beantwoord

Nieuwe treinen /veiligheid

  • 5 July 2023
  • 6 reacties
  • 338 Bekeken

Beste NS,

De nieuwe treinstellen zien er prachtig uit.  Brandblussers aanwezig, SOSnoodknoppen etc. Het enige dat ontbreekt of dat ik nog iets heb kunnen ontdekken is het hamertje waarbij je in nood een raam kunt inslaan. Alles in de trein is elektrisch, ramen kunnen niet handmatig open. Ontbreken van zo’n hamertje voelt dan toch wel onveilig aan. Kan daar iets aan worden gedaan?
 

icon

Beste antwoord door Julian 5 July 2023, 18:31

Bekijk origineel

6 reacties

Ik weet niet precies over welk treintype dit gaat, maar in onze nieuwe ICNG-treinen zijn wel degelijk noodhamers te vinden en is ook de locatie op de ramen te vinden waar je het beste het raam in kan slaan (de rode stip op het raam). Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/159509 

 

Dank voor de foto! Stelt me enigszins gerust. In ‘mijn’ nieuwe trein wel het brandblusserbordje gezien, maar de hamer die wel op de foto staat ontbrak🤷‍♀️

Ik wil overigens benadrukken dat treinen zonder noodhamers niet onveilig zijn. Elk treintype dient aan strenge veiligheidseisen te voldoen, waaronder ook de vluchtwegen. Als er geen noodhamers aanwezig (of in de buurt) zijn, dan betekent het dat er voldoende andere vluchtmogelijkheden zijn om in geval van nood de trein te kunnen verlaten of naar een veilig deel van de trein te kunnen gaan. Dit zijn bijvoorbeeld de buitendeuren, maar ook de deuren tussen de compartimenten/delen van de trein zelf.

Dank voor je reactie Julian. Ik begrijp wat je zegt. Ik constateer alleen dat alles elektrisch en/of hydraulisch is, zo ook de vele tussendeuren ( meer dan ‘oude treinen’) en de buitendeuren. Die kunnen weigeren of bijvoorbeeld bij een ongeluk zodanig vervormen dat ze niet meer open kunnen. Ik heb in een ander verband namelijk een dergelijke ervaring gehad. Dan is het toch handig als je glas kunt breken op de ouderwetse manier of zie ik dat te somber in? 

Ik kan heel goed begrijpen dat je na zo'n ervaring dit soort vragen hebt. Alle deuren kunnen uiteraard in geval van nood geopend worden, ongeacht de manier waarop de deur aangedreven wordt. Alle buitendeuren hebben daarvoor een noodontgrendelingsknop of hendel (afhankelijk van het exacte treintype/deurtype). Er hangt boven/naast de deur een instructiekaartje over hoe deze precies gebruikt dient te worden. Na het gebruiken daarvan is de deur met de hand te openen.

De binnendeuren kunnen ten alle tijden geopend worden. Hooguit dat het iets meer spierkracht kost als de deur dicht wordt gehouden door de lucht- of elektro-aandrijving.

Ik zou ook nog graag de overweging mee willen geven dat, in geval van een ongeluk, in veel gevallen de trein zelf de meest veilige locatie is, hoe begrijpelijk het ook is dat mensen graag naar buiten zouden willen - uiteraard uitzonderlijke situaties daargelaten. Afhankelijk van wat er precies gebeurd is kan het zijn dat bijvoorbeeld de bovenleiding geknapt is en op of vlak naast de trein terecht is gekomen, waardoor er mogelijk gevaar is op elektrocutie op het moment dat je de trein verlaat. Of dat er nog treinverkeer is op het spoor ernaast, waardoor er een aanrijding plaats zou kunnen vinden. Tenzij er dus sprake is van een acuut levensbedreigende situatie binnen in de trein, is het vaak het beste om in de trein zelf te blijven wachten op hulp en de aanwijzingen van het treinpersoneel en/of hulpdiensten op te volgen voor evacuatie.

 

Dank je voor je uitgebreide toelichting Julian. Erg gewaardeerd!

Reageer