Een echt antwoord kreeg ik de vorige keer niet, en ik weet dat deze vraag hier vaker voorbij komt, maar het lijkt me goed als de NS beseft dat er een keer iets aan moet gebeuren.
Gisteren stapte ik in een trein van Amsterdam Zuid naar Delft, in de eerste klas zat een of andere gast keiharde muziek te luisteren en een joint te roken. Er zat één andere medepassagier die er niks aan deed, dus mijn vriendin stapte er op af. De man reageerde uiteraard onbeleefd en agressief. En hoe kom je op dat moment in contact met een conducteur voor hulp?
Ik heb nu het noodnummer, maar dit soort situaties is schering en inslag op bepaalde routes. Waarom pakt de NS dat niet aan? Ik betaal fors meer voor eerste klas, omdat ik dan rustig kan werken in de trein. Dat is voor mij de meerwaarde van dit geweldige vervoersmiddel. Maar er zitten - ook in stilte coupées - voortdurend allerlei lui die zich niet gedragen. Vaak zie ze op een traject van ruim een uur de hele rit geen enkele conducteur, maar als ze langskomen krijgen mensen die verkeerd zitten alleen de opdracht om naar de tweede klas te verplaatsen - wat ze soms niet eens doen.
Wanneer gaat de NS strikter handhaven in de eerste klas? Wanneer zien we op een rit van een uur tenminste een keer de conducteur? Wanneer gaan conducteurs echt boetes uitschrijven? Het wordt echt tijd dat jullie de kwaliteit van jullie product gaan bewaken.