beantwoord

Opstaan voor ouderen

  • 14 September 2022
  • 8 reacties
  • 490 Bekeken

Het is kennelijk niet meer van alle dag dat jongeren in drukke/overvolle treinen opstaan voor ouderen.

De trein Utrecht CS-Den Haag CS van 7:58u was te kort en daardoor overvol. Veel reizigers moesten staan. Zo ook mijn echtgenote (ruim boven de 70jr), die de hele reis mocht blijven staan omdat geen van de vele aanwezige jongeren opstond om plaats te maken.

Wat dan ook verbaast, is het feit dat vanuit de NS (in casu de conducteur) geen actie wordt ondernomen om in zo'n drukke situatie via de omroepinstallatie reizigers daarop opmerkzaam te maken.

Is daar geen beleid over?

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 September 2022, 12:01

Bekijk origineel

8 reacties

Nee, daar is geen beleid voor.

Maar waren echt alle zitplaatsen bezet want tegenwoordig is het vaak zo dat mensen niet naast anderen willen gaan zitten.

Overigens heeft het opstaan voor ouderen of slecht te been zijnde mensen vooral te maken met een stukje fatsoen. Wellicht zag uw vrouw er jong en vitaal uit en kan ze dat als compliment zien.

 

Het is kennelijk niet meer van alle dag dat jongeren in drukke/overvolle treinen opstaan voor ouderen.

Het is niet zo dat jongeren moeten opstaan voor ouderen. Dus wordt dat ook niet omgeroepen door de conducteur..

Wel zijn er een aantal "priority seats" met voorrang voor mindervaliden, zwangere vrouwen en ouderen. Verder is het wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Als u wil zitten heeft u overigens de beste kans als u de (ochtend)spits mijdt.

Wat betreft het beleid, ter info hier nog even de huisregels die in de trein gelden: 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1527840942226/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/huisregels-ns.pdf

Reputatie 5

Als u wil zitten heeft u overigens de beste kans als u de (ochtend)spits mijdt

De ochtendspits is van 06:30 - 9:00 uur.

De avondspits is van 16:00 - 18:30 uur.

Het is dan niet alleen drukker,maar ook duurder.

 

Heeft uw vrouw gevraagd aan een jongere om daar te mogen zitten? Veel jongeren zijn bezig met hun telefoon en zien het simpelweg niet.

Heeft uw vrouw gevraagd aan een jongere om daar te mogen zitten? Veel jongeren zijn bezig met hun telefoon en zien het simpelweg niet.

Uit ervaring weet ik dat de kans klein is dat dat resultaat heeft. De meeste jongeren vinden dat ouderen bewust dit risico nemen door om 8 uur 's morgens midden in de ochtendspits te gaan reizen. Als het overdag of in het weekend gebeurt heb je meer kans.

Heeft uw vrouw gevraagd aan een jongere om daar te mogen zitten? Veel jongeren zijn bezig met hun telefoon en zien het simpelweg niet.

Uit ervaring weet ik dat de kans klein is dat dat resultaat heeft. De meeste jongeren vinden dat ouderen bewust dit risico nemen door om 8 uur 's morgens midden in de ochtendspits te gaan reizen. Als het overdag of in het weekend gebeurt heb je meer kans.

Als ik met mijn fiets in de trein reis en er reizigers op de fietsplek zitten (waar ‘fietsen voorrang’ staat), staan die reizigers altijd op op mijn verzoek. Ik kan me niet voorstellen dat ze niet opstaan voor een oudere, maar wel voor een fiets. Het hangt natuurlijk ook van de manier van vragen af. 

 

Heeft uw vrouw gevraagd aan een jongere om daar te mogen zitten? Veel jongeren zijn bezig met hun telefoon en zien het simpelweg niet.

Uit ervaring weet ik dat de kans klein is dat dat resultaat heeft. De meeste jongeren vinden dat ouderen bewust dit risico nemen door om 8 uur 's morgens midden in de ochtendspits te gaan reizen. Als het overdag of in het weekend gebeurt heb je meer kans.

Als ik met mijn fiets in de trein reis en er reizigers op de fietsplek zitten (waar ‘fietsen voorrang’ staat), staan die reizigers altijd op op mijn verzoek.

Logisch want daar heeft u gewoon recht op, hetzelfde geldt als je als oudere op een priority seat wil gaan zitten. Maar voor gewone zitplaatsen is er geen voorrang voor ouderen.

Reputatie 7

Uit ervaring weet ik dat de kans klein is dat dat resultaat heeft. De meeste jongeren vinden dat ouderen bewust dit risico nemen door om 8 uur 's morgens midden in de ochtendspits te gaan reizen. Als het overdag of in het weekend gebeurt heb je meer kans.

Lekker sociaal van die jongeren.

Na 9.00 uur is het trouwens vaak minstens zo vol tegenwoordig (korte trein). Op mijn trajecten in ieder geval wel.

Reageer