Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie | NS Community

Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

113 reacties

Mijn eigen ervaring is grotendeels negatief. Ik zou als nadelen benoemen de stugge zit, het gebrek aan ruimte, het zeer goedkope ogende interieur, en de slechte stemcomputer.

Er zijn ook een aantal voordelen; de treinen zien er van buiten modern uit en de rijkwaliteit is goed. Ze trekken hard op en schommelen weinig. Maar dit weegt jammer genoeg toch niet helemaal op tegen het ondermaatse comfort en de naar mijn mening gewoon erg lelijke inrichting.
Reputatie 7
Badge +3
De stemcomputer was vandaag afwezig in stel 2711, het omroepmevrouwtje houdt er kennelijk een 4-daagse werkweek op na, ze had ook de reisinfo meegenomen 😁.

Edit, maandag was ze weer present
Ik heb gisteren ook voor het eerst een rit in de SNG mogen ervaren tussen Haarlem en Leiden Centraal. Mijn eerste indruk is dat het een prima trein is. Op hogere snelheden (130 km/h) vond ik het comfortabeler dan de SLT qua geschud. Ook had ik het idee dat de rijtijden heel makkelijk gehaald werden. Op elk station kwamen we te vroeg met een slakkengang binnenrijden. Ik reis nooit op dit traject met een sprinter dus weet ook niet of dit de normale gang van zaken is.
De stoelen zaten wel aardig, maar voor iemand die wat bredere schouders heeft is het niet heel comfortabel. Je schouders worden dan door de zijsteun best wel erg naar binnen gedrukt. Voor rugsteun is het daarentegen wel weer fijn. Wat me wel opviel was de enorme herrie bij de wielen tijdens het optrekken en remmen en het geblaas van de ventilatie. Ik moest een groot deel van de tijd het volume van mijn muziek op het maximum (tot de gehoorschadebescherming) zetten om het nog fatsoenlijk te kunnen horen. Waar je bij een SLT of VIRM een constant geluid hebt van lucht die de trein in wordt geblazen, was het hier een fan die om de zoveel tijd op volle toeren ging draaien.
Reputatie 5
Ook ik heb gisteren mogen genieten van een ritje in de SNG en dit zijn mijn bevindingen:
Positief:
- de trein oogt naar mijn mening zeer modern en vind m qua kleurstelling beter ogen dan iedere voorgaande sprinter, minder wit en meer blauw.
- het interieur vind ik modern ogen en een frisse uitstaling hebben, een stuk frisser dan de SLT en net zo fijn als de FLIRT. De toegepast "kunst" in en op het WC "hok" vind ik er beter uitzien dan wat men nu in de SLT plaatst.
- de trein rijdt voor mijn gevoel goed, ik heb echter geen referenties aangezien ik voor het laatst in april dit jaar met een sprinter (FLIRT) heb gereden rond Tilburg.
- de grote open ruimte vind ik een overzichtelijke uitstraling hebben.
- de stoelen zitten naar mijn mening goed, al denk ik dat ik de stoelen in de FLIRT prefereer aangezien deze mij meer zijdelingse steun bieden .
- de aanwezigheid van stopcontacten in de gehele trein is zeer fijn, ook ondersteunt snel opladen bij mijn telefoon.

Minder positief:
- eigenlijk het grootste minpunt en enige minpunt dat ik kan bedenken zijn de toiletten, naar mijn mening heeft ns een kans gemist om in de SNG (alsook de FLIRT en SLT) naast een regulier toilet ook een urinoir in het "hok" te instslleren. Dit scheelt een hoop vuil op de wc en er direct naast. Daarnaasd had er ook pompje met alcohol en extra doekjes geplaatst kunnen worden om de WC bril mee schoon te kunnen maken. Op deze manier is het voor de mensen die op de wc zitten prettiger om dit te doen en zorgt dit er voor dat de bril nooit echt vies zal gaan zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het geblaas van de ventilatie viel mij inderdaad ook op, dat hoor je echt heel duidelijk. Het is niet zo dat ik het echt hinderlijk vind maar het is wel iets wat opvalt.

Wat de rijtijden betreft, normaal rijdt er hier SGM die max 120 km/u gaan. De SNG kan sneller en dat gaat 'ie ook, pak maar eens een willekeurige rit erbij op Treinposities en je ziet pieken van tegen de 140 km/u.

Toch heeft deze trein ook met SNG op sommige ritten wel wat vertraging, maar ik zie ook dat deze soms al te laat vertrekt vanaf het beginstation.

Maar ik zie ook wel vaker een +3 of +4 bij Voorhout die bij aankomst in Leiden weg is of nog maar +1 is. Dat was/is ook al regelmatig zo met de SGM. Daar zal de rijtijd dan inderdaad wel erg ruim zijn. Zo heb ik zelf al regelmatig voor mijn trein vanaf De Vink gezien dat die eerst terwijl ik thuis keek een vertraging had van 3 of 4 minuten en de trein toch nagenoeg op tijd aankwam.

Ik heb normaal gesproken dagelijks rit 6327 van De Vink tot Laan van NOI en soms de 6354 eind van de middag terug.
Reputatie 7
Badge +3
Wat me wel opviel was de enorme herrie bij de wielen tijdens het optrekken en remmen

Dit was mij eerder nog niet opgevallen. Maar eerder zat ik iedere keer in stel 2711, vandaag zat ik in het andere stel en nu hoorde ik ook flink wat geluid vooral bij het remmen.
Reputatie 3

Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus.

Een vraagje puur uit interesse, is dit vanuit dezelfde filosofie gedaan waarom beeldschermen van computers 's avonds op een gegeven moment op een warmere lichtkleur (meer rood, minder blauw) kunnen overstappen (tweakers)?

De filosofie komt er in het kort op neer dat voor het slapen gaan 's avonds beter geen blauw licht meer kan worden gebruikt, omdat het mensen wakker maakt. Overdag is blauw licht juist weer wenselijk omdat het (in het algemeen tenminste....) dan juist de bedoeling is dat mensen nog een tijdje wakker blijven. Dan nog kan je er het erover hebben of mensen die 's morgens vroeg uit een nachtdienst komen nog baat kunnen hebben bij roder licht. Het omschakelen op het blauwe licht zou dan pas in de tweede helft van de ochtend kunnen plaatsvinden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf nu zowel 's morgens rond half 8 en begin van de avond rond 6 uur in deze nieuwe sprinters gezeten en moet zeggen dat het verschil in licht van de middenpadverlichting en de balkonverlichting mij niet opvalt. Maar misschien dat de warmere rodere kleur pas later op de avond gebruikt wordt.
Reputatie 5


Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus.
Een vraagje puur uit interesse, is dit vanuit dezelfde filosofie gedaan waarom beeldschermen van computers 's avonds op een gegeven moment op een warmere lichtkleur (meer rood, minder blauw) kunnen overstappen (tweakers)?

De filosofie komt er in het kort op neer dat voor het slapen gaan 's avonds beter geen blauw licht meer kan worden gebruikt, omdat het mensen wakker maakt. Overdag is blauw licht juist weer wenselijk omdat het (in het algemeen tenminste....) dan juist de bedoeling is dat mensen nog een tijdje wakker blijven. Dan nog kan je er het erover hebben of mensen die 's morgens vroeg uit een nachtdienst komen nog baat kunnen hebben bij roder licht. Het omschakelen op het blauwe licht zou dan pas in de tweede helft van de ochtend kunnen plaatsvinden.

Ik denk niet dat NS daar per se rekening mee houdt, in de trein werkt namelijk ook personeel die niet in slaap moeten gaan vallen. Daarnaast heeft de NS liever niet dat er veel in de trein geslapen wordt meen ik te hebben gelezen in een ander topic, mensen missen dan sneller hun bestemming aangezien ze nog slapen.
Reputatie 1
Ben benieuwd. Hoop dat ze ook snel op het traject Amsterdam Centraal- Schiphol-Den Haag CS v.v gaan rijden. Zodat ik na mijn avonddienst deze mooie nieuwe sprinter met stopcontact/usb poort en wifi kan reizen. Ook hebben ze zoveel meer beenruimte Is wel fijn als je 3 kwartier erin moet zitten.

Heb ‘m nu net (helaas overstappen in leiden) en hij is erg mooi en fijn. Moet wel wennen aan de stoelen wat hard en voor mijn gevoel is de zitting wat kort. En de deuntjes en geluiden bij openen en sluiten deuren. Maar wow wat een beenruimte.
Reputatie 7
Badge +3
https://twitter.com/NS_online/status/1069851442779963394
Waar ik eigenlijk meer benieuwd naar ben is of er bij SNG tot nu toe kinderziektes aan het licht zijn gekomen. Anders gezegd, hoe betrouwbaar zijn ze.?
Zeer betrouwbaar, er zijn geen kinderziektes.
Het reservetreinstel is nog niet gebruikt. Wel rijden er sinds maandag twee andere, nu ook in de reizigersdienst toegelaten, treinstellen.
Er zijn wel wat software updates, maar dit heeft meer met finetuning van de bedieningssoftware te maken.
Reputatie 7
Badge +3
Sinds ze op de 6300 rijden zijn er maar enkele ritten uitgevallen.
Eén keer was de reden op Rijdendetreinen een defecte trein. Rit 6338 met SNG heeft toen bijna een kwartier tussen De Vink en Leiden stilgestaan.

Gisterochtend reed er even DDZ en vanaf rond het middaguur inderdaad twee andere stellen (de 2316 en 2719).
Vanmorgen weer de 2315 en 2711 die de voorgaande 3 weken ook al reden. Helaas vielen wel de eerste twee ritten uit waardoor ik een kwartier vertraging had.

Zelf heb ik met de ritten die ik er bijna iedere dag al in heb gemaakt niets gemerkt van enig technisch probleem afgezien van toch wel regelmatig ontbrekend reisinfo en omroep. De omroep wil ook wel eens haperen, in de zin dat er af en toe een stukje weg valt, bv zoals als “ het volgende station is Den H... .ariahoeve”.
Gisterochtend reed er even DDZ en vanaf rond het middaguur inderdaad twee andere stellen (de 2316 en 2719).

Dat klopt, de 2315 en 2711 kregen toen hun software update. Vanaf nu mogen de stellen ook tegen de bovenleiding blijven staan bij geen dienst, dat komt de snellere inzet erna ook ten goede.
Het OBIS systeem is helaas nog een tijdelijke versie, in het begin van het nieuwe jaar komt de definitieve versie, als ik het goed heb begrepen.
Gisteren hebben de twee standaard treinstellen (2711 en 2315) een softwareupdate gekregen, vandaar dat even de DDZ en later twee andere SNG treinstellen invielen. Vandaag zouden de standaard stellen weer moeten rijden.
Uiteraard zijn er kinderziektes. Elke rit wordt begeleid door een pilotmachinist, welke dan ook rapport moet doen van allerlei zaken door middel van checklists. De basis (het rijden) gaat zeker goed en de punctualiteit op de ritten met SNG is hoger dan met SGM, maar er zijn ook nog genoeg zaken die de aandacht vereisen. Er is dan ook al een hele lijst met dingen die aangepast gaan worden.
Betekent het dan dat het een slechte trein is? Nee, verre van dat. Maar er zijn altijd dingen die je alleen tijdens het normale dagelijkse gebruik opvallen die verbeterd kunnen worden.
Treinstellen worden over hun hele levensduur constant aangepast, soms zichtbaar, maar veel vaker onzichtbaar.

Edit: @Stoomman De 2711 en de 2315 mochten dat al vanaf het begin in de reizigersdienst. De update van gisteren ging over andere zaken.
Reputatie 7
Badge +3
Dit was de 2719 met de 2316 dus gistermiddag.

Ik heb mijn op Den Haag Centraal gehaalde oliebol maar even op een bankje op het perron opgegeten om te voorkomen dat deze nieuwe trein onder de poedersuiker zou gaan zitten 😋

Edit: @Stoomman De 2711 en de 2315 mochten dat al vanaf het begin in de reizigersdienst. De update van gisteren ging over andere zaken.

Dat is mij bekend, schreef ik dat ze niet waren toegelaten in de reizigersdienst ?
Deze stellen rijden al sinds 12 november in de reizigersdienst.
Ik schreef dat ze "dat" al mochten vanaf het begin van de commerciële validatieperiode. Met "dat" refereer ik uiteraard naar jouw bericht over het wegzetten in de sluimerstand met de stroomafnemers op en met "ze" naar de treinstellen 2711, 2315 en de 2303, die op reserve staat voor als er problemen zouden optreden.
Reputatie 5
Op app NS Reizigers gekeken. Zie dat SNG de dienst tussen Haarlem - Den Haag voor het grootste deel uitvoeren. Gunstig want dat betekent dat NS een aantal SGM kan doorschuiven naar andere Sprinterdiensten. En dat de vierdelige DDZ geleidelijk steeds meer gaan instromen in IC diensten. De vierdelige DDZ was al wat vaker te zien in Intercity diensten. Met name tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Rotterdam (via Amersfoort en Utrecht)/Den Haag (via Lelystad en Schiphol).

Zien wat het effect van de instroom van de SNG in 2019 zal zijn. NS kan gefaseerde de SLT laten voorzien van een toilet. Voorlopig kunnen ze de SGM en DD-AR vooral als extra treinmaterieel inzetten. Al is het te hopen dat de DD-AR snel worden afgevoerd. Betekent dat de einde van de locomotief serie 1700 snel zal naderen. Afgezien van de IC Amsterdam - Berlijn worden de locomotieven serie 1700 in passagiersdienst niet ingezet. Ook tussen Amsterdam - Berlijn zal de locomotieven 1700 worden vervangen door de Vectron locomotief.
Vanochtend voor het eerst in een SNG gereden (traject Schiphol > Hoorn). Meestal is dat een SLT. Moet er op Sloterdijk al uit dus blijf meestal staan, vanochtend ook. Mooie trein maar paar dingetjes vielen me op:

  • Al eerder genoemd maar de ventilatie is hinderlijk. Hij ging voortdurend aan en uit. Geluid is al vervelend maar het aan- en uit gaan tijdens de rit is nog veel hinderlijker.
  • De ruimte op de balkons is veel minder dan in een SLT. Op dit traject (zeker Schiphol > Lelylaan) blijven veel mensen staan (met koffers/vouwfietsen etc.) en dan is het krap op de balkons. In een SLT van vergelijkbare lengte lijken me veel meer mensen te passen als het echt proppen is. En dat gebeurt nog wel eens op dit traject.
  • Doordat de glazen afscheidingen tussen balkons en coupe's recht omhoog naar het plafond lopen en niet wijken zoals bij een SLT krijg je een hokkerig gevoel. Met de glas-in-lood look van het patroon op het glas is het net alsof je in een krap jaren 30 huis zit.
Al met al niet erg fijn gevoel aan over gehouden, heb liever een SLT.
Doordat de glazen afscheidingen tussen balkons en coupe's recht omhoog naar het plafond lopen en niet wijken zoals bij een SLT krijg je een hokkerig gevoel. Met de glas-in-lood look van het patroon op het glas is het net alsof je in een krap jaren 30 huis zit.
Die glazen afscheidingen zijn inderdaad geen gelukkige keuze, bij de SLT en de Flirt is dat beter geregeld. Het belemmert de doorstroming een beetje.
sinds ze op het traject hoorn kersenboogerd leiden centraal rijden .
is er steeds uitval van treinen vandaag weer helaas.
merkwaardig is dit de sng sprinter.
zijn er problemen mee ? kinderziektes.
vindt het zelf een hele vooruit gang.
maar ze moeten wel blijven rijden
Zoals in andere topics reeds vermeldt gaat het hier om kinderziektes en gewenning van het personeel aan deze treinen en ervaring krijgen in het oplossen van de optredende storingen. Dit heeft even tijd nodig maar de SNG heeft minder uitval dan vooraf verwacht in de eerste weken.

Elke nieuwe trein heeft ondanks vele testkilometers toch nog kinderziektes die naar voren komen in de reizigersdienst.

Er wordt hard gewerkt om de kinderziektes te traceren en op te lossen samen met de fabrikant.
Sterker nog, vanaf volgende week wordt er bijvoorbeeld een update uitgevoerd die, naast een aantal minder zichtbare verbeteringen, ook al een stukje van de problemen met rijp moet verhelpen.
Er wordt dus zeker aan de weg getimmerd met verbeteringen.

Reageer