Om kosten te besparen heb ik 15 jaar geleden mijn auto
verkocht , plan ik alles waarvoor ik moet reizen in het weekend en
reis ik met een NSweekendvrij abonnement en mijn vouwfiets.
Waarschijnlijk omdat er steeds grotere vouwfietsen
(fatbikes) worden aangeboden en steeds meer mensen daar gebruik van maken, zijn sinds kort de eisen voor vouwfietsen.
Nu heb ik in Eindhoven al een paar keer een conducteur getroffen die vindt dat mijn vouwfiets, een Gazelle Kwikstep, een van de eersten in Nederland, geen vouwfiets is maar een gedemonteerde fiets, aangezien hij in 2 delen wordt gesplitst.
Dit betekent dat ik opeens een fietskaart moet kopen.
Omdat mijn samengeklapte fiets, nog steeds geen
zitplaatsen in hoeft te nemen, vind ik het niet eerlijk
dat hierdoor mijn reiskosten zouden verdubbelen.
Des te meer omdat ik samen met andere gedupeerden,
al 2 keer heb meegemaakt dat ik door onmacht van NS
zonder fiets niet meer thuis was gekomen ’s nachts.
Gelukkig weten meer mensen met een soortgelijke
vouwfiets, geen raad met deze situatie, waardoor de
meeste conducteus, dit gedoe blijkbaar liever vermijden.
Maar ik voel me soms een illegale reiziger, als ik elk moment gedwongen kan worden een fietskaart te kopen.
Kunnen we dit probleem gezamenlijk oplossen
zonder dit soort drastische maatregelen?