beantwoord

NS flex basis en fiets mee

  • 12 September 2022
  • 6 reacties
  • 652 Bekeken

Ondanks dat er vlakbij mijn werk een treinstation is fiets ik altijd naar het werk. Heerlijk nu in de zomer. Maar ik wil bij heel slecht weer of bij band lek de trein kunnen pakken met mijn fiets.

Ik moet voor mijn fiets dan een fiets dal kaart kopen maar ik vraag me af of dan echt een los kaartje moet kopen of dat ik het kaartje op mijn ov chip kan zetten met NS Flex Basis zodat het ook op saldo gaat?

Op het station komt alleen een stoptrein om het half uur (sprinter) en ik heb begrepen dat je je fiets alleen op de aangewezen plekken mag zetten maar wat als die vol zijn/er mensen zitten? Moet ik dan echt weer een half uur wachten en hopen dat ik met de volgende trein mee kan of mag ik dan mijn fiets toch ergens anders neerzetten mits het natuurlijk niet druk is in de trein/buiten de spits en mijn fiets niemand in de weg staat. En zijn die plekken vaak voor of achteraan in de sprinter?

Het gaat maar om 2 haltes (7 minuten trein volgens NS) maar het scheelt ruim 1,5 uur lopen als ik mijn fiets niet kan gebruiken.

icon

Beste antwoord door Momo 12 September 2022, 00:38

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex reis je op rekening. Een fietskaartje koop je echter in de automaat (€1 duurder) of online. Een online kaartje kun je als pdf tonen of in de NS app laden. Je kunt geen fietskaartje op jouw OV chipkaart laden. 

Een fiets mag alleen mee tijdens de daluren en als er plek is op de fietsplaatsen. Zijn de fietsplaatsen vol dan heb je pech en moet je op de volgende trein wachten. Je mag een fiets niet ergens anders zetten, ook al is er ruimte genoeg.

Weet je zo voldoende?

 

Reputatie 7
Badge +3

Met NS Flex kun je een fietskaartje niet op je OV-chipkaart zetten, je kunt dan wel een e-ticket kopen of een los kaartje bij een automaat, al komt er bij de automaat met een los kaartje €1 extra bij. Met een OV-chipkaart op saldo kun je bij een automaat wel een fietskaartje op je OV-chipkaart zetten maar het gaat niet van de saldo af, je moet dat apart betalen met PIN of contact (muntgeld). 

Als de aangewezen fietsplekken bezet zijn moet je inderdaad wachten op een volgende trein waar wel vrije fietsplekken zijn. Waar de fietsplekken zijn verschilt per treintype. 

Reputatie 7
Badge +4

De regel is dat u een los fietskaartje moet kopen, u mag de fiets alleen op de daarvoor bepaalde plaats neerzetten en niet ergens anders.  Als u niet mee kan moet u wachten tot u met een andere trein wel mee mag. De beslissing is aan de conducteur.

Bedenk wel dat uw fiets zich op werkdagen tijdens de spits niet in de trein mag bevinden. Het kaartje is wel duur voor een dergelijk kort ritje.

U kunt ook een extra fiets neerzetten op de plaats waar u uitstapt voor uw werk. Of elke keer met OV-fiets reizen als dat er is. Wat uw wilt is een dure grap, en uw baas ziet u ook graag op tijd denk ik. U zit een beetje de grenzen te verkennen, maar dit zijn helaas de kaders.

Reputatie 7
Badge +3

Bedenk wel dat uw fiets zich op werkdagen tijdens de spits niet in de trein mag bevinden. Het kaartje is wel duur voor een dergelijk kort ritje.

U kunt ook een extra fiets neerzetten op de plaats waar u uitstapt voor uw werk. Of elke keer met OV-fiets reizen als dat er is. Wat uw wilt is een dure grap, en uw baas ziet u ook graag op tijd denk ik. U zit een beetje de grenzen te verkennen, maar dit zijn helaas de kaders.

Ik maak uit de vraag op dat het alleen om een enkele keer de fiets mee te nemen in de trein, dat Geisha normaal gesproken naar werk en terug naar huis fietst en niet met de trein reist. Alleen wanner de fiets een lekke band heeft of het weer te slecht is om terug te fietsen, dat met de trein terug gaan dan voor “nood” is. 

Reputatie 7
Badge +4

Een enkele keer of niet verandert niets aan de voorwaarden die ik beschreef, die blijven hetzelfde. Een aantal dagen slecht weer is ook niet zo ongewoon. In de spits meenemen, dan mag het al niet, ik vraag me af of dat al duidelijk was.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, aan de voorwaarden verandert er niets. Maar als het maar een enkele keer is valt het qua kosten wel mee.

Als je zorgt voor een goed onderhouden fiets met goede anti-lek banden heb je ook niet zo vaak een lekke band of andere panne. Ik heb in het verleden ook wel eens gewenst dat ik bij een lekke band zo op de trein kon stappen, station Lammenschans was niet heel ver van waar ons bedrijf eerst gevestigd was, maar ja was altijd in de spits en sowieso toch al geen directe verbinding dus altijd nog een keer overstappen, dus dat was dan maar gewoon gaan lopen. 

Reageer