Skip to main content

Beste NS,

Ik reis bijna dagelijks met de sprinter tussen Amersfoort en Zwolle. Het valt op dat op het moment dat de trein optrekt na station Nijkerk in de richting van Zwolle binnen zo'n 100 - 300 meter na vertek er ineens hard geremd moet worden, vermoedelijk vanwege dat de machinist dan ineens een snelheidsbeperking opmerkt. Als de trein nou iets rustiger optrekt richting dat stuk, dan door de snelheidsbeperking heen, en daarna verder versnelt is het voor de passagiers nog geriefelijker in de trein.

Zou iemand dat tegen de machinisten die daar het vaakst rijden willen vertellen?

Nu lijkt het elke x alsof ze het bordje met snelheidsbeperking voor het eerst zien.

Mvg, Willem 

Dat is wat uniek. Ik heb een melding voor je doorgezet hierover! Bedankt voor het melden WdV.


Misschien kan een @Edwin hier iets nuttigs over zeggen?


Er zit daar wel een variabele snelheidsbeperking van 60km/u voor vertrekkende treinen vanwege een zogenaamde verkorte overwegaankondiging. Dat wil zeggen dat de overweg pas sluit zodra de trein het perron verlaat, en om die reden mag de trein niet direct naar 140km/u optrekken omdat de overweg dan onvoldoende tijd heeft om volledig te sluiten voor de trein op de overweg aankomt.


Zoals Bemined al aangeeft zit er inderdaad een snelheidsbeperking na station Nijkerk en de nieuwe sprinter is nogal snel wat optrekken betreft, blijkbaar is nog niet elke machinist daar aan gewend of minder bekend met die snelheidsbeperking die pas na het station ingaat.  Als je er niet regelmatif rijdt dan zie je tijdens het optrekken het bord en moet je inderdaad even remmen om te voldoen aan de limiet daar.


Herinner me iets soortgelijks toen de FLIRT sprinters rond Eindhoven in dienst kwamen. Die zijn toen al gauw begrensd qua tractie (optrekken) om dezelfde reden.

Spoorwegovergangen ri. Helmond en Geldrop (Tongelresestraat) die pas dicht gaan als een trein er bijna is (?), en een vertrekkende FLIRT vanaf Ehv daar zomaar al 130 km/h zou kunnnen rijden? 🙄

Ondenkbaar, zou je denken….


Deze situatie in Nijkerk bestaat al sinds 2017, dus nog voor er hier nieuwe treinen ingezet werden. Wel is het zo dat de nieuwe treinen inderdaad sneller optrekken en je dus eerder te hard rijdt waardoor de ATB begint te miepen als je niet goed oplet. De seinbeelden hier is net wat anders ingesteld dan op de meeste andere plekken, dus een machinist die hier niet dagelijks rijdt met een sprinter kan even verrast zijn. Tot 2017 kon je wel direct optrekken tot 140km/u hier.


Reageer