Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie | NS Community

Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie


Zondag 9 december 2018 is het zover: dan gaan de eerste nieuwe Sprinters rijden in onze dienstregeling. Na een periode van proefritten met lege treinen rijden we nu testritten met reizigers. Zo kan het gebeuren dat je op het traject Haarlem – Den Haag opeens in deze splinternieuwe trein bent ingestapt. Misschien heb je vragen over deze nieuwe Sprinter of wil je jouw ervaring met ons delen. Dat kan in dit topic!



Welkom in onze nieuwe Sprinter:
• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren
• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen
• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel
• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan
• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood
• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas
• Cameratoezicht in de trein
• Afvalbakken op het balkon

Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?
NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.

Wanneer gaan de Sprinters rijden?
De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.

Waar gaan de Sprinters rijden?
Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.

Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?
Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.

Waarom hangen er camera’s in de trein?
Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.

Waar is de SOS-knop voor?
De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.

Zijn er toiletten in de Sprinter?
De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.

Heeft de trein gelijkvloerse instap?
Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.

Balkon
De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.

Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?
Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.

Wat betekent Intelligent Light System?
Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.

Kunst in de trein
De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.

113 reacties

Reputatie 7
Badge
Stiekem heb ik hem al in Spanje bekeken, en ben een daar een hoop wijzer geworden over deze trein. 😉 De reportage van mij erover is hier te vinden: http://www.treinenweb.nl/review/103

maar één ding vroeg ik mij af, en dat had ik niet daar nagevraagd: De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.

Hoe zit dit?
Staat de SNG ook in de reisplanner app? Ik zag gisteren op het traject Haarlem - Den Haag Centraal alleen maar SGM'metjes rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Ze staan in de reisplanner, intussen ook met een plaatje van de trein. De app heb ik niet, maar mag aannemen dat het daar ook in staat.
Deze had ik bv vanmorgen:




Op de vertrekstaat van gister is te zien op welke tijden ze gereden hebben, dat zou nu in de testperiode iedere dag deze tijden moeten zijn.

https://treinposities.nl/vertrekstaat/den-haag-centraal/2018-11-12
Reputatie 7
Badge
Klopt, het plaatje werd gisterenmiddag pas toegevoegd. 🙂
Reputatie 1
Ze moeten wel in ieder geval een WC-logotje toevoegen, naast het Wifi-logotje onder de trein, en eventueel een stopcontact/usb-logotje.

Er was al een mooi interresant topic alhier, waarom een tweede topic ?
Nu is het niet meer erg overzichtelijk...
Reputatie 4
Die Intelligent Light Control, houdt dat in dat als het donker is buiten, de interieurverlichting dimt? Dat zou heel erg fijn zijn, namelijk.
@JCarlJ
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.
De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.Hoe zit dit?
Goede vraag, Aar! Ik heb het even voor je nagevraagd.

De blauwe led verlichting blijft de hele dag gelijk. Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus. Daarnaast zal de verlichting feller branden als het buiten donker is en minder fel als het buiten licht is. Bij een stop op het station licht de balkonverlichting wat feller op.
Reputatie 7
Badge +3
Dat verklaart waarom ik gisteravond al het idee had dat verlichting op het balkon op momenten wat feller ging branden en daarna weer iets minder.
Reputatie 4
@JCarlJ
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.


Persoonlijk ervaar ik (en ik ben niet de enige) die hele felle interieurverlichting als onprettig wanneer het buiten donker is. Niet alleen is het mij dan zwaar op de ogen, je kunt ook niet goed meer naar buiten kijken. Je ziet alleen maar de reflectie van binnen, wat voor mij een claustrofobisch gevoel oplevert.

Maar ach, als ik in deze in de minderheid ben, en iedereen wil voor de rest ook 's nachts felle verlichting, dan kan ik er zeker mee leven.
Reputatie 7
Badge

De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.Hoe zit dit?Goede vraag, Aar! Ik heb het even voor je nagevraagd.

De blauwe led verlichting blijft de hele dag gelijk. Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus. Daarnaast zal de verlichting feller branden als het buiten donker is en minder fel als het buiten licht is. Bij een stop op het station licht de balkonverlichting wat feller op.

Dank je wel voor het navragen. Ik ga morgen eens kijken 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb er vanmiddag de laatste 2 stations even opgelet, en inderdaad die vierkante verlichting op het balkon werd iets feller bij stops op het station.

Ik vind trouwens dat geluid wanneer de trein op een station stopt en de deuren open gaan wel een beetje op een sirene lijken.
En de omroep is het net niet, zo'n computer stem.
Dank jullie wel voor de feedback (ook de minder positieve!).
Als de klachten alleen maar gaan over de lichtintensiteit en de computerstem geeft dat de burger hoop.
Geen zorgen, er is genoeg te klagen over andere zaken. De keiharde stoelen, de piepkleine wandtafeltjes, de hoge zit in de 1e klas, de afwezigheid van prullenbakjes bij de stoelen, het goedkoop ogende interieur, en de lelijke bestickering op de wanden. Ik weet inmiddels dat de SNG ook fans heeft maar zelf heb ik tot nu toe vooral kritiek gehoord. Voornamelijk door kennissen, maar ook elders op het internet.

Dat de SGM's hiervoor gaan verdwijnen is zonde. Ik heb altijd met plezier met de trein gereisd maar als dit soort goedkope troep daadwerkelijk de toekomst is gaat daar zeker verandering in komen.

Over de lichtintensiteit ook de vraag: hoeveel helpt dit? Ik heb zelf nog nooit, geen enkele keer, een onveilig gevoel gehad in een trein. Dat anderen dit wel hebben kan natuurlijk, maar weegt dit kleine aantal incidenten zwaarder dan een prettiger gevoel door middel van zachtere verlichting?
Reputatie 7
Badge
Sommige puntjes zijn nou eenmaal dingen die er bij horen. Zoals de hoge zit in de eerste klas.
Wat zou daar nadelig aan zijn? Of heeft iemand een extreem geval van hoogtevrees op dit niveau? ;-)
Het komt omdat de trein zelf lagevloers is, en dat de wielstellen onder de trein nou eenmaal zorgen voor hoger geplaatste stoelen. Dit is ook in de FLIRT en de SLT te zien, en natuurlijk ook alle andere typen lagevloerstreinen op het gehele spoor.

Over de stoelen, en het interieur heeft iedereen zijn/haar smaak, en daar zal je altijd wel verschillende meningen over hebben. De prullenmakjes die missen is gewoon iets waaraan we moeten wennen. Afval wordt nu eenmaal gescheiden behandeld (nou, nog niet overal en helemaal, maar het komt eraan) en ik zie ook niet graag een wildgroei aan vuilnisbakjes bij mijn stoel ;)

Het enige puntje van kritiek is de omroep die best houterig klinkt, maar dat is gewoon een kwestie van een goede stemprocessor in de software. Maar het is ook weer iets waar ik me niet echt aan stoor.
Reputatie 7
Badge +3
De kleine wandtafeltjes bij de vierzits zie ik zeker als een minpuntje, ik vind het niet eens een tafeltje, meer een plankje met afgeronde hoeken.
Ook het ondiepe bagagerek vind ik een minpunt. Echt grote koffers kon je toch al niet kwijt bv in een SLT, maar nu kun je denk ik niet eens een middelgrote rolkoffer daarin kwijt.

Ik heb geen probleem met de lichtintensiteit. Ik zal me niet direct onveilig voelen wanneer het minder fel is, maar ik lees meestal een boek in de trein en daar wil ik wel graag goed licht bij hebben. Ik heb wel eens gehad dat in 1 bak een deel van de verlichting uit was (defect?) en toen ben ik een bak verder gaan zitten om toch goed te kunnen lezen. Speelt vooral in de herst/winter maanden wanneer het donker is buiten.
Ik betwijfel wel een beetje het nut van de extra verlichting die aangaat wanneer bij de SNG de deuren opengaan op een station. Er gaan dan onderaan bij de deur 2 felle lampjes aan. Zo fel dat je langs de nog open deuren lopend op weg naar de uitgang bijna verblind wordt wanneer je blik die kant op is.
Sommige puntjes zijn nou eenmaal dingen die er bij horen. Zoals de hoge zit in de eerste klas.
Wat zou daar nadelig aan zijn? Of heeft iemand een extreem geval van hoogtevrees op dit niveau? ;-)


Hangt er vanaf wat je prioriteiten zijn natuurlijk maar met zo'n hoge zit heb je relatief weinig privacy. Je kijkt je medereiziger eerder aan, en gezien de grote ramen zit je ook grotendeels in het zicht van mensen buiten de trein. Niet dat ik nou zulke gekke dingen doe natuurlijk, maar ik vind het toch fijner om wat meer in een stoel gezonken te zitten zonder geconfronteerd te worden met alles en iedereen om mij heen.
Badge +3
@Slidestops gaf ooit al aan dat afgeronde en kleine 'tafeltjes' in de vierzitjes een gevolg zijn van veiligheidseisen.

Bij een noodstop wil je niet tegen een vierkante tafel klappen of zoiets? Ik zie het probleem ook niet om ze wat groter te maken (laptop of zo past er niet eens op).

Maar goed, het zijn sprinters dus werken doen we dan thuis wel, toch?
Reputatie 7
Badge +3
Afgerond is prima, maar ze zijn wel erg klein, net de breedte van een beetje grote hand. Je kunt er een beker koffie op kwijt, misschien nog een croissantje erbij en je overbuurman ook maar dat is het dan wel.

Dit dus:

Ik geloof dat de nieuwe intercity's ondertussen (eindelijk) tafels van een volledig formaat krijgen waar de stoelen tegenover elkaar staan. Ook in de huidige intercity's zijn deze tafels vaak onhandig klein. Een tafel van het formaat laptop + koffie (x2) is dan erg fijn. Nou nog hopen dat de klaptafels van het zelfde formaat als die in de ICM's worden. Dat zijn echt fijne tafels. Met een beetje geluk krijgen we met de ICNG weer een echte intercity.

Toch vind ik het jammer dat er in de Sprinters geen enkele voorziening is voor reizen langer dan een kwartier. Het gebrek aan klaptafels in de 1e klas is voor mij lastig te begrijpen. Het zou niets bijzonders hoeven te zijn, gewoon een uitklapbare plank met ruimte voor flesjes drinken of een telefoon.

En @Momo ik zou mijn koffie daar niet op durven zetten. Voor je het weet ga je net iets te hard over een wissel en ligt je hele koffie over de vloer verspreid.
Reputatie 7
Badge +3
Gelukkig heeft de vloer niet zo'n heel licht kleurtje dus vlekken zie je minder snel 😆
Ik vind de SNG wel minder schokkerig dan de SGM.
Reputatie 1
Toch vind ik het jammer dat er in de Sprinters geen enkele voorziening is voor reizen langer dan een kwartier. Het gebrek aan klaptafels in de 1e klas is voor mij lastig te begrijpen.


SNG heeft nu klaptafels in de 1ste klas gekregen gelukkig
@MJL wat is nu uw eigen ervaring in de SNG want ik lees alleen dat u dit van kennissen heeft gehoord en van internet heeft. Wel fijn dat er al zoveel te vinden is over een 1 gecombineerd treinstel welke slechts op 1 traject heen en weer rijdt, is het blijkbaar toch belangrijk genoeg dat er over gesproken/geschreven wordt.

Het is en blijft een sprinter waarbij gehoor is gegeven aan het probleem met te kleine prullenbakken die nu vervangen zijn door centraal geplaatste grote prullenbakken. De lekker grote ramen die ook door veel mensen gewenst zijn omdat deze graag naar buiten kijken tijdens de reis en zich vooral niet opgesloten willen voelen in de trein.

En laten we eerlijk zijn een sprinter is niet bedoeld als kantoor waar je genoeg ruimte hebt om een laptop, koffie, een broodje uit te stallen en uitgebreid kan werken. Een sprinter is een trein die nagenoeg overal op de route stopt en dient als tussen stap om het grotere stuk qua afstand af te leggen met een IC. En de sprinter moet vooral veel mensen kunnen vervoeren in ons drukke land waar veel mensen in de psits al moeten staan in de treinen.

Daarnaast zal het kopje koffie er niet zomaar afvallen als we door een wissel gaan, of u moet hem echt op het randje zetten.

Reageer