die nog niet een pasgeboren baby kunnen gaan begroeten of naar het laatste afscheid van een dierbare kunnen gaan. Die nog bij alles waar mee ze in contact kunnen komen met anderen moeten afwegen of dat hen waard is.

Reputatie 7

Onze zoon was slechts een baby van 6 maanden toen de diagnose werd gesteld: kanker.

De kanker was goed te behandelen met chemotherapie, maar de chemotherapie heeft wel zijn complete immuniteitssysteem vernietigd. De kanker zou hem niet fataal worden, maar een verkoudheidje zou heel erg slecht kunnen aflopen.

We hebben dus 1 vol jaar in onze hoogsteigen lockdown gezeten. Hij heeft de hele episode overleefd, hoewel hij wel op de Intensive Care heeft gelegen wegens RSV (een verkoudheidje, jawel).

Wat MoDe zegt, verbaast mij helemaal niet. Het verbaast me wel, dat er hier mensen zijn die er bovenop duiken. Maar goed… dat is eigenlijk het hele probleem. Je draagt het mondmasker niet voor jezelf. Je draagt het voor de ander.

@Ferdinand Delasoie

Je mist één punt. Waarom gelden die maatregelen alleen voor het openbaar vervoer? En dan niet in het onderwijs, in de horeca, in winkels, op kantoor, bij verenigingen, etc? Dat er alleen een risico zou zijn in het openbaar vervoer is wat het allemaal volledig ongeloofwaardig maakt.

Mijn broer heeft een auto-immuunziekte en dan is het oppassen geblazen. Maar dat geldt voor hem ook al jaren net zo goed voor verkoudheid of griep als nu voor corona. Maar bij verkoudheid en griep heeft de overheid hier nog nooit (zoals in Azië) een mondkapje geadviseerd. En zeg niet dat griep veel onschuldiger is dan de huidige corona variant, in de winter van 2018 was de oversterfte door de griep in Nederland 9500 personen.

 

@Rene74  De bonden en personeel zijn er tegen dat de hc van de trein afgaat en daar zijn genoeg goede redenen voor om daar ook voor te strijden. 

Op regionale lijnen zijn ook geen conducteurs meer en daar is de controle desondanks beter dan bij NS. 

Gaat natuurlijk niet alleen over controle maar ook over toezicht.  De treinen van de NS zijn over het algemeen langer dan die van de concurrenten op de regionale lijnen of het zijn dubbeldekkers met het dubbele aantal plekken voor reizigers.

Juist voor de veiligheid moet een hc zichtbaar zijn in de trein en door de trein lopen, daarbij is de hc degene op de trein die de eerste hulp moet verlenen zodra dit nodig is en dan kan de machinist in overleg met de verkeersleiding en de hulpdiensten naar de best mogelijke plek rijden voor de hulpverlening indien nodig.

Daarnaast zouden de treinen van de NS eerst verbouwd moeten worden om de machinist te laten sleutelen omdat er van vooraf op veel stations onvoldoende overzicht is om te zien of er veilig gesleuteld kan worden doordat de treinlengte vaak langer is maar ook omdat er veel stations/perrons zijn die in een bocht liggen waardoor je van de cabine af onvoldoende overzicht hebt om te sleutelen.

Daarnaast kun je als machinist de dienstregeling niet meer goed aanhouden als je zelf moet sleutelen, dus ook die zou op de schop moeten. En het management van de NS denkt dat een machinist het werk van de hc sneller kan doen, daar wilden ze een proef mee houden op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol.

Reputatie 7

@Rene74  De bonden en personeel zijn er tegen dat de hc van de trein afgaat en daar zijn genoeg goede redenen voor om daar ook voor te strijden. 

Op regionale lijnen zijn ook geen conducteurs meer en daar is de controle desondanks beter dan bij NS. 

 

De bonden hebben zich met succes ingezet om de kerntaak van de conducteur, het uitoefenen van controle/toezicht, te vervangen door het verlenen van service.

Strijden om de daarmee (groten)deels overbodig geworden functie van conducteur te behouden vormt nu een achterhoedegevecht.

Leren van de concurrenten lijkt thans inderdaad zinvoller. Zou daarbij ook eens goed kijken naar de praktijk in buitenlanden .

Reageer