beantwoord

Nog maar een keer: kan de NS eens starten met handhaven in de eerste klas?


Reputatie 1

Een echt antwoord kreeg ik de vorige keer niet, en ik weet dat deze vraag hier vaker voorbij komt, maar het lijkt me goed als de NS beseft dat er een keer iets aan moet gebeuren.

Gisteren stapte ik in een trein van Amsterdam Zuid naar Delft, in de eerste klas zat een of andere gast keiharde muziek te luisteren en een joint te roken. Er zat één andere medepassagier die er niks aan deed, dus mijn vriendin stapte er op af. De man reageerde uiteraard onbeleefd en agressief. En hoe kom je op dat moment in contact met een conducteur voor hulp?

Ik heb nu het noodnummer, maar dit soort situaties is schering en inslag op bepaalde routes. Waarom pakt de NS dat niet aan? Ik betaal fors meer voor eerste klas, omdat ik dan rustig kan werken in de trein. Dat is voor mij de meerwaarde van dit geweldige vervoersmiddel. Maar er zitten - ook in stilte coupées - voortdurend allerlei lui die zich niet gedragen. Vaak zie ze op een traject van ruim een uur de hele rit geen enkele conducteur, maar als ze langskomen krijgen mensen die verkeerd zitten alleen de opdracht om naar de tweede klas te verplaatsen - wat ze soms niet eens doen. 

Wanneer gaat de NS strikter handhaven in de eerste klas? Wanneer zien we op een rit van een uur tenminste een keer de conducteur? Wanneer gaan conducteurs echt boetes uitschrijven? Het wordt echt tijd dat jullie de kwaliteit van jullie product gaan bewaken.

icon

Beste antwoord door Daniel 7 June 2022, 12:08

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge

Handhaven dus.

Reputatie 7

Een 1e klas hoort, gezien de beperkte vervoerscapaciteit, ook helemaal niet thuis in het openbaar vervoer.

Degenen die geen genoegen nemen met het standaard comfortniveau, dienen hun eigen vervoer te regelen waarbij geen wens te gek hoeft te zijn.

Bizarre indelingen verhinderen een efficient en effectief gebruik van het beschikbare openbaar vervoer en dan worden de (a)sociale aspecten hiervan nog buiten beschouwing gelaten.

Leuk dat je mensen die er grof voor betalen opdraagt "eigen vervoer te regelen”. Je kunt de NS in dit geval van alles verwijten maar niet degenen die terecht verwachten de dienst te ontvangen waar ze voor betalen.

 

Welke dienst verwacht men, vandaag de dag, dan wel terecht te ontvangen ?

Daarbij valt op te merken dat een upgrade/uitbreiding naar de 1e klas bijna niets of zelfs helemaal niets hoeft te kosten.

Reputatie 7

Sinds wanneer is luide muziek luisteren zonder oortjes toegestaan in de trein? Dit merk ik steeds vaker. Gewoon muziek op de telefoon aanzetten en deze dan wegleggen op het tafeltje. Op dit moment in de trein, 1e klas, twee mensen waarvan er eentje de mobiel luid aan heeft staan met rapmuziek, zo kwamen ze al binnen. De conducteur kwam zonet langs en groette iedereen in de coupé vriendelijk goedenavond maar liep verder gewoon door. Wat moet je daar nu mee? Als je je eigen muziek zonder koptelefoon of wat ook wilt luisteren, doe je dat thuis of lekker in je eigen auto.

Ik heb er een opmerking over gemaakt tegen de twee, maar kreeg gepikeerde reactie terug waar ik mee bemoei. 

Gelukkig moet ik er zometeen uit. 

Reputatie 5

Sinds wanneer is luide muziek luisteren zonder oortjes toegestaan in de trein? Dit merk ik steeds vaker.

Sinds het ook oogluikend toegestaan is om in de 1e klas plaats te nemen zonder geldig 1e klas vervoersbewijs. Beide mag niet volgens de regels, maar de dagelijkse praktijk wijst anders uit.

 

De conducteur kwam zonet langs en groette iedereen in de coupé vriendelijk goedenavond maar liep verder gewoon door.

Op deze manier wordt deze trend van overlast natuurlijk alleen maar erger.

Doorgewinterde (grijs)reizigers weten inmiddels dat een NS-trein een vrijplaats is. Helaas kan het ook ‘erger’ dan muziek. Afgelopen jaar heb ik twee keer mensen drugs zien gebruiken in de trein. In de 1e klas natuurlijk, want dat geeft wat meer privacy dan openlijk in de drukkere 2e klas. In het laatste geval trapte de gebruiker, eenmaal op het station, een poortje open. "Yes, weer gelukt om gratis te reizen!"

 

Ik ben benieuwd wat de volgende trend wordt. Muziek/video’s op de luidsprekers in een stiltecoupé is inmiddels ook geen bijzonderheid meer. Helaas heb ik de situatie na COVID alleen maar zien verslechteren, waardoor ik vrees dat het afwachten is tot op een dag de bom ontploft en er bijvoorbeeld geweld gaat plaatsvinden in een trein.. 🙁

Reputatie 6

Sinds wanneer is luide muziek luisteren zonder oortjes toegestaan in de trein? Dit merk ik steeds vaker.

Sinds het ook oogluikend toegestaan is om in de 1e klas plaats te nemen zonder geldig 1e klas vervoersbewijs. Beide mag niet volgens de regels, maar de dagelijkse praktijk wijst anders uit.

 

De conducteur kwam zonet langs en groette iedereen in de coupé vriendelijk goedenavond maar liep verder gewoon door.

Op deze manier wordt deze trend van overlast natuurlijk alleen maar erger.

Doorgewinterde (grijs)reizigers weten inmiddels dat een NS-trein een vrijplaats is. Helaas kan het ook ‘erger’ dan muziek. Afgelopen jaar heb ik twee keer mensen drugs zien gebruiken in de trein. In de 1e klas natuurlijk, want dat geeft wat meer privacy dan openlijk in de drukkere 2e klas. In het laatste geval trapte de gebruiker, eenmaal op het station, een poortje open. "Yes, weer gelukt om gratis te reizen!"

 

Ik ben benieuwd wat de volgende trend wordt. Muziek/video’s op de luidsprekers in een stiltecoupé is inmiddels ook geen bijzonderheid meer. Helaas heb ik de situatie na COVID alleen maar zien verslechteren, waardoor ik vrees dat het afwachten is tot op een dag de bom ontploft en er bijvoorbeeld geweld gaat plaatsvinden in een trein.. 🙁

 

Als je een broodje, koffie, alcohol etc. mag gebruiken dan is het gebruik van drugs niet zo vreemd. Hoewel ik niet dagelijks met de trein reis vind ik dat 2 x in een jaar drugs zien gebruiken heel weinig. Ik zie het bijna elke reis. Ik heb zowel in de eerste als 2de klasse ook wel mensen met een wierrook brandertje gezien. Ik zie dat op straat en in de parken ook. Dat mensen hun eigen muziek wat hard afspelen… misschien net zoals in winkels en kroegen muzak draaien in de trein. (waar ze dat draaien, ik vind het een ramp) maar er zijn in elk geval geen mensen die hun eigen muziek afspelen…hoewel ik die vaak aangenamer vind klinken...

Reputatie 5

Als je een broodje, koffie, alcohol etc. mag gebruiken dan is het gebruik van drugs niet zo vreemd. Hoewel ik niet dagelijks met de trein reis vind ik dat 2 x in een jaar drugs zien gebruiken heel weinig. Ik zie het bijna elke reis. Ik heb zowel in de eerste als 2de klasse ook wel mensen met een wierrook brandertje gezien. Ik zie dat op straat en in de parken ook. Dat mensen hun eigen muziek wat hard afspelen… misschien net zoals in winkels en kroegen muzak draaien in de trein. (waar ze dat draaien, ik vind het een ramp) maar er zijn in elk geval geen mensen die hun eigen muziek afspelen…hoewel ik die vaak aangenamer vind klinken...

 

Dat men wiet jointjes rolt is iets wat ik vrijwel elke week meemaak. Vooral rond Amsterdam en Almere. Intussen ben ik daaraan gewend, dus ik kijk er totaal niet van op. Een enkele keer heb ik ook mensen zien hotboxen in een 6-persoons ICMm coupé (met andere woorden; deuren dicht zodat de hele coupé gevuld werd met rook, wat de wiet sterker maakt). Natuurlijk kwamen ze er mee weg.

Waar ik het in mijn bericht over had, was het gebruiken en snuiven van harddrugs. Dat vind ik namelijk een niveautje hoger en is iets wat ik minder gewend ben (en wens) te zien in een trein. Zulke reizigers zijn toch wat onvoorspelbaarder dan bijvoorbeeld een groep dronken voetbalsupporters.

 

Qua muziek: noise-canceling oordopjes zijn een van de beste investeringen die ik heb gemaakt. Toch voelt het een beetje vreemd dat ze tijdens sommige van mijn reizen bijna een must zijn, omdat overlastveroorzakers inmiddels het gezag over de trein gewonnen lijken te hebben van het eigen personeel.

Het lijkt erop dat NS dit inmiddels zelf ook doorheeft, gezien het feit dat ik nu heel af en toe G4S-beveiligers met de HC's door de trein zie lopen (ik denk niet dat dit vroeger zo was?), maar het lijkt een beetje op dweilen met de kraan open..

Reputatie 7

Ik zie (en ruik) af en toe ook wel mensen roken (vapen) in de trein. Eigenlijk gaat het alleen om pubers. De e-sigaret kunnen ze handig even verbergen in hun jaszak of tas. Je ziet het niet zo snel, maar ruikt de prikkelende fruitgeurtjes wel heel goed. 

Het blijft verder een gegeven dat gezag van een conducteur grotendeels weg is. Mensen spelen er een spelletje mee, zijn enorm mondig. Nee, ik heb geen kaartje, ontdekte vanmorgen op het station dat ik mijn ov ben kwijtgeraakt, maar uw collega in de andere trein zei dat ik voor nu wel even zo mee mocht, heb een belangrijke afspraak. Heb je wel 1e klas dan? Ja, nee, ja , is dit 1e klas dan? Oh ja, maar het is zo druk daar verderop en ik moet er toch zometeen alweer uit. Nou oké, blijf voor deze keer maar zitten , maar de volgende keer mag je niet reizen als je je kaart kwijt bent he. Dan even een kaartje kopen. Fijne dag verder.

Zo gaat dat, geen wonder dat velen een loopje nemen met conducteurs 🤔

Reageer