Mij lijkt ook dat dit over een wat langere termijn gaat. Op een gegeven moment zullen de SLT's toch vervangen moeten worden.
De sprinters zouden eventueel ook intercitydiensten moeten kunnen gaan rijden en als vervolgbestelling eventueel op internationale diensten kunnen worden ingezet. Dergelijke wijzigingen zal reden zijn om een nieuwe aanbesteding te starten. SNG voldoet daar niet aan.
Ik vermoed dat de te ontwikkelen sprinter(city) ook dan ook op intercity-series zoals Leiden - Utrecht, waar nu sprinters rijden, kunnen worden ingezet.
Het lijkt mij overigens sterk dat dit de vervanger wordt voor SLT. Dat zou wel erg snel zijn.
Op Somda is inmiddels ook een interessant topic over de nieuw te ontwikkelen sprinter.
De sprinters zouden eventueel ook intercitydiensten moeten kunnen gaan rijden en als vervolgbestelling eventueel op internationale diensten kunnen worden ingezet.
Dit riekt naar de optie om DD-NG te dumpen, dan wel minder (veel duurder) ICNG aan te schaffen .
Hiervoor is een nieuwe aanbesteding voor opgestart. Is het veel makkelijker om nog meer SNG’s te bestellen bij CAF, maar dan met andere stoelen.
Zo werkt het aanbestedingsrecht niet
Dit riekt naar de optie om DD-NG te dumpen
Of geen vervolgbestelling voor de ICNG. Enkeldekstreinen die “maar” 160 rijden ipv 200 zijn natuurlijk goedkoper dan zo'n snelle trein die bovendien op de HSL kan rijden. Misschien heeft NS deze nieuwe sprinter die mogelijk ook IC diensten zou kunnen rijden wel op het oog voor trajecten die nu met ICM worden gereden en waarvoor ze geen ICNG willen inzetten.
Nog een artikel van Treinreiziger.nl: https://www.treinreiziger.nl/ns-start-voorbereidingen-aankoop-nieuwe-sprinters/
De treinen zouden volgens NS niet ter vervanging zijn van bestaande treinen.
Tussen leiden en Utrecht wordt nu met SLT gereden i.v.m de slechte spoor ondergrond. Misschien is dat ook een reden om sprinter(city) treinen te schaffen. De ondergrond is op veel plaatsen in het westen in slechte staat, daarom is het beter om met lichtere sprinters te rijden. Wellicht dat ze ook wel tussen Utrecht - Rotterdam/Den Haag gaan rijden. Ze kunnen ook gebruikt worden voor langere afstand sprinter diensten zoals Groningen/Leeuwarden - Zwolle of Vlissingen - Roosendaal.