Het gedrag van medereizigers weerhoudt mij om in de trein te stappen.
Dat geldt voor velen en gaat straks een groot probleem worden voor het OV. Want als de reizigers wegblijven wat dan?
Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt.
Is ook niet te controleren natuurlijk dus verplichten heeft geen zin.
Ook apart om te zien hoe iedereen met kapje ruim uit elkaar zit in de trein en dan uitstapt, kapje weghaalt en dan in een kleine menigte de trap af loopt, zo ongeveer schouder aan schouder . Tot zover de 1.5 meter weer.
Mijn eerste treinreis sinds 12 maart. Ik heb besloten mondkapje al in de auto op te doen zodat ik een spiegel had en hem al op heb en niet hoef te pielen bij het instappen. De eerste die ik tegen kwam op perron was een "anti mondkapjes" man. Dus die heeft flink wat opmerkingen gemaakt over dat ik er al een droeg. Hij was er alleen om een vriendin op te halen. Mijn keuze. Heeft hij toch geen last van?
Ik zie inderdaad mensen met hun mondkapje om hun nek in de trein. Maar die zitten gelukkig ergens anders. Vind het overigens niet heel duidelijk aangegeven in deze sprinter waar je mag zitten. Ik keek er zo overheen.
We kunnen op veel gebieden (zoals dit) nog veel leren van Aziatische landen. Dat superieure westerse toontje is misplaatst.
Hmm, waar kwam dat virus ook al weer vandaan?
Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt. Dus dan gaan mensen het niet doen tenzij ze echt te veel geld en paranoia hebben om relaxed te kunnen reizen.
Dat staat inderdaad niet expliciet aangegeven, wel dat je het na gebruik moet wassen (bij een textielen mondkapje) of dat je het weggooit (bij een wegwerp masker). Iemand met een beetje verstand begrijpt hoop ik dan toch wel dat je niet hetzelfde masker voor meerdere reizen moet gaan gebruiken. Maar als je ergens onderuit wil komen dan kun je natuurlijk dingen anders gaan interpreteren.
Maar door een mondkapje meerdere reizen te dragen (en dus ook meerdere keren met je handen aan te raken) vergroot je vooral voor jezelf de kans om mogelijk besmet te raken.
Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.
Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.
Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur.
We kunnen op veel gebieden (zoals dit) nog veel leren van Aziatische landen. Dat superieure westerse toontje is misplaatst.
Op sommige gebieden wel maar men kan daar net zo goed van ons leren op weer heel andere gebieden. Verder is het om maar iets noemen opvallend dat men al jaren bijna panisch strikt is met kapjes maar er aan de andere kant ook weer genoeg onhygiënische toestanden in de hitte op grote markten in Aziatische landen bestaan. Ik denk maar weer aan Wuhan.
Ik zit nu weer voor t eerst in een trein en verbaas me écht over het mondkapjes gedrag. Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen. Drie jongens hebben helemaal geen mondkapje op, die hangt ergens aan hun nek. Het meisje vlak naast me heeft haar mondkapje aan haar kin. Als we op een station aankomen doet ze m snel omhoog voor t geval dat iemand t ziet. Snap dit gewoon niet..
Ik denk dat je de oorzaak zelf al hebt benoemd: “Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen.” De mondkapjesplicht is ingevoerd omdat de 1,5m niet haalbaar zou zijn in het OV. Zolang de treinen nog zo leeg zijn, zal bij veel mensen de motivatie om een mondkapje (goed) te dragen, laag zijn.
Ik denk dat je de oorzaak zelf al hebt benoemd: “Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen.” De mondkapjesplicht is ingevoerd omdat de 1,5m niet haalbaar zou zijn in het OV. Zolang de treinen nog zo leeg zijn, zal bij veel mensen de motivatie om een mondkapje (goed) te dragen, laag zijn.
Ja, helemaal eens. Alleen is dit wel een dusdanig kleine coupe dat ik dus wel mijn voorbuurman en buurvrouw zonder moeite een aai kan geven, dus hier is de anderhalve meter niet gelukt.
Je kunt het ook omdraaien. Als mensen zien of weten dat veel reizigers het mondkapje niet of niet goed dragen zal bij veel mensen de motivatie om met het OV te reizen laag zijn/blijven omdat ze zich op die manier niet veilig voelen. Dan blijven de treinen zo leeg.
Ja, helemaal eens. Alleen is dit wel een dusdanig kleine coupe dat ik dus wel mijn voorbuurman en buurvrouw zonder moeite een aai kan geven, dus hier is de anderhalve meter niet gelukt.
Ok, dan had ik even een verkeerd beeld. Lastig met al die verschillende wagons Tja, er zullen altijd mensen blijven die zich niks van de regels aantrekken. Hopelijk komt er een conducteur langs, die er iets van zegt. Ik zie ze steeds vaker weer door de trein lopen. Mocht je bezorgd zijn om je eigen gezondheid, zou ik ergens anders gaan zitten.
Ik denk dat je de oorzaak zelf al hebt benoemd: “Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen.” De mondkapjesplicht is ingevoerd omdat de 1,5m niet haalbaar zou zijn in het OV. Zolang de treinen nog zo leeg zijn, zal bij veel mensen de motivatie om een mondkapje (goed) te dragen, laag zijn.
Ja, helemaal eens. Alleen is dit wel een dusdanig kleine coupe dat ik dus wel mijn voorbuurman en buurvrouw zonder moeite een aai kan geven, dus hier is de anderhalve meter niet gelukt.
Ik ben dan erg benieuwd in wat voor treinsoort je zit. Overigens het zou natuurlijk ook enorm helpen als het personeel van NS wat meer zou langskomen en dan de reiziger hierop zou aanspreken. Ik heb wat dat betreft nog steeds het idee dat we voor 1 juni zijn. Tot op heden geen kaartcontrole in de trein gehad (wel zo'n 10 keer naar het ziekenhuis v.v. geweest). Ook naar mijn werk geen controle gehad. Wel 2 keer een conducteur langs zien rennen (hij moest zeker de laatste trein halen).
Ik heb een boete uitgedeeld zien worden aan iemand in de trein en die had geen mondkapje. Kan zijn dat er meer was maar kaartcontrole heb ik niet gehad dus ik vermoed toch dit..
Even later zag ik onderweg (was aan de wandel ipv de bus naar kantoor) meerdere keren service en veiligheids medewerkers van busbedrijf stoppen bij een bus die bij halte stond, daar werd de deur open gedaan en werd boete uitgeschreven voor wederom mensen zonder mondkapje.
Die zijn goed bezig ! Ook gisteren zag ik dat een boete werd uitgeschreven aan een NS treinreiziger. Met dit soort acties blijft het noodzakelijk reizen veilig.
Maar mijn indruk is dat 98 procent in de trein wel een kapje draagt.
Ik zit nu weer voor t eerst in een trein en verbaas me écht over het mondkapjes gedrag. Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen. Drie jongens hebben helemaal geen mondkapje op, die hangt ergens aan hun nek. Het meisje vlak naast me heeft haar mondkapje aan haar kin. Als we op een station aankomen doet ze m snel omhoog voor t geval dat iemand t ziet. Snap dit gewoon niet..
Dit gedrag is een gevolg van het niet controleren en handhaven van de opgelegde regels....
Ja, helemaal eens. Alleen is dit wel een dusdanig kleine coupe dat ik dus wel mijn voorbuurman en buurvrouw zonder moeite een aai kan geven, dus hier is de anderhalve meter niet gelukt.
Ok, dan had ik even een verkeerd beeld. Lastig met al die verschillende wagons Tja, er zullen altijd mensen blijven die zich niks van de regels aantrekken. Hopelijk komt er een conducteur langs, die er iets van zegt. Ik zie ze steeds vaker weer door de trein lopen. Mocht je bezorgd zijn om je eigen gezondheid, zou ik ergens anders gaan zitten.
Hopelijk komt er een conducteur langs, die er iets van zegt. Ik zie ze steeds vaker weer door de trein lopen.
Mijn voormalige baas zei altijd: “hoop is uitgestelde teleurstelling.” Ik was het niet vaak met hem eens maar deze was wel een sterke van hem.
Ik ga nu 3 weken met de trein met verplicht een mondkapje. Wat mij opviel in deze 3 weken is dat twee conducteurs een spatkap droegen in plaats van de afgesproken mondkapjes. Ik vind mondkapjes ook niet prettig om te dragen maar afspraak is afspraak. Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?
Ik ga nu 3 weken met de trein met verplicht een mondkapje. Wat mij opviel in deze 3 weken is dat twee conducteurs een spatkap droegen in plaats van de afgesproken mondkapjes. Ik vind mondkapjes ook niet prettig om te dragen maar afspraak is afspraak. Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?
Omdat zij beroepsmatig mogen kiezen tussen een gelaatscherm of een mondkapje. Dit is onderdeel van hun "werken tijdens corona protocol".
Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?
Deze conducteurs doen niets fout, ze hebben ontheffing om een spatkap te mogen dragen, welke door de werkgever verstrekt wordt.
Ik ga nu 3 weken met de trein met verplicht een mondkapje. Wat mij opviel in deze 3 weken is dat twee conducteurs een spatkap droegen in plaats van de afgesproken mondkapjes. Ik vind mondkapjes ook niet prettig om te dragen maar afspraak is afspraak. Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?
Onze vaste conductrice Loes heeft hier al eens wat over geschreven in haar eigen topic.
Niet toegestaan als mondkapje:
Sjaals, bandana's, cols, kapjes met gaten erin, gelaatsschermen, t-shirts om het hoofd geknoopt ed.
Verschil voor NS-medewerkers:
NS-personeel heeft dezelfde verplichting, dus de mondkapjesplicht, waar er een paar uitzonderingen zijn.
Geuniformeerd personeel draagt in het reizigersgedeelte een mondkapje of een gelaatsscherm. Er zijn verder regels wanneer een collega alleen in een cabine zit of met meerderen. Vuistregel is dat elke stap of aanwezigheid, hoe kort ook, elke medewerker een mondkapje of gelaatsscherm op heeft.
Helaas kan ik nog niet verwijzen naar een officieel schrijven over deze uitzondering wat betreft gelaatsschermen. Ik hoop dat wel te kunnen gaan doen.
Op de site van de rijksoverheid staat dat een mondkapje verplicht is en een spatscherm er bij mag., tenzij er altijd 1,5 meter afstand kan worden gehouden
“Medewerkers in het openbaar vervoer
Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje niet verplicht.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes
Naar mijn schatting is het nu 40-50% op de perrons en 85-90% in de treinen. Veel te hoog natuurlijk, maar dat beeld vertekent ook. Als je in een leeg 1e klas rijtuig zit met hoogstens 5 anderen, zakt het aantal al snel onder de helft. Mensen geven een draai aan de regelgeving om het redelijk naar zichzelf en een ander te maken, en dat is hoopgevend.
Personeel doet dit ook in toenemende mate. Gister nog bij de NMBS in de trein lag de conducteur met open mond op het balkon te slapen…..vond het stiekem wel heel grappig. Maar 8 verouderde rijtuigen zonder werkende airco en ongeveer evenveel reizigers, plus subtropisch weer en een half uur vertraging, dus vind je het gek. Als er iets mooi is aan deze hele coronacrisis, dan is het dat mensen weer een beetje stressvrij zijn gaan leven. Al die sociale constructen, al dat moeilijk doen, het kan gewoon allemaal even niet want er is toch genoeg ruimte en niemand heeft haast. De periode april-mei 2020 was er eentje waar ik nog vele jaren met plezier op terug ga kijken. 1 grote vakantie.
Op de site van de rijksoverheid staat dat een mondkapje verplicht is en een spatscherm er bij mag., tenzij er altijd 1,5 meter afstand kan worden gehouden
“Medewerkers in het openbaar vervoer
Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje niet verplicht.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes
Zoals inmiddels al vaker is aangegeven mogen wij als treinpersoneel volstaan met een faceshield/spatmasker. Dit is goedgekeurd door de overheid. Dat het hier iets anders staat is inmiddels aangegeven bij de verantwoordelijken hier voor. Ons protocol schrijft nog steeds voor dat het of/of is.
Ons protocol schrijft nog steeds voor dat het of/of is.
Daar ligt dus een belangrijk deel van het probleem.
Tja, ergens anders gaan zitten in de trein als je medereizigers geen mondkapje ophebben…
Zit nu in de trein en ben al drie keer ergens anders gaan zitten. Geen conducteur te zien hoor.
Geen conducteur te zien hoor.
Zend bij overlast een Whatsapp bericht naar 0613181318 met treingegevens zoals treinstelnummer, route en de locatie in de trein.