Skip to main content

Al jaren is het bij veel lokale vervoerders het geval dat in bus, tram en metro de overstapmogelijkheden op de aankomsthalte worden getoond, zowel bus, tram, metro als trein. NS toont echter alleen overstapmogelijkheden op NS-treinen en niet op bus, tram of metro. Het lijkt me erg handig om in de trein te zien welke overstapmogelijkheden er zijn i.p.v. alleen NS-treinen, dit geldt ook voor de NS-app. Je ziet daar uitsluitend vertrekkende NS-treinen en geen bus, tram of metro, terwijl het gros van de reizigers een ketenreis maakt. Begin bij de basis en toon naast beschikbare OV-fietsen, deelscooters etc. ook de vertrektijden van lokale vervoerders, zowel in de app als trein. 

Zelfredzaamheid?

In de NS Reisplanner (en 9292 waar die adviezen vandaan komen) kan je toch gewoon al adres-adres adviezen opvragen? En dan opgeven of je bus/tram/metro of OV-fiets of lopen wilt?

Wat heeft iemand die met een trein ergens heen wil aan info over alle bussen/trams die vanaf daar rijden naar ergens waar je helemaal niet wilt zijn?


Lokale vervoerders zijn lokaal, en NS is een nationale vervoerder.

 

Bij lokale vervoerders is het dus vrij nornaal dat er nog wel eens een overstap wordt gedaan op de bus, tram of metro. Maar bij NS is dat bijna nooit het geval, en als dat wel het geval was dan zou het echt niet te doen zijn om dat allemaal te tonen.

 

Je zou eventueel op afgelegen stations die geen overstapmogelijkheden hebben op de trein andere overstapmogelijkheden kunnen tonen, maar of genoeg mensen daar ooit gebruik van zullen maken??


Overigens worden overstaps van andere treinvervoerders ook getoond bij NS, dus niet alleen NS.


Al jaren is het bij veel lokale vervoerders het geval dat in bus, tram en metro de overstapmogelijkheden op de aankomsthalte worden getoond, zowel bus, tram, metro als trein.

Prima, maar in treinen gaan overstappen naar BTM niet omgeroepen worden.
Al zouden ze het weten bij de NS… bus 230 heeft vertraging of zo...

NS toont echter alleen overstapmogelijkheden op treinen en niet op bus, tram of metro.

Dat dus, en als een overstap op een regionale trein (Arriva voor Roermond - Nijmegen of Groningen - Leeuwarden of met Blauwnet naar Emmen of Oldenzaal of zo) niet omgeroepen wordt is dat toch ook prima?


Bij lokale vervoerders is het dus vrij nornaal dat er nog wel eens een overstap wordt gedaan op de bus, tram of metro. Maar bij NS is dat bijna nooit het geval, en als dat wel het geval was dan zou het echt niet te doen zijn om dat allemaal te tonen.

Bijna nooit? Er zijn buslijnen die 99% van hun reizigers op het beginpunt uit overstappers vanuit de trein halen.

Dat soort aansluitingen tonen is in andere landen heel gewoon overigens. DB toont zelfs aansluitingen op lokaal OV op de schermen in de ICE.


Het volgende station is Zwolle!

Voor wie naar Meppel wil, goede reis verder (maar daar splitsen onze wegen)

Als u naar het mooie Groningen wilde en tegen beter weten in in een trein(stel) dat naar Leeuwarden zit?


Ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Het mooie is dat de NS deze techniek ook gewoon in huis heeft. In het R-net treintje tussen Gouda en Alphen a/d Rijn (Wat door NS in een aparte concessie wordt gereden) toont het 2de scherm ook overstap mogelijkheden op de bus. Verder lijkt mij deze techniek niet moeilijk te implementeren in de trein. 


Verder lijkt mij deze techniek niet moeilijk te implementeren in de trein. 

Er is van alles te implementeren maar gezien de financiën bij NS moet er kritische keuzes worden gemaakt. Ook IT kost (veel) geld.


Voor kortere lijnen (zie R-Net Gouda - Alphen a/d Rijn of Keolis/RRReis Amersfoort C - Ede-Wageningen) is het natuurlijk helemaal prima om (actuele) bustijden te vermelden op de tussengelegen stations.

Maar ik hoef echt niet te weten welke bussen er op Utrecht Centraal of in Den Bosch vertrekken bij een reis van Amsterdam naar Eindhoven, of (wat minder bussen) welke er gaan vanaf Veenendaal-De Klomp als een IC daar stopt 😅

In bussen richting een station worden hier soms wel de vertrektijden van treinen getoond, prima natuurlijk (mocht je geen reisplanner bij je hebben).


Opzich zou ik de metro/tram nog enigszins begrijpen, maar bussen zijn er enorm veel bij veel stations.

Bovendien heeft een bus best vaak vertraging of valt een bus iets te vaak uit, dan ben je beter af met de reisplanner. 

Je kunt trouwens ook de busvertrektijden op de digitale borden bij een platform zien waar de bussen stoppen 🤷‍♂️.


Bovendien heeft een bus best vaak vertraging of valt een bus iets te vaak uit, dan ben je beter af met de reisplanner. 

Je kunt trouwens ook de busvertrektijden op de digitale borden bij een platform zien waar de bussen stoppen 🤷‍♂️.

In Zwitserland kan het, dus in Nederland kan het ook. Gewoon de eerstvolgende bussen laten zien, met vertrekperron en actuele vertrektijden uiteraard.


Reageer