Op Wikipedia staat een overzichtje met welke rijtuigen er zijn/waren, incl. na de verbouwing naar ICRm.
Ik vind het ergens wel jammer hoor. Ook al zijn ze intussen stokoud. Voor mij was ICR het toppunt van luxe. Vooral ook door de losse locomotief, waardoor je vrijwel niks hoorde en boven de rails leek te zweven.
Ik las elders dat het plan is dat het ICR vooral in de 1100 (Eindhoven C - Den Haag C) gaat rijden. Combi ICNG/ICR in de 9500 (Lelystad C - Brussel Zuid). 1800/2400 ICNG. Maar over een maand gaan we het echt zien.
Ik heb nog een alternatieve lijst liggen met alle rijtuignummers plus onderverdeling. Ik kan het aantal straks wel even tellen.
Momenteel bij NS in dienst: 189 rijtuigen in dienst verdeeld over 24 stammen die gemengd 7 of 9 rijtuigen lang zijn.
Als er nog 9-delige stammen zijn zullen die er niet lang meer zijn, in de nieuwe dienstregeling zouden er alleen nog 7-delige stammen over moeten zijn.
Als er nog 9-delige stammen zijn zullen die er niet lang meer zijn, in de nieuwe dienstregeling zouden er alleen nog 7-delige stammen over moeten zijn.
Kunnen ze de slechtste ICR laten slopen bij de negendelige stammen.
Als er nog 9-delige stammen zijn zullen die er niet lang meer zijn, in de nieuwe dienstregeling zouden er alleen nog 7-delige stammen over moeten zijn.
Kunnen ze de slechtste ICR laten slopen bij de negendelige stammen.
Je kunt beter de twee beste rijtuigen eruit halen want die kun je nog verkopen. De slechtste rijtuigen kun je beter op rijden, dat wordt toch niets meer.
Als er nog 9-delige stammen zijn zullen die er niet lang meer zijn, in de nieuwe dienstregeling zouden er alleen nog 7-delige stammen over moeten zijn.
Kunnen ze de slechtste ICR laten slopen bij de negendelige stammen.
Je kunt beter de twee beste rijtuigen eruit halen want die kun je nog verkopen. De slechtste rijtuigen kun je beter op rijden, dat wordt toch niets meer.
Dat is ook een optie Zie Leo Mobility die de NS ICR al verhuurd heeft voor inzet in Polen, Slowakije en Tsjechië. Bron: Railmagazine.
Momenteel bij NS in dienst: 189 rijtuigen in dienst verdeeld over 24 stammen die gemengd 7 of 9 rijtuigen lang zijn.
Kan het voorlopig de ICNG aanvullen op de series 9500, 2400, 1800 en 1100. Zal alle ICNG dit jaar geleverd zijn? Of wordt dat 2026?
Zoals al vaker uitgelegd en ook terug te vinden in de reisplanner zijn alleen de 1100 en 9500 series qua rijtijden nog geschikt voor TRAXX+ICR. De rijtijden van de 1800 en 2400 zijn alleen met ICNG haalbaar. En zijn machinisten uit Lelystad en Amersfoort überhaupt wel opgeleid om met een TRAXX te rijden?
. En zijn machinisten uit Lelystad en Amersfoort überhaupt wel opgeleid om met een TRAXX te rijden?
Amersfoort in ieder geval niet.
Zoals al vaker uitgelegd en ook terug te vinden in de reisplanner zijn alleen de 1100 en 9500 series qua rijtijden nog geschikt voor TRAXX+ICR. De rijtijden van de 1800 en 2400 zijn alleen met ICNG haalbaar. En zijn machinisten uit Lelystad en Amersfoort überhaupt wel opgeleid om met een TRAXX te rijden?
Zijn er al genoeg ICNG voor series 1800 en 2400? De laatste maanden zijn weinig ICNG (Nederland) overgebracht.
Het is vooral ICNGB wat erbij komt, plus dat er tijdelijk minder ICNG in de 1100 komt te rijden. ICNGB kan ook in binnenlandse diensten ingezet worden.
Zijn er al genoeg ICNG voor series 1800 en 2400?
"Genoeg" is een rekbaar begrip.
ICNG heeft ook veel staanplaatsen...
Voor de spitstreinen uit Amersfoort zal de verandering van 10 bakken DDZ naar 13 bakken ICNG inderdaad wel voor wat drukte kunnen zorgen. Treinen met 16 bakken ICNG zie ik vooralsnog niet gebeuren, geen idee of het überhaupt al toegelaten is maar er zijn ook veel te weinig achtdelige stellen afgeleverd tot nu toe. Slechts een derde van de binnenlandse achtjes is afgeleverd, terwijl van de vijfjes en ICNGB wel de helft al afgeleverd is.
Het is vooral ICNGB wat erbij komt, plus dat er tijdelijk minder ICNG in de 1100 komt te rijden. ICNGB kan ook in binnenlandse diensten ingezet worden.
Tussen Lelystad - Rotterdam Centraal kan ICNG-B/Eurocity Direct de binnenlandse treinreizigers vervoeren. Vanaf Rotterdam Centraal krijgt het ook aanvulling van Eurocity richting Breda - Noorderkempen - Antwerpen. Zorgt het ook voor goede bezettingsgraad in die twee internationale treinen.
Zijn er al genoeg ICNG voor series 1800 en 2400?
"Genoeg" is een rekbaar begrip.
ICNG heeft ook veel staanplaatsen...
Uitgangspunt kan beter zitplaatsen zijn. Treinreizigers zullen zeggen dat ze betalen voor de treintickets. Natuurlijk is het bekend dat zitplaatsen geen garantie zijn. Maar dat moet niet structureel zijn.
In spitsuren kan het mogelijk wat lastiger zijn. Maar als goed is zal ICNG België tussen Lelystad - Rotterdam v.v. (serie 2400) soms ook gekoppeld rijden met een binnenlandse ICNG. Vergelijkbaar met ICE 3 (International) in Duitsland
Zie voorlopig alleen 13 - delige ICNG als langste samenstelling. Maar als goed is zal een ICNG België op termijn ook gekoppeld kunnen rijden met een achtdelige binnenlandse ICNG (zie bovenstaande reactie van Bemined). Of niet?
Men zal niet voor niets de perrons van Almere Buiten verlengd hebben een paar jaar geleden. Maar in de dienstregeling van 2025 staat de ECD slechts twee minuten in Rotterdam stil, dat is niet veel als je er nog een treinstel van af wilt halen of bij wilt plaatsen. Zodra de snelheidsbeperkingen op de HSL opgelost zijn en TRAXX+ICR verdwenen is wordt de stop ruimer en dan zou dat een goede optie kunnen zijn als er dan ook meer ICNG is. Al zou men met de volledige ICNGB vloot ook de hele rit naar Brussel met dubbele stellen kunnen laten rijden, dan kan men eventueel ook tussen Antwerpen en Brussel de trein weer voor binnenlandse reizigers beschikbaar stellen als er toch meer capaciteit is. Er zijn 21 ICNGB stellen besteld, een slag Lelystad - Brussel - Lelystad is 7 uur dus met 14 stellen heb je alles dubbel uitgevoerd, en dan heb je nog meer dan voldoende reserve.
Al zou men met de volledige ICNGB vloot ook de hele rit naar Brussel met dubbele stellen kunnen laten rijden, dan kan men eventueel ook tussen Antwerpen en Brussel de trein weer voor binnenlandse reizigers beschikbaar stellen
Dat heeft niets met de capaciteit te maken maar het feit dat de Belgische overheid deze trein niet als onderdeel van het binnenlandse vervoerscontract accepteert mede omdat hij te weinig binnenlandse stopplaatsen heeft.
De trein is daarom in België een open access trein waar gesubsidieerde, normale tickets niet geldig zijn. Als de NMBS gewone tickets toch accepteert overtreden ze de regels voor open access en zal de overheid de trein verbieden.
De trein is daarom in België een open access trein waar gesubsidieerde, normale tickets niet geldig zijn. Als de NMBS gewone tickets toch accepteert overtreden ze de regels voor open access en zal de overheid de trein verbieden.
Waardoor denk je dat laatste?