Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....


Reputatie 3

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 


248 reacties

Badge +3

@Jeroen Dit is gewoon triest gedrag van deze personen.

Niet mee eens. Afstand houden heeft iedereen wel door inmiddels en daar zijn geen stickers op de ramen voor nodig (die toch al een eigen leventje leidden, zie ander topic en misschien zelfs een reactie van jezelf, op de koppeling/bok tussen stellen zo’n sticker ineens?).

Alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden, zonder priority/voorkeur. Het advies “zoek een plek met groene sticker” heb ik nog nergens gezien na 1 juli, en zal er ook niet komen.

Volgens mij worden ze binnenkort toch allemaal verwijderd, dus wie er nu eentje mee pikt begaat geen noemenswaardige overtreding (mijn mening). Blijkbaar zag het treinpersoneel de humor er ook wel van in?

Echt provoceren en grenzen opzoeken ben ik uiteraard tegen. Oh, en “ze heeft mijn telefoon afgepakt” ging over een medereiziger, niet om treinpersoneel...

Reputatie 7
Badge +3

Als ik al dit soort reactie allemaal lees ben ik zo blij dat ik momenteel geen gebruik hoef te maken van het openbaar en me zelf niet druk hoef te maken over dit soort dingen. Ook ben ik blij dat er momenteel in Nederland zo weinig besmettingen zijn zodat al die reizigers die het randje opzoeken, een loopje nemen met de mondkapjes verplichting en lekker gaan zitten eten en drinken en met de fikken het masker iedere aanraken niet heel veel kans hebben het virus nu op deze manier te verpreiden.

Maar dit is precies één van de redenen waarom ik al lang voor ze verplicht werden bezwaren had, naast dat ik niet veel verrtrouwenheb  in de zelfgemaakte katoenen kapjes, heb ik ook weinig vertrrouwen dat we hier in Nederland goed met die dingen om kunnen goed, of liever gezegd willen gaan. Je kunt nog zulke duidelijke instructies geven, er zijn genoeg eigenwijze drollen die zich er niet aan houden.

Reputatie 7
Badge

@Jeroen Dit is gewoon triest gedrag van deze personen.

Niet mee eens. Afstand houden heeft iedereen wel door inmiddels en daar zijn geen stickers op de ramen voor nodig (die toch al een eigen leventje leidden, zie ander topic en misschien zelfs een reactie van jezelf, op de koppeling/bok tussen stellen zo’n sticker ineens?).

Alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden, zonder priority/voorkeur. Het advies “zoek een plek met groene sticker” heb ik nog nergens gezien na 1 juli, en zal er ook niet komen.

Volgens mij worden ze binnenkort toch allemaal verwijderd, dus wie er nu eentje mee pikt begaat geen noemenswaardige overtreding (mijn mening). Blijkbaar zag het treinpersoneel de humor er ook wel van in?

Echt provoceren en grenzen opzoeken ben ik uiteraard tegen. Oh, en “ze heeft mijn telefoon afgepakt” ging over een medereiziger, niet om treinpersoneel...


Ik kan me inderdaad indenken dat iemand bij het aantreffen van zo’n sticker denkt:
“Hé, alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden. NS is een trein vergeten te ontstickeren, ik help maar even een handje :) ”

Nee, ik zie het niet als overtreding. Maar persoonlijk vind ik het niet netjes om het ongevraagd te doen ;)
(en dat geldt ook voor de treinstelstickers in de eersteklas hokjes van de ICM’s, er is iemand die steevast die dingen eraf pielt)

Badge +3


(en dat geldt ook voor de treinstelstickers in de eersteklas hokjes van de ICM’s, er is iemand die steevast die dingen eraf pielt)

Dat zal dan geen 1e klas reiziger zijn… en dus ander verhaal :sweat_smile:

Maar zijn die aanduidingen in ICM zo makkelijk te verwijderen dan?

 :slight_smile:

De stickers zijn nog steeds van belang, deze geven de plaatsen aan welke gebruikt kunnen worden als het niet te druk is in de trein om zo nog redelijke afstand van elkaar te houden.  

Mensen mogen vanaf 1 juli gewoon zitten waar ze willen. Misschien even de reacties van je collega's op Twitter lezen. Als je naast iemand wilt zitten en diegene bevalt dat niet, dan heeft die persoon pech en mag hij of zij lekker een andere trein of vervoermiddel nemen. Geen sticker die hier iets aan verandert.

NS is de enige vervoerder die (nog) met die betuttelende stickers werkt. Haal ze gewoon weg zoals de andere vervoerders. Als je als perse af wilt wijken van de rest en je niet aan wilt passen aan de nieuwe regels, moet je ook niet zeuren over afwijkend gedrag. 

Ik kan me inderdaad indenken dat iemand bij het aantreffen van zo’n sticker denkt:
“Hé, alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden. NS is een trein vergeten te ontstickeren, ik help maar even een handje 

Nee, ik zie het niet als overtreding. 

We glijden in snel tempo af. Blijf gewoon van andermans spullen af. Of die stickers nu wel of geen nut hebben, het is niet aan reizigers om te bepalen dat ze dan verwijderd moeten worden.

Hoe diep ben je gezonken als je dit soort vandalisme goedpraat @Aar ?

Ze helpt NS gewoon een handje, aangezien de stickers niet meer relevant zijn :slight_smile:

De stickers zijn nog steeds van belang, deze geven de plaatsen aan welke gebruikt kunnen worden als het niet te druk is in de trein om zo nog redelijke afstand van elkaar te houden.  Dat is de reden dat ze niet verwijderd worden op dit moment.

Ik begrijp die redenering maar tegelijk geef je als bedrijf daarmee de boodschap af dat het zelfs met een mondkapje op in de trein nog steeds niet pluis is. En dat is niet verstandig (tenzij daar echt redenen voor zijn) om de reizigers terug in de trein krijgen en dat laatste begint nu toch inmiddels redelijk urgent te worden. 

Hetzelfde geldt ook voor het nog steeds verplicht achteraan instappen in de bus. Als het veilig is met de bus te reizen zoals onze Pedro beweert waarom dan nog steeds totale isolatie van de chauffeur?  

Ik was vanmorgen in de Jumbo en daar is de hele rij zelfbedieningskassa's weer open en die staan echt niet verder dan een meter uit elkaar. Vreemd dus dat het bij het OV anders blijft. 

Afgelopen week zou trouwens het advies van het RIVM over het OV komen, niets over bekend gemaakt. 

Reputatie 7
Badge

Ik kan me inderdaad indenken dat iemand bij het aantreffen van zo’n sticker denkt:
“Hé, alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden. NS is een trein vergeten te ontstickeren, ik help maar even een handje 

Nee, ik zie het niet als overtreding. 

We glijden in snel tempo af. Blijf gewoon van andermans spullen af. Of die stickers nu wel of geen nut hebben, het is niet aan reizigers om te bepalen dat ze dan verwijderd moeten worden.

Hoe diep ben je gezonken als je dit soort vandalisme goedpraat @Aar ?

@Deventer

Ho, ho.. Door mijn bericht in te korten, en essentiele details weg te laten, trek je mijn bericht uit het verband, en zet je mij dus in negatief daglicht! Niet echt netjes. 

Of was je niet opgevallen dat er quotes in stonden? In dat geval heb ik niks gezegd. ;)

 

@Aar 

"Nee, ik zie dit niet als overtreding"

Het zijn toch echt je eigen woorden. 

Gelukkig vinden de meeste onder ons het verwijderen van stickers uit treinen wel een overtreden, en is deze ook gewoon strafbaar !

Reputatie 7
Badge

@Aar

"Nee, ik zie dit niet als overtreding"

Het zijn toch echt je eigen woorden. 

Gelukkig vinden de meeste onder ons het verwijderen van stickers uit treinen wel een overtreden, en is deze ook gewoon strafbaar !

@Deventer 

Maar ik zei nog iets daarna.…

Nu trek je mijn bericht grof uit het verband. En dat vind ik niet echt netjes.

 

Verwacht niet te veel klasse van mensen die zich zo wanhopig vasthouden aan de ordnung die blijkbaar in hun leven muss sein. Zoals ik al zei zijn er mensen die de regeltjes als een soort van heilig schrift zien, en die mensen gaan er blijkbaar van uit dat anderen daar ook aan moeten voldoen. Iets anders keuren ze af. Veroorzaakt een hoop narigheid in de wereld maar dat is weer een heel ander verhaal, meer iets voor het 8-uurjournaal. 

Wat mij betreft is het wijsheid om de regels als een streven te zien, niet als de waarheid. Dat lijkt me een troosteloos bestaan. Natuurlijk zijn er wel mensen die te ver gaan, je woont nog steeds in een land met andere mensen en als je ook maar een beetje begrip voor je medemens hebt wil je ze niet het leven zuur maken. Houd rekening met een ander in het geval dat diegene last van je zou kunnen hebben. Wees geen Facebook tokkie, wees geen @Deventer.

Wat een partij tegenstrijdig geleuter. 

Verwacht niet te veel klasse van mensen die zich zo wanhopig vasthouden aan de ordnung die blijkbaar in hun leven muss sein. Zoals ik al zei zijn er mensen die de regeltjes als een soort van heilig schrift zien, en die mensen gaan er blijkbaar van uit dat anderen daar ook aan moeten voldoen. Iets anders keuren ze af. Veroorzaakt een hoop narigheid in de wereld maar dat is weer een heel ander verhaal, meer iets voor het 8-uurjournaal. 

Wat mij betreft is het wijsheid om de regels als een streven te zien, niet als de waarheid. Dat lijkt me een troosteloos bestaan. Natuurlijk zijn er wel mensen die te ver gaan, je woont nog steeds in een land met andere mensen en als je ook maar een beetje begrip voor je medemens hebt wil je ze niet het leven zuur maken. Houd rekening met een ander in het geval dat diegene last van je zou kunnen hebben. Wees geen Facebook tokkie, wees geen @Deventer.

Wat een partij tegenstrijdig geleuter. 

Dat klinkt bijna alsof je verbaasd bent :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die regels aan hun laars lappen onder mom van vrijheid, ontnemen hierbij de vrijheid van anderen. Regels zijn er om elkaar te beschermen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Net in de trein voor het eerst een conductrice zonder mondkapje of gelaatsscherm gezien. Ok, ze liep niet door de trein, maar stond bij het uitstappen wel op het balkon tussen de reizigers die wel braaf hun kapje op hadden. Apart gezicht :)

@mrfreeze

De HC dient op het balkon tussen reizigers ook een gelaatsscherm of mondkapje op te hebben. Welke trein was het?

Reputatie 7
Badge +3

Deze PVV meneer (die normaal in kostuum loopt, alsof dat er iets toe doet) werd door een HC de trein uit geslagen omdat hij zijn mondkapje nog even moest zoeken? Foei, die boa’s toch….

https://twitter.com/i/broadcasts/1PlKQNnlbQVGE


Deze meneer loopt nu, in pak, bij HC Utrecht te filmen met zijn mobiel voorafgaand aan de verboden demonstratie, waarvoor hij vanwege noodbevel niet eens in Utrecht mag zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze

De HC dient op het balkon tussen reizigers ook een gelaatsscherm of mondkapje op te hebben. Welke trein was het?

Die gele :wink:

't Voelt eerlijk gezegd niet helemaal lekker om te 'klikken', aangezien ik zelf ook niet het braafste jongetje van de klas ben :slight_smile:

@mrfreeze

De HC dient op het balkon tussen reizigers ook een gelaatsscherm of mondkapje op te hebben. Welke trein was het?

Vanmiddag om 12 uur kwam ik vanuit Amersfoort naar Utrecht voor het eerst een conductrice met facemask tegen. Vroeg mij even af of het @Loes was. Of natuurlijk gewoon een collega met facemask.

 

Welke trein was het?

Je was er niet bij @Loes , dan is het misschien erg verstandig je er niet mee te bemoeien.....

Reputatie 7
Badge

Als ik al dit soort reactie allemaal lees ben ik zo blij dat ik momenteel geen gebruik hoef te maken van het openbaar en me zelf niet druk hoef te maken over dit soort dingen. 

Zo denk ik er ook over. Als ik toch al die verhalen lees wat een wetteloze wildwest toestanden er heersen en waar het recht van de sterkste geldt dan ben ik ook blij dat ik niet afhankelijk ben van het OV!

Reputatie 7
Badge +1

 

Welke trein was het?

Je was er niet bij @Loes , dan is het misschien erg verstandig je er niet mee te bemoeien.....

Waar slaat deze reactie nu weer op? Als iemand constateert dat een HC geen gelaatsmasker of mondkapje draagt in het reizigers compartiment kan daar toch een melding van gemaakt worden door naar het ritnummer te vragen? Wat is daar mis mee?

Als mrfreeze geen melding hiervan wilt maken dan houdt het op.

De reden waarom een HC geen mondkapje of gelaatsscherm op heeft in het reizigers gedeelte maakt niet uit, de HC hoort deze volgens de regels gewoon op te hebben. Als de HC vindt dat hij/zij een goede reden heeft mag hij/zij dat intern afhandelen. 

@Deventer 

Vragen staat vrij. 

@loklok8 

Mooi verwoord, als de HC inderdaad een goede reden had om niets te dragen, mag dat intern afgewikkeld worden. Je kan het soms in de snelheid van een actie ff vergeten zijn, dat is mij laatst ook overkomen, had me gelaatsscherm gewoon in de hand. 

Waar slaat dit nu weer op? Als iemand constateert dat een HC geen gelaatsmasker of mondkapje draagt in het reizigers compartiment kan daar toch een melding van gemaakt worden door het ritnummer op te geven? Wat is daar mis mee?

Als mrfreeze geen melding hiervan wilt maken dan houdt het op.

Inderdaad, dan kan diegene welke dat zelf constateert dat eventueel melden. Dat juich ik zelfs toe, immers personeel moet altijd het juiste voorbeeld geven.

Het komt op mij wat triest over dat een willekeurig medewerker, in dit geval @Loes zich daar mee gaat bemoeien, om de collega op te (laten) hangen bij de werkgever.

Doe dat alleen als je het zelf constateert.

Als ik al dit soort reactie allemaal lees ben ik zo blij dat ik momenteel geen gebruik hoef te maken van het openbaar en me zelf niet druk hoef te maken over dit soort dingen. 

Zo denk ik er ook over. Als ik toch al die verhalen lees wat een wetteloze wildwest toestanden er heersen en waar het recht van de sterkste geldt dan ben ik ook blij dat ik niet afhankelijk ben van het OV!

Overdrijven is natuurlijk ook een vak. Wildwest toestanden???, recht van de sterkste. Het valt allemaal wel mee hoor denk ik. Vandaag rondje Heemkerk-Amersfoort-Utrecht-Alkmaar-Heemskerk gedaan. Moest nog wat ophalen in Amersfoort, In de treinen eigenlijk bijna iedereen met een mondkapje gezien. 1 persoon met een sjaal om haar gezicht gezien. Helaas de hele reis geen controle gehad en geen conducteur gezien in de trein. 

Reageer