overstap in Roermond tijdens ellende

  • 25 August 2022
  • 34 reacties
  • 1068 Bekeken

Reputatie 6

de overstap vanuit het zuiden op de Maaslijn in z Roermond is altijd een krappe. momenteel is deze extra krap vanwege het spoorbrug probleem bij Sittard. Toch is het bij reizen naar het noorden van het land de enige optie aldus de NS reisplanner. de reis per bus via Boxtel duurt even lang, maar wordt niet getoond. te weinig bussen ongetwijfeld, maar toch heeft het iets vies om mensen die de dienstregeling niet kennen zo'n risicovolle overstap te laten zien, die bij mislukking ook nog geen gtbv geen vanwege de idiote regel dat een overcheck niet voldoet aan de voorwaarden.

daarnaast, als NS de dienstregeling kan aanpassen voor een kapotte brug, en naar ik aanneem beseft dat de overstap nog krapper wordt door verloren wisselminuten, waarom kan NS dan de intercity niet wat dichter bij de Arriva trein laten stappen?

Als laatste, de enige reden dat ik zojuist de overstap haalde is ten eerst omdat Arriva niet fluit voor vertrektijd, en ten tweede omdat de Arriva machinist wel even een halve minuut wilde wachten. ook op een enorm krap ingelegde trein. beide dingen die NS nog altijd niet wol doen. 

Ik hoop dat personeel bij Arriva beter betaald gaat worden, die verdienen het duidelijk meer. daarnaast heb ik na dit zoveelste incident de hoop opgegeven dat NS graag een goede dienst levert. Resteert de hoop op een spoedig faillissement, maar zelfs dat zal wel teveel gevraagd zijn. 

Excuseer m'n negativiteit hier, ik weet niet meer hoe ik kan positief kan kijken naar NS. Tips zijn welkom. 

 


34 reacties

Reputatie 6
Badge

Eén keer per uur zit je sowieso klem, omdat de intercity vanuit Maastricht naar Sittard pas kan vertrekken als de intercity uit Sittard is binnengekomen. Stel dat je eerder weg wil uit Maastricht, moet je ook eerder aankomen vanuit Sittard en Roermond, maar dan verbreek je weer de aansluitingen in Roermond vanaf de Maaslijn. Kortom, je zit in een cirkeltje van Roermond naar Maastricht en terug. Het past allemaal maar net. 

Reputatie 6

Tenzij je eerder vertrekt dan aankomt en accepteert dat de aankomst (in Maastricht) een minuutje later is wat geen pijn lijkt te doen. Dit is ook jarenlang de situatie geweest.

 

PHS maakt meer kapot dan je lief is 😄

Reputatie 6
Badge

Nee, dat werkt niet met een minuutje. Dan moet je minimaal een minuut of 6 eerder weg. Tussen een vertrekkende trein en een aankomende trein in tegenovergestelde richting die van hetzelfde wissel gebruikmaken moet (afhankelijk van de locatie) zo'n 4 à 5 minuten ruimte vrij zijn. Is de volgorde andersom (eerst binnenkomen, dan vertrekken, zoals nu in Maastricht), dan volstaat 1 minuut. Kortom, als je van de situatie van +1 minuut naar -5 minuten gaat, moet je dus 6 minuten eerder weg. Dan ben je veel te vroeg in Sittard en sta je onderweg te wachten omdat de stoptrein uit Heerlen nog in de weg zit bij Sittard. Los van het feit dat Maastricht gegarandeerd over de zeik gaat als hun trein naar Eindhoven er 6 minuten langer over gaat doen.

Reputatie 6

is dat vanwege normeringen? Ik ken spoorlijnen waar 12 treinen per uur op 2 kopperrons wisselen, daardoor lijken dit soort getallen heel erg extreem.

 

Zoaks ik al schreef, PHS is ellende. Maargoed, het zij zo 😊

Reputatie 6
Badge

Dat zijn inderdaad normeringen. En zelfs bij 12 treinen per uur heb je daar last van. In Zandvoort bij de Grand Prix voldoet het er precies aan. Telkens 5 minuten tussen het vertrek van de ene trein en de aankomst van de volgende via hetzelfde spoor/wissel. Samen met een keertijd van 5 minuten kun je precies 6 treinen per uur langs het ene perron keren en 6 langs het andere. Maakt samen 12.

 

Dat heeft verder niets met PHS te maken, maar simpelweg met de tijd die je nodig hebt om weg te rijden van het perron, de wisselstraat door te gaan, de wissels om te zetten naar een andere stand en dan alle seinen zo tijdig op groen hebt staan dat de binnenkomende trein niet al een paar seinen eerder voor geel/rood staat.

Reputatie 6

dat de vertrek en aankomsttijdenin Maastricht zo "ongelukkig" liggen is wel PHS-gerelateerd, voor die tijd was dat anders (ik meenvertek .58, aankomst .03).

 

Komt die 5 minuten wellicht doordat een trein niet by design een rood sein mag naderen?

Ik heb dat idee nog niet echt begrepen, maar als dat de overweging is, des te meer reden om de stoptrein uit Heerlen een minuutje te vervroegen cq. met de IC in Sittard van perron te wisselen :) 

de stoptrein is in theorie om. 12/.42 in Sittard. Daar sit best veel speling tussen met de aankomst van de intercity uit Maastricht. I guess dat het misschien daar vaak fout gaat, dat de punctualiteit van de stoptrein niet voldoet☺️ 

Met name in de herfst hebben de stoptreinen tussen Heerlen en Sittard veel problemen met bladval.

Daarnaast vertrekken ze soms iets te laat vanwege de aansluiting uit Kerkrade die vaak iets te laat is door een vertraagde trein uit Aachen (traject Aachen-Herzogenrath is door de vele treinen vertragingsgevoelig).

De stoptrein uit Heerlen vervroegen kan helemaal niet want die vertrekt nu al meteen na de IC en daarnaast gaan dan de aansluitingen in Heerlen helemaal de mist in.

Dat het allemaal zo krap is en zo slecht past komt inderdaad deels door de PHS ellende.

Reputatie 6
Badge

Komt die 5 minuten wellicht doordat een trein niet by design een rood sein mag naderenen?

Klopt

Reputatie 6

Zouden ze op de weg ook eens moeten proberen 😄.

Wel fascinerend dat kopstations nog kunnen bestaan, als op een rood sein afrijden te gevaarlijk is.

 

Reageer