Onterechte toeslag voor 1e klas reizen | NS Community
beantwoord

Onterechte toeslag voor 1e klas reizen

  • 11 November 2022
  • 32 reacties
  • 1342 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Die ambtseed vervalt stukje bij beetje, met het wegvallen van de BOA voor de HC is het daarmee ook gedaan. 
 

Een administratief correctietarief kan door iedere door NS ingehuurde beveiliger worden uitgeschreven. Toezichthouder zijn ze (intern) zo gemaakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Flex met correctietarieven. Daar is blijkbaar niet goed over nagedacht als de consequentie is dat iedere controleur van NS daar mee kan zitten klooien zonder jou als reiziger in kennis te stellen dat een correctietarief is geregistreerd.

Heeft NS dit systeem in de Volksrepubliek China gekocht?

Flex met correctietarieven. Daar is blijkbaar niet goed over nagedacht als de consequentie is dat iedere controleur van NS daar mee kan zitten klooien zonder jou als reiziger in kennis te stellen dat een correctietarief is geregistreerd.

Heeft NS dit systeem in de Volksrepubliek China gekocht?

En dat wordt vervolgens zelfs toegejuicht door sommigen (zie op een na laatste reactie vorige pagina) die denken dat data harvesting, profiling en het toepassen van dubieuze algoritmes wel zal leiden tot het gewenste resultaat...

Badge +3

Reiziger: ik zat 2e klas (gewoon volgens mijn abonnement) en krijg een 1e klas correctie (NS Flex).

NS: Dan zal de HC wel denken dat je 1e klas zat (want afwijking geregistreerd)?

Reiziger: Zoek het maar uit beste NS, niet mijn probleem eigenlijk… 😴

Terecht dat je daar niet voor wenst te betalen.

Vooruit dan, dat foutje noemen we dan maar coulance…

Flex met correctietarieven. Daar is blijkbaar niet goed over nagedacht als de consequentie is dat iedere controleur van NS daar mee kan zitten klooien zonder jou als reiziger in kennis te stellen dat een correctietarief is geregistreerd.

Het is een lastig gebied, die correctietarieven. We komen nu van de situatie dat een HC (en V&S) tevens BOA is, een uitstel van betaling is daarmee een concept proces verbaal. Wanneer een UvB niet voldaan werd, werd er door NS uiteindelijk daadwerkelijk PV opgemaakt (HC kreeg dat in postvakje, krabbel zetten en insturen) en werd het een strafbeschikking (of transactievoorstel) via CVOM/CJIB, net zoals andere strafbeschikkingen. Je kon daarmee relatief eenvoudig en veilig naar de rechtbank als het met NS niet ging zoals gewenst. Boze tongen beweren dat je kans maakt op verhoging van de standaard strafeis wanneer je geen poot had om op te staan, ik herken dat niet en heb ook nooit een uitspraak in mogen zien waar dat wel gebeurd is, ondanks aandringen bij deze boze tongen.

 

Met correctietarieven gaan we terug naar de situatie zoals die vroeger was (en op de HSL nog lange tijd is geweest), waarbij NS conform Wp/Bp2000 een civielrechtelijke kwitantie schreef, inclusief verhoging, en daarna ging proberen die geïncasseerd te krijgen. Daarvoor hoef je geen BOA te zijn, een toezichthouder (zie Awb 5:15-5:19) kan dat ook. Probleem is dat het een civielrechtelijk verhaal is, dat kan dus heel erg lastig en kostbaar worden. NS kan in principe iedereen toezichthouder maken, dat is een administratieve handeling. Men krijgt een pasje en een controleapparaat en kan aan de slag. Dat moet binnen wat grenzen van redelijkheid, en het moet horen bij de functieomschrijving, maar men kan ingehuurde beveiligers relatief eenvoudig die status geven. Binnen NS bestaat er natuurlijk ook beleid over hoe dat gebeurt, maar intern beleid is ook intern te wijzigen. Er is geen eed of belofte, en veel minder extern toezicht. Een gang naar de rechter is simpelweg niet meer betalen aan NS, maar met een groter risico, zoals bij een gebruikelijke incassoprocedure. Daarnaast worden dan je lopende abonnementen geblokkeerd, word je uitgesloten van Flex tot je excuses komt aanbieden aan de Laan van Puntenburg, en weet ik veel wat nog meer.

 

Voordeel van de correctietarieven t.o.v. de oude situatie is dat er reeds een doorlopende machtiging en contractuele overeenkomst is. B2B doet NS dat al langer, maar B2C is dat juridisch wat lastiger. Juristen van NS zullen van mening zijn dat het in deze vorm kan, aangezien men Flex heeft uitgerold. De enige manier om daar uitsluitsel over te krijgen is, denk ik, uitproberen.

 

Waar ik persoonlijk het minst gecharmeerd van ben, is dat correctietarieven “gewoon” op je Flex-factuur komen. Dat is een nieuwe ontwikkeling t.o.v. de BOA-situatie en de oude situatie. Je kunt niet meer met NS in de clinch liggen over een correctie a 50 euro en weigeren die te voldoen, zonder meteen heel je Flex-leven bij NS op te geven. Braaf alle andere facturen blijven betalen zal niet gaan, NS zal die betalingen beginnen verrekenen met het correctietarief. Eventuele abonnementen worden stopgezet, je wordt uitgesloten van Flex, en ga zo maar door.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij aan het verhaal nog het minst bevalt is dat die correctietarieven zonder enige mededeling van de kant van de Hc kunnen worden doorgevoerd en dat je pas op de afrekening te zien krijgt dat je een correctieboete hebt gekregen.
Wat misschien zou kunnen helpen is dat het apparaat van de controleur heel luidruchtig begint te piepen wanneer er begonnen wordt met het invoeren van een correctieboete. Of beter nog het volgende. Het apparaat roept op volle geluidssterkte: “Attentie, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger. Ik herhaal, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger.”

NS moet de reizigers beschermen tegen overijverige controleurs. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij aan het verhaal nog het minst bevalt is dat die correctietarieven zonder enige mededeling van de kant van de Hc kunnen worden doorgevoerd en dat je pas op de afrekening te zien krijgt dat je een correctieboete hebt gekregen.
Wat misschien zou kunnen helpen is dat het apparaat van de controleur heel luidruchtig begint te piepen wanneer er begonnen wordt met het invoeren van een correctieboete. Of beter nog het volgende. Het apparaat roept op volle geluidssterkte: “Attentie, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger. Ik herhaal, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger.”

NS moet de reizigers beschermen tegen overijverige controleurs. 

Een melding voor de conducteur voor zover deze nog niet gegeven wordt zou inderdaad fijn zijn als deze ook een melding bevat om reiziger te informeren.

Ik heb zelf de indruk dat een conducteur niet ziet wat er gebeurt als hij 1e klas invult en zeker niet als iemand correctie krijgt voor geen incheck getuige de verhalen die hier regelmatig over correctietarieven komen. Die correctietarieven zullen waarschijnlijk backoffice werk zijn. Misschien kan @Loes vertellen wat zij te zien krijgt bij controle.

Reageer