beantwoord

Noodknop dubbeldekkers is onveilig


De noodprocedure om bij stroomuitval een buitendeur te openen van een dubbeldekker, is in een crisis situatie praktisch niet uitvoerbaar door de passagiers. Dit vormt een potentieel risico.

Passagiers zitten potentieel gevangen in een situatie waarbij de trein moet worden ontvlucht, bijv. bij brand.

Aanleiding: op 18 april ca 18:00 kwam een intercity dubbeldekker (#7650) tot stilstand op het perron van Rotterdam-Alexander. Als gevolg van een stroomstoring bleek verder rijden niet mogelijk. Verlichting en ventilatie gingen uit en ramen en deuren bleven hermetisch gesloten. Iedereen zat "gevangen”. Na een eerste mededeling via de intercom, bleef het ruim een half uur stil en ontstond een vreemde situatie. Geen informatie via de intercom, NS-klantenservice wist van niets, bellers werden langdurig in de wacht gezet, de NS-app gaf al wel omleidingsroutes aan, geen informatie vanaf het perron. In de trein werd het benauwd en mensen sloegen kwaad op de deuren. Na ca. drie kwartier is door een passagier besloten om aan de perronzijde het noodglas bij de buitendeur in te drukken.

Constatering: het kleine noodglas is dik en is daardoor met normale kracht niet in te duwen. Extreem hard slaan liet het glas uiteindelijk breken. Hierbij ontstaan zeer scherpe splinters. Hierna moet door de scherpe splinters heen de noodknop worden geactiveerd. Daarna opende de deur zich zonder problemen.

Dit is niet iets wat je moet willen uitzoeken wanneer er paniek is, of rookontwikkeling, of het treinstel op 1 kant ligt! Een noodprocedure moet helder zijn en zonder problemen uitvoerbaar.

De passagier die uiteindelijk actie nam, leek een gekneusde hand te hebben en bloedende vingers t.g.v. de scherven.

Potentiële oplossing:

  • Veiligheidshamertje bij noodknop
  • In dit specifieke geval: onrust/paniek voorkomen door betere communicatie over status- en duur van de storing en reizigers instrueren. Conductrice stond gewoon op het perron, samen met ander NS-personeel.
icon

Beste antwoord door mrfreeze 16 May 2024, 08:38

Bekijk origineel

30 reacties

Veiligheidshamertjes waren er vroeger in het ICR-materieel. De werden massaal als souvenir mee naar huis genomen. Menig spoorhobbyist heeft er nog wel eentje.

Reputatie 6
Badge +2

Hey HrSybren en welkom bij de NS Community! 

De veiligheid van reizigers staat ontzettend hoog in het vaandel bij NS en alle tips/suggesties zijn hierover dan ook meer dan welkom. Daarom bedank ik je ook voor het delen van deze situatie en jouw mogelijke oplossingen! Ik heb het doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling zodat deze situatie geëvalueerd kan worden ter verbetering. Daarbij wil ik nog wel even zeggen, dat ook in dit soort situaties onze veiligheidscentrale benaderd mag worden via sms of WhatsApp naar 06 13 18 13 18.

Reputatie 7
Badge

De deuren naar buiten zijn overigens bij incidenten gewoon te openen via de noodontgrendeling daarboven. De lucht gaat er dan af waardoor de vergrendeling wordt opgeheven. Uiteraard moet je de deur dan nog wel open duwen.

Reputatie 7
Badge +2

De deuren naar buiten zijn overigens bij incidenten gewoon te openen via de noodontgrendeling daarboven. 

En die knop zit dus achter een glaasje, dat is waar TS het over heeft. Zie hier een foto: https://treinposities.nl/foto/143221

Als het onveilig was, was het niet zo ontworpen. 

Bij het spoor gaat veiligheid voor alles. Dat blijkt toch ook uit het recente rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid? 

Het is overigens niet de bedoeling dat passagiers uit eigen beweging noodvoorzieningen gaan gebruiken als er geen nood is, zoals in het voorbeeld van TS. 

Als er daadwerkelijk sprake zou zijn geweest van een onveilige situatie had het NS-personeel zeker kordaat ingegrepen. 

Nu zijn er onnodige gevaren ontstaan, niet alleen door de glasscherven maar er kan bijvoorbeeld ook aanrijd- of elektrocutiegevaar optreden. 

Reputatie 5

Als het onveilig was, was het niet zo ontworpen. 

Ga je dat ook vertellen aan de duizenden dodelijke slachtoffers van verschillende trein- en vliegrampen de afgelopen decennia? 

Badge +3

Wat moeite moeten doen bij een noodknop of brandmelder (sla het glas kapot) is toch vrij normaal? 🙄

Als een trein stilstaat aan een perron en de deuren niet open gaan heeft dat een reden, bel maar 112 anders.

Reputatie 5

.....De lucht gaat er dan af waardoor de vergrendeling wordt opgeheven......

Op een buitendeur welke in de vergrendeling zit staat geen luchtdruk, dat zou niet echt fale-safe zijn. De vergrendeling is mechanisch.

Reputatie 7
Badge

Het is overigens niet de bedoeling dat passagiers uit eigen beweging noodvoorzieningen gaan gebruiken als er geen nood is, zoals in het voorbeeld van TS. 

Als er daadwerkelijk sprake zou zijn geweest van een onveilige situatie had het NS-personeel zeker kordaat ingegrepen. 

Het voelt wat tegenstrijdig om opsluiting van een grote groep mensen in een kleine slecht geventileerde ruimte als een trein geen onveilige situatie te noemen als je bedenkt dat ProRail incidentenbestrijding regelmatig met zwaailicht en sirene naar gestrande treinen gaat en mag gaan om o.a. snel water uit te kunnen delen. Als dat niet gevaarlijk zou zijn, zouden deze signalen immers niet mogen worden gebruikt.

Overigens is de hamvraag hier natuurlijk wasrom NS er een half uur niet in slaagt met reizigers te communiceren en na driekwartier nog geen andere manier dan een reiziger die de noodontgrendeling gebruikt heeft ingezet om de deuren van een trein die gewoon langs het perron staat te ontgrendelen, als die ogenschijnlijk ook nog eens alleen maar zonder stroom zit. Je laat je klanten toch niet zo lang stikken?

Reputatie 3

Die ring om het glaasje is te verwijderen door met een schroevendraaier de 3 schroefjes los te draaien. Dan is het glas mogelijk veel eenvoudiger te verwijderen. Neem dus een geschikte kleine schroevendraaier mee in je handbagage!

Reputatie 7
Badge +3

Die ring om het glaasje is te verwijderen door met een schroevendraaier de 3 schroefjes los te draaien. Dan is het glas mogelijk veel eenvoudiger te verwijderen. Neem dus een geschikte kleine schroevendraaier mee in je handbagage!

Ja, dat is wel echt wat je wil in een noodsituatie.

 

Overigens is de hamvraag hier natuurlijk wasrom NS er een half uur niet in slaagt met reizigers te communiceren en na driekwartier nog geen andere manier dan een reiziger die de noodontgrendeling gebruikt heeft ingezet om de deuren van een trein die gewoon langs het perron staat te ontgrendelen, als die ogenschijnlijk ook nog eens alleen maar zonder stroom zit. Je laat je klanten toch niet zo lang stikken?

Dat is de vervolgvraag. Volgens mij is de reden van dit topic het glaasje dat niet makkelijk kapot te krijgen is. Wellicht had het in deze specifieke situatie niet gebruikt moeten worden, maar daar gaat het niet om. In een (echte) noodsituatie moet dit natuurlijk zonder veel moeite te doen zijn.

Reputatie 5

Iedereen heeft wel een sleutelbos bij zich. Je pakt een sleutel goed vast en met de punt een tikje op het glas, en kapot is deze.

Vergeet verder niet dat het bedienen van de noodontgrendeling er voor zorgt dat de trein niet meer zal rijden, niet zo handig op een brug of in een tunnel, waarbij evacueren door de trein te verplaatsen vaak beter is dan dat reizigers uitstappen. Bij rook en brand is het dan ook beter je te verplaatsen binnen de trein (een trein staat nooit helemaal vol rook of in brand), trek niet aan de noodrem in zulk soort situatie en volg de adviezen op van het personeel. Pas in het uiterste geval wordt er geëvacueerd uit de trein (bv bij veel rook in een korte trein zonder binnendeuren)...…

Niet voor niets heeft ICNG branddeuren welke automatisch sluiten bij detectie rookontwikkeling.

Reputatie 7
Badge +1

 

Niet voor niets heeft ICNG branddeuren welke automatisch sluiten bij detectie rookontwikkeling.

Ze sluiten jammer genoeg niet alleen bij rookontwikkeling. Al meerdere keren gelezen op X dat de deuren van de ICNG slecht open gaan. 

Reputatie 5

En wat blijkt dan regelmatig, er is toch (kortstondig) gerookt / gevaped in de omgeving van de deuren. Laatst zat ik ook in de eerste klasse ICNG, er lag een half opgerookte peuk op de grond. Anderzijds schijnt de afstelling en detectie erg gevoelig te zijn (# kinderziektes).

En wat blijkt dan regelmatig, er is toch (kortstondig) gerookt / gevaped in de omgeving van de deuren. Laatst zat ik ook in de eerste klasse ICNG, er lag een half opgerookte peuk op de grond. Anderzijds schijnt de afstelling en detectie erg gevoelig te zijn (# kinderziektes).

Misschien kun je dit even doorzetten richting Home | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) (ilent.nl)

Heb je enig bewijs? Misschien sta je dan wat sterker. 

Reputatie 5

Misschien kun je dit even doorzetten richting ......

Zal het even doorzetten naar IL&T @Tijdvoor en natuurlijk ook @Henkpeetersen dat er gerookt was in de ICNG, helaas geen bewijs, de half opgerookte peuk heeft de schoonmaker mee genomen. Hoop echt dat ik zonder dit bewijs wel geloofwaardig overkom.

 

 

Ga mezelf hier niet zo snel ‘liken’ lieverd 😍. 

Je blijft wat mij betreft lief en grappig. ;) 🤡

(En sorry, dit was echt mijn laatste bijdrage richting jou @Tijdvoor (en dit geldt ook voor andere topics waarin je op dezelfde toer gaat).)

Badge +3

Aan de noodrem trekken zal een trein doen stoppen (remmen krijgen geen lucht meer dus blokkeren) maar de deuren zullen niet ontgrendeld worden.

Als iemand de nood-ontgrendeling van een deur bedient zal de machinist daar vast en zeker een melding van krijgen en (op een veilige plek) stoppen. Het glaasje intikken doet op zich niets.

Reputatie 7
Badge

Aan de noodrem trekken zal een trein doen stoppen (remmen krijgen geen lucht meer dus blokkeren) maar de deuren zullen niet ontgrendeld worden.

Als iemand de nood-ontgrendeling van een deur bedient zal de machinist daar vast en zeker een melding van krijgen en (op een veilige plek) stoppen. Het glaasje intikken doet op zich niets.

Als je tijdens het rijden de noodontgrendeling bedient, stop ik direct, aangezien dan één van mijn deuren openstaat tijdens het rijden en er mensen kunnen omkomen. Tevens gaat er een alarmoproep uit voor alle treinen die in mijn gebied rijden.

 

Reputatie 7
Badge

Als je tijdens het rijden de noodontgrendeling bedient, stop ik direct, aangezien dan één van mijn deuren openstaat tijdens het rijden en er mensen kunnen omkomen. Tevens gaat er een alarmoproep uit voor alle treinen die in mijn gebied rijden.

Dat klinkt dan gelukkig weer als een zeer verstandige, veilige procedure.

Badge +3

Helder, en dat je zo snel mogelijk (zelf) stopt bij noodbediening deur tijdens het rijden is volkomen logisch.

Maar als dat gebeurt betekent het niet dat die trein niet meer verder zou kunnen rijden, toch?. Zodra een HC een (lucht) noodrem ‘reset’ is dat ook geen probleem.

Het is me ook wel eens overkomen (Den Bosch) maar iets andere situatie. De deuren werden toen bewust gesloten gehouden in afwachting van V&S/politie. Er waren toen zakkenrollers/tassendieven actief in de trein die even ‘opgevangen’ moesten worden. Dat werd natuurlijk bewust niet (maar wel achteraf, klein applaus) gecommuniceerd….

Bij nood deur open moet je dus eigenlijk niet al te makkelijk maken voor dat soort figuren 😅

Reputatie 5

Aan de noodrem trekken zal een trein doen stoppen (remmen krijgen geen lucht meer dus blokkeren)

De remmen krijgen juist lucht, het is geen vacuüm rem systeem maar een luchtdrukremsysteem.

De treinleiding loopt leeg maar de remcilinders lopen juist vol met lucht > de remmen slaan aan.

Daarbij blokkeren de wielen onder normale omstandigheden niet, immers geblokkeerde wielen remmen fors minder. Wel komen de magneetremmen in werking, zover aanwezig.

Indien een deur met de noodknop bedient is staat de trein wel even stil om zo'n deur weer ter plekke in dienst te stellen en te sluiten. In een noodsituatie, bv in een tunnel, gaan er dan vele, vele zeer kostbare minuten ( zeker tussen de 5 en 10) verloren.

Badge +3

Ik geloof je, maar iets in me zegt me dat er juist lucht nodig is om de ‘remmen te lossen’ ❓

Dus als een (goederen)trein een of meerdere wagons ‘verliest’ komen die tot stilstand.

Ooit (hier) gelezen dat het geen volledige noodremming is, en een ‘trein zonder lucht’ alsnog gesleept kan worden (met wat moeite), dus dat zijn inderdaad twee verschillende dingen.

Uit dat topic nog wel dit:

Slepen als er een luchtlekkage is kun je gewoon vergeten aangezien de remmen dan niet los kunnen komen.

Reputatie 5

Er is in een normale situatie inderdaad lucht (in de treinleiding 5 bar) nodig om de remmen te lossen, in de remcilinders is dan geen lucht aanwezig.

De remmen zijn dan gelost, de remmen remmen dan dus niet.

Als een trein een deel verliest komt alles tot stilstand, immers de treinleiding loopt leeg, de remcilinders vullen zich, de remmen slaan aan/ komen in werking.

Als er luchtlekkage is in de treinleiding of onvoldoende druk (<5 bar) lossen de remmen inderdaad niet, rijden of slepen is onmogelijk.

Rijtuigen of wagens welke nergens lucht in hebben zitten: treinleiding, remreservoirs, remcilinders dus leeg, kan je gewoon verslepen, alleen ze zullen nooit zelf remmen......

Badge +3

Oke, er moet dus lucht(druk) zijn om de remmen te lossen maar zolang er geen lucht ontsnapt uit ‘het circuit’ blijft de rem gelost. Om te remmen moet er dus (gecontroleerd of ongecontroleerd) lucht uit?

Zo lees ik het op https://www.akkerwijzer.nl/artikel/87149-met-remsysteem-op-lucht-de-langste-adem

In tegenstelling tot hydraulische remmen, gebruik je bij lucht, energie en aansturing om de rem eraf te zetten. Een veer zorgt er namelijk voor dat bij dit systeem de rem in principe vaststaat en de lucht hem lost. 'Die voorgespannen veer levert een constante kracht', legt Gijs Bokkers van De Vor Achterveld uit. 'Als het voertuig, in dit geval de trekker, rijdt, bezit het systeem zijn volle luchtdruk en staat de rem helemaal los. De luchtkracht tegen de veer in is proportioneel met de voetkracht van de chauffeur. De luchtdruk op het systeem bedraagt 8 bar en is voldoende om de veer ingedrukt te houden en de voetkracht van de bestuurder is dan nul. Als dus de pedaaldruk bij vol remmen bijvoorbeeld 8 kilo is, kun je zien dat bij elke kilo onder de voet de druk bij de veer met 1 bar afneemt. Hoe meer kracht op je pedaal, hoe lager de luchtdruk bij je veren.'

In dat geval zal een aanhanger die ‘de trekker verliest’ (het systeem wordt verbroken) dus gaan remmen wegens geen lucht meer?

Heel simpel vergelijk ik het maar met een poreuze fietsband die langzaam leegloopt. Zolang je er (af en toe) wat lucht in pompt kan je daar prima op fietsen.
Die 5 bar voor een trein is wel vergelijkbaar met een fietsband. Bij 4, 3, 2… bar is de band slapper en fietst het steeds zwaarder. En als je het ventiel er uit draait (aan de noodrem trekt) is het einde verhaal ❓

Maar goed, dit ging over een glaasje bij een knop voor deurontgrendeling…. verder wel interessant.

Reageer