beantwoord

onveilig gevoel

  • 13 December 2023
  • 15 reacties
  • 598 Bekeken

Reputatie 2

Nadat ik een jongeman in de 1e klas stiltecoupé vroeg of hij wilde stoppen met bellen werd de situatie onmiddellijk onaangenaam met scheldwoorden en bedreigingen. Om de situatie niet nog verder te laten escaleren contact gezocht met ‘Onveilig gevoel in de trein? Stuur een WhatsApp of sms naar NS’ met het verzoek een conducteur te sturen. Echter, na tien minuten (!) vragen beantwoorden ben ik maar uitgestapt bij het volgende station. Wel via de andere kant omdat de jongeman de weg blokkeerde. Vervolgens telefonisch een klacht ingediend die eindigde met de woorden ‘Bedankt, klantenservice neemt misschien contact met u op’. Bedankt NS, jullie weten passagiers echt te ontzorgen. Als ik me onveilig voel wil ik geen vragenlijst moeten doorlopen maar gewoon even de conducteur ter plaatse zien. Is dat teveel gevraagd of toch maar weer de auto in?

icon

Beste antwoord door Laura NS 13 December 2023, 12:59

Bekijk origineel

15 reacties

Als ik me onveilig voel wil ik geen vragenlijst moeten doorlopen maar gewoon even de conducteur ter plaatse zien.

Die conducteur had u zeer waarschijnlijk kunnen vinden in de achterste bestuurderscabine.

Reputatie 7
Badge +1

Ook hier zijn al meerdere topics over. NS doet bijzonder weinig met de kritiek helaas.

 

Lijkt me een uiterst vervelende situatie, ik vind het jammer om te lezen dat jij je hierdoor onveilig voelde (terecht ook, had ik ook gehad). Wat voor vragen kreeg je via Whatsapp? Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat er bij een bepaalde stop V&S-medewerkers instappen.

Reputatie 7
Badge +3

Mag ik hieruit concluderen dat die app een wassen neus is?

 

Reputatie 2

Lijkt me een uiterst vervelende situatie, ik vind het jammer om te lezen dat jij je hierdoor onveilig voelde (terecht ook, had ik ook gehad). Wat voor vragen kreeg je via Whatsapp? Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat er bij een bepaalde stop V&S-medewerkers instappen.

De vragen waren achtereenvolgens wat er aan de hand was, wat diegene precies zegt “Grote mond, uitschelden en ik voel me niet veilig als ik zo moet uitstappen”, wat het coupenummer is, waar ik zit, hoe diegene er uit ziet, wat hij precies gezegd heeft (nog een keer dezelfde vraag dus), gevolgd door nog een keer kunt u antwoord geven op mijn vraag (dus nog een keer hetzelfde antwoord gegeven over wat hij zei) en tot slot “We hebben personeel op de hoogte gebracht. Zij gaan kijken wat ze voor u kunnen doen.” En zo waren we 10 mn verder. Dat zal vast allemaal in het script staan, maar ik had er dus helemaal niets aan. Het enige waar ik om gevraagd heb is een conducteur die hopelijk de-escalerend kan optreden dan wel handelen conform jullie instructies al dan niet door V&S medewerkers in te schakelen. Maar al die tijd stond ik er alleen voor. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ik kan de trein pakken juist vanwege het kunnen werken in de stilte coupé. Helaas betekent dat best vaak dat je mensen erop moet wijzen dat het een stiltecoupé is, maar op deze manier is de lol er snel af. Deze jongeman was diep verontwaardigd dat ik het lef had om zijn telefoongesprek te onderbreken.

Dat is ook een passende optie in deze situatie. Het duurt wellicht voordat alle communicatie tussen jou, de meldkamer en de conducteur is gelegd, wellicht inderdaad wel die 10 minuten. Dit is wel een manier om het personeel de juiste kant op te sturen. Je kan in deze gevallen inderdaad ook altijd het beste de conducteur opzoeken.

Reputatie 2

Wat is er mis mee dat een conducteur direct op pad wordt gestuurd zodra een passagier om hulp vraagt? Tenzij deze elders bezig is maar dan kan dat de boodschap zijn…

Ondertussen kunnen alle verdere vragen worden gesteld over de app.

En even los van dat 10 minuten echt te lang is in zo’n situatie, waar vind je de conducteur? Hebben die altijd dezelfde plek, nog afgezien van het mislopen met een onder- en bovenverdieping?

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er mis mee dat een conducteur direct op pad wordt gestuurd zodra een passagier om hulp vraagt? Tenzij deze elders bezig is maar dan kan dat de boodschap zijn…

Ondertussen kunnen alle verdere vragen worden gesteld over de app.

En even los van dat 10 minuten echt te lang is in zo’n situatie, waar vind je de conducteur? Hebben die altijd dezelfde plek, nog afgezien van het mislopen met een onder- en bovenverdieping?

 

Vele conducteurs houden zich niet met controle of serviceronden bezig maar zijn druk bezig met die vele andere taken die ze volgens NS klantenservice zouden hebben in een 1e klas coupé of machinistenhokje. Als je geluk hebt, zie er een bij het in/uitstappen. Maar meestal zijn ze niet te vinden, een enkele uitgezonderd.

Reputatie 7

Service aan de klant zou pas echt zijn dat er iedere rit vaak op en neer gelopen wordt door de trein. Tijdens het lopen regelmatig controleren, vragen beantwoorden, problemen en ongewenste situaties signaleren en erop handelen. Kortom een zichtbare, actieve rol voor de gastheer/vrouw op de trein. Niet alleen fluiten, omroepen en verder zich niet laten zien.

Reputatie 7
Badge

Exact, dat telefoonnummer zou noet nodig moeten zijn, zeker niet zo lang NS eraan vasthougt dat conducteurs zo cruciaal zijn dat er zelfs treinen uitvallen als er onvoldoende co ducteurs beschikbaar voor zijn. En als je dat nummer wel gebruikt, dan moet er gewoon even iemand komen kijken, meteen. Hoe de persoon in kwestie er uitziet en wat hij precies zegt, kan die conducteur dan meteen zelf zien. En terwijl die onderweg is, kan het anders uiteraard alsnog worden uitgevraagd terwijl hulp onderweg is. Om de oh zo belangrijke werkzaamheden die een conducteur met zijn ogen dicht of met zijn collega pratend in de eerste klas uitvoert te onderbreken, zouden de antwoorden op de vragen 'wie heeft u nodig' en 'waar heeft u hun hulp nodig' meer dan voldoende moeten zijn.

Reputatie 5

Mij is het echt niet gelukt dat nummer te appen toen ik op een perron beledigd en bedreigd werd. Probeer het maar eens! De enige redding was uiteindelijk flink terug te schreeuwen, waarna V&S kwam en mij vasthield in plaats van de crimineel, iemand ide bij hen bekend was. Aan vragen op whatsapp kwam ik niet eens toe.

Badge +3

Mij is het echt niet gelukt dat nummer te appen toen ik op een perron beledigd en bedreigd werd. Probeer het maar eens! De enige redding was uiteindelijk flink terug te schreeuwen, waarna V&S kwam en mij vasthield in plaats van de crimineel, iemand ide bij hen bekend was. Aan vragen op whatsapp kwam ik niet eens toe.

Bij de NS zeggen ze zelf dat je desnoods maar 112 moet bellen, Een conducteur (want die is er toch?) even uit zijn ‘hok’ laten komen lijkt me een korter lijntje na een bericht aan 06 1318 1318

Maar dat ‘durven’ ze niet (of waar is die conducteur in hemelsnaam?)… Dan maar V&S desnoods via 112, en dan komen ze echt wel in beweging. 😴

Bij een melding “er zit hier iemand te roken” gebeurt er gewoon niets natuurlijk, want dat vindt men de moeite van het handhaven totaal niet waard (hoezo is dat onveilig volgens 1318 1318)?

Ander voorbeeld: “Een of andere kerel ‘valt me lastig’ want die zit (totaal ongewenst) tegenover mij -in een verdere super rustige trein- foto's of filmpjes van mij te maken!

Als de NS daar niet direct iemand op af wenst te sturen, bel gewoon 112 dus maar.

NS: filmen mag (voor eigen doeleinden) Ga maar gewoon ergens buiten beeld zitten dan 😣

Reputatie 7

Ik ben in Nederland opgegroeid en dus ben ik ook ‘opgevoed’ met het nogal idiote idee, dat 112 alleen dient voor onmiddellijk levensgevaar. Voor alle andere gevaarlijke zaken hadden we al telefoonnummers zoals 0900-TUIG. Inmiddels is ook dat niet meer voldoende: je hebt een smartphone nodig om te Whatsappen.

 

Nu hebben ze hier in België ook allerlei niet-spoedeisende nummers, waaronder Securail (NMBS) en de Blauwe Lijn (Antwerpen). Echte nummers, 0800-nummers (werkt ook op buitenlandse telefoontjes), met echte operators. 

 

Echter, de keren dat ik die braaf heb gebruikt, kwam er alsnog een complete politieploeg (2 man, busje inbegrepen), nog sneller dan een NS-conducteur naar zijn cabine rent. En vervolgens volgde er een preek: “Ja, maar zeg, waarom belde gij 112 niet ? Dan waren we er sneller bij geweest !”

 

Moraal van het verhaal: jouw verhaal is echt een typisch 112-geval. Whatsapp… hoe komen ze erop ?

 

Reputatie 2

Wat is er mis mee dat een conducteur direct op pad wordt gestuurd zodra een passagier om hulp vraagt? Tenzij deze elders bezig is maar dan kan dat de boodschap zijn…

Ondertussen kunnen alle verdere vragen worden gesteld over de app.

En even los van dat 10 minuten echt te lang is in zo’n situatie, waar vind je de conducteur? Hebben die altijd dezelfde plek, nog afgezien van het mislopen met een onder- en bovenverdieping?

 

Beste Laura NS, ik zou het op prijs stellen een inhoudelijke reactie te krijgen. Mijn klacht is erop gericht dat de protocollen niet onder alle omstandigheden werken en je antwoorden, en nu zelfs helemaal niet meer reageren, volgen helaas het protocol. Ik hoor graag

Het is aan mijn collega's om in te schatten of er ingegrepen dient te worden. Je kan je vast voorstellen dat er via het nummer heel veel meldingen binnenkomen waarvan er ook vele meldingen zijn waarbij er wordt aangegeven dat de reiziger graag een conducteur langs ziet komen of een v-en-s team, maar dat helemaal niet noodzakelijk is. In deze situatie is het lastig te zeggen. Indien nodig moet de conducteur wel binnen 10 minuten ter plekke kunnen zijn. Soms is het sturen van een conducteur ook niet gewenst en wordt er een team ingeschakeld om deze bij het eerst mogelijke station in te zetten.

Reageer