Nare ervaringen in de 1e klas treinstel

  • 22 May 2023
  • 4 reacties
  • 588 Bekeken

Zooooo hallo iedereen! Mijn eerste keer op de NS forum, ik ben hier gekomen omdat ik iets heb ervaren en duidelijk heb gezien dat dit niet alleen bij mij was of slechts een eenmalig incident maar dit duidelijk een probleem aan de orde is. Ik heb sinds kort een NS abonnement en ik heb het geupgrade naar 1e klas. Ik hou ervan om eerste klas te reizen omdat het zo rustig is en de luxe zitplaatsen, ik hou vooral van de zitplaatsen met 6 stoelen in de Intercity van Eindhoven centraal naar Den haag Centraal en de blauwe Intercities ( ICM denk ik ) die zo een glazen deur hebben waardoor het een soort van je eigen kamertje in de trein is. Ik heb hier overlast ervaren gisteren. Eerste : In Roermond stapte een groep van 3 onrustige ( waarschijnlijk zwart reizers ) binnen en ik was in mijn eentje. Ze zaten in mijn treingedeelte en maakten enorm veel lawaai en herrie en zaten heel irritant te lachen en over ongepaste dingen te praten. En over dumpert, ik werd het zat en pakte mijn spullen en vertrok, naar een andere eerste klas treinstel verderop. Onderweg zag ik een van de zwartrijders ( wat me niet verbaast, ze lopen en achtervolgen je dan ) onderweg zag ik de conducteur en vertelde over die groep , ze was heel aardig en zei dat ze hun erop ging aanspreken, ze bedankte me voor de melding em stelde me gerust, ik was haar heel dankbaar ervoor. Ik liep verder en kwam niet uit in een eerste klas wagon. Ik ging op een stoel in de 2e klas zitten en tjonge wat had ik mijn rust gevonden tussen al die lieve aardige mensen en de gezelligheid in de 2e klas. Ik vond het heel gezellig met de leuke reizigers daar.

 

Dan gisteren, ik was onderweg naar Rotterdam Centraal en tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal zat ik in zo een luxe coupe van 6 zitstoelen, dat is mijn favoriete plek. Maar van Rotterdam Alexander stapten 2 jongens in, duidelijk van de straat, een ervan was normaal en vriendelijk maar de ander met bontkraag en zwarte jas zat mij bedreigend aan te kijken en stelde constant agressieve vragen en lokte ruzie uit. Op dat moment is het heel moeilijk om een melding naar de nummer te sturen en dat was duidelijk een straattuig zwartrijder die niet in de eerste klas hoorde en nog erger, hij zat me agressief te bejegenen en zei : ik ben van NS en mag ik je kaart zien van eerste klas. Ik zei toen duidelijk hardop nee en toen had ik hem op zn nummer gezet. Na Rotterdam Noord begon die weer irritant te doen, ik pakte mn spullen en liep weg, hij blokkeerde zelfs de weg door zn been op de andere stoel te zetten en zei dat ik erover heen kon lopen. Hij richtte ook zn camera waardoor het leek of die ging filmen maar weet niet zeker. Toen ik opstond richtte die niet verder. Als dat was ga ik aangifte doen. Hiervoor moeten cameras in de trein geplaatst worden. Op elke hoek. Ik liep verder en stond in de rij om uit te stappen, hij maakte toen geluiden en werd onrustig in de coupe. Veel geschreeuw en drama. De andere jongen was wel vriendelijk en ik kon vriendelijk met hem praten, ik zei nog fijne dag hij zei ook dank je jij ook fijne dag gewenst. Toen die andere onrustig werd zei hij ook, jij bent echt gek soms. Ik voelde me zeer onveilig. Ik heb gedacht over wat te doen met mijn abonnement. Ik zal mijn reisplannen voorlopig moeten aanpassen. Dit is de reden dat ik gestopt ben met school. Onveilig gevoel in de trein en grote stad. Ik dacht dat het verleden tijd was maar het zal dus wel niet zo zijn. Wel goed van de conducteur tussen Roermond en Weert dat ze iets deed met mijn melding.

 

Dit is duidelijk een probleem in de 1e klas. Op de forum lees ik allemaal soortgelijke ervaringen, mensen die niet in de 1e klas horen en ja, je kan ze er zo uit pikken. Je ziet gelijk wie er niet thuis horen. Er is bijna nooit controle in de 1e klas. Laat op zn minst een conducteur de hele reis in de eerste klas zitten voor de veiligheid van anderen. En/of plaats noodknoppen in de kamers en treinstel zodat mensen meteen alarm kunnen slaan bij onveilige situaties. In stiltecoupes word ook gepraat en gebeld heb ik hier kunnen lezen, datzelfde heb ik ook kunnen ervaren helaas. Dit is duidelijk een probleem dat aangepakt moet worden. Doe alsjeblieft iets aan de orde regels en veiligheid in de eerste klas want het is heel wetteloos geworden.

 

De RET heeft sinds jaren terug, waarschijnlijk na onderzoeken en meldingen OV-surveillance ingezet en die zijn OVERAL ( verschillende plekken ) en … DE HELE DIENST ( JA OOK LAAT IN DE AVOND EN NACHT ) in de metros te zien en zijn heel vriendelijk, zeggen gedag en groeten je als ze langslopen. Heel veel complimenten daarvoor aan de Rotterdamse openbaar vervoerdienst en petje af dat ze hiermee de onveiligheidsgevoel totaal hebben laten verdwijnen! In de metro voel ik me nu altijd zeer comfortabel en veilig om te reizen vanwege de veiligheidsdiensten die altijd en op elk tijdstip van de dagen aanwezig is. Daardoor geef je het tuig van de straat geen kans. 

 

Ik hoop dat NS deze voorbeeld overneemt want de eerste klas , die ik prettig en rustig wil ervaren is nu een wilde westen trein saloon geworden. Spook train. Ik zit nu liever in de 2e klas met al die  lieve aardige reizigers. Als er mensen in de eerste klas zitten kijk ik , zit er niemand? dan ga ik naar de 2e klas. Er moet hier iets aan gedaan worden.

 

Maak 1e klas treinwagons waar de nummer voor staat. Geen wilde westen trein saloon of spook trein.


4 reacties

Hallo Sprintertje en welkom bij de NS community,

 

Wat ontzettend naar dat je deze ervaringen hebt. Ik wil je bedanken voor het delen van je verhaal. Ik zal dit zeer waardevolle signaal doorzetten zodat we dit mee kunnen nemen ter verbetering van onze dienstverlening. Ik kan helaas niets beloven, maar ik hoop oprecht dat je verbetering merkt zodat je met een veilig gevoel met de trein kan reizen. Via de community kan je inderdaad verhalen vinden over dat reizigers die geen controle hebben meegemaakt. Helaas zullen reizigers nooit hun verhaal delen als ze wel controle zien. Ik kan je garanderen dat onze conducteurs nog steeds controleren. Naast controle hebben ze ook nog andere werkzaamheden te verrichten. Indien je veiligheid in gevaar is kan je onze meldkamer benaderen of zelfs 112 daarvoor bellen, indien het echt levensbedreigend is. Meer informatie over veiligheid in de trein en op het station kan je hier vinden.

Hallo Erryt, heel erg bedankt voor de hartige welkom! :)

 

En heel erg bedankt voor het doorzetten van mijn ervaring wat naar was maar zeer waardevol, ik ben blij om te horen dat het incident bekend is en heel belangrijk! :) Soms durf ik een aantal dingen niet te vertellen maar er word steeds verteld dat je alles moet vertellen! Zodat in beeld word gebracht wat er gebeurt en situaties in de maatschappij, daarmee kunnen dingen veranderen en daar geloof ik zeker in! Ik hoop dat ik gerust weer kan reizen maar ik voel me nu opgelucht dat mijn incident gehoord en bekend is. Ik raad alle reizigers ook aan niet rond te lopen met nare ervaringen maar er iets mee te doen want bedrijven willen echt weten als er iets gaande is zodat ze er iets mee kunnen doen! Het is inderdaad dat reizigers geen controles zullen melden xD maar melden als er geen controles zijn, in de sprinters zie ik controles wel vaker dan in intercities. Toen ik in Capelle Schollevaar instapte zag ik een discussie met een zwartrijder en een conducteur. De zwartrijder verzinde smoesjes wat ik ook veel lees en deze werd deze keer UITGEZET op Nieuwerkerk a/d IJssel, goed werk van de conducteur!! In de sprinters zijn de eerste klas rijtuigen aan de voor en achterkant en achter een glazen deur dat eigenlijk vast zit aan te 2e klas. Als er daar iets gebeurd dan is heel de 2e klas getuige van incidenten en kunnen ze helpen. In intercities is de eerste klas een aparte treinstel, wel goed en heel leuk want het is apart voor eerste klas reizigers. Helaas als er tuig binnenkomt is het een koude kermis zonder mensen die je kunnen horen of helpen… Wel bij de stoelen maar in de luxe coupes is het dan een saloon. Ook erg bedankt voor de informatielink, ik weet nu sneller iets te doen als ik me onveilig voel! Nogmaals aan iedereen : Hou je ervaringen niet binnen, vertel het zodat de NS en bedrijven er iets mee kunnen! Belangrijk is om het in kaart te brengen :)

Reputatie 7
Badge +2

Helaas zullen reizigers nooit hun verhaal delen als ze wel controle zien. Ik kan je garanderen dat onze conducteurs nog steeds controleren.

Klopt dat die verhalen nooit gedeeld worden: die maakt haast niemand nog mee 😉 (Sorry, die was in de huidige situatie te makkelijk)

En ja, goedwillend personeel dat wel zijn taken serieus neemt is er nog. Maar dat is helaas wel een minderheid aan het worden zo lijkt het.

Na het vervallen van de laatste corona maatregelen is er even een opleving geweest in de trefkans, maar inmiddels is het personeel alweer aanzienlijk minder zichtbaar. De kans een conducteur te treffen in de 1e klasse is nog het grootst in een Sprinter waarin ze via de 1e klas naar een deur lopen om vertrekbevel te geven.

Hallo Sprintertje en welkom bij de NS community,

 

Wat ontzettend naar dat je deze ervaringen hebt. Ik wil je bedanken voor het delen van je verhaal. Ik zal dit zeer waardevolle signaal doorzetten zodat we dit mee kunnen nemen ter verbetering van onze dienstverlening. Ik kan helaas niets beloven, maar ik hoop oprecht dat je verbetering merkt zodat je met een veilig gevoel met de trein kan reizen. Via de community kan je inderdaad verhalen vinden over dat reizigers die geen controle hebben meegemaakt. Helaas zullen reizigers nooit hun verhaal delen als ze wel controle zien. Ik kan je garanderen dat onze conducteurs nog steeds controleren. Naast controle hebben ze ook nog andere werkzaamheden te verrichten. Indien je veiligheid in gevaar is kan je onze meldkamer benaderen of zelfs 112 daarvoor bellen, indien het echt levensbedreigend is. Meer informatie over veiligheid in de trein en op het station kan je hier vinden.



Ter verbetering van de dienstverlening? Je loopt hier lang genoeg rond dat je toch inmiddels weet dat NS echt geen flap met de signalen van eerste klasreizigers doet? Dergelijke signalen doorzetten gaat echt niet helpen. 

Reageer