Je weet wel hoe een deur werkt. Je hebt een deurgreep en een vergrendeling (slot). Nu leven we allemaal in 21-ste eeuw en mag het best elektrisch. Echter: wij blijven nog steeds mensen. En als je nou een interface ontwerpt, moet je hem modelleren naar dingen uit de echte wereld die de mens verwacht.
- Deur openen:
Prima. We verwachten er een deurgreep en we herkennen in plaats daarvan een knop, ook al zit ie ernaast. Indrukken en binnenlopen.
- Deur sluiten (foto genomen nadat het gelukt was):
Hé? Waar is die sluitknop nou? Ik verwacht hem toch echt wel aan de tegenzijde van de openknop! Is dat misschien die glanzende cirkel boven? Of moet ik iets met de voet trappen? Seconden passeren, je blijft kijken, je medereizigers kijken geïntrigeerd hoe de boel gaat aflopen.
- Nou, de ontwerpers hebben uiteindelijk zelf voor hun onkunde getekend: na een tijd versteld staan en alle kanten op kijken vind je serieus een instructiebordje van hoe je een deur moet bedienen:
Nu dat je dit raadsel succesvol hebt ontrafeld, mag je door naar de volgende fase van de quiz: vind de wasbak. Nee, dit is niet die urinoir-achtige iets, om een of andere reden dichtgetimmerd met geborsteld aluminium.
- Draai je nu 180 graden om en ga naar de volgende stap:
Je hebt de keuze uit drie knoppen. Welke kies jij? Zal het de bovenste zijn of de onderste? Je hebt maar drie pogingen en de tijd dringt!
Nee, gewoon de middelste, hoor. Ik verwacht hier ergens echt wel een handboek te liggen met alle ins en outs en verborgen functies van deze futuristische wc.
Heb de deur overigens gewoon met die draaivergrendeling op slot gedaan. Om later op het bordje ernaast te lezen dat het een “noodontgrendeling” is. Vraag me af hoeveel mensen die knop überhaupt over het hoofd hebben gezien en zo zijn doorgegaan.
De indicatie “WC bezet/vrij” aan de buitenkant stelt natuurlijk ook niks voor. Het ziet er net uit als de knop beneden waarmee je de deur opent (en is ook nog eens groen). Maak daar maar een vierkant venstertje van, die is meteen herkenbaar.
Had die ontwerper bij mij stage gelopen, had ie een dikke onvoldoende gekregen. Je moet interfaces modelleren naar hetgeen de gebruiker verwacht en niet je verbeelding los laten gaan om de prijs “het apartste ontwerp in de klas” te krijgen.
André.