Skip to main content

Ik reisde vanmorgen per sprinter van Gouda naar Voorburg. Ik heb 2e klas kortingkaart. De 2e klas was afgeladen, in de 1e klas was ruimte. Ik gaf aan de conducteur aan bereid te zijn te gaan staan maar dat de overvolle 2e klas mijn reden was om in de 1e klas te gaan zitten. Hij scande vervolgens mijn kaart en ik krijg zojuist bericht dat ik EUR 20,- moet bijbetalen wegens niet inchecken. Ik vind dit werkelijk volkomen belachelijk. Ik reis inmiddels meer dan 40 jaar met de NS maar de lol vergaat je wel als je als klant zo behandeld wordt! Dan is de keuze auto of trein wel weer snel gemaakt!!

U mag niet in de 1e klas plaatsnemen of gaan staan met een 2e klas kaartje. Dat kost inderdaad € 20. De NS en uw medereizigers in de 1e klas zijn - terecht - grijsrijders zoals u helemaal zat. Ik zou voortaan inderdaad maar met de auto gaan. 

Mij is niet duidelijk of u de conducteur in de tweede klas sprak en dus pas de eerste klas in ging toen u dacht te hebben begrepen dat hij daarmee instemde of dat hij u daar aantrof. In het tweede geval zat u daar natuurlijk zonder geldig vervoerbewijs en lijkt de boete terecht. Dat de conducteur u niet heeft gemeld dat hij u beboette, is helaas - m.i. illegaal en zeker immoreel - beleid van NS waarmee men hoopt agressie tegen conducteurs te vermijden.

Aan het plaatsnemen in de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs zit een prijskaartje.

Moeilijk, Olav.

Wederom eentje die op hoge toon op dit forum zijn gelijk probeert te halen.

Ik kan me inmiddels ook wel voorstellen, dat de controleurs het he-le-maal hebben gehad.
Wat hij ook zegt, hij krijgt een grote bek.

En in dit specifieke geval heeft de controleur helemaal gelijk. Quod Erat Demonstrandum.

Dus @Michielvandeursen : hoe had u de situatie precies afgehandeld willen zien ?

Controle in de 1e klas met een 2e klas vervoerbewijs levert je bij NS Flex simpelweg een correctie van 20 euro op.

Als een conducteur het vervolgens prima vindt als je zegt dat je bereid bent om op te staan is het kwaad al geschied.

De gehele 1e klas is verboden terrein voor 2e klas reizigers, er staan mag dus ook niet 😉.

Je zegt overigens dat je bereid was om te staan, maar zegt vervolgens dat je ging zitten in de 1e klas. Daar klopt iets niet, hé?

De gehele 1e klas is verboden terrein voor 2e klas reizigers, er staan mag dus ook niet 😉.

Je zegt overigens dat je bereid was om te staan, maar zegt vervolgens dat je ging zitten in de 1e klas. Daar klopt iets niet, hé?

Denk dat TS zittend aangetroffen werd en bereid was te gaan staan? Maar na controle met NS Flex mag je ook gewoon blijven zitten, want daar heb je zojuist 20 euro voor betaald (de correctie oftewel toeslag, is géén boete). 😅

(de correctie oftewel toeslag, is géén boete). 😅

Jawel, die discussie hebben we al vaker gevoerd. Het is geen vorm van vervolging, buitengerechterlijke afdoening of transactievoorstel om vervolging af te kopen, maar "boete" is geen wettelijke term en zeker geen term die is voorbehouden voor dergelijke zaken.

Jawel, die discussie hebben we al vaker gevoerd. Het is geen vorm van vervolging, buitengerechterlijke afdoening of transactievoorstel om vervolging af te kopen, maar "boete" is geen wettelijke term en zeker geen term die is voorbehouden voor dergelijke zaken.

Klopt, maar ik vergelijk een Flex correctie graag met het uitschijven van een UvB en dat is een toeslag waarmee je meteen een geldig vervoerbewijs hebt.

Denk dat TS zittend aangetroffen werd en bereid was te gaan staan? Maar na controle met NS Flex mag je ook gewoon blijven zitten, want daar heb je zojuist 20 euro voor betaald (de correctie oftewel toeslag, is géén boete). 😅

Tja dan kan je net zo veel zeggen, maar de correctie kan niet ongedaan gemaakt worden.

Waarom zien mensen een vrij ticket voor de eerste klas zodra de trein ook maar een beetje druk is? Misschien komt het door de vrijgevigheid van een aantal conducteurs die de 1e klas vrijstellen bij grote drukte waardoor mensen nu denken "Ah joh, het zal wel mogen van de conducteur."

Tja dan kan je net zo veel zeggen, maar de correctie kan niet ongedaan gemaakt worden.

Dat klopt, en bij een UvB zou je 50 euro moeten betalen plus het verschil tussen je reiskosten 2e en 1e klas, dus wees blij dat het bij 20 euro blijft.

Je zou natuurlijk kunnen proberen de correctie kwijt te schelden, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Je zat (of stond) onterecht in de 1e klas zonder geldig vervoerbewijs, dus je staat niet in je recht.

Ik vind dit werkelijk volkomen belachelijk. 

Ik zie niet in wat daar belachelijk aan is. U betaalt tweede klas en reist eerste klas.

Reageer