Nieuwe treinen

  • 13 December 2022
  • 23 reacties
  • 482 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

De Nederlandse Spoorwegen hebben voor het eerst ooit treinen besteld die zijn samengesteld uit delen met één dek en delen met twee dekken, of verdiepingen. Ook zijn ze sneller dan de huidige treinen. Voor zestig stuks betaalt NS zo'n 600 miljoen euro, zo heeft het spoorbedrijf bekendgemaakt.

 

https://www.nu.nl/economie/6241812/ns-bestelt-voor-het-eerst-treinen-met-verschillende-hoogtes.html

https://nieuws.ns.nl/ns-bestelt-60-nieuwe-dubbeldekkers-sneller-en-meer-stoelen/


23 reacties

Reputatie 4

Gaan die treinen qua vorm dan een beetje lijken op de Desiro's van RheinRuhrExpress (RRX) van NationalExpress die vooral in NRW rondrijden?

In de gelinkte artikelen is er een aantal afbeeldingen te vinden die een impressie geven van het ontwerp. Het definitieve ontwerp wordt in een latere fase bekendgemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Het eerste ontwerp/impressie ziet er in ieder geval al strak uit. Ik ben benieuwd naar het definitieve ontwerp en interieur!

Gaan die treinen qua vorm dan een beetje lijken op de Desiro's van RheinRuhrExpress (RRX) van NationalExpress die vooral in NRW rondrijden?

Moet dat dan?

Reputatie 7
Badge

Gaan die treinen qua vorm dan een beetje lijken op de Desiro's van RheinRuhrExpress (RRX) van NationalExpress die vooral in NRW rondrijden?

Moet dat dan?

Dat is gewoon een vraag. Daar hoef je niet zo fel op te reageren. 😚

Ik vind het ontwerp nu al fantastisch. Alleen die bulten van de tussenrijtuigen mogen van mij wel wat mooier worden afgerond. Ook hoop ik dat de trap ook op de balkons uitkomt en zo snel mogelijk bij de deuren voor een goede instap. Bij de Coradia Stream voor Luxemburg (CFL) vond ik dit tegenvallen met een tussenverdieping boven draaistellen. maar daar waren het ook de koprijtuigen die dubbeldeks waren.

Ik ben ook benieuwd naar wat het interieur zal brengen. De NS heeft de afgelopen jaren wat experimenten gedaan met proef-coupe's met onder andere barzittingen, en andere bijzondere plekken zodat je kan werken. Ik hoop ook dat er iets van een semi-afgesloten ruimte komt waar je rustig kan werken. Dat mis ik in de huidige treinen, behalve dan de Koploper.

Gaan die treinen qua vorm dan een beetje lijken op de Desiro's van RheinRuhrExpress (RRX) van NationalExpress die vooral in NRW rondrijden?

Moet dat dan?

Dat is gewoon een vraag. Daar hoef je niet zo fel op te reageren. 😚

Ik reageer niet fel, ik vroeg me alleen af of er een reden was waarom dat noodzakelijk zou zijn.

Persoonlijk vind ik de RRX qua ontwerp mooier dan de "voorlopige" trein op bovenstaande plaatjes. Maar ja, smaak....

Reputatie 7
Badge

De RRX is gebouwd op het Siemens Desiro HC platform wat geen slechte trein is qua comfort.
We zullen zien wat het definitieve ontwerp wordt.

Gaan die treinen qua vorm dan een beetje lijken op de Desiro's van RheinRuhrExpress (RRX) van NationalExpress die vooral in NRW rondrijden?

Moet dat dan?

Ik vind het ontwerp nu al fantastisch. Alleen die bulten van de tussenrijtuigen mogen van mij wel wat mooier worden afgerond. 

Dat kunnen ze inderdaad beter wegwerken met zijschotten boven op de enkeldeks bakken. Dat maakt dat het er wat gestroomlijnder uit ziet.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het ontwerp nu al fantastisch. Alleen die bulten van de tussenrijtuigen mogen van mij wel wat mooier worden afgerond. 

Dat kunnen ze inderdaad beter wegwerken met zijschotten boven op de enkeldeks bakken. Dat maakt dat het er wat gestroomlijnder uit ziet.

Dat heeft Siemens bij de RRX een stuk mooier gedaan inderdaad. Alleen de kop van die trein moet ik even aan wennen. Die van de voorlopige NS-dubbeldekker heeft wel wat weg van de SNG (ook van CAF).

De Flow vormgeving blijft mooi trouwens.

Reputatie 6

Ik ben ook benieuwd naar wat het interieur zal brengen. De NS heeft de afgelopen jaren wat experimenten gedaan met proef-coupe's met onder andere barzittingen, en andere bijzondere plekken zodat je kan werken. Ik hoop ook dat er iets van een semi-afgesloten ruimte komt waar je rustig kan werken. Dat mis ik in de huidige treinen, behalve dan de Koploper.

Het zal allicht beter zijn dan SGM en Mat ‘64 waar ik tientallen jaren in heb “mogen” zitten 😀

Reputatie 6

Wat ik wel een beetje apart vind is dat ze nu heel erg trots melden dat deze treinen 160 km/u kunnen. Een beetje intercity in Frankrijk doet dat al decennia. NS koos er altijd voor om treinen, locomotieven en vooral rijtuigen aan te kopen die niet harder dan 130 km/u kunnen. Vast zuinigheid en dat is goed, maar zal het zoveel uitmaken?

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik wel een beetje apart vind is dat ze nu heel erg trots melden dat deze treinen 160 km/u kunnen. 

Dat vind ook wel apart, temeer omdat NS zegt dat deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller is dan de huidige dubbeldekkers. VIRM heeft meen ik ook een topsnelheid van 160 km/uur, alleen is de dienstsnelheid maximaal 140 km/uur. 

 

Reputatie 6

De 1600 en 1700 locomotieven kunnen in Frankrijk (in die versie) ook gewoon 160 km/u rijden, 180 ook nog wel geloof ik. Maar onze versies niet...

Reputatie 7
Badge +1

Op DDZ na “kunnen” alle treinen al 160 km/u toch? In ieder geval kunnen alle treinen die nu rijden 140 km/u.

Ware het niet dat deze trein voornamelijk DDZ moet gaan vervangen. Mooi gevonden dus. 😅

Reputatie 6

De meeste van onze rijtuigen kunnen ook niet harder dan 130 km/u. Iets met draaistellen, er zit immers geen tractie in… Bij SGM was het echt afgelopen bij 130 (nou ja, misschien 132), maar die worden er nu uitgegooid. SNG heb ik in ieder geval al een 140 zien rijden, maar 160, ik betwijfel het nogal. Zijn ook maar weinig trajecten waar het zou mogen...

Reputatie 7
Badge +3

Maar NS heeft het in het bericht specifiek over de huidige dubbeldekkers en dat de nieuwe treinen met een topsnelheid van 160 km/uur sneller zijn dan die. Zal dan misschien meer kwestie zijn dat de nieuwe treinen straks ook 160 km/uur mag en niet alleen kan. 

Als het qua vergelijking gaat om de DDZ dubbeldekkers had dat er bij moeten staan. 

Reputatie 7
Badge +1

De meeste van onze rijtuigen kunnen ook niet harder dan 130 km/u. Iets met draaistellen, er zit immers geen tractie in… Bij SGM was het echt afgelopen bij 130 (nou ja, misschien 132), maar die worden er nu uitgegooid. SNG heb ik in ieder geval al een 140 zien rijden, maar 160, ik betwijfel het nogal. Zijn ook maar weinig trajecten waar het zou mogen...

Als ik de Wikipedia-pagina's van de verschillende treinen moet geloven dan kunnen alle dienstvaardige treinen 160 km/u. Op DDZ na, dat kan maximaal 140km/u halen.

De dienstsnelheid van alle treinen is echter 140km/u.

 

Reputatie 4

Gaan die treinen qua vorm dan een beetje lijken op de Desiro's van RheinRuhrExpress (RRX) van NationalExpress die vooral in NRW rondrijden?

Moet dat dan?

Mensen, wat fel…
Nee, maar die hebben ook twee enkeldeks en twee dubbeldeksrijtuigen, dus vandaar dat ik de link snel legde. Al is RRX erg mooi en erg fijn, dus zat zou best leuk zijn!

Reputatie 7
Badge +1

Maar NS heeft het in het bericht specifiek over de huidige dubbeldekkers en dat de nieuwe treinen met een topsnelheid van 160 km/uur sneller zijn dan die. Zal dan misschien meer kwestie zijn dat de nieuwe treinen straks ook 160 km/uur mag en niet alleen kan. 

Als het qua vergelijking gaat om de DDZ dubbeldekkers had dat er bij moeten staan. 

Boven in het artikel wordt wel benoemd dat ze op termijn de DDZ-dubbeldekkers gaan vervangen, maar bij de “huidige dubbeldekkers” staat het niet. 

Vanuit NS gezien staat het natuurlijk ook veel mooier dat ze “sneller” zijn. 😆

Alle treinen die nu rijden zijn geschikt voor 160 km/uur alleen de DDZ durf ik zo niet meer te zeggen wat de maximale snelheid is.

De SGM reed max 120 km/uur, harder kon deze trein ook niet en bij die snelheid had ik al het gevoel dat alle bouten lostrilde.

Als er daadwerkelijk 130 km/uur in het artikel staat is dat weer een mooi staaltje van slechte kennis op de PR afdeling. Dat is de NS overigens niet vreemd.

Reputatie 7
Badge +3

De SGM reed max 120 km/uur, harder kon deze trein ook niet en bij die snelheid had ik al het gevoel dat alle bouten lostrilde.

Als er daadwerkelijk 130 km/uur in het artikel staat is dat weer een mooi staaltje van slechte kennis op de PR afdeling. Dat is de NS overigens niet vreemd.

Als je doelt op het artikel van vandaag over de nieuw bestelde treinen, daar wordt niets gezegd over de SGM of 130 km/uur. De enige die het over SGM en die snelheid had is eriksl in dit topic en ik heb geen idee waar hij die snelheid van 130 vandaan heeft.  Railwiki geeft aan dat ze zijn ontworpen voor een snelheid van 125 kilometer per uur, Wikipedia geeft aan “De niet verbouwde stellen konden technisch 125 km/h rijden, maar deze snelheid is niet in te stellen in het treinbeveiligingssysteem, dat werkt met snelheidstrappen. Daarom reden deze niet verbouwde treinen maximaal 120 km/h. Bij de nieuwe stellen is dit teruggebracht naar 120 km/h.”

 

Reputatie 7

Hoe hard deze treinen kunnen en mogen rijden, dat merken we wel in 2030. Nog even geduld dus…

Reputatie 6

De SGM reed max 120 km/uur, harder kon deze trein ook niet en bij die snelheid had ik al het gevoel dat alle bouten lostrilde.

Als er daadwerkelijk 130 km/uur in het artikel staat is dat weer een mooi staaltje van slechte kennis op de PR afdeling. Dat is de NS overigens niet vreemd.

Als je doelt op het artikel van vandaag over de nieuw bestelde treinen, daar wordt niets gezegd over de SGM of 130 km/uur. De enige die het over SGM en die snelheid had is eriksl in dit topic en ik heb geen idee waar hij die snelheid van 130 vandaan heeft.  Railwiki geeft aan dat ze zijn ontworpen voor een snelheid van 125 kilometer per uur, Wikipedia geeft aan “De niet verbouwde stellen konden technisch 125 km/h rijden, maar deze snelheid is niet in te stellen in het treinbeveiligingssysteem, dat werkt met snelheidstrappen. Daarom reden deze niet verbouwde treinen maximaal 120 km/h. Bij de nieuwe stellen is dit teruggebracht naar 120 km/h.”

 

120 km/u dus zelfs. I stand corrected.

Reageer