Of VIAS met een basistarief + kilometers rekent weet ik trouwens niet maar ik zie dat het gewoon Arriva-tarief is, ondanks de grensovergang.
Bij gebruik van de OV-chipkaart in de Duitse treinen tussen Arnhem en Praest geldt het regionale treintarief zoals vastgesteld door de Provincie Gelderland. De inkomsten uit de OV-chipkaart voor het vervoer met de Duitse treinen gaan naar de Provincie Gelderland maar omdat het VRR deze reizigers natuurlijk niet gratis met zijn treinen vervoert betaalt de ProVincie Gelderland het VRR hiervoor een afgesproken vergoeding. Dat geldt dus zowel voor het vervoer tussen Arnhem en Zevenaar als tussen Zevenaar en Praest. Het schijnt daarbij overigens om behoorlijk forse bedragen te gaan.
VIAS staat hier helemaal buiten. De exploitant van de treinen is het VRR, VIAS is door het VRR alleen gecontracteerd om tegen een vaste, afgesproken vergoeding treinen te laten rijden maar gaat niet over de tarieven en de inkomsten uit de kaartverkoop. In het Duitse aanbestedings systeem is immers de deelstaat of het Verkehrsverbund opbrengst verantwoordelijk, niet de vervoerder.
Tussen Arnhem en Zevenaar rijden naast VIAS ook Arriva en Breng. Op dit traject worden de inkomsten uit de OV-chipkaart op naculcalatie basis verdeeld tussen Arriva, Breng en de Provincie Gelderland (voor de Duitse treinen).
Het is fijn dat dit zo kan over alle spoorovergangen met de Duitse grens. Dat is aantrekkelijk om te gebruiken.
Over de Belgische spoorgrenzen is dit niet zo. De NMBS zal het vast niet willen, maar waarom precies niet, en waarom staat Duitsland er dan wel open voor?
Waarom Enschede- Gronau wel, en de paar km Roosendaal - Essen niet?
Over de Belgische spoorgrenzen is dit niet zo. De NMBS zal het vast niet willen, maar waarom precies niet, en waarom staat Duitsland er dan wel open voor?
Waarom Enschede- Gronau wel, en de paar km Roosendaal - Essen niet?
1) Omdat Roosendaal-Essen onder onderhands gegunde landelijke concessies valt waar regionale overheden niet over gaan. Pas bij aanbesteding zou dit in beeld komen.
2) Omdat het de betrokken provincie zoals gezegd een smak geld kost omdat de exploitant schadeloos gesteld moet worden. Zeker van Roosendaal naar Antwerpen zou dat gezien de grote afstand jaarlijks in de vele miljoenen gaan lopen en ik denk niet dat de Provincie Brabant of politiek Den Haag die gaan ophoesten. Het financiële probleem zijn daarbij niet degenen die kilomtertarief betalen maar de velen met afgekocht reisrecht die dan plotseling niets meer betalen. Een reëlere optie zou in dit geval zijn om het Belgische tarief tot Roosendaal te laten gelden, dat is maar een paar kilometer.
Dat de Provincie Gelderland bij Emmerich wel flink de portemonnee trekt komt omdat het daar vooral gaat om werkenden/studenten die via Duitsland een binnenlandse Nederlandse reis maken omdat via Elten of Emmerich reizen voor hen veruit de snelste optie is.
Puur een centenkwestie. Maar ook de slechte relatie tussen NS en NMBS zal meespelen.
Puur een centenkwestie. Maar ook de slechte relatie tussen NS en NMBS zal meespelen.
In tegenstelling tot NS mag de NMBS (omdat het zwaar gesubsidieerd wordt) niet zelfstandig beslissen welke tarieven gehanteerd worden. Daarvoor is toestemming van de federale overheid nodig. En die zal er sowieso voor waken dat het er niet op uit draait dat de Belgische belastingbetaler het reizen met de OV-chipkaart in België gaat subsidiëren.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.