beantwoord

Naleving 1,5 meter in de trein

  • 19 December 2021
  • 23 reacties
  • 669 Bekeken

Vanaf nu is overal anderhalve meter verplicht.

Zelfs in het OV.

Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/12/18/verspreiding-omikron-vertragen-nederland-in-lockdown

“Houd overal anderhalve meter afstand”

Waarom houd de NS hier geen rekening mee? Er staan nergens meer van die groene stickers met een poppetje terwijl dat nu verplicht is. De treinen waren deze zondag ook stampvol door te korte treinen.

 

Kan de NS de trein inrichten op 1,5 meter afstand? En kan ervoor gezorgd worden dat mensen niet mee kunnen als dit niet veilig kan?

Ik ga nog liever een trein later dan dat ik besmet wordt.

Of je verlengd ze gewoon. 

Ik ben heel erg bang voor hoe het er morgen uit gaat zien.

Overigens draagt niemand een mondkapje. Nergens word op gehandhaafd. Nu ben ik niet zo’n karen die overal over wil klagen maar ik vind dit echt niet normaal dat er niks word genaleefd.

 

Conclusie: De NS moet langere treinen inzetten, en sowieso de trein weer inrichten op de 1,5 meter.

Met groene stickers was dat in lockdown 1 prima gelukt. 

icon

Beste antwoord door JurgenH 19 December 2021, 23:33

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +1

NS houdt geen rekening met de maatregel omdat er voor het OV een uitzondering geldt op die regel:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/openbaar-vervoer

Op dit moment mogen dus gewoon alle zit- en staanplaatsen gebruikt worden en is het houden van afstand in de trein niet verplicht. Om die reden is het dragen van een mondkapje wel verplicht. Het grote probleem is alleen dat er amper op wordt gehandhaafd en de regel zeer slecht wordt nageleefd.

Aan het begin van de coronacrisis zijn wel diverse proeven gedaan met het inrichten van treinen om met dergelijke maatregelen rekening te houden. Daaruit is gebleken dat het continu moeten bewaren van 1,5 meter afstand in de trein onhaalbaar is.

Treinen verlengen kan alleen als er voldoende materieel voor handen is. NS kan helaas niet toveren.

NS houdt geen rekening met de maatregel omdat er voor het OV een uitzondering geldt op die regel:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/openbaar-vervoer

Op dit moment mogen dus gewoon alle zit- en staanplaatsen gebruikt worden en is het houden van afstand in de trein niet verplicht. Om die reden is het dragen van een mondkapje wel verplicht. Het grote probleem is alleen dat er amper op wordt gehandhaafd en de regel zeer slecht wordt nageleefd.

Aan het begin van de coronacrisis zijn wel diverse proeven gedaan met het inrichten van treinen om met dergelijke maatregelen rekening te houden. Daaruit is gebleken dat het continu moeten bewaren van 1,5 meter afstand in de trein onhaalbaar is.

Treinen verlengen kan alleen als er voldoende materieel voor handen is. NS kan helaas niet toveren.

Oke, maar de NS kan niet toveren zegt u.

Dat vind ik heel raar vooral omdat de NS 51 nieuwe dubbeldekkers krijgt. Nu een stuk of 20 zesdelige en later worden de 4delige aangeleverd.

Dus sprake van toveren is er niet, de NS zet ze gewoon niet in op de juiste plek, de juiste tijd.

Maar oke, de 1,5 meter is niet haalbaar volgens de Rijksoverheid dus ik sta gecorrecteerd

Maar waar ik me wel aan verbaas is dat niemand een mondkapje draagt fatsoenlijk. Daar word niet op gehandhaaf terwijl dat wel gewoon moet. De NS maakt het hierdoor vrij makkelijk voor wappies. Geen enkele conducteur te bevinden.

Reputatie 7
Badge +3

NS krijgt geen nieuwe dubbeldekkers. De dubbeldekkers die onlangs in dienst zijn gekomen en later nog komen zijn oude dubbeldekkers die een jaar lang aan de kant hebben gestaan. NS heeft dus een jaar lang met minder materieel rond gereden en gaat nu geleidelijk aan naar een situatie dat het weer terug gaat naar de normale beschikbare hoeveelheid. 

Reputatie 7
Badge +1

Oke, maar de NS kan niet toveren zegt u.

Dat vind ik heel raar vooral omdat de NS 51 nieuwe dubbeldekkers krijgt. Nu een stuk of 20 zesdelige en later worden de 4delige aangeleverd.

Dus sprake van toveren is er niet, de NS zet ze gewoon niet in op de juiste plek, de juiste tijd.

Ik vind het ook heel raar dat NS niet kan toveren :rofl: .

Nee zonder gekheid: NS krijgt geen 51 nieuwe dubbeldekkers. Er is een serie dubbeldekkers wegens trillingen een jaar lang uit dienst geweest. Deze stromen nu langzaam weer in, waarvan eerst de zesdelige en later de vierdelige. De treinen worden nu vooral ingezet op trajecten waar al langere tijd sprinters als intercity reden. Door dat nu langzaam uit te breiden naar andere trajecten worden op den duur meer treinen vrijgespeeld. Dat kan weer ingezet worden om treinen elders langer te maken.

Er wordt aan gewerkt, maar het is een kwestie van geduld tot alles weer terug is.

 

Maar waar ik me wel aan verbaas is dat niemand een mondkapje draagt fatsoenlijk. Daar word niet op gehandhaaf terwijl dat wel gewoon moet. De NS maakt het hierdoor vrij makkelijk voor wappies. Geen enkele conducteur te bevinden.

Dat is inderdaad een probleem. De regels worden heel slecht nageleefd en er wordt slecht op gecontroleerd.

De andere kant van het verhaal is dat controle vaak geen zin heeft: Zodra de conducteur voorbij is doen veel mensen de mondkapjes weer naar beneden. 

Reputatie 7

Vanochtend weer een rit gemaakt naar het werk. Ik had niet de indruk dat er een lockdown heerst. Het is wel wat rustiger maar nog volop jongeren en ook meerdere mensen met kinderen onderweg. Mondkapjes, nou ja.... driekwart draagt ze in meer of mindere mate. Dat wordt niet anders, nooit. De meesten zal het niks interesseren.

 

Vanochtend weer een rit gemaakt naar het werk. Ik had niet de indruk dat er een lockdown heerst. Het is wel wat rustiger maar nog volop jongeren en ook meerdere mensen met kinderen onderweg. Mondkapjes, nou ja.... driekwart draagt ze in meer of mindere mate. Dat wordt niet anders, nooit. De meesten zal het niks interesseren.

Gisteren was het aantal reizigers volgens de cijfers toch 30% minder dan vorige week zondag. Blijven volhouden dat de treinen nog steeds vol.zitten begint zo toch wat dubieus te worden.

Reputatie 7
Badge +1

Vanochtend weer een rit gemaakt naar het werk. Ik had niet de indruk dat er een lockdown heerst. Het is wel wat rustiger maar nog volop jongeren en ook meerdere mensen met kinderen onderweg. Mondkapjes, nou ja.... driekwart draagt ze in meer of mindere mate. Dat wordt niet anders, nooit. De meesten zal het niks interesseren.

Dat kan ook komen omdat vandaag voor veel scholen nog een dag is dat studenten nog hun spullen van de scholen mogen halen.

Al zal er ook een groep blijven die zich nergens wat van aantrekt, en gewoon doet waar ze zin in hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren was het aantal reizigers volgens de cijfers toch 30% minder dan vorige week zondag. Blijven volhouden dat de treinen nog steeds vol.zitten begint zo toch wat dubieus te worden.

Zo'n algemeen gemiddelde zegt natuurlijk niks over individuele treinen. Ik moest gister ook weer 's ouderwets op de trap zitten.

Reputatie 7

Vanochtend weer een rit gemaakt naar het werk. Ik had niet de indruk dat er een lockdown heerst. Het is wel wat rustiger maar nog volop jongeren en ook meerdere mensen met kinderen onderweg. Mondkapjes, nou ja.... driekwart draagt ze in meer of mindere mate. Dat wordt niet anders, nooit. De meesten zal het niks interesseren.

Gisteren was het aantal reizigers volgens de cijfers toch 30% minder dan vorige week zondag. Blijven volhouden dat de treinen nog steeds vol.zitten begint zo toch wat dubieus te worden.

De trein zit zeker niet vol maar er zijn naar mijn idee meer reizigers dan je zou verwachten gezien de omstandigheden. En zeker meer dan vorig jaar maart, toen was het de hele dag op één hand te tellen. 

Vandaag was het inderdaad wel IETS rustiger in de spits. Kon nog net een 4-zitter claimen zelfs. Maar buiten de spits merk je echt wel dat er een lockdown heerst. Op 6 a 7 reizigers na was ik de enigste in de trein.

 

Maar vandaag hetzelfde probleem in de intercity, geen mondkapjes.

Echter is er vandaag wel een conducteur geweest die het nakeek. Er werd iemand zelfs de trein uitgezet bij Meppel allemaal spoorwegpolitie (maar volgens mij reisde deze man ook zwart) in 1eklas. De hele boel bij elkaar geschreeuwd die man.. Maar verbazingwekkend genoeg was de trein nog op tijd in Zwolle. Dus complimenten naar NS er is al enigsinds verbetering.

De conducteurs controleren iets vaker nu dat het rustiger is in de Intercity’s.

Ik blijf me alleen erg verbazen hoe weinig ik de conducteurs in Sprinters zie controleren. Al is het misschien niet echt nodig met 6 a 7 reizigers om te controleren maar dan nog.

Het is toch wel beduidend rustiger, en van wat ik heb meegemaakt kan je echt niet klagen dat het druk is. In de Sprinters heb je zelfs een hele coupe voor jezelf. Dus ja.. Dan snap ik enigsinds wel als men het mondkapje even af doet als je een coupe voor jezelf hebt.

Maar als er structurele controle zou zijn dan doet niemand dit nog. Zwartrijden is dan ook verleden tijd.

@Rene74 

Dat er meer reizigers zijn dan maart vorig jaar heeft vooral te maken met het feit dat NS nog steeds intercity's laat rijden waardoor je krijgt dat er toch mensen lange reizen gaan maken. Beetje kip-en-ei probleem. Slechts ieder halfuur een sprinter, vaak met slechte uitsluitingen houdt mensen effectief uit de trein.

Daarnaast zijn er ook minder beperkingen. Afhalen in winkels mag, praktijkonderwijs mag doorgaan, sporten overdag mag, etc.

Reputatie 7

@Rene74

Dat er meer reizigers zijn dan maart vorig jaar heeft vooral te maken met het feit dat NS nog steeds intercity's laat rijden waardoor je krijgt dat er toch mensen lange reizen gaan maken. Beetje kip-en-ei probleem. Slechts ieder halfuur een sprinter, vaak met slechte uitsluitingen houdt mensen effectief uit de trein.

Daarnaast zijn er ook minder beperkingen. Afhalen in winkels mag, praktijkonderwijs mag doorgaan, sporten overdag mag, etc.

Mee eens. Daar zal het zeker mee te maken hebben.

Reputatie 7

Er werd iemand zelfs de trein uitgezet bij Meppel allemaal spoorwegpolitie (maar volgens mij reisde deze man ook zwart) in 1eklas. De hele boel bij elkaar geschreeuwd die man.. Maar verbazingwekkend genoeg was de trein nog op tijd in Zwolle. Dus complimenten naar NS er is al enigsinds verbetering.

De conducteurs controleren iets vaker nu dat het rustiger is in de Intercity’s.

Tja de 1e klas... Gelukkig in dit geval wel controle.

En vanochtend bij R-Net na vertrek uit Dordrecht ook gelijk controle door een steward. Die ging meteen de hele trein langs! Ik schat zo'n 20 reizigers.

 

Zoals het nu is is er niks mis mee met de trein, je kan 1,5 meter makkelijk waarborgen. Zelfs 5 meter als je in het rustige treindeel stapt.

Mijn angst voor de drukte is dan ook enigsinds verdreven. Alleen zou het natuurlijk niet fijn zijn als de trein in een halfuursdienst gaat rijden. Dan word het net zo druk (of drukker) dan normaal in de trein.

Gewoon houden zoals het nu is is het prima. En de conducteur ook gewoon elke dag controle met mondkapjes.

Zoals het nu is is er niks mis mee met de trein, je kan 1,5 meter makkelijk waarborgen. Zelfs 5 meter als je in het rustige treindeel stapt.

Mijn angst voor de drukte is dan ook enigsinds verdreven. Alleen zou het natuurlijk niet fijn zijn als de trein in een halfuursdienst gaat rijden. Dan word het net zo druk (of drukker) dan normaal in de trein.

Gewoon houden zoals het nu is is het prima. En de conducteur ook gewoon elke dag controle met mondkapjes.

Het zal afhangen hoe lang dit gaat duren. Als dit maanden gaat duren kan NS niet al die tijd blijven rondrijden met treinen die voor 90% leeg zijn,  dat wordt vrijwel zonder inkomsten onbetaalbaar. Op sommige trajecten rijdt nog steeds iedere 10 minuten een intercity en dat is dwaasheid. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag was het inderdaad wel IETS rustiger in de spits. Kon nog net een 4-zitter claimen zelfs. Maar buiten de spits merk je echt wel dat er een lockdown heerst. Op 6 a 7 reizigers na was ik de enigste in de trein.

 

Maar vandaag hetzelfde probleem in de intercity, geen mondkapjes.

Echter is er vandaag wel een conducteur geweest die het nakeek. Er werd iemand zelfs de trein uitgezet bij Meppel allemaal spoorwegpolitie (maar volgens mij reisde deze man ook zwart) in 1eklas. De hele boel bij elkaar geschreeuwd die man.. Maar verbazingwekkend genoeg was de trein nog op tijd in Zwolle. Dus complimenten naar NS er is al enigsinds verbetering.

De conducteurs controleren iets vaker nu dat het rustiger is in de Intercity’s.

Ik blijf me alleen erg verbazen hoe weinig ik de conducteurs in Sprinters zie controleren. Al is het misschien niet echt nodig met 6 a 7 reizigers om te controleren maar dan nog.

Het is toch wel beduidend rustiger, en van wat ik heb meegemaakt kan je echt niet klagen dat het druk is. In de Sprinters heb je zelfs een hele coupe voor jezelf. Dus ja.. Dan snap ik enigsinds wel als men het mondkapje even af doet als je een coupe voor jezelf hebt.

Maar als er structurele controle zou zijn dan doet niemand dit nog. Zwartrijden is dan ook verleden tijd.

Je mag dan snappen dat iemand in een lege coupé mondkapje even af doet, mijn ervaring is dat het niet om even gaat en het mensen zijn die het vrijwel altijd af hebben. De meeste mensen houden hem op, ook als er bijna niemand in de buurt zit. Overigens zijn de enige coupé's in een sprinter1e klas coupé's. Daar heb ik in september nog iemand tevergeefs aangesproken op zijn kapje onder de kin.

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend weer een rit gemaakt naar het werk. Ik had niet de indruk dat er een lockdown heerst. Het is wel wat rustiger maar nog volop jongeren en ook meerdere mensen met kinderen onderweg. Mondkapjes, nou ja.... driekwart draagt ze in meer of mindere mate. Dat wordt niet anders, nooit. De meesten zal het niks interesseren.

Gisteren was het aantal reizigers volgens de cijfers toch 30% minder dan vorige week zondag. Blijven volhouden dat de treinen nog steeds vol.zitten begint zo toch wat dubieus te worden.

De trein zit zeker niet vol maar er zijn naar mijn idee meer reizigers dan je zou verwachten gezien de omstandigheden. En zeker meer dan vorig jaar maart, toen was het de hele dag op één hand te tellen. 

Vorig jaar rond deze tijd met eveneens een lockdown en advies alleen te reizen indien noodzakelijk, zat de trein op een doordeweekste dag vrij vol. Vrijwel alle plaatsen bezet. Mensen die de hele reis tussen Heerlen en Den Bosch mondkapje op kin hadden omdat ze een koekje aan het eten waren… ik had mijn reis zo vaak uitgesteld dat hij inmiddels noodzakelijk was. Denk niet dat als ik diezelfde reis nu zal maken anders zal zijn (met als enige verschil dat ik niet meer met keuzedag in de middagspits kan reizen).

@MoDe

Het grote verschil tussen voorjaar 2020 en najaar 2020 was dat er in het najaar wel intercity's reden. Dat nodigt uit tot reizen.

Overigens is er nu geen omroep om het OV alleen te gebruiken voor essentiële reizen. Pretreisjes vallen gewoon binnen de richtlijnen, verstandig of niet is een ander onderwerp.

Reputatie 5

Ik zie tot nu toe niet zo heel veel afname aan reizigers en ze zijn ook  ook nog heel laks wb mondkapjesgedrag. Complete maaltijden nuttigen tijdens de treinreis en heel veel reizigers dragen het mondkapje onder de neus. Maar ja, wie controleert het? Niemand.

Ik zie tot nu toe niet zo heel veel afname aan reizigers en ze zijn ook  ook nog heel laks wb mondkapjesgedrag. 

Gisteren waren er 30% minder reizigers dan vorige week zondag,  aldus de cijfers. 

Dat is toch een behoorlijk groot verschil. 

Reputatie 2

1,5 meter is in het OV niet verplichr maar een advies. Daarom moet je een mondkap verplicht op met het advies van een FFF2 mondkapje. FFF2 is nog niet verplicht maar zorgt er wel voor dat treinen volledig vol kunnen zijn zonder dat reizigers besmet kunnen worden door het carona- of onmikronvirus.

Maar waarom verplicht NS niet gewoon FFF2 maskers in hun treinen, zeker in de 2e klas. In duitsland zijn FFF2 maskers al sinds de uitbraak van het caronavirus verplicht.

Reputatie 7
Badge +1

In duitsland zijn FFF2 maskers al sinds de uitbraak van het caronavirus verplicht.

Nee, dat waren en zijn ze daar niet. Ze zijn alleen in sommige regio's en ook niet al vanaf het begin van de crisis verplicht.

 

Maar waarom verplicht NS niet gewoon FFF2 maskers in hun treinen, zeker in de 2e klas. In duitsland zijn FFF2 maskers al sinds de uitbraak van het caronavirus verplicht.

Omdat de NS daar geen bevoegdheid toe heeft, daarvoor moet je bij de regering zijn.  Maar ook dat helpt niet tegen Nederlanders die het kapje gewoon niet op willen doen.

 

Reageer