Skip to main content

Na bijna een jaar sinds vandaag weer terug in de trein en tot mijn schrik is er een retrofit geweest in de dubbeldekker. Ik heb eindelijk via mijn werkgever een 1e klas abonnement kunnen regelen om met meer comfort en grotere stoelen te kunnen reizen.

Maar tot mijn schrik staan hier exact dezelfde stoelen als in de tweede klas, alleen dan met een rood kleurtje en een armleuning ertussen wat ze optisch groter maken. Maar dit zijn ze zeker niet.

Wat een verloedering… vanaf morgen weer met de auto! 

Het zijn niet dezelfde stoelen, ik zou toch nog maar een keer goed de tweede klas begluren want je ziet duidelijk een verschil. De achterkant mag er dan wel hetzelfde uit zien, maar zelfs die is anders. Het tafeltje is namelijk groter en je hebt een voetensteun.


Echter is de zitting wel heel van hetzelfde als de tweede klas, waarbij die in de 2e klas zelfs zachter zit dan in de 1e.


Echter is de zitting wel heel van hetzelfde als de tweede klas, waarbij die in de 2e klas zelfs zachter zit dan in de 1e.

En dat is precies wat ik bedoel! Die tafel interesseert me niet en ook de kleur niet. En die voetensteun? Kan je amper met beide voeten op steunen en de hele stoel voor je beweegt ervan. Dus totaal niet prettig voor degene die voor je zit. 

De afmetingen zijn exact het zelfde en comfort ook bedroevend slecht. Doordat zitvlak zo kort is en het “leer” glad glij ik er steeds af en ben ik met mijn onderbenen aan het compenseren waardoor je alsnog gebroken uit de trein stapt. 
 

Waardeloos. Ander woord heb ik er niet voor. 


De afmetingen zijn exact het zelfde en comfort ook bedroevend slecht. Doordat zitvlak zo kort is en het “leer” glad glij ik er steeds af en ben ik met mijn onderbenen aan het compenseren waardoor je alsnog gebroken uit de trein stapt. 
 

Waardeloos. Ander woord heb ik er niet voor. 

Dus, als ik het goed begrijp heb jij de meter er bij gepakt om even beide stoelen te meten en bent tot de conclusie gekomen dat ze exact dezelfde afmeting hebben? Want anders is het vrijwel onmogelijk om tot die conclusie te komen.

Jammer, maar helaas is de eerste klas niet gepersonaliseerd voor elke reiziger, blijkbaar is de eerste klas dan niet voor jou gemaakt.

Pittig taai als je van zitten al gebroken uit de trein komt, sterkte. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een probleem is die wordt veroorzaakt door de stoelen want dit is de eerste keer dat ik er van hoor. Glijden kun je zeker, maar het is niet dat de stoel ingesmeerd wordt met glijmiddel voor vertrek, zo erg glijden als jij beschrijft lijkt me onmogelijk.

 

Kan je amper met beide voeten op steunen en de hele stoel voor je beweegt ervan. Dus totaal niet prettig voor degene die voor je zit. 

Sinds wanneer geven we om andere in de trein? 🤪

 

 

Wat verwacht je precies dat wij doen? Wij zijn ook maar reizigers en kunnen hier vrij weinig mee. Misschien dat een moderator de feedback door kan geven, maar er wordt vrijwel niks mee gedaan.

 


Jeetje wat een heftige reacties! Jammer om te lezen dat je blijkbaar wetenschappelijk onderbouwde feiten moet hebben om een punt te mogen maken. 

Ik zie aan je profiel dat je een OV studentenkaart hebt. Dan maak ik nu de aanname (zonder wetenschappelijk bewijs) dat je helaas de grandeur van de jaren 80-90-00 bij de NS niet hebt meegemaakt. Waarbij 1e klas nog echt 1e klas was en je waar voor je geld kreeg! 
 


 

 


Jeetje wat een heftige reacties! Jammer om te lezen dat je blijkbaar wetenschappelijk onderbouwde feiten moet hebben om een punt te mogen maken. 

Ik zie aan je profiel dat je een OV studentenkaart hebt. Dan maak ik nu de aanname (zonder wetenschappelijk bewijs) dat je helaas de grandeur van de jaren 80-90-00 bij de NS niet hebt meegemaakt. Waarbij 1e klas nog echt 1e klas was en je waar voor je geld kreeg! 

 

Tja, vroeger was alles beter hé.


Niet alles, maar de 1e klasse bij NS was vroeger echt beter dan nu.


Het tafeltje is namelijk groter en je hebt een voetensteun.

Daar zit niemand in de 1e klas op te wachten...


Tja, vroeger was alles beter hé.

Veel wel ja. Ik ben ook op de leeftijd dat ik kan vergelijken met "vroeger" op het spoor. De frequenties zijn nu hoger maar service, netheid en de prijs/kwaliteitverhouding zijn downhill gegaan…

1e en 2e klas hebben nauwelijks verschil. Er is echter wel een fors prijsverschil. 1e klas is alleen veel rustiger, en je hebt er bijna altijd een zitplaats, en daar gaat het veel mensen om die 1e klas willen reizen.


Overigens hoef je daarvoor niet terug naar de jaren '80, ook recenter was die echt nog beter. VIRM 2/3 had voor z'n revisie echt stukken betere stoelen in de 1e klas, 2e is er met revisie wel op vooruit gegaan. En zelfs in VIRM 1 en DDZ zitten nog betere dan ze nu inbouwen.


Tja, vroeger was alles beter hé.

Veel wel ja. Ik ben ook op de leeftijd dat ik kan vergelijken met "vroeger" op het spoor. De frequenties zijn nu hoger maar service, netheid en de prijs/kwaliteitverhouding is downhill gegaan…

1e en 2e klas geeft nauwelijks verschil. Het is er alleen rustiger, en hebt er bijna altijd een zitplaats, en daar gaat het veel mensen om.

Tja, dat krijg je als je meer wilt, kwaliteit gaat achteruit en de kwantiteit vooruit. niks nieuws en ook zeker niet verassend, je moet op een manier compenseren wil je meer.

Vroegah, kon je veel langer met je telefoon en waren er een stuk meer nieuwe dingen per telefoon. Nu heb je geluk als het kleurtje van je telefoon veranderd en niet half instort wanneer je hem laat vallen.

 

@weerterugindeauto overigens heel fijn dat we het niveau zo laten zakken dat we maar elkaars profiel gaan begluren om te kijken of we daar iets leuks uit kunnen vissen, als er 1 ding is waar ik niet tegen kan is dat het wel. 🫠

Daaruit maak ik de aanname op dat er niks zinnigs meer over het onderwerp te vertellen is vanuit deze persoon 🫡.


Een topic naar mijn hart. NS heeft weer eens flink bezuinigd op het comfort en gemak in de 1e klas. Dat terwijl de nieuwe intercity's wel moeiteloos comfortabele stoelen hebben. Waarom zitten deze niet in elk nieuw treinstel? Te duur? 


Een topic naar mijn hart. NS heeft weer eens flink bezuinigd op het comfort en gemak in de 1e klas. Dat terwijl de nieuwe intercity's wel moeiteloos comfortabele stoelen hebben. Waarom zitten deze niet in elk nieuw treinstel? Te duur?

Tsk, en dan weer zeuren dat de treinkaartjes te duur worden Het is het een of het ander, niet beide. Misschien in 1 of ander utopia.

De comfortablere stoelen komen weer met het probleem dat er niet genoeg zitplek is en je dus al vrij snel mag staan.


Een topic naar mijn hart. NS heeft weer eens flink bezuinigd op het comfort en gemak in de 1e klas. Dat terwijl de nieuwe intercity's wel moeiteloos comfortabele stoelen hebben. Waarom zitten deze niet in elk nieuw treinstel? Te duur? 

Misschien is er wel niet onbeperkt geld.


Reageer