Gisteren was een drama op traject haarlem-utrecht. Minder treinen op vrijdag. Van de minder treinen liet NS de helft uitvallen en voor die ene trein per uur kwam een verkorte trein. Duizendede mensen in de trein. Het gaat nu niet over staan of zitten maar over het gebrek aan veiligheid. Er was geen zuurstof en geen mogelijkheid zich vast te houden. Natuurlijk liep trein ook vertraging op omdat deuren niet dicht konden. Ik probeerde uit te stappen maar dat lukte niet. Is er geen limiet aan aantal mensen in de trein? Wanneer wordt het te onveilig?
Een limiet? Ja die is er wel. Zoveel mogelijk mensen erin proppen tot er niemand bij kan.
Geen zuurstof lijkt me sterk want dan zou iedereen op de grond liggen 🫠, Ik denk dat je bedoelt dat het benauwd was.
De conducteur bepaalt wanneer de trein te vol zit, dat is het limiet.
In ieder geval niet genoeg zuurstof en ik werd echt onwel. De conducteur laat zich nooit zien maar blijft veilig in zijn hokje bij een overvolle trein. Dus lijkt mij wel sterk dat die zou moeten reageren.
In ieder geval niet genoeg zuurstof en ik werd echt onwel. De conducteur laat zich nooit zien maar blijft veilig in zijn hokje bij een overvolle trein. Dus lijkt mij wel sterk dat die zou moeten reageren.
De conducteur gaat zijn 'hokje' uit op elk station om te zorgen dat de deuren sluiten. Hij kan dus zo zien of de trein te vol zit of niet. En er zijn ook al genoeg voorbeelden op dit forum waar de conducteur reizigers weigerde omdat de trein te vol zat.
Als jij zelf denkt dat de trein te vol zit kun je de keuze maken om op de eerst volgende trein te wachten.
Nee want het lukte mij niet om op Amstel uit te komen - te ver in trein gedrukt. Verder reden er heel weinig treinen (reisadvies vervalt- vrijdag en seinstoring) en welk kans is er dat een verkorte trein een uur later dan ook niet vol zit?
Dit was niet eens spitsuur maar 14.53 vanuit Utrecht
Bij storingen is het inderdaad vaak proppen, maar er moet maar net extra personeel en of materieel beschikbaar zijn om die extra reizigers op te vangen.
NS zet niet expres verkorte treinen in tijdens storingen, het ligt maar net aan het materieel dat beschikbaar is, het is nog een geluk dat er 1 trein rijdt per uur ookal is dat absoluut niet ideaal zoals jij ook al aangaf.
Iedereen wilt in die enige trein die wel rijdt, en op dat soort momenten zijn mensen gewoon egoïstisch en zullen ze kosten wat het kost in die trein komen.
Is er geen limiet aan aantal mensen in de trein?
Ja,er is een wettelijke limiet: vier reizigers per vierkante meter vloeroppervlak. Dat sta je wel als haringen in ton maar dat is toegestaan.
Ooit wel eens meegemaakt toen er wat sprinters Eindhoven - Helmond - Deurne uitgevallen waren. Dat was op een vrijdagmiddag (ging naar een kerstborrel in Helmond Brandevoort), dus met zijn allen plus zelfs nog wat fietsen want het was inmiddels na 18:30 in de eerst mogelijke trein.
Conductrice kwam poolshoogte nemen en riep (zeer terecht nogal dwingend) om dat het op zich allemaal wel kon, maar zet fietsen e.d. aan de rechterkant en wees lief voor -haringen in een ton- medereizigers die ergens uit willen stappen. En voor wie niet op de tussengelegen stations hoeft te zijn, de (vertraagde) intercity aan de overkant graag!
De aanwezigheid van de conductrice (die tijdens de rit gewoon tussen de morrende meute bleef staan! en dus geen moment onveilig gevoeld) heeft toen zeker geholpen, want het was wel duidelijk dat ze net zo goed de trein niet had kunnen laten vertrekken wegens ‘te druk’.
Dus ja, we gaan rijden want overstappers uit de IC kunnen er toch niet meer bij
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.