Skip to main content

Leuk weetje: ook in België is zojuist de discussie over de eerste klas uitgebarsten. De krant De Standaard publiceerde een brief van een lezeres (“Afschaffen”) en organiseerde een discussie.

 

Misschien zit het artikel voor jullie achter een betaalmuur (of krijg je 1 artikel gratis wellicht). Hoe dan ook: de argumenten zijn gelijkluidend. Geen klassemaatschappij ! Niet meer van deze tijd ! Versus “Ik betaal voor rust”, “Ik wil kunnen werken”.

Er is zelfs een lezer die constateert, dat de conducteur soms een grijsrijder laat zitten. Wel een verschil met de NS natuurlijk (kernwoord: soms).

Ook een apart argument: ‘onze buurlanden’ (van de Belgen dus) hebben het probleem “rustig werken” opgelost, omdat die stiltecoupés hebben. Daarom is de NMBS ook een test begonnen.
Tip aan de Belgen: reis eens mee in een… kuch… “stilte” coupé van de NS.

 

En dan nog een leuk weetje van de NMBS zelf: drie procent van de reizigers rijdt eersteklas. Die leveren zes procent van de omzet. En… in de spits reizen er procentueel meer eersteklas dan tijdens de daluren. Gokje: bij de NS is dat andersom. 

Nog ene om het af te leren: zwangere vrouwen (vanaf de 6e maand om precies te zijn) mogen sowieso eersteklas reizen. Alleen daarom al - volgens een lezeres - zou de eersteklas moeten blijven.

De NMBS verklaart overigens niet van plan te zijn de eersteklas op te heffen.

Leuk weetje: ook in België is zojuist de discussie over de eerste klas uitgebarsten. 

Uit de jaarcijfers van de NMBS over 2022 bleek dat nog slechts 2,5% van de reizigers eerste klas reist, tendens steeds verder dalend. Niet vreemd dat je dan discussie krijgt of je er (in deze vorm) nog wel mee door moet gaan. Het lijkt toch wel een beetje een fossiel uit het verleden te worden.


1e klas bij NMBS is meestal om te huilen. Minder comfortabel dan onze 2e klasse en vaak nauwelijks goedkoper. Als NMBS zou investeren in fatsoenlijk comfort zou het aandeel reizigers in de 1e klasse direct ophoog schieten en zou het aantal kolossale BMW's op de wegen een dip nemen. Helaas regeert de middelmaat. Gelukkig is comfortabel reizen van alle tijden; het enige fossiel hier is de nogal links-communistische houding dat het OV populairder wordt als iedereen in een enkel 2e klas hokje wordt gepropt. 


Laat DB ook vooral een les zijn - de Duitsers doen een hoop fout, maar ze weten precies hoe de zakenreiziger te lokken. Comfort, gemak en een kopje koffie aan boord. Hoe moeilijk kan het zijn.


Laat DB ook vooral een les zijn - de Duitsers doen een hoop fout, maar ze weten precies hoe de zakenreiziger te lokken. Comfort, gemak en een kopje koffie aan boord. Hoe moeilijk kan het zijn.

Een groot deel van de Duitse treinen heeft helemaal geen eerste klas. Laat staan koffie aan boord.

Waarschijnlijk is je idee gebaseerd op ervaringen met de IC/ICE maar dat zijn samen slechts 5% van alle Duitse treinen.


DB regionaal versus DB intercity. correct, zelfde opzet als Polen. En iedereen begrijpt het onderlinge verschil waardoor de één slechts voor korte ritjes wordt gebruikt, en de ander voor belangrijk vervoer tussen steden. In de Beneluxlanden hebben we vrij veel steden en vrij weinig achtergestelde regio's, dus is het intercity-model hier beter geschikt. Lokaaltreintjes zijn vaak erg langzaam en krap.


Gelukkig is dit verder geenszins aan de orde in Nederland - NS zou bij lange na niet levensvatbaar zijn zonder het 1e klas rijtuig. Daarom heeft de nieuwe IC ook een mate van comfort die redelijk in lijn is met ICM en IC-rijtuigen, hoewel er wel erg zuinig wordt gedaan met daadwerkelijke service. De railcatering moet ook nog steeds terug keren.


Gelukkig is dit verder geenszins aan de orde in Nederland - NS zou bij lange na niet levensvatbaar zijn zonder het 1e klas rijtuig. Daarom heeft de nieuwe IC ook een mate van comfort die redelijk in lijn is met ICM en IC-rijtuigen, hoewel er wel erg zuinig wordt gedaan met daadwerkelijke service. De railcatering moet ook nog steeds terug keren.

De railcatering is definitief afgeschaft. https://nieuws.ns.nl/railcatering-komt-niet-meer-terug/


Gelukkig is dit verder geenszins aan de orde in Nederland - NS zou bij lange na niet levensvatbaar zijn zonder het 1e klas rijtuig. Daarom heeft de nieuwe IC ook een mate van comfort die redelijk in lijn is met ICM en IC-rijtuigen, hoewel er wel erg zuinig wordt gedaan met daadwerkelijke service. De railcatering moet ook nog steeds terug keren.

Als NS de eerste klas afschaft gebeurt er helemaal niets bijzonders, net als toen de catering verdween.

Overigens is de catering niet voor niets verdwenen, de reizigers hadden er weinig behoefte aan gezien de korte ritten die de meesten maken en dus was de omzet navenant.


DB regionaal versus DB intercity. correct, zelfde opzet als Polen. En iedereen begrijpt het onderlinge verschil waardoor de één slechts voor korte ritjes wordt gebruikt, en de ander voor belangrijk vervoer tussen steden. In de Beneluxlanden hebben we vrij veel steden en vrij weinig achtergestelde regio's, dus is het intercity-model hier beter geschikt. Lokaaltreintjes zijn vaak erg langzaam en krap.

Als je hier het Duitse model zou toepassen rijden er een paar IC's om het uur. Nederland heeft weinig grotere steden, daarnaast is het aantal langeafstandsreizigers erg klein is om de simpele reden dat de afstanden hier nu eenmaal erg klein zijn.

Het overgrote deel van het treinvervoer in Nederland is qua afstand en qua type reiziger vergelijkbaar met de Duitse RE/RB/S. Een Duitser neemt voor een als afstand Alkmaar-Amsterdam of Utrecht-Den Haag.geen IC/ICE maar een RE.


Wat een ongelooflijke hoeveelheid scheve onzin. Nederland heeft weinig grotere steden? Het aantal intercityreizigers is erg klein? Duitsers nemen geen intercity's tussen steden maar een RE, een trein waarvan jij beweert dat er geen catering aan boord zit? 

Met zoveel desinformatie kan ik wel begrijpen dat mensen hier gaan geloven dat de trein kansloos is. Ik zal het eens op het Deutsche Bahn forum na gaan vragen, ik zit zelf hoogstens namelijk 2-3x per maand in een DB-intercity in Duitsland.

 

Even voor de duidelijkheid: Nederland is een compact en zeer dichtbevolkt land met een hoge welvaart en zeer veel intercityverkeer. In België ligt dit anders, omdat het aantal grotere steden nog op 2 handen te tellen valt. Omdat NMBS weigert te investeren in kwaliteit, groeit de trein weinig tot niet. Dit speelt excessief automobilisme juist in de hand.


De NMBS kan van de NS leren door forfataire kaarten buiten de spits aan te bieden voor de eerste klas. Vraag maar aan @Thom . Zo wordt de eersteklasse netjes doorheen de dag gebruikt. In de spits door de zakenreiziger die graag gegarandeerd een ruime zitplaats wil. In het weekeinde en na de spits door mensen die voor ‘een beetje meer’ ook graag comfortabel reizen. 

 

NS heeft ook een andere manier om de eersteklasse vol te krijgen: niet controleren. 

Maar dat zou ik de NMBS toch niet aanraden…😁

 

Omdat NMBS weigert te investeren in kwaliteit, groeit de trein weinig tot niet. Dit speelt excessief automobilisme juist in de hand.

 

Bwoh…

Als een NS-trein druk is, dan sta je als haringen in een ton gepakt.

Als een Belg een trein druk vindt, dan betekent dat, dat hij 2 coupés moet doorlopen om een zitplaats te vinden.

Nu we het daar toch over hebben: dat schiet het eersteklas-businessmodel ook in zijn gat. Waarom zou je 1e betalen als je toch altijd 2e kan zitten ?


Ehm, waarom 2e zitten als je toch tijd 1e kan zitten? De stoelen zijn breder. Er is meer beenruimte. Er zijn tafeltjes. Het comfort is drastisch beter en er is rust. Er is ruimte om werk te verrichten en te lunchen, zonder dat er binnen de persoonlijke ruimte van anderhalve meter allerlei vreemden zitten. Bij volle drukte in de spits is er nog steeds genoeg ruimte om menswaardig te reizen.

Alleen de auto kan dit (deels) vervangen, maar daar zijn er al ruimschoots te veel van op de weg. Voor de zichzelf respecterende zakenreiziger, toerist of ambtenaar blijft er weinig over zonder het eerste klas rijtuig. Dat NS en NMBS dit maar beperkt lijken te begrijpen, is hun eigen schuld en verlies maar ook het onze


Wat een ongelooflijke hoeveelheid scheve onzin. Nederland heeft weinig grotere steden? Het aantal intercityreizigers is erg klein?

Even voor de duidelijkheid: Nederland is een compact en zeer dichtbevolkt land met een hoge welvaart en zeer veel intercityverkeer.

Omdat NMBS weigert te investeren in kwaliteit, groeit de trein weinig tot niet.

Nederland heeft inderdaad weinig grotere steden. Als je het alleen al vergelijkt met de grote Duitse steden, zijn veel van onze "steden" eigenlijk uit de kluiten gewassen dorpen.

Het aantal intercityreizigers is niet zozeer van belang, wél het veelal ontbreken van lange-afstandsreizigers: met de intercity van Utrecht naar Den Bosch reizen is nu niet bepaald een lange afstand als je dit afzet tegenover reisafstanden tussen grotere plaatsen in veel andere landen. Binnen Nederland wordt 2 uur reizen al enorm ver gevonden (zeker vanuit de Randstad richting overige landsdelen, niet zozeer omgekeerd vreemd genoeg!) maar in wezen is de afstand natuurlijk helemaal niet ver.

NMBS-treinen zijn niet bepaald de modernste en comfortabelste. De meeste stations ook niet. Een groot deel ervan is zichtbaar blijven hangen in vroeger tijden. Schraal en armoedig ogend.


Nederland heeft weinig grotere steden? Het aantal intercityreizigers is erg klein?

De Nederlandse intercity is behalve wat er op de HSL rijdt gewoon een Duitse RE. Je vergelijkt appels met peren als je die beschouwt als het equivalent van een Duitse IC/ICE

En ja Nederland heeft nauwelijks echte grote steden. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn groter dan 500K maar nog altijd kleiner dan een miljoen. Voor de rest woont Nederland erg versnipperd over grotere aantallen middelgrote provinciesteden en kleinere nederzettingen. 

 

Duitsers nemen geen intercity's tussen steden maar een RE, een trein waarvan jij beweert dat er geen catering aan boord zit? 

Het tarievenbeleid bij het Fernverkehr ontmoedigt bewust gebruik op de kortere afstand. Het is dan ook niet voor niets dat 95% van alle treinen in Duitsland RE/RB/S zijn. En ja, de RE heeft geen catering, deels zelfs geen vaste conducteur.

 

Even voor de duidelijkheid: Nederland is een compact en zeer dichtbevolkt land met een hoge welvaart en zeer veel intercityverkeer. 

Nogmaals de term Intercity is niet uniform gedefinieerd tussen landen. In landen als Engeland en Duitsland worden daar langeafstandstreinen tussen grote agglomeraties mee bedoeld, in Nederland treinen die tussen middelgrote provinciesteden rijden.

 

In Nederland zit overigens al sinds vele jaren de groei van het treinverkeer volledig bij het sprintervervoer. En sinds corona zit de daling van het aantal reizigers per saldo volledig bij het intercityvervoer, het sprintervervoer zit inmiddels weer op het niveau van 2019. 


We waren een paar weken geleden in België en hebben toen op zaterdag de trein genomen van Mechelen via Schaarbeek (bezoek aan TrainWorld, aanrader!) naar Brussel Centraal. Later op de dag rechtstreeks terug naar Mechelen.

Qua kosten viel dat enorm mee: €6,40 retour van zone Mechelen naar zone Brussel. Voor €2 extra in de eerste klas. Dat hebben gedaan. Er was opvallend weinig verschil in comfort tussen de 1e en 2e klas. Zo minimaal zelfs dat het de meeste reizigers niet eens zal opvallen. Geen controle overigens, dus niemand weggestuurd zien worden. Of beboet zien worden. Maar het kan natuurlijk zijn dat vanwege de zeer geringe meerkosten meer mensen in het weekend 1e klas reizen met de NMBS.

De eerste indruk die je krijgt bij een ritje met de NMBS is dat de organisatie zo’n beetje op omvallen staat. Afgezien van het enorme nieuwbouwproject van station Mechelen is de staat van de stations beroerd. De treinen reden wel op tijd maar zaten onder de graffiti. 

@Tamzin De verschillende Train Operating Companies (TOC’s) in het VK gebruiken de term InterCity helemaal niet meer sinds de privatisering van British Rail (https://en.wikipedia.org/wiki/InterCity_(British_Rail)).

Wel ironisch natuurlijk dat in het land waar de InterCity is uitgevonden geen IC’s meer rijden.

 


Afgezien van het enorme nieuwbouwproject van station Mechelen is de staat van de stations beroerd. De treinen reden wel op tijd maar zaten onder de graffiti. 

Dat is al tientallen jaren zo.


Qua kosten viel dat enorm mee: €6,40 retour van zone Mechelen naar zone Brussel. Voor €2 extra in de eerste klas. Dat hebben gedaan. Er was opvallend weinig verschil in comfort tussen de 1e en 2e klas. Zo minimaal zelfs dat het de meeste reizigers niet eens zal opvallen.

Het verschil is heel erg afhankelijk van het materieeltype.


Inderdaad. En bij de oudste treinen heb je nog roodfluwelen pluche. Zoals het hoort.


Zo vaak reis ik niet met de trein in België. In de treinen van de S1 (Mechelen - Schaarbeek en Schaarbeek - Brussel Centraal) was er amper verschil tussen 1e en 2e. In de IC terug van Brussel Centraal naar Mechelen ook niet.

Het roodfluwelen (en groenfluwelen) pluche hebben we alleen in het museum gezien. Voor de jongere lezers: in coupés 1e klas met groene zittingen mocht gerookt worden. In de coupés met rode zittingen niet. 


Reageer