In artikel 2.4 van de Algemene Voorwaarden van NS staat het volgende:
U maakt alleen geldig gebruik van uw Vervoerbewijs als
aan alle van de volgende vereisten wordt voldaan:
(...)2) U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw
Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van
uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u
geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een
Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in
de eerste klasse.
Dat is krachtig taalgebruik. Wat “geldig vervoersbewijs” (en “ongeldig vervoersbewijs”) betekent staat gedefinëeerd in de wet personenvervoer. En het besluit personenvervoer laat er geen twijfel over bestaan wat de consequentie is als je betrapt wordt zonder geldig vervoersbewijs: je betaalt de ritprijs en een wettelijke verhoging die momenteel €50 is.
Ik reis al jaren bijna dagelijks met de trein in de eerste klasse, en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand met een tweedeklaskaartje een boete kreeg. In de meeste gevallen stuurt de conducteur je naar de tweede klasse - en zelfs dat vaak niet. Met NS Flex mag je blijven zitten en betaal je alleen de ritprijs eerste klasse als je betrapt wordt (het verschil met het “correctietarief” en de ritprijs kan je terugvragen). Wat in de algemene voorwaarden staat is dus pertinent onjuist. Een vervoersbewijs voor de tweede klasse is gewoon geldig in de eerste klasse. De NS smeert naïevelingen zoals ik veel te dure kaartjes aan.
De beste oplossing is natuurlijk dat de NS het beleid aanpast zodat het overeenkomt met de voorwaarden. Maar het probleem speelt al jaren en het lijkt dat de NS de wil of de capaciteit niet heeft om dat te doen. (Dit forum telt honderden topics met klachten over de controle in de eerste klasse.) Het lijkt me daarom tijd dat de NS de op-een-na-beste oplossing kiest en de algemene voorwaarden aanpast aan de werkelijkheid. Ik stel zoiets voor:
Als u met een Vervoersbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse, kan de conducteur u vriendelijk verzoeken om zich naar de tweede klasse te verplaatsen.