Skip to main content

Hoi, 

Het valt me regelmatig op dat bij omroepen van overstapmogelijkheden praktisch nooit rekening gehouden wordt met vertragingen. Een voorbeeld van gisteren is dat de NS intercity uit het zuiden, iets te laat in Roermond aankomt. Er wordt wel gewoon omgeroepn dat je kunt overstappen richting Venlo en Nijmegen. Dat de geplande overstap vervalt wordt helemaal niet genoemd, wat jammer is aangezien er verschillende bestemmingen zijn waarbij je bij zo'n vertraging beter mee verder kunt reizen via Eindhoven of Den Bosch.

Worden dit soort dingen bewust niet meegenomen in de informatievoorziening? Wat zouden de overwegingen hier zijn? 

Toegegeven, in het genoemde voorbeeld konden mensen uiteindelijk nog wel de geplande overstap halen omdat Arriva wel even wachtte, dat zie ik NS nooit meer doen (ook niet op trajecten die niet heel vol zitten). 

Het is handiger om het standaard verhaal aan te houden omdat dingen heel snel nog een keer kunnen veranderen en het is lastig om alles op het laatste moment nogmaals bij na te gaan om te zien welke overstappen nu niet mogelijk zijn als er een vertraging is. 


De Hc's hebben een app waaruit ze de informatie halen qua overstappen en normaal gesproken vervallen overstappen hier ook in als de trein te laat binnen komt. Het kan wel zijn dat de overstappen die krap zijn nog in deze app staan. 

Wat wel zou kunnen is dat de trein in het laatste deel voor het station nog wat meer vertraging oploopt doordat de treinenloop door de treinverkeersleider is aangepast waardoor de vertraagde trein wat langzamer binnenkomt op het station waardoor de vertraging in het laatste deel nog wat meer oploopt. Met de vertraging in het laatste deel wordt nml. geen rekening gehouden door de app, deze kijkt naar de vertraging van een meetpunt welke op dat moment het laatst gepasseerd is door de trein.


Verder met de trein meereizen en op een volgend station overstappen is niet (direct) uit de overstapstaat te halen die Jeroen aanhaalt. Veelal moet je het ook een beetje hebben van de lokale bekendheid van de conducteur, en aangezien die soms behoorlijke einden het land in worden gestuurd, valt dat soms tegen.

 

Ben het er verder overigens wel volledig mee eens, er zou veel meer uit die staten gehaald kunnen worden en dus omgeroepen (en gepresenteerd op de schermen, et cetera). Helaas is NS van mening dat u maximaal zelfredzaam moet zijn met behulp van de app. Zo ook de vele discussies over de steeds beperktere omroep op stations.


Reageer