Skip to main content

Om kosten te besparen heb ik 15 jaar geleden mijn auto 

verkocht , plan ik alles waarvoor ik moet reizen in het weekend en
reis ik met een NSweekendvrij abonnement en mijn vouwfiets.

Waarschijnlijk omdat er steeds grotere vouwfietsen 
(fatbikes) worden aangeboden en steeds meer mensen daar gebruik van maken, zijn sinds kort de eisen voor vouwfietsen.

Nu heb ik in Eindhoven al een paar keer een conducteur getroffen die vindt dat mijn vouwfiets, een Gazelle Kwikstep, een van de eersten in Nederland, geen vouwfiets is maar een gedemonteerde fiets, aangezien hij in 2 delen wordt gesplitst.


Dit betekent dat ik opeens een fietskaart moet kopen.

Omdat mijn samengeklapte fiets, nog steeds geen
zitplaatsen in hoeft te nemen, vind ik het niet eerlijk 
dat hierdoor mijn reiskosten zouden verdubbelen.

Des te meer omdat ik samen met andere gedupeerden,
al 2 keer heb meegemaakt dat ik door onmacht van NS
zonder fiets niet meer thuis was gekomen ’s nachts.

Gelukkig weten meer mensen met een soortgelijke
vouwfiets, geen raad met deze situatie, waardoor de 
meeste conducteus, dit gedoe blijkbaar liever vermijden.

 

Maar ik voel me soms een illegale reiziger, als ik elk moment gedwongen kan worden een fietskaart te kopen.

Kunnen we dit probleem gezamenlijk oplossen 
zonder dit soort drastische maatregelen?

Ik vrees van niet. 


Voor vouwfietsen geldt dat ze in opgevouwen toestand aan de eisen van bagage moeten voldoen (lengte, breedte, hoogte ieder < 85 cm). Dat is overigens niets nieuws, dat was altijd al zo.

Ik heb uw fiets op internet opgezocht en het lijkt me zo op het oog dat uw fiets daar in ingeklapte toestand niet aan voldoet en dat u dus een fietskaartje moet kopen.

Mocht uw model Kwikstep in opgevouwen toestand wel binnen de bagagenorm vallen dan kunt u de conducteur daar op wijzen.

Uiteraard geldt altijd de eis dat een vouwfiets in de trein opgevouwen moet zijn en niet (zoals sommige eigenaren denken) opgevouwen moet kunnen worden.


Het gaat hier niet om de afmetingen maar om het onderscheid tussen een opgevouwen vouwfiets en een gedemonteerde (al dan niet ook vouwbare) fiets. Dat is volgena mij niet gedefinieerd verder en ik zou zeggen dat bedoeld lijkt onderscheid te maken tussen snel en makkelijk verkleinen van een fiets die daarvoor is bedoeld op de bedoelde manier en een fiets die onbedoeld ingewikkeld uit elkaar is gehaald (wielen, stuur en/of zadel eraf ofzo). Wellicht heb je iets aan een printje van een foldertje ofzo om aan te tonen dat dit een bedoeld 'vouw'mechanisme is hoewel dat blijkbaar niet zo lijkt?


Het gaat hier niet om de afmetingen maar om het onderscheid tussen een opgevouwen vouwfiets en een gedemonteerde (al dan niet ook vouwbare) fiets.

Dat is wel van belang want de fiets moet in opgevouwen toestand aan de bagage eisen voldoen. Hij moet dus voldoende "verkleind" kunnen worden.

 

Dat is volgena mij niet gedefinieerd verder en ik zou zeggen dat bedoeld lijkt onderscheid te maken tussen snel en makkelijk verkleinen van een fiets die daarvoor is bedoeld op de bedoelde manier en een fiets die onbedoeld ingewikkeld uit elkaar is gehaald (wielen, stuur en/of zadel eraf ofzo). Wellicht heb je iets aan een printje van een foldertje ofzo om aan te tonen dat dit een bedoeld 'vouw'mechanisme is hoewel dat blijkbaar niet zo lijkt?

Veel van deze fietsen zijn inderdaad niet zo makkelijk bij het instappen in de trein even te verkleinen. En in niet-verkleinde toestand moet zelfs voor vouwfietsen gewoon betaald worden.


https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

 


Op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Gazelle_Kwikstep staat een Polygoon filmpje van deze fiets, en het lijkt mij gewoon een vouwfiets die je niet in delen splitst.

Ten opzichte van moderne vouwfietsen is het wel wat rudimentair, maar zolang hij opgevouwen de 45 cm breed x 86 cm lang x 80 cm hoog maar niet overschrijdt (zadel en stuur zullen wellicht omlaag moeten, en het stuur een kwartslag gedraaid) zou het geen probleem moeten zijn als een opgevouwen fatbike wel mag. 

 


@Robert B

Er zijn destijds diverse generaties van de Kwikstep gebouwd. De ene ziet er op foto's in opgevouwen toestand veel groter uit dan de andere (even googlen op de afbeeldingen van de Kwikstep). Vandaar dat ik toch een slag om de arm houdt.

Verder is de vraag of @Frankyboy zijn fiets in de trein ook daadwerkelijk opvouwt.


NS moet eens meer meedenken en wat klantgerichter werken ipv klanten wegjagen. Dat laatste lijkt namelijk het enige doel te zijn.

NS overtreed dagelijks de regels. Voordat de potvde ktel wat verwijt...


@Robert B

Er zijn destijds diverse generaties van de Kwikstep gebouwd. De ene ziet er op foto's in opgevouwen toestand veel groter uit dan de andere (even googlen op de afbeeldingen van de Kwikstep). Vandaar dat ik toch een slag om de arm houdt.

Verder is de vraag of @Frankyboy zijn fiets in de trein ook daadwerkelijk opvouwt.

Uiteraard vouw ik de fiets in elkaar maar deze eerste vouwfiets van Gazelle bestaat dus uit 2 delen.

In ingeklapte toestand overschrijdt het zadel en het stuur de toegestane afmetingen voor baggage in de hoogte, tenzij ik deze zou verwijderen maar dan wordt het gecompliceerd om de fiets in ingeklapte toestand de trein mee in en uit te nemen.

In de 15 jaar dat ik deze fiets meeneem, is er dan ook nooit een probleem geweest.

Ook nu alleen bij deze ene conducteur die het hele perron in Eindhoven afstruint voor vertrek maar zelf niet meereist volgens mij, waardoor ik al 2x van Eindhoven naar Helmond ben moeten fietsen omdat hij bleef eisen dat ik een fietskaart kocht.

Vanwege de aangescherpte regels of aandacht, krijg ik van andere conducteurs weleens te horen dat een collega weleens moeilijk zou kunnen doen over de hoogte, maar dat beetje meer hoogte kan medereizigers niet hinderen.

Hopelijk kennen en bedoelen ze allemaal die ene collega en houdt hij de strijd die hij met iedereen aangaat niet vol? 

Het voelt voor mij alsof hij is ingehuurd om het gebruik van vouwfietsen te ontmoedigen.


Op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Gazelle_Kwikstep staat een Polygoon filmpje van deze fiets, en het lijkt mij gewoon een vouwfiets die je niet in delen splitst.

Ten opzichte van moderne vouwfietsen is het wel wat rudimentair, maar zolang hij opgevouwen de 45 cm breed x 86 cm lang x 80 cm hoog maar niet overschrijdt (zadel en stuur zullen wellicht omlaag moeten, en het stuur een kwartslag gedraaid) zou het geen probleem moeten zijn als een opgevouwen fatbike wel mag. 

Inderdaad@Robert B op Wikipedia wordt hij dus ook vouwfiets genoemd, ondanks de twee delen waarin hij uit elkaar genomen kan worden.

 


U zit nu wel heel erg op de man te spelen. Speel de bal, niet de man. Wat u zegt is ook niet zo controleerbaar. Het enige wat vaststaat, is dat u het hinderlijk vindt. Het is hier geen elektronische schandpaal, daar zijn andere fora voor, helaas wat mij betreft. 


Voor vouwfietsen geldt dat ze in opgevouwen toestand aan de eisen van bagage moeten voldoen (lengte, breedte, hoogte ieder < 85 cm). Dat is overigens niets nieuws, dat was altijd al zo.

Ik heb uw fiets op internet opgezocht en het lijkt me zo op het oog dat uw fiets daar in ingeklapte toestand niet aan voldoet en dat u dus een fietskaartje moet kopen.

Mocht uw model Kwikstep in opgevouwen toestand wel binnen de bagagenorm vallen dan kunt u de conducteur daar op wijzen.

Uiteraard geldt altijd de eis dat een vouwfiets in de trein opgevouwen moet zijn en niet (zoals sommige eigenaren denken) opgevouwen moet kunnen worden.

Ik heb hem gewezen op de maten waaraan hij moet voldoen maar hij bleef volhouden dat het geen vouwfiets was maar een gedemonteerde fiets en dat hij geen discussie duldde.


In ingeklapte toestand overschrijdt het zadel en het stuur de toegestane afmetingen voor baggage in de hoogte, tenzij ik deze zou verwijderen maar dan wordt het gecompliceerd om de fiets in ingeklapte toestand de trein mee in en uit te nemen.

Dan is het volgens de nieuwe voorwaarden dus inderdaad geen vouwfiets maar een fiets en heeft u een fietskaart nodig. De manier om het gevoel gepakt te kunnen worden te vermijden, is dan om die braaf te kopen in plaats van te hopen niet gepakt te worden of een coulante conducteur tegen te komen. Dat er grenzen zijn gesteld was m i. hard nodig.


Indien je de fiets volkomen hebt gedemonteerd (zadel eraf, stuur eraf) en die fiets valt binnen de gestelde afmetingen, dan kan je terecht klacht indienen. 

Het pakket valt dan binnen de vastgestelde afmetingen en natuurlijk is een Gazelle Kwikstep een vouwfiets. En al zou de vouwfiets geen vouwfiets zijn (euh...), dan nog valt de vouwfiets-die-geen-vouwfiets is binnen de vastgestelde afmetingen voor bagage.

Ik heb dat Polygoonjournaalfilmpje bekeken en dat gaat nog redelijk snel. Binnen de 40 seconden. Blijkbaar zijn het stuur en het zadel gemaakt om bij elke vouwactie eraf te halen.
Het is inderdaad niet gemakkelijk om met de opgevouwen fiets, een los zadel en een los stuur de trein te verlaten, maar kan je de losse onderdelen niet in een stoffen rugzakje steken en op je rug dragen ?

Het wordt helaas wel een heel ander verhaal als je dat ding niet binnen de vastgestelde afmetingen weet te krijgen.

 


Reageer