Skip to main content

De nieuwe ICNG treinstellen zien er fraai uit. Er zijn twee dingen die me opvallen en hopelijk verbeterd kunnen worden:

  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?
  • In de stiltecoupés is de aanduiding dat het stiltecoupés zijn op een nogal onopvallende plek (ergens boven de bagagerekken) aangebracht. Niet iedereen kent het kleurenschema, dus wat extra stickers zou m.i. geen kwaad kunnen.

 

 

 

 

 

De politiek gaat natuurlijk niet over de interne bedrijfsvoering bij NS. Dan zou het einde zoek zijn.

Dat is juist wel de taak van de politiek, en de verantwoordelijkheid van NS om hieraan te voldoen.


Ik vind de ICNG ook veel te hokkerig met al die schuifdeuren. Het zijn allemaal kleine, krap ogende compartimentjes met een schier eindeloze rij tussendeuren. Persoonlijk hou ik van grote, lange, ruime, strak ogende rijtuigen zonder deuren er middenin, met veel duo- opstelling van stoelen achter elkaar.

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. Lekker nostalgisch en net als in de film. Totaal niet praktisch qua capaciteit natuurlijk.

Juist de oudere rijtuigen met compartimenten hebben vaak een erg hoge capaciteit, bijvoorbeeld bij Duitse rijtuigen die in de jaren '50 gebouwd zijn. Die hadden in sommige gevallen 11 compartimenten van 8 stoelen. Of 12 compartimenten van 6. Vrijwel identieke rijtuigen werden ingezet als 1e klas, met 9 a 10 compartimenten van 6 en een fijnere stof op de zetels. In veel landen is er tegenwoordig een mix van open rijtuigen en rijtuigen met compartimenten, voor ieder wat wils en nog steeds zeer ruim kwa capaciteit. Binnen de lengte van een ICNG (165 meter) passen zes rijtuigen met elk 80 a 90 zitplekken, ga maar na.  


 

 

 

 

 

Dat is juist wel de taak van de politiek, en de verantwoordelijkheid van NS om hieraan te voldoen.

Het is in Nederland wettelijk zelfs verboden dat een aandeelhouder zich bemoeit met de interne bedrijfsvoering bij een bedrijF. En als opdrachtgever sluit de overheid een expooitatiecontract af waar rechten en plichten worden afgesproken, ook dat geeft geeft politiek en overheid geen recht op bemoeienis met de interne bedrijfsvoering. Ook politiek en overheid worden wel geacht zich aan de wet te houden.


De rol van aandeelhouder wordt vervuld door het ministerie van Financiën en niet door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om dit gescheiden te houden.


Het is in Nederland wettelijk zelfs verboden dat een aandeelhouder zich bemoeit met de interne bedrijfsvoering bij een bedrijF.

Waar baseer je dit op? Artikel 107 lid 1 van boek 2 van het burgerlijk wetboek bepaalt toch echt voor NV's "Aan de algemene vergadering behoort, binnen de door de wet en de statuten gestelde grenzen, alle bevoegdheid, die niet aan het bestuur of aan anderen is toegekend." Artikel 113 lid 1 bepaalt daarbij: "Tot de algemene vergadering worden opgeroepen de aandeelhouders alsmede de houders van de certificaten van aandelen, welke met medewerking van de vennootschap zijn uitgegeven."

Een aandeelhouder maakt dus deel uit van de algemene vergadering van een NV en die heeft alle bevoegdheden, zolang die niet aan anderen zijn toegekend. Wellicht ben je in de war met het gegeven dat een individuele aandeelhouder, in tegenstelling tot (een meerderheid van) de algemene vergadering niets te vertellen heeft. Dat is echter irrelevant gegeven het feit dat de Staat in haar eentje de meerderheid van de aandelen en dus van de stemmen op de algemene vergadering heeft.

Uiteraard kan het ook zijn dat je specifiekere bepalingen kent die hier de rechten van de algemene vergadering beperken, die mogelijkheid is er immers expliciet. Dan kan ik ze alleen niet vinden en ben ik benieuwd.


Het is in Nederland wettelijk zelfs verboden dat een aandeelhouder zich bemoeit met de interne bedrijfsvoering bij een bedrijF.

Waar baseer je dit op? Artikel 107 lid 1 van boek 2 van het burgerlijk wetboek bepaalt toch echt voor NV's "Aan de algemene vergadering behoort, binnen de door de wet en de statuten gestelde grenzen, alle bevoegdheid, die niet aan het bestuur of aan anderen is toegekend." 

 

In principe is uitsluitend het bestuur belast met het bestuur van de NV (art.2:129 BW). Daarnaast is uit het befaamde Forumbank-arrest uit 1955 (!) de rechtsregel afgeleid dat de AVA geen instructies mag geven aan het bestuur.


Verkeerde manier dus om de relatie tussen overheid en staatsbedrijf in te richten. Hoog tijd om NS terug te hervormen naar een organisatie die volledig in dienst staat van het Nederlandse volk, en het OV weer volledig ondergeschikt te maken aan de wensen en eisen van de democratische meerderheid.


In principe is uitsluitend het bestuur belast met het bestuur van de NV (art.2:129 BW). Daarnaast is uit het befaamde Forumbank-arrest uit 1955 (!) de rechtsregel afgeleid dat de AVA geen instructies mag geven aan het bestuur.

"het bestuur" is natuurlijk een behoorlijk vage term en had m.i. ook allerlei zaken kunnen omvatten die juist wel expliciet tot de rechten van de algemene vergadering behouden, maar dat arrest, met vast een interpretatie hiervan, is interessant. Die ga ik eens lezen. Dank!


@Olav93 

Als je geinteresseerd bent in een meer specifieke invulling zou je de betreffende statuten kunnen raadplegen:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533639874984/content/assets/ns-nl/over-ons/akte-van-statutenwijziging-n.v.-nederlandse-spoorwegen.pdf


Verkeerde manier dus om de relatie tussen overheid en staatsbedrijf in te richten. Hoog tijd om NS terug te hervormen naar een organisatie die volledig in dienst staat van het Nederlandse volk, en het OV weer volledig ondergeschikt te maken aan de wensen en eisen van de democratische meerderheid.

 

Gezien het feit dat betaalbaarheid voor de democratische meerderheid een niet te verwaarlozen criterium is, lijkt het mij raadzamer nu eens eindelijk te gaan werken aan adequate randvoorwaarden die een meer concurrerende opzet op een verantwoorde wijze mogelijk maken.


Hiya, I'm disabled, I have Cerebral Palsy and recently spent 8 days in your wonderful Country looking at your level boarding train model. 

Unfortunately this is one of the worst designs in terms of wheelchair area design and nothing to hold on to.

Admin!  

My main question regards the forthcoming Sprinter train order, who do you think will get it and when will it be announced?  Admin, I did want to ask this in a new thread, but I think I'm too new to do so!?

 

Cheers

James 


My main question regards the forthcoming Sprinter train order, who do you think will get it and when will it be announced?  

For the coming years no new sprinter trains are foreseen.


My main question regards the forthcoming Sprinter train order, who do you think will get it and when will it be announced?  

For the coming years no new sprinter trains are foreseen.

I wax looking here, hence my question?

https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbesteding-voor-nieuwe-sprinters/


@Speedy_sticks 

Postponed to the end of 2029/2030

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10466/jaarcijfers-ns-2023-was-een-jaar-met-twee-gezichten.html

De instroom van de nieuwe vijfde generatie Sprinter is door de NS volgens de uitkomst van een studie op de materieelbehoefte verschoven naar eind 2029/2030 in plaats van 2027. Een treinbouwer is nog niet bekend.


https://www.treinenweb.nl/nieuws/10466/jaarcijfers-ns-2023-was-een-jaar-met-twee-gezichten.html

De instroom van de nieuwe vijfde generatie Sprinter is door de NS volgens de uitkomst van een studie op de materieelbehoefte verschoven naar eind 2029/2030 in plaats van 2027. Een treinbouwer is nog niet bekend.

 

Ok, thank you!


Reageer