Hey Stijndetrein. Welkom bij de NS Community!
Ik snap je interesse in de keuzes die hiervoor gemaakt zijn zeker wel. Ik wil je dan ook refereren naar een ouder topic met heel wat meer informatie hierover:
Als je verder nog vragen hebt kan je deze natuurlijk altijd nog stellen, maar ik denk dat dit topic al heel wat antwoorden kan geven!
Met veel minder zitplaatsen dan bijvoorbeeld de VIRM.
Op de HSL schijnen sowieso geen dubbeldekkers te kunnen rijden.
Daarnaast voldoet een trein als VIRM niet aan de nieuwste eisen voor een gelijkvloerse instap. In de toekomst kunnen er vanwege die eisen nog hooguit nieuwe treinen komen die deels enkeldeks en deels dubbeldeks zijn. Volledige dubbeldekkers is uitgesloten.
En dan is er nog het probleem van het toenemende aantal verzakkingen op allerlei trajecten wat de aanschaf van zwaardere dubbeldekkers ook in de weg kan gaan staan. Daar lopen studies naar.
De treinen kunnen niet langer omdat er niet genoeg conducteurs zijn, meer treinen kan ook niet omdat er te weinig machinisten zijn.
Voor dubbeldekkers geldt de eis dat er meer conducteurs moeten worden ingezet dan voor enkeldekstreinen met dezelfde lengte. Met name bij VIRM is dat problematisch omdat een tweede stel altijd ook een tweede conducteur vereist. Dat is de reden dat de meeste treinen met VIRM tegenwoordig met een los stel rijden.
Kan ik allemaal wel begrijpen. Maar welke genie is tot de conclusie om een enkele niet koppel baren trein te bestellen (met kopelbaar bedoel ik zoals de oude ICM die zo kon koppelen dat je kon rond lopen tussen de treinen) in plaats van dubbel dekker treinen die willicht wel op die manier kunnen koppelen.
Treinen met een doorlopkop zijn bijna nergens (Nederland, België , Denemarken, etc) een succes gebleken vanwege de storingsgevoeligheid.
Het aantal reizigers groeit elk jaar
Sinds 2019 is het aantal reizigers met 15% gedaald, in de spits zelfs met ruim 20%