Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....


Reputatie 3

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 


248 reacties

Reputatie 7

Nog steeds is het rustig hoor. Wildwest- toestanden? Vandaag (zaterdagochtend/middag) van Breda via Rotterdam naar Woerden geweest en retour. Heel rustig onderweg. In de treinen was ruimte genoeg, veruit de meeste stoelen leeg. Je hoeft echt niet bang te zijn voor coronabesmettingen. Was een ontspannen reis en alles netjes op tijd. Wat me steeds nog opvalt is dat het nog bijna alleen maar jongeren zijn die de trein bevolken. Iedereen droeg een kapje omdat het moet en geen conducteur gezien. 

@Deventer 

Waar geef ik aan dat ik een collega op wil hangen? Juist zaken die niet op orde zijn, dienen gemeld te worden, aangezien het om veiligheid gaat. Geen idee waar je idee ineens vandaan komt dat ik op collega jacht zou zijn. Zelf iets te verbergen misschien?

Mijn algemene beeld is ook dat het gros van de reizigers zich eraan houdt. Dat geldt ook voor het gros voor het treinpersoneel. Ben ik alleen maar blij om. Goed om te horen.

@Deventer

Waar geef ik aan dat ik een collega op wil hangen? Juist zaken die niet op orde zijn, dienen gemeld te worden, aangezien het om veiligheid gaat. Geen idee waar je idee ineens vandaan komt dat ik op collega jacht zou zijn. Zelf iets te verbergen misschien?


Ik ben het volledig met je eens @Loes  en de meeste hier weten dat jij je taak gewoon serieus neemt, helaas doet niet iedereen dat.  Je bent niet meer geloofwaardig als collega's de regels aan hun laars lappen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Deze PVV meneer (die normaal in kostuum loopt, alsof dat er iets toe doet) werd door een HC de trein uit geslagen omdat hij zijn mondkapje nog even moest zoeken? Foei, die boa’s toch….

https://twitter.com/i/broadcasts/1PlKQNnlbQVGE


Deze meneer loopt nu, in pak, bij HC Utrecht te filmen met zijn mobiel voorafgaand aan de verboden demonstratie, waarvoor hij vanwege noodbevel niet eens in Utrecht mag zijn.

Uit het live blog van de NOS:

Inmiddels heeft de politie een man aangehouden bij station Utrecht Centraal. "Er is zojuist iemand gearresteerd en in een busje afgevoerd", zegt verslaggever Marc Hamer. "Hij had een pak aan. Het zou zomaar iemand van de organisatie kunnen zijn geweest."

Op de PVV meneer's Facebook is te zien dat hij wordt aangehouden en in een busje afgevoerd (fijn weer een aankomend PVV kamerlid met een verleden van aanhouding door politie) en dat hij zo'n 3 uur later vraagt of iemand hem kan ophalen van het politieburo omdat er daarvandaan geen bus zou gaan. Ik zeg, ga maar lekker lopen en hoef je ook geen mondkapje op. 

 

Edit: iemand was zo gek om hem ook op te halen van het politieburo waarna hij weer vanaf Centraal station en Hoog Catharijne live is gegaan om te zien wat daar nog gebeurde. Intussen was de echte demonstratie in een park in Utrecht en heeft meneer dus de hele demo gemist. :rofl:

Voor de mensen die nog steeds denken dat dit een grapje is: ik reed vrij kort geleden de grens met Nederland over en werd meteen aangesproken door een ronduit aggressieve conducteur. Ik schrik hard genoeg dat ik voor het eerst in mijn leven een mondkapje met elastiekjes op doe, uit pure gehoorzaamheid als een puppy, en binnen een minuut of 10 zit ik aan de lijn met 112. Ik heb zojuist een paniekaanval gehad. Ik was duizelig, ik hyperventileerde, ik trilde enorm, en ik ben me de godganse tering geschrokken.

 

We zijn een uur verder en ik ben net tot rust gekomen. Het eerste wat ik heb gedaan is de NS bellen om een klacht in te dienen. Gelukkig ging dat vrij snel en was de dame aan de telefoon veel vriendelijker dan de heks bij de 112, die boos werd en ophing (!!!!!). Ik stond stijf van de zenuwen en heb mevrouw volgens mij helemaal omver geluld, maar ze luisterde en was vriendelijk en ze was de enige die bereikbaar was en bereid om me te helpen. 

Ik weet niet wat er met me aan de hand is dat ik zo heftig reageerde maar ik heb me nog nooit banger en machtelozer gevoeld in een lege, vreedzame trein. Dit nooit meer. No fucking way. Dan is er maar iets mis met me.

Badge +3

Op de PVV meneer's Facebook is te zien dat hij wordt aangehouden en in een busje afgevoerd (fijn weer een aankomend PVV kamerlid met een verleden van aanhouding door politie) en dat hij zo'n 3 uur later vraagt of iemand hem kan ophalen van het politieburo omdat er daarvandaan geen bus zou gaan. Ik zeg, ga maar lekker lopen en hoef je ook geen mondkapje op. 

Sjonge zeg, op zijn Live part1 komt hij aan in Utrecht, zegt dat hij begrepen had dat er een (verboden) ‘demonstratie voor de vrijheid’ was, een kijkje wil nemen en loopt pardoes tegen een kordon politie aan, en toont nogal verbaasd zijn legitimatie “is er iets aan de hand dan?”

Ze herkenden hem… :joy:  

Zometeen even part 2 kijken (zo spannend als Big Brother), als hij me niet snel blokkeert op FB (zoals op Twitter). https://www.facebook.com/daniel.gerritsen.129

Reputatie 7
Badge +3

Deze PVV meneer (die normaal in kostuum loopt, alsof dat er iets toe doet) werd door een HC de trein uit geslagen omdat hij zijn mondkapje nog even moest zoeken? Foei, die boa’s toch….

https://twitter.com/i/broadcasts/1PlKQNnlbQVGE


Deze meneer loopt nu, in pak, bij HC Utrecht te filmen met zijn mobiel voorafgaand aan de verboden demonstratie, waarvoor hij vanwege noodbevel niet eens in Utrecht mag zijn.

Uit het live blog van de NOS:

Inmiddels heeft de politie een man aangehouden bij station Utrecht Centraal. "Er is zojuist iemand gearresteerd en in een busje afgevoerd", zegt verslaggever Marc Hamer. "Hij had een pak aan. Het zou zomaar iemand van de organisatie kunnen zijn geweest."

Op de PVV meneer's Facebook is te zien dat hij wordt aangehouden en in een busje afgevoerd (fijn weer een aankomend PVV kamerlid met een verleden van aanhouding door politie) en dat hij zo'n 3 uur later vraagt of iemand hem kan ophalen van het politieburo omdat er daarvandaan geen bus zou gaan. Ik zeg, ga maar lekker lopen en hoef je ook geen mondkapje op. 


Ik had al snel in de gaten dat hij degene was die aangehouden was. Vond zijn filmen niet netjes, met passanten in beeld. Vroeg mij af of hij nu wel een mondkapje op had in de treiin 😉. Het hoofdburo van de politie is vlakbij Hoog Catharijne, dus had hij zo naar het station kunnen lopen. Bussen zat daar ook. Overigens was er een noodbevel en kon iedereen aangehouden worden die niet uit Utrecht kwam.

Ik hoop dat reizigers tussen Utrecht en Den Bosch geen last hebben gehad. Jaarbeurs plein waar de vervangende bussen vertrekken was aardig afgegrendeld.

Reputatie 7
Badge +3

Hij was naar een buro in Houten gebracht. En inderdaad niet netjes dat passanten maar ook agenten herkenbaar in beeld kwamen. En maar schijnheilig zeggen dat hij niet kwam om te demonstreren maar om verslag te doen. En nu was de politie de kwaaie pier terwijl hij eerder bij politie kruipend bescherming zocht toen hij door BLM demonstranten in Rotterdam klappen kreeg, nadat hij die ook heel demonstratief bleef filmen. 

Voorlopig nog geen filmpje van hem uit de trein, kan natuurlijk niet weer de smoes gebruiken dat hij zijn mondkapje niet kan vinden, wordt dan heel doorzichtig.

Badge +3

Ik hoop dat reizigers tussen Utrecht en Den Bosch geen last hebben gehad. Jaarbeurs plein waar de vervangende bussen vertrekken was aardig afgegrendeld.

In/uitgang station Jaarbeursplein was dicht op een gegeven moment inderdaad.

NS bussen (gisterenavond al!) stopten ergens bij de Jaarbeurs zelf, waarna men vrolijk een kwartiertje kon lopen via de Moreelsebrug naar de centrumzijde van het station.

Het commentaar daarop viel te verwachten (een overstap van 9 minuten totaal onhaalbaar), met als schrale troost dat het morgen (zondag) weer business as usual is, voor de NS bussen althans.

Medelijden met de crew die al die looproutes correct moet aangeven, of mensen richting de enorme omweg wijzen. Dat verwacht je niet eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +3

@Momoin Houten zit een cellencomplex, niet op loopafstand van het station waarvandaan de trein vervangende bussen rijden.

@Robert Bik hoefde vandaag niet in de buurt van Utrecht CS te zijn. Ben daar ook al maanden niet meer geweest. Bij de bouw van de Rabobrug (Moreelsebrug) was gevraagd om trappen naar de perrons. Dat is toen afgewezen. (Reden weet ik niet meer). Nu merk je dat het toch wel handig was geweest.

Reputatie 7
Badge +3

9292 geeft aan dat vanaf waar meneer werd vastgehouden op 11 minuten lopen een bushalte is waarvan hij naar een station had kunnen gaan. Was blijkbaar teveel voor hem. 

Utrecht ken ik verder eigenlijk niet, ooit wel een paar naar de jaarbeurshalllen geweest voor de mega platen en CD beurs (onderdeel van de Verzamelaarsjaarbeurs), was Robert volgens mij ook nog een keer bij.

Badge +3

Haha ja, en gratis met een kaartje van de Margriet of Libelle of ander tijdschrift.. wel lang geleden hoor!

Anyway.. happening now:

@NS_online bedankt het lijkt als of er borden gejat zijn oid want meerdere mensen konden niet vinden waar ze heen moesten

https://twitter.com/bartaapje/status/1279533815812194305 en wat vooraf ging en volgt.. Bizarre dag dus op Utrecht, blij dat ik er niet bij was of hoefde te zijn.

Geen idee waar een webcare melding “de borden zijn blijkbaar weg” heen gaat, en wat daar verder mee gedaan wordt. Whatsappen of een SMS naar 06 1318 1318 lijkt me handiger (we kunnen geen kant op of weten de weg niet!) of telt dat niet als je niet in een trein zit (of NS bus)?

Reputatie 7
Badge +3

Ik ging vanmiddag met de bus van Den Bosch naar Utrecht, en die stopte inderdaad op de parkeerplaats van de Jaarbeurs zelf. We werden via de brug geleid, maar hoefden niet helemaal naar het centrum, je kunt als je boven bent gelijk naar links. Wel een stuk verder dan via het Jaarbeursplein :slight_frown:

Reputatie 7
Badge +3

9292 geeft aan dat vanaf waar meneer werd vastgehouden op 11 minuten lopen een bushalte is waarvan hij naar een station had kunnen gaan. Was blijkbaar teveel voor hem. 

Utrecht ken ik verder eigenlijk niet, ooit wel een paar naar de jaarbeurshalllen geweest voor de mega platen en CD beurs (onderdeel van de Verzamelaarsjaarbeurs), was Robert volgens mij ook nog een keer bij.


Tussen 2012 en 2015 werkte ik in de Jaarbeurs 😊

Ik ken de Utrechtse binnenstad wel aardig, al heb ik daar eind februari voor het laatst gewinkeld.

Badge +3

Gelukkig allemaal maar tijdelijk (zaterdag, en vrijdagavond al blijkbaar). Leve de demonstratiegekkies!

Ook al hebben ze wel een punt als je ziet hoe het in de praktijk gaat (horeca e.d.) maar ook op de stations, die heilige 1,5 meter.

Kortstondig ‘contact’ maak ik me niet druk over in ieder geval (supermarkt). Een complot zal het niet zijn, en anders komen we daar vanzelf wel achter. :laughing:

Ik vind het zo buitensporig gedrag van NS dat ze ons verplichten om een mondkapje te dragen.

 

NS heeft niet het recht om mensen te dwingen om mondkapjes te verplichten,dat staat letterlijk in de grondwet.

 

NS overtreedt letter de grondwet, vrijheid van lichaam.

 

Mondkapjes heeft totaal geen waarde,dat bewijs keer op keer,en zeker dat we meer en meer nieuwe informatie krijgen over het COV-19 virus.

 

Eerst zeiden ze dat het een killer virus was,toen was het op basis aantal doden die men dagelijks kreeg van RIVM,nu dat de doden wegvallen gaan ze over aantal besmettingen kortom slaat echt nergens op.

 

Met de nieuwste informatie over COV-19 is dat het virus totaal ongevaarlijk is, en nog steeds keiharde maatregelen 1.5 meter en mondkapjes.

 

Laats een rapport van Europese pathologen zeggen dat er niemand aan COV-19 eraan gestorven zijn,wordt genegeerd,dan zijn er bevindingen gedaan dat het virus gecreëerd is om te besmetten (Vandaar dat hun ons vasthouden in maatregelen) weet niet waarom.

 

Er zijn bewijzen dat testen niet altijd kloppen, er zijn ook bevingen dat er geen antistoffen zijn gevonden na een tijdje.

 

Waarom worden we zo keihard aangepakt op onze vrijheid en verplichten maatregelen op te volgen terwijl twee jaar geleden meer dan 10.000 griepdoden te betreuren, waarvan honderdduizenden besmet waren met griepvirus.

 

Wat is dit voor onmenselijke behandeling NS😠

 

Jullie zijn geen artsen, jullie kwamen zelf mee met mondkapjes plicht en RIVM zei toen dat er totaal geen waarde had,tien bemoeide Hugo de Jonge en Mark Rutte ermee en opeens trok RIVM hun advies terug😠

 

Wat mankeren jullie NS, hopelijk komen jullie tot zinnen,dit kun je niet zomaar doen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb gisteren voor het eerst weer gereisd, en zag bij iedereen mondkapjes, zonder uitzondering.  Ben ook een keer gecontroleerd en de conducteur gaf nogal veel hulp i.v.m. de stremmingen bij Amsterdam. 

Het is niet meer dan een individuele waarneming, maar ik ben er zeer blij mee. Het geroep op quasi-intellectuele haat- en scheldfora zag ik in ieder geval niet tot resultaat leiden. Gelukkig dat mensen die blijven nadenken en sociaal zijn naar kwetsbare groepen nog steeds de overhand hebben in dit land. Internationaal is een mondkapje de norm en strenger dan hier.

 

Ik was gelukkig met dit gegeven, we moeten voorkomen dat zoals in België de reproductiefactor weer boven de 1 komt, met alle gevolgen van dien.

Reputatie 7

Velen dragen het puur omdat het verplicht is. Als er geen plicht was zou de meerderheid het echt niet dragen. Of het telkens schone zijn en ze juist gebruikt worden? Denk het niet. Bij uitstappen doen veel mensen hem zo snel mogelijk af, doen hem in tas of jaszak en men stormt zonder 1.5 meter afstand de trap af, de looprichtingpijlen veelal negerend.....voor de poortjes dringen etc. 

Zelf heb ik vorige week weer enkele malen in Duitsland in de trein gezeten. Ook daar allemaal mondkapjes, maar je ziet zelf geknutselde lapjes in de meest gekke vormen en veel mensen die hun neus vrij laten. Eten en drinken mag net als bij ons, dus het kapje lag bij sommigen regelmatig even op het tafeltje of werd onder de kin geschoven. Ook dragen sommigen zo'n gelaatsscherm, waarvan sommige duidelijk erg vies waren. Handhaving trouwens niet gezien...... Conducteur wel maar die zei er niets over.

Lijkt me allemaal vrij logisch. Nee, het is niet verplicht om elke dag een schone te dragen dus mensen gaan daar niet onnodig geld aan uitgeven. Op 31 mei zat nog zeker 75% van de reizigers zonder gezichtsbedekking op, dus die gaan dat niet voor hun lol blijven doen zodra het niet meer verplicht is. Op het balkon draagt men het ook steeds minder. Volgens RTL is het percentage dat hun verplichte gezichtsbedekking naar overheidsvoorbeeld draagt nu iets meer dan 80%. Zodra er een einddatum bekend is gaat dat percentage waarschijnlijk snel omlaag. Ben benieuwd, ga zelf uit van 1 september.

Hoe kom je bij de datum van 1 september ??  Reken er maar op dat het duurt zolang het corona virus nog steeds in NL aanwezig is.

Juist na de zomervakantie nemen de risico's toe omdat mensen terug komen van diverse bestemmingen waar ze zich veel minder aan de voorschriften hebben gehouden dan zou moeten.

Daarbij gaan ook de studenten weer reizen naar hun scholen/universiteiten waardoor de treinen drukker gaan worden dan dat ze nu zijn.

Keep on dreaming maar 1 september lijkt mij wel heel optimistisch.

Corona is effectief al over, dat de oudjes dat niet willen zien is heel vervelend maar de rest van Nederland merkt al een aantal weken heel erg weinig meer. Juist net na de zomervakantie zou het een mooi moment zijn om corona officieel over te verklaren, dan is er zelfs nog anderhalve maand om het even uit te laten lopen.

Gaat het nou niet zo lekker, dan zou 1 oktober ook nog wel kunnen. Maar dat schopt toch wel erg tegen de schenen denk ik en de vraag is of men er dan nog zin in heeft om daaraan mee te werken. Misschien hetzelfde clubje makke schaapjes dat altijd meewerkt.

Reputatie 7
Badge +1

Terwijl jij doodleuk denkt dat het coronavirus al weer zo'n beetje over is, is ook te zien dat in verschillende landen het virus weer oplaait. Japan, Israel, Roemenië, Servië en dichterbij huis in Luxemburg zijn een paar voorbeelden. Maar goed, MJL weet het vast allemaal weer beter en kan de toekomst voorspellen. Zolang jij in je eigen bubbel leeft en je kop in het zand steekt kunnen we van alles tegen je zegen, maar de kans dat je ooit zult luisteren is denk ik vrij klein. Misschien hetzelfde clubje wappies die denkt dat het virus een ‘hoax’ is?

Reputatie 7
Badge +3

Dat Corona in Nederland best goed onder controle is wil niet zeggen dat het effectief al over is. Zoals loklok8 al aangeeft zijn er meerdere landen of soms alleen bepaalde regio's van landen waar het virus weer opgelaaid is. Dat kan ook hier gebeuren. De afgelopen lag het aantal gemelde besmetting weer 2 keer boven de 100 en vandaag was het 99 terwijl de week ervoor het een aantal keer lager dan 50 was. Er is dus al weer sprake van een toenemend aantal gemelde besmettingen, al zet zich dat (nog) niet door in het aantal ziekenhuisopnames en overleden patienten. 

En waar ik me echt heel erg over verbaas zijn de vakantievierende toeristen in vakantie landen, alsof er geen Corona is. Die komen daarna weer lekker naar huis en wie weet wat die allemaal gaan verspreiden. 

Hoezo verbaas je je daarover? Lijkt me helemaal niks geks aan, mensen doen zoals mensen doen. Juist dit jaar zit men er weer enorm naar uit te kijken om met de zomer weer een weekje weg te zijn. Dat voelt zo lekker normaal.

Reageer