Onjuiste informatie in de algemene voorwaarden over 1e klasse | NS Community

Onjuiste informatie in de algemene voorwaarden over 1e klasse

  • 6 June 2023
  • 5 reacties
  • 245 Bekeken

In artikel 2.4 van de Algemene Voorwaarden van NS staat het volgende:

U maakt alleen geldig gebruik van uw Vervoerbewijs als
aan alle van de volgende vereisten wordt voldaan:
(...)

2) U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw
Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van
uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u
geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een
Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in
de eerste klasse.

 

Dat is krachtig taalgebruik. Wat “geldig vervoersbewijs” (en “ongeldig vervoersbewijs”) betekent staat gedefinëeerd in de wet personenvervoer. En het besluit personenvervoer laat er geen twijfel over bestaan wat de consequentie is als je betrapt wordt zonder geldig vervoersbewijs: je betaalt de ritprijs en een wettelijke verhoging die momenteel €50 is.

Ik reis al jaren bijna dagelijks met de trein in de eerste klasse, en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand met een tweedeklaskaartje een boete kreeg. In de meeste gevallen stuurt de conducteur je naar de tweede klasse - en zelfs dat vaak niet. Met NS Flex mag je blijven zitten en betaal je alleen de ritprijs eerste klasse als je betrapt wordt (het verschil met het “correctietarief” en de ritprijs kan je terugvragen). Wat in de algemene voorwaarden staat is dus pertinent onjuist. Een vervoersbewijs voor de tweede klasse is gewoon geldig in de eerste klasse. De NS smeert naïevelingen zoals ik veel te dure kaartjes aan.

De beste oplossing is natuurlijk dat de NS het beleid aanpast zodat het overeenkomt met de voorwaarden. Maar het probleem speelt al jaren en het lijkt dat de NS de wil of de capaciteit niet heeft om dat te doen. (Dit forum telt honderden topics met klachten over de controle in de eerste klasse.) Het lijkt me daarom tijd dat de NS de op-een-na-beste oplossing kiest en de algemene voorwaarden aanpast aan de werkelijkheid. Ik stel zoiets voor:

Als u met een Vervoersbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse, kan de conducteur u vriendelijk verzoeken om zich naar de tweede klasse te verplaatsen.


5 reacties

Spijtig dat je dit zo ervaart. Wij krijgen dagelijks nog vele verzoeken tot coulance of vragen over boetes die zijn uitgedeeld in de trein voor het zitten in de verkeerde klasse. Ik zal je signaal doorzetten, waarvoor dank.

Badge +3

@lennart- met NS Flex registreert de conducteur dat je 1e klas zit en het systeem zoekt later wel uit of je daar recht op hebt. Je mag dus blijven zitten.

Bijkomend probleem met Flex is dat conducteurs soms niet met zekerheid kunnen vaststellen of je wel recht hebt om 1e klas te reizen, want dat kunnen ze niet direct van je ov-chipkaart aflezen.

Een correctie via het Flex systeem als je onterecht 1e klas reist (zittend, staand) is 20 euro en die kan je niet terugvragen of laten corrigeren naar de prijs voor het verschil tussen 1e en 2e klas.

Bij reizen op saldo stuurt men je weg, of je krijgt een handgeschreven UvB voor het verschil in ritprijs plus een verhoging van 50 euro. Die 50 euro verhoging kan je onder voorwaarden kwijtgescholden krijgen, maar bij eens per jaar houdt dat ongeveer op.

Men kan je ook nog de trein uitzetten op het volgende station (ga maar een 1e klas ticket regelen), maar de praktijk is dat je (vriendelijk of dwingend) verwezen wordt naar de 2e klas.

Een correctie via het Flex systeem als je onterecht 1e klas reist (zittend, staand) is 20 euro en die kan je niet terugvragen of laten corrigeren naar de prijs voor het verschil tussen 1e en 2e klas.

Op de website van NS lees ik anders: “Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.” Klopt dat niet?

Daarnaast is een correctietarief van €20 natuurlijk aanzienlijk lager dan de ritprijs plus wettelijke verhoging van €50 die de NS behoort uit te schrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Een correctie via het Flex systeem als je onterecht 1e klas reist (zittend, staand) is 20 euro en die kan je niet terugvragen of laten corrigeren naar de prijs voor het verschil tussen 1e en 2e klas.

Op de website van NS lees ik anders: “Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.” Klopt dat niet?

Dat gaat om het correctietarief wat volgt op een vergeten in of uitcheck.

Daarnaast is een correctietarief van €20 natuurlijk aanzienlijk lager dan de ritprijs plus wettelijke verhoging van €50 die de NS behoort uit te schrijven.

Dat klopt. Wat dat betreft zou het eerlijker zijn als die bedragen gelijk zouden zijn. 

 

Spijtig dat je dit zo ervaart. Wij krijgen dagelijks nog vele verzoeken tot coulance of vragen over boetes die zijn uitgedeeld in de trein voor het zitten in de verkeerde klasse. Ik zal je signaal doorzetten, waarvoor dank.





Even een serieuze vraag: wat kan TS met deze reactie? Het wekt bij eerste klas reizigers die controlegebrek zien alleen maar irritatie op. In werkelijkheid gebeurt er helemaal niks met dergelijke signalen. Zouden jullie vanuit de klantenservice dat niet beter kunnen communiceren?

Reageer