prijs fietskaart

  • 1 June 2022
  • 9 reacties
  • 243 Bekeken

Afgelopen weekend reisde ik met de trein van R-Net,volgens mijn info onderdeel van de NS. Waarom is het hier wel mogelijk om een enkele reis fiets te kopen en bij de reguliere ns treinen niet? Als fietskampeerder reis ik namelijk over het algemeen alleen heen op 1 dag. Het zou erg fijn zijn als de ns eens goed gaat kijken naar hun fiets vriendelijkheid, dit laat naar mijn inzicht namelijk flink te wensen over….


9 reacties

Afgelopen weekend reisde ik met de trein van R-Net,volgens mijn info onderdeel van de NS. Waarom is het hier wel mogelijk om een enkele reis fiets te kopen en bij de reguliere ns treinen niet? Als fietskampeerder reis ik namelijk over het algemeen alleen heen op 1 dag. Het zou erg fijn zijn als de ns eens goed gaat kijken naar hun fiets vriendelijkheid, dit laat naar mijn inzicht namelijk flink te wensen over….

Simpel, bij R-NET wordt dit gesubsidieerd door de Provincie, bij NS niet.

Overigens zijn gezien het ruimtebeslag de fietstarieven erg laag. 

@Tamzin Hoe bedoel je dat, dat de tarieven laag zijn? Ik betaal namelijk meer voor mijn fiets dan voor mijn eigen reis omdat ik een abonnement heb als ik op 2 dagen reis. mijn punt is, waarom niet de mogelijkheid geven voor 50% korting op een enkele reis, 1 incheck/1 uitcheck. net als het systeem van meereiskorting 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Hoe bedoel je dat, dat de tarieven laag zijn? Ik betaal namelijk meer voor mijn fiets dan voor mijn eigen reis omdat ik een abonnement heb als ik op 2 dagen reis. mijn punt is, waarom niet de mogelijkheid geven voor 50% korting op een enkele reis, 1 incheck/1 uitcheck. net als het systeem van meereiskorting 

Jouwe fiets neemt de ruimte van 2 reizigers in….

@Tamzin Hoe bedoel je dat, dat de tarieven laag zijn? Ik betaal namelijk meer voor mijn fiets dan voor mijn eigen reis omdat ik een abonnement heb als ik op 2 dagen reis. mijn punt is, waarom niet de mogelijkheid geven voor 50% korting op een enkele reis, 1 incheck/1 uitcheck. net als het systeem van meereiskorting 

Het is natuurlijk inderdaad wat vreemd dat het niet uit maakt of je 10 km met je fiets reist of 250 km. Er is daarom wel eens geopperd om mensen voor hun fiets een meereiskaartje (dat is 40% van het gewone volle tarief) te laten kopen. Daarmee wordt een fiets meenemen op de korte afstand goedkoper en op de lange afstand veel duurder. Wel wordt daarmee een meer reële prijs in rekening gebracht voor het enorme ruimtebeslag van een fiets.

Reputatie 7
Badge +4

R-net is formeel een zelfstandige maatschappij, mag zelf  fietstarieven vaststellen en doet dat ook. NS hoeft dat helemaal niet over te nemen.

Persoonlijk vind ik dat eenheidstarief lekker simpel en een beetje fietser is er goed mee uit, want die zal voor lange stukken de trein nemen. Het R-net lijntje van Gouda naar Alphen geeft onder voorwaarden gratis vervoer van de fiets. Bommel fietst de afstand  overigens in een uur op zijn fiets met pacemaker. Het lijkt me niet iets voor de vakantiefietser. Alle bagage moet worden afgenomen en dat voor een hele korte afstand?

https://www.ns.nl/reisinformatie/rnet/fiets.html

De spitsuren zijn van 6.30 – 9.00 uur en van 16.00 – 18.30 uur. In de daluren en in het weekend is het meenemen van je fiets in de R-net treinen gratis. Reserveren van een fietsplek blijft verplicht.

 

 

Badge +3

Arriva heeft in bepaalde regio’s ook goedkopere fietskaartjes (ik meen € 4,00) maar die zijn dan niet geldig bij NS.

Probleem voor een enkele reis met fiets is dat het vaak niet mogelijk is om een fietskaartje op een ov-chipkaart te laden en als het een e-ticket of kaartje uit een automaat is, er niet mee in/uitgecheckt kan of hoeft te worden.

Bij R-net (Gouda - Alphen) is aanmelden wel verplicht maar mag een fiets gratis mee, of kan dat ook tegen betaling in de spits?

@Maria_H zal het dus wel hebben over Qbuzz/R-net tussen Dordrecht en Geldermalsen, geen idee hoe het daar werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij gaat om R-net tussen Gouda en Alphen, TS geeft aan dat het volgens haar info onderdeel is van de NS, dan valt Qbuzz af.

En bij die TAG trein kun je inderdaad een fietsticket enkele reis kopen. Daarmee mag je dan je fiets tijdens de spits mee nemen, in de daluren is het gratis.

https://www.ns.nl/reisinformatie/rnet/gouweproducten.html

 

Reputatie 5

Arriva heeft in bepaalde regio’s ook goedkopere fietskaartjes (ik meen € 4,00) maar die zijn dan niet geldig bij NS.

Er is er eentje: het Euregioticket Fiets (€4,00). Dat is ten zuiden van Roermond ook geldig bij NS, zie de tweede pagina van de folder. Maar dat is relatief nieuw en wordt eigenlijk alleen door het AVV gepromoot, dus ik vermoed zo dat de meeste NS-conducteurs (om nog maar te zwijgen over de klantenservice) geen flauw idee hebben dat zoiets überhaupt bestaat. 😁

Reputatie 7
Badge +4

België lijkt het niet te verkopen, terwijl de Vennbahn exclusief wordt gepromoot. En de Vennbahn is nu net een zeer smal stukje Belgisch grondgebied, ;-)

Aardige tip voor mensen die net een beetje in het buitenland willen fietsen. Neem een fiets met bergverzet.

Reageer