beantwoord

Nieuwste sprinter slechter comfort dan klassiek sprinterstel??!

  • 10 December 2021
  • 16 reacties
  • 603 Bekeken

Waarom is het zo dat in de klassieke blokvormige sprinter er comfortabelere stoelen zijn dan in de nieuwe? Is er niet enigsinds naar de ergonomie van de stoel gekeken? Ik snap wel dat reizigers dat kiesten op Rotterdam maar dat gaat niet over een langdurige test. de Stadsgewestelijk treinstel heeft betere stoelen dan die nieuwste, waarom heeft die nieuwe zulke slechte stoelen? Iedereen is het met mij eens dat dit niet normaal is voor wat je betaald, zeker niet in de eerste klas. 1eklas is geen enkel verschil op een minescuul armleuninkje en slap tafeltje na. Oplichting vind ik dat. 

 

Ik hoop dat de NS hier wat aan kan wijzigen.

icon

Beste antwoord door JurgenH 10 December 2021, 22:37

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het comfort van stoelen is een persoonlijke kwestie. Ikzelf ben ook niet echt fan van de stoelen maar ik vind ze zeker beter dan die in de oude sprinters en kan er prima mee reizen. Een ander zal de stoelen weer prima vinden. NS gaat dat zeker niet wijzigen omdat dat een behoorlijk kostbare ingreep zal zijn en de stoelen nog nagenoeg nieuw zijn.

Dat de eerste klas niet naar jouw wens is omdat de verschillen minuscuul zijn maakt nog niet dat het oplichting is. De verschillen tussen eerste en tweede klas in sprinters zijn nou eenmaal klein. Aan jou de keus of je daar extra voor wil betalen.

 

Reputatie 2

Waarom is het zo dat in de klassieke blokvormige sprinter er comfortabelere stoelen zijn dan in de nieuwe? Is er niet enigsinds naar de ergonomie van de stoel gekeken? Ik snap wel dat reizigers dat kiesten op Rotterdam maar dat gaat niet over een langdurige test. de Stadsgewestelijk treinstel heeft betere stoelen dan die nieuwste, waarom heeft die nieuwe zulke slechte stoelen? Iedereen is het met mij eens dat dit niet normaal is voor wat je betaald, zeker niet in de eerste klas. 1eklas is geen enkel verschil op een minescuul armleuninkje en slap tafeltje na. Oplichting vind ik dat. 

 

Ik hoop dat de NS hier wat aan kan wijzigen.

Bij de aanschaf van een eerste klas kaartje betaal je vooral voor een grotere kans op een zitplaats.

Maar de eerste klas zit vaak ook vol in deze trein. (Vooral een SNG-3) maar ik vind de stoelen nou ook niet bepaald comfortabel maar ik vind het geen oplichting, er zijn vrij veel voorzieningen in de SNG zoals Wifi,WC,rolstoeltoegankelijkheid,stroom,USB-Poorten en ook zelfs mood lighting en airco.

Dus oplichting kan je het zeker niet noemen, de SGM heeft al die voorzieningen niet. De SNG wel.

Waarom is het zo dat in de klassieke blokvormige sprinter er comfortabelere stoelen zijn dan in de nieuwe? Is er niet enigsinds naar de ergonomie van de stoel gekeken? Ik snap wel dat reizigers dat kiesten op Rotterdam maar dat gaat niet over een langdurige test. de Stadsgewestelijk treinstel heeft betere stoelen dan die nieuwste, waarom heeft die nieuwe zulke slechte stoelen? Iedereen is het met mij eens dat dit niet normaal is voor wat je betaald, zeker niet in de eerste klas. 1eklas is geen enkel verschil op een minescuul armleuninkje en slap tafeltje na. Oplichting vind ik dat. 

Een van de problemen is dat onder druk van poltiek en lobbygroepen een steeds groter deel van de ruimte in nieuwe treinen verplicht opgaat aan plaatsen voor fietsen, megatoilettetten, rolstoelen, etc. waardoor het qua zitplaatsen woekeren met de ruimte is omdat anders de helft van de mensen moet staan. 

Verder is comfort ook een kwestie van smaak natuurlijk, persoonlijke heb ik geen enkel probleem met de stoelen in de nieuwe sprinters maar misschien.komt dat omdat ik erg lang ben. 

Wat betreft eerste klas, het is een eindeloze discussie of de eersteklas in sprinters niet achterhaald is en beter (net als in steeds meer andere landen) afgeschaft kan worden. 

Reputatie 2

 

Een van de problemen is dat onder druk van poltiek en lobbygroepen een steeds groter deel van de ruimte in nieuwe treinen verplicht opgaat aan plaatsen voor fietsen, megatoilettetten, rolstoelen, etc. waardoor het qua zitplaatsen woekeren met de ruimte is omdat anders de helft van de mensen moet staan. 

Beetje off topic, maar zo’n gevoel heb ik dus ook wel bij de ICNG. Ik ben behoorlijk verbaasd hoe weinig zitplaatsen die trein heeft ten opzichte van ICMM. Het lijkt wel alsof NS denkt dat het aantal reizigers in Nederland krimpt?

Beetje off topic, maar zo’n gevoel heb ik dus ook wel bij de ICNG. Ik ben behoorlijk verbaasd hoe weinig zitplaatsen die trein heeft ten opzichte van ICMM. Het lijkt wel alsof NS denkt dat het aantal reizigers in Nederland krimpt?

Of de NS sorteert voor op een hoog frequent trein netwerk, waarbij de treinen in een grotere frequentie tussen steden zal gaan rijden.  En de ICNG is natuurlijk wel straks het paradepaardje van de NS en voor zover ik de gelegenheid heb gehad om het interieur te bekijken 's nachts op het station toen de ICNG met proefritten zou gaan starten ziet het er best luxe uit voor NS begrippen.

Als je met een hogere frequentie gaat rijden dan heb je minder stoelen per trein nodig.

Beetje off topic, maar zo’n gevoel heb ik dus ook wel bij de ICNG. Ik ben behoorlijk verbaasd hoe weinig zitplaatsen die trein heeft ten opzichte van ICMM. Het lijkt wel alsof NS denkt dat het aantal reizigers in Nederland krimpt?

Of de NS sorteert voor op een hoog frequent trein netwerk, waarbij de treinen in een grotere frequentie tussen steden zal gaan rijden.  En de ICNG is natuurlijk wel straks het paradepaardje van de NS en voor zover ik de gelegenheid heb gehad om het interieur te bekijken 's nachts op het station toen de ICNG met proefritten zou gaan starten ziet het er best luxe uit voor NS begrippen.

Wel luxe, maar met gemiddeld maar 50 zitplaatsen per bak wordt dit natuurlijk wel erg inefficient want dan heb je zo meteen wel heel erg veel materieel nodig. Het steeds mindere aantal zitplaatsen in nieuw materieel is toch wel een punt van zorg aan het worden, zeker bij intercity's.  

Waarom is het zo dat in de klassieke blokvormige sprinter er comfortabelere stoelen zijn dan in de nieuwe? Is er niet enigsinds naar de ergonomie van de stoel gekeken? Ik snap wel dat reizigers dat kiesten op Rotterdam maar dat gaat niet over een langdurige test. de Stadsgewestelijk treinstel heeft betere stoelen dan die nieuwste, waarom heeft die nieuwe zulke slechte stoelen? Iedereen is het met mij eens dat dit niet normaal is voor wat je betaald, zeker niet in de eerste klas. 1eklas is geen enkel verschil op een minescuul armleuninkje en slap tafeltje na. Oplichting vind ik dat. 

 

Ik hoop dat de NS hier wat aan kan wijzigen.

Bij de aanschaf van een eerste klas kaartje betaal je vooral voor een grotere kans op een zitplaats.

Maar de eerste klas zit vaak ook vol in deze trein. (Vooral een SNG-3) maar ik vind de stoelen nou ook niet bepaald comfortabel maar ik vind het geen oplichting, er zijn vrij veel voorzieningen in de SNG zoals Wifi,WC,rolstoeltoegankelijkheid,stroom,USB-Poorten en ook zelfs mood lighting en airco.

Dus oplichting kan je het zeker niet noemen, de SGM heeft al die voorzieningen niet. De SNG wel.

Wat bedoel je?? SNG?? SGM?? wat is dat.

En ik zeg ook niet dat ik de trein niet goed vind qua voorzieningen maar de stoel is gewoon oplichting totaal niet gekeken naar ergonomie. De trein is verder prima.

Reputatie 7
Badge +1

SNG: Sprinter Nieuwe Generatie, de nieuwste sprinter.

SGM: Stadsgewestelijk Materieel, de oude sprinter.

Reputatie 7
Badge +1

Wel luxe, maar met gemiddeld maar 50 zitplaatsen per bak wordt dit natuurlijk wel erg inefficient want dan heb je zo meteen wel heel erg veel materieel nodig. Het steeds mindere aantal zitplaatsen in nieuw materieel is toch wel een punt van zorg aan het worden, zeker bij intercity's.  

Houd je er rekening mee dat de bakken van IC NG een stuk korter zijn dan de standaard 26,4 m?

Het zou daarom logischer zijn om het aantal zitplaatsen te vergelijken met lengtes van de verschillende treinen, en niet met het aantal bakken

En ja, dat er ruimte is voor rolstoelgebruikers in de trein Tamzin. We leven in 2021 heh?.
 

Wel luxe, maar met gemiddeld maar 50 zitplaatsen per bak wordt dit natuurlijk wel erg inefficient want dan heb je zo meteen wel heel erg veel materieel nodig. Het steeds mindere aantal zitplaatsen in nieuw materieel is toch wel een punt van zorg aan het worden, zeker bij intercity's.  

Houd je er rekening mee dat de bakken van IC NG een stuk korter zijn dan de standaard 26,4 m?

Ja, maar dan nog is het verschil enorm. 

Ja, maar dan nog is het verschil enorm. 

Sommige mensen zijn nooit tevreden.

Jaren wordt er aandacht gevraagd voor invaliden plekken toiletten in treinen, plekken om koffers kwijt te kunnen, meer ruimte voor benen en nu hebben we dat met een ICNG en dan zijn er te weinig zitplaatsen per m2.

Er is toch wel altijd wat met die NS …..  :sunglasses::sunglasses::sunglasses:  en zo niet dan zoeken we wel wat.

Ja, maar dan nog is het verschil enorm. 

Jaren wordt er aandacht gevraagd voor invaliden plekken toiletten in treinen, plekken om koffers kwijt te kunnen, meer ruimte voor benen en nu hebben we dat met een ICNG en dan zijn er te weinig zitplaatsen per m2.

Het zijn met name actiegroepen en in hun kielzog journalisten/politici die een wit voetje willen halen die pleiten voor het vervangen van zitplaatsen door fietsplaatsen en megatoiletten. De gewone reiziger die daardoor in spits steeds vaker mag staan tegen toptarieven wordt niks gevraagd.

@Tamzin   Ik weet wel zeker dat we ook van jou berichten met zulke context kunnen vinden op dit forum.

Het zijn met name actiegroepen en in hun kielzog journalisten/politici die een wit voetje willen halen die pleiten voor het vervangen van zitplaatsen door fietsplaatsen en megatoiletten. De gewone reiziger die daardoor in spits steeds vaker mag staan tegen toptarieven wordt niks gevraagd.

Onwaarheid. Als KS-medewerker krijgen we talloze van dit soort verzoeken, van reizigers die net hebben gereisd en deze ervaring hebben.

@Tamzin: waar blijft de vergelijkingsexercitie tussen een stel ICM en ICNG?
 

Reageer