mondkapjeshandhaving niet op orde

  • 26 November 2021
  • 73 reacties
  • 2674 Bekeken

Reputatie 1

De mondkapjes handhaving is totaal niet op orde, vandaag reisde ik (met NS) van zupthen naar Arnhem-Centraal. De drukste trein die ik ooit had gezien zat ik dus in ( het was een SNG-3tje) maar daar gaat het topic helemaal niet over. Dit topic heb ik gemaakt omdat ik heel erg verbaasd was met wat ik in die trein zag. De hele coupe waar ik in zat was vol met jongeren, en geen ENKELE persoon had op de juiste manier een mondkapje op. De conducteur probeerde er door heen te komen, gaf zelfs eerste klas vrij maar er werd geen waarschuwing gegeven aan mensen dus ik vind het echt heel erg raar Dat kan echt gewoon niet het is ook behoorlijk gevaarlijk. Zeker nu dat de ziekenhuizen zich voorbereiden op code zwart en dat er een nieuwe mutatie is die JUIST mensen met vaccin erger besmetten. 

kan er gewoon normaal op gehandhaafd worden? Ik zie dagelijks mensen zonder mondkapje maar de conducteur loopt gewoon vrolijk langs en zegt niks


73 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Originele stuk helaas achter een betaalmuur, maar op zich niet zo gek dat Nu.nl een stukje uit het interview uit De Morgen gebruikt, ze behoren allebei tot DPG media. 

Naast de Antwerpse middenstand is ook die in het Duitse Kleef blij met de Nederlandse lockdown. Ook helaas achter een betaalmuur, maar de kop zegt al genoeg.

Zelf hoop ik dat hier in Nederland de winkels en horeca snel weer open mogen. Dan kunnen de Nederlandse winkeliers en horeca ondernemers misschien nog een beetje van de financiele schade goedmaken. En zijn jullie Belgen verlost van de onbeschofte Nederlanders. 

Reputatie 5

Volgens mij was het onderwerp van dit topic mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland toch?

Reputatie 7
Badge +3

Maar wat kun je nu nog meer melden over de mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland, anders dan dat dat niet of maar zelden gebeurt. Je kunt het nog wel 10 keer melden, of 20 of 100 of weet ik veel hoeveel keer, het zal niet veranderen. Volgens NS is het de verantwoordelijkheid van de reizigers.

Dus blijf lekker zelf je mondkapje dragen, schiet in de stress als een andere reiziger dit niet doet en meldt het tot vervelens toe, maar verwacht niet dat het iets verandert.

Intussen daalt de ziekenhuisbezetting nog steeds ondanks de hogere aantallen besmettingen, met dank aan de minder ziekmakende omikron variant en steeds meer mensen die een boosterprik hebben gehaald. Maar nog wel steeds mensen maar bang blijven maken met: als het aantal besmettingen zo blijft stijgen dan stijgt mogelijk ook het aantal ziekenhuisopnames weer. Als, als als... Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe muts. Mag je leuk hier fietsen. 

 

Ik mag mijn booster morgen halen, zal niet met de trein gaan maar gewoon met de fiets, dus kan niet constateren hoe het met de mondkapjeshandhaving in de trein zit. Zo, toch weer rondgebreid naar mondkapjeshandhaving. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij was het onderwerp van dit topic mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland toch?

Klopt. Maar inmiddels zijn er net zoveel mensen in winkels en andere openbare plekken die lak aan de mondkapjesplicht hebben. Ook daar geen handhaving.

Men roept wel dat men van Omikron niet zo ziek wordt, maar wat is niet zo ziek? Dat je net niet het ziekenhuis in moet? Weken of maanden niet fit bent?

De horeca is er klaar voor. Als er ergens niet door iedereen aan de maatregelen gehouden wordt, is het de horeca.

Na bijna 2 jaar Pandemie had ik meer creativiteit van horeca en middenstand verwacht. Richt jouw etalage zo in dat mensen getriggerd worden om voor click&collect te gaan. Biedt in de horeca to-go paketten aan die meer passen bij de wandelaar. Dan hoeft men niet de grens over, maar wandelt men in eigen stad.

 

Reputatie 1

Volgens mij was het onderwerp van dit topic mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland toch?

Klopt. Maar inmiddels zijn er net zoveel mensen in winkels en andere openbare plekken die lak aan de mondkapjesplicht hebben. Ook daar geen handhaving.

Men roept wel dat men van Omikron niet zo ziek wordt, maar wat is niet zo ziek? Dat je net niet het ziekenhuis in moet? Weken of maanden niet fit bent?

De horeca is er klaar voor. Als er ergens niet door iedereen aan de maatregelen gehouden wordt, is het de horeca.

Na bijna 2 jaar Pandemie had ik meer creativiteit van horeca en middenstand verwacht. Richt jouw etalage zo in dat mensen getriggerd worden om voor click&collect te gaan. Biedt in de horeca to-go paketten aan die meer passen bij de wandelaar. Dan hoeft men niet de grens over, maar wandelt men in eigen stad.

 


Grote verschil is dat winkelen etc een keuze is.
Met de trein gaan is voor de meeste mensen een must.
Plus je betaald voor een zo veilig mogelijke reis. Bij winkelen niet.
Vind het gewoon te makkelijk dat NS blijft zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is.
Want het is ook eigen verantwoordelijkheid om kaartjes te kopen en op de juiste plek te zitten….oh wacht...misschien dat er daarom ook geen controle meer is?
Waarom komen ze daar dan ook niet eerlijk over uit?
​​​​​​​
 

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren voor het eerst sinds de lockdown weer eens met het OV naar het werk geweest. In de bus droeg iedereen een mondkapje. 

Terug naar huis met de trein van Utrecht Overvecht naar Hilversum. Op Overvecht droeg niet iedereen een mondkapje maar in de trein wel. Het viel me alleszins mee. En dat alles zonder een Hc gezien te hebben.

Reputatie 7

Volgens mij was het onderwerp van dit topic mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland toch?

Men roept wel dat men van Omikron niet zo ziek wordt, maar wat is niet zo ziek? Dat je net niet het ziekenhuis in moet? Weken of maanden niet fit bent?

 

Geldt niet hetzelfde voor een griepaanval? Spanje en ook al enkele andere landen gaan omikron na de huidige golf beschouwen als een griepvariant. Het virus blijft altijd. Je moet er gewoon mee leren leven. Straks ook weer zonder verplicht kapje.

Blijf het nog steeds bijzonder vinden dat vroeger iedereen dicht op elkaar zat gepakt in treinen  en vrijwel iedereen deed dat. Ja, velen waren of werden (zwaar) verkouden of kregen griep. In de trein werd volop gehoest en gesnotterd. Het hoorde erbij in herfst en winter en dat gaf een boost aan het afweersysteem. Niet zo zeuren, zei mijn moeder vaak. Ook belandden er mensen in het ziekenhuis. Veelal ouderen en kwetsbaren. De coronapandemie heeft een blijvend andere visie op dit gedrag in gang gezet. Dat had niemand voor mogelijk gehouden.

Reputatie 7

De coronapandemie heeft een blijvend andere visie op in gang gezet. Dat had niemand voor mogelijk gehouden.

 

Dit vraag ik mij dus echt af. Als corona inderdaad binnenkort een soort van verkoudheidsvirus wordt denk ik dat de mondkapjes en andere maatregelen weer gauw vergeten en uit het geheugen gewist gaan worden. We zullen weer overgaan tot de orde van de dag. Zodra het echt een verkoudheidsvirus geworden zie ik de bevolking toch echt niet meer de mondkapjes gaan dragen. De opvoeding is hier nu eenmaal een stuk vrijer en losser dan in de Oosterse landen

 

Reputatie 6

De coronapandemie heeft een blijvend andere visie op in gang gezet. Dat had niemand voor mogelijk gehouden.

 

Dit vraag ik mij dus echt af. Als corona inderdaad binnenkort een soort van verkoudheidsvirus wordt denk ik dat de mondkapjes en andere maatregelen weer gauw vergeten en uit het geheugen gewist gaan worden. We zullen weer overgaan tot de orde van de dag. Zodra het echt een verkoudheidsvirus geworden zie ik de bevolking toch echt niet meer de mondkapjes gaan dragen. De opvoeding is hier nu eenmaal een stuk vrijer en losser dan in de Oosterse landen

 

Het heeft niets met opvoeding te maken. Veel landen waar men zo makkelijk doet wat de overheid zegt zijn allemaal een dictatuur geweest. De vrijheid nemen om de overheid niet te vertrouwen duurt soms generaties. 

Reputatie 7
Badge +3

In Azië komen van oudsher veel meer virussen voor dan in Europa. Men weet daar al sinds decennia dat mondkapjes helpen bij het tegengaan van virusverspreiding. In Europa hebben we vooral te maken met stukken onbenul die maar niet willen of kunnen begrijpen dat het dragen van mondkapjes heel belangrijk is.

Reputatie 7

In Azië komen van oudsher veel meer virussen voor dan in Europa. Men weet daar al sinds decennia dat mondkapjes helpen bij het tegengaan van virusverspreiding. In Europa hebben we vooral te maken met stukken onbenul die maar niet willen of kunnen begrijpen dat het dragen van mondkapjes heel belangrijk is.

Zou jij de rest van leven mondkapjes willen blijven gebruiken om virusverspreiding van welk soort ook tegen te gaan, zoals ze in Azië doen? Ik denk ook dat het grootste deel van de Europeanen dat snel achter zich wil laten en zodra corona een voor de meesten grotendeels licht verloop krijgt, zullen accepteren dat ziekte erbij hoort in het leven. Gelukkig komen er hier minder virussen voor dan in Azië.

Het dragen van mondkapjes is één ding. Het juist gebruik ervan is twee.  Hoe vaak worden kapjes hergebruikt en gewoon met vieze vingers aangepakt? Ik durf te beweren dat 95% van de mensen hier ze continu hergebruikt of slechts af en toe eens wast. Of ze dat in Azië ook doen weet ik niet.

Heb weleens mensen in de trein even hun kapje weg zien schuiven om even te hoesten. Om te voorkomen dat ze een nat kapje kregen. Ik bedoel maar ....

Reputatie 5

Maar wat kun je nu nog meer melden over de mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland, anders dan dat dat niet of maar zelden gebeurt. Je kunt het nog wel 10 keer melden, of 20 of 100 of weet ik veel hoeveel keer, het zal niet veranderen. Volgens NS is het de verantwoordelijkheid van de reizigers.

Dus blijf lekker zelf je mondkapje dragen, schiet in de stress als een andere reiziger dit niet doet en meldt het tot vervelens toe, maar verwacht niet dat het iets verandert.

Intussen daalt de ziekenhuisbezetting nog steeds ondanks de hogere aantallen besmettingen, met dank aan de minder ziekmakende omikron variant en steeds meer mensen die een boosterprik hebben gehaald. Maar nog wel steeds mensen maar bang blijven maken met: als het aantal besmettingen zo blijft stijgen dan stijgt mogelijk ook het aantal ziekenhuisopnames weer. Als, als als... Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe muts. Mag je leuk hier fietsen. 

 

Ik mag mijn booster morgen halen, zal niet met de trein gaan maar gewoon met de fiets, dus kan niet constateren hoe het met de mondkapjeshandhaving in de trein zit. Zo, toch weer rondgebreid naar mondkapjeshandhaving. 

Ik blijf het melden en ik ben niet de enige die dat doet. Of het mondkapjesbeleid van de NS  zal veranderen of niet, daar kun je nu hele stellige uitspraken over doen maar je weet het gewoon niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om een mondkapje te dragen in tijden dat er een virus rondwaart.

Badge +3

Mondkapjes (met name FFP2 en N95) beschermen de omgeving op korte afstand tegen bacteriën en droplets (vochtige deeltjes), en beschermen jezelf tegen ongeveer hetzelfde, plus/inclusief fijnstof waar je natuurlijk ook goed ziek van kunt worden.

In Azië worden maskertjes meestal wegens dat laatste gedragen (smog en andere luchtvervuiling). Tegen minuscule virusdeeltjes (aerosolen) doen ze bijzonder weing want die zijn vele kleiner dan een bacterie of druppels, en is ventilatie veel belangrijker.

Het effect van mondkapjes is niet veel meer dan bescherming (van anderen) tegen die droplets, wegens praten, hoesten e.d. op kleine afstand. Plus dat je veel minder vaak met je handen aan je neus of mond kunt zitten, mochten daar virusdeeltjes op zitten.

Dus ja, ze werken (een beetje, en alle beetjes helpen) zolang iedereen meedoet, en zijn zeker in het ov of bij een kerkdienst, of scholen waar iedereen door elkaar krioelt op de gang, en tot op zekere hoogte dus ook supermarkten e.d. geen overbodige luxe, maar niet zaligmakend. Ook niet bij correct gebruik of ‘type 2’ medische maskers waar we morgen wel weer e.e.a. over zullen horen.

Reputatie 7
Badge +1

Zou jij de rest van leven mondkapjes willen blijven gebruiken om virusverspreiding van welk soort ook tegen te gaan, zoals ze in Azië doen? Ik denk ook dat het grootste deel van de Europeanen dat snel achter zich wil laten en zodra corona een voor de meesten grotendeels licht verloop krijgt, zullen accepteren dat ziekte erbij hoort in het leven. Gelukkig komen er hier minder virussen voor dan in Azië.

Het dragen van mondkapjes is één ding. Het juist gebruik ervan is twee.  Hoe vaak worden kapjes hergebruikt en gewoon met vieze vingers aangepakt? Ik durf te beweren dat 95% van de mensen hier ze continu hergebruikt of slechts af en toe eens wast. Of ze dat in Azië ook doen weet ik niet.

Heb weleens mensen in de trein even hun kapje weg zien schuiven om even te hoesten. Om te voorkomen dat ze een nat kapje kregen. Ik bedoel maar ....

Soms is het geen kwestie van willen, maar gewoon doen wat nodig is. Iets wat wij hier in Nederland, maar ook verder in Europa schijnbaar erg lastig vinden. Ik heb persoonlijk geen enkel probleem met het dragen van mondkapjes. Ook niet voor langere tijd. Tegelijkertijd begrijp ik best dat er mensen zijn die het niet prettig vinden. Maar corona krijgen is, als je een beetje pech hebt, ook echt niet prettig.

Dat men de kapjes hier niet juist gebruikt zegt natuurlijk al genoeg over de motivatie ervan. We dragen het omdat het moet, maar niet meer dan dat.

En we gaan het toch zeker niet vrijwillig dragen. Want stel je voor…

Badge +3

Zou jij de rest van leven mondkapjes willen blijven gebruiken om virusverspreiding van welk soort ook tegen te gaan, zoals ze in Azië doen?

Soms is het geen kwestie van willen, maar gewoon doen wat nodig is. Iets wat wij hier in Nederland, maar ook verder in Europa schijnbaar erg lastig vinden…

In Azië is er dus een hele andere reden om (altijd al) maskertjes te dragen.

De suggestie dat mondkapjes in Nederland of België (met FFP2 als eis in delen van Duitsland) ook maar iets zouden helpen tegen welk virus dan ook, is een aanname. Dat wordt dus nog wel (terecht) een dingetje om die te verplichten, waar dan ook.

Maar het ‘effect’ is bewezen, want stukje bewustwording wegens ‘direct contact’ met anderen. En dat vermijden dus!

De opdracht (en het is maar een advies dus hoeft niet volgens veel mensen) “blijf thuis als dat kan” is veel effectiever, mijn mening :thinking:

Net zoals code geel/oranje/rood wegens storm of sneeuw. Ga niet de weg op… maar waar eindig je dan? In een file!

En dat ligt natuurlijk niet aan jou maar komt door andere domme weggebruikers die ongevallen veroorzaken. Bij storm die klote Polen (je moet iemand de schuld geven) met omgewaaide vrachtwagens, of bij gladheid ergens in een sloot of in de vangrail.

Het zou verboden moeten worden, maar jijzelf loopt hetzelfde risico als je gaat rijden/reizen! Eigen verantwoording dus, maar controle in de trein natuurlijk welkom (op correct mondkapjesgedrag).

Trein is net als op de weg dus eigenlijk, er hoeft maar één idioot te zijn om een file te veroorzaken. Daar kan je zonder instapcontrole en zitplaatsreservering in een trein samen met een coronakaart (2G) weinig mee. Zoek het maar uit dus, eigen verantwoordelijkheid.

Ik snap de NS wel, zij moeten rollen en dat doen ze (met wat minder treinen, dus ja de overige zijn soms onverwacht ‘vol’),

Waarom willen al die lastige reizigers maar niet thuis blijven, zoals geadviseerd? :rofl:

Reputatie 7
Badge +1

Meer handhaving op regels is altijd welkom. Zeker gezien het aantal klachten daarover. Al denk ik dat de kans groter is dat ik de loterij win dan dat er meer gecontroleerd gaat worden. 

En ik doe niet eens mee aan de loterij… :rofl:

Reputatie 5

Volgens mij was het onderwerp van dit topic mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland toch?

Klopt. Maar inmiddels zijn er net zoveel mensen in winkels en andere openbare plekken die lak aan de mondkapjesplicht hebben. Ook daar geen handhaving.

Men roept wel dat men van Omikron niet zo ziek wordt, maar wat is niet zo ziek? Dat je net niet het ziekenhuis in moet? Weken of maanden niet fit bent?

De horeca is er klaar voor. Als er ergens niet door iedereen aan de maatregelen gehouden wordt, is het de horeca.

Na bijna 2 jaar Pandemie had ik meer creativiteit van horeca en middenstand verwacht. Richt jouw etalage zo in dat mensen getriggerd worden om voor click&collect te gaan. Biedt in de horeca to-go paketten aan die meer passen bij de wandelaar. Dan hoeft men niet de grens over, maar wandelt men in eigen stad.

 

Ik vind het vreemd om hier berichten te posten over coronamaatregelen die niets te maken hebben met coronamaatregelen in het OV.

Waarom zou je dat doen? Wat zegt het over de maatregelen in het OV?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij was het onderwerp van dit topic mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland toch?

Klopt. Maar inmiddels zijn er net zoveel mensen in winkels en andere openbare plekken die lak aan de mondkapjesplicht hebben. Ook daar geen handhaving.

Men roept wel dat men van Omikron niet zo ziek wordt, maar wat is niet zo ziek? Dat je net niet het ziekenhuis in moet? Weken of maanden niet fit bent?

De horeca is er klaar voor. Als er ergens niet door iedereen aan de maatregelen gehouden wordt, is het de horeca.

Na bijna 2 jaar Pandemie had ik meer creativiteit van horeca en middenstand verwacht. Richt jouw etalage zo in dat mensen getriggerd worden om voor click&collect te gaan. Biedt in de horeca to-go paketten aan die meer passen bij de wandelaar. Dan hoeft men niet de grens over, maar wandelt men in eigen stad.

 

Ik vind het vreemd om hier berichten te posten over coronamaatregelen die niets te maken hebben met coronamaatregelen in het OV.

Waarom zou je dat doen? Wat zegt het over de maatregelen in het OV?

Wat het zegt over de maatregelen in OV. Dat er overal steeds minder aan de maatregelen gehouden wordt en dat ook effect heeft op het OV. Daar wordt met de dag minder mondkapjes gedragen, bevordert door de groepen die zeggen er klaar mee te zijn. In de supermarkt lopen er nu ook steeds meer mensen zonder mondkapje. Overal wordt gezegd dat ze niet kunnen handhaven, de een zegt dat het te veel zijn (OV, supermarkt), de ander dat ze niet willen (o.a. horeca, burgemeesters). NS heeft vanaf begin niet gehandhaafd, die beroept zich op eigen verantwoordelijkheid.

Je kunt maatregelen in OV niet los zien van die buiten het OV.

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

.Misschien is die club van Willem Engel iets voor jou 

Reputatie 7
Badge +3

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

Dus voor Corona in ons land was, was er al een mondkapjesplicht? Juni 2020 was 19 maanden geleden. Ik weet niet over welke onderzoeksbureaus jij het hebt, maar recente wetenschappelijke onderzoeken dat het ongezond en zelfs schadelijk is voor de gezondheid heb ik niet kunnen vinden. Als ik jouw lijn volg dan vallen er niet zoveel zorgmedewerkers uit door Corona maar door de mondkapjes die ze de hele dag dragen. Dan heb ik nog geluk dat ik niet ziek ben geworden van het urenlang dragen van mondkapjes op mijn werk. En kun jij mij uitleggen waarom recente onderzoeken uitwijzen dat het wel degelijk nut heeft om een mondkapje te dragen om verspreiding van corona te voorkomen. En waarom het longfonds mensen met longklachten een mondkapje adviseert?

Dreaming on, sluit je op in je eigen wereld, maar blijf daar waar mondkapjesplicht is weg als je deze niet wilt dragen. Oja, vanwege mensen zoals jij kunnen kwetsbaren niet veilig met OV reizen en/of boodschappen doen.

Reputatie 5

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

Ik ken geen enkel onderzoek waaruit blijkt dat het dragen van mondkapjes gezondheidsschade zou veroorzaken.Bovendien wordt mondkapjesgedrag nauwelijks gecontroleerd in de trein. Dus wat is je probleem? 

Reageer