Ik heb ook vaak de indruk dat mensen niet meer zo geneigd zijn zich aan regels te houden. Je hoort steeds over overvolle treinen, die zijn er, maar er zijn ook veel treinen gewoon druk. Ook dan lopen velen gewoon over naar de 1e klas. Argument dat ik hoor is vaak dat ov al zo duur is, en dan ook nog moeten staan?
Dat was voor corona ook al zo dat als mensen een trein naar hun beleving te druk vinden gelijk naar de 1e klas lopen, ookal zijn er nog genoeg zitplaatsen in de 2e klas.
Nu zie ik vaak stellen en groepen in de 1e klas plaatsnemen nadat ze eerst door die 1e klas naar de 2e klas zijn gelopen en daar zien dat ze niet bijelkaar kunnen zitten hoewel er verspreid nog zitplaatsen zijn. Ze lopen dan terug en gaan dan in de 1e klas bij elkaar zitten. Komt er een conducteur in de buurt dan verhuizen sommigen alsnog snel naar de 2e klas. Als mensen op social media klagen over mensen die onterecht in de 1e klas zitten, krijgen ze steevast te horen dat ze dat niet kunnen beoordelen. En toch zie je dat vaak aan houding of is er altijd wel 1 in een groep die de anderen er op wijst dat ze 2e klaskaartje hebben.
Opiniestuk van niks weer. Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. In tijden van crisis opperen dat grote inkomstenbronnen moeten worden veranderd / verwijderd slaat natuurlijk nergens op. Over andere vormen van klasses hoor je trouwens ook nooit wat. Denk aan businessclass in vliegtuigen of duurdere reisaccomodaties aan boord van cruiseschepen.
Zelfs bij de low-budget luchtvaartmaatschappijen met de meest beroerde dienstverlening krijg je een zitplaats met je economy ticket, toch net een andere reisbelevenis dan als sardientjes in de NS-wagon.
Of het inderdaad zo'n grote inkomstenbron is, is een kwestie van gissen want NS deelt bij mijn weten geen cijfers over reizigers en het type vervoersbewijs dat ze hebben. Iemand die met enige regelmaat tweede klas reist op saldo betaalt al snel meer dan iemand met Dal Vrij 1e klas.
Iemand die met enige regelmaat tweede klas reist op saldo betaalt al snel meer dan iemand met Dal Vrij 1e klas.
Het staat diegene toch vrij om ook een Dal Vrij abonnement (in welke klas dan ook) aan te schaffen, als dat voordeliger uitkomt.
Het staat diegene toch vrij om ook een Dal Vrij abonnement (in welke klas dan ook) aan te schaffen, als dat voordeliger uitkomt.
Gaat er natuurlijk om dat 1e klas reizigers (of de baas) met plezier meer betalen om rustig te kunnen werken in een trein.
Dat concept is al om zeep geholpen, wegens anarchie (plof maar ergens neer, moet telefoon opladen en zo) en gebrek aan controle/handhaving.
En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.
En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.
Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.
Dat je de eerste klas tickets in het weekend goedkoper maakt dan doordeweeks snap ik, maar vrijwel gratis upgrades is echt killing voor het concept.
Het rare is dat marketing er weer elke keer mee komt en het elke keer weer opnieuw verzint, terwijl het werkelijk altijd ellende veroorzaakt. Nadat het weer eens mis was gegaan met gratis meereiskaartjes verhoogde men de meereiskaartjes tot ik meen een euro of negen. Dat kan dan nog een compromis zijn, maar dit is herhaling van eerdere stommiteiten van marketing.
Als marketing hiermee komt bij deze situatie op het spoor, dan leven ze toch niet in de werkelijkheid van te volle treinen en ongeoorloofd in de eerste klas zitten?
Nu verdwijnen er nog meer betalende reizigers. Een eersteklaskaartje is inmiddels voor steeds meer zonde van het geld en marketing verslechtert de boel ook nog eens door niet na te denken. Mensen stemmen met hun voeten, veel abonnementshouders deden dat al en het is toch idioot de prijzen te verlagen en vervolgens dat effect hiermee weer te niet te doen?
Direct afschaffen deze achterlijke onzin. Dit had marketing van te voren natuurlijk moeten en kunnen bedenken met een bird eyes view. Dat mag men ook verwachten bij mensen op dit niveau. Zo moeilijk is het niet.
En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.
Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.
Blijkbaar vindt NS de 1e klas zelf niet veel meer waard en willen ze er weinig energie in steken, maar wel laten bestaan. Het bevreemdt me dat het wel aangeboden wordt maar vervolgens niet naar omgekeken. De gevolgen zie je dagelijks. Ook is de 1e klas regelmatig gewoon vies (vloer, ramen, rommel, kapotte stoelen). Echt premium dus...
En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.
Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.
Blijkbaar vindt NS de 1e klas zelf niet veel meer waard en willen ze er weinig energie in steken, maar wel laten bestaan. Het bevreemdt me dat het wel aangeboden wordt maar vervolgens niet naar omgekeken. De gevolgen zie je dagelijks. Ook is de 1e klas regelmatig gewoon vies (vloer, ramen, rommel, kapotte stoelen). Echt premium dus...
De 2e klas is ook vies… ik reis al jaren in mijn oude kloffie.
Propaganda is van alle tijden. Vreemd dat NS geen cijfers beschikbaar heeft maar misschien is dat omdat die cijfers heel wat anders laten zien dan terugkerende reizigers. Oktober was volgens de Translink cijfers namelijk de slechtste maand sinds de afschaffing van de corona maatregelen.