Skip to main content
Waarom zijn de raampjes in de trein dichtgeschroefd? Het is én ontzettend warm, én door al dat afval en geen schoonmaak gaat het nog even lekker harder stinken. Ik wil frisse lucht! Ik snap dat het in de winter misschien beter is, maar met deze hitte kan je beter de raampies open doen ipv een airco die het toch niet doet.

Het voelde in die trein intussen warmer dan buiten, geen idee hoe lang die al met die defecte airco reed, trein kwam daarvoor uit Rotterdam. Ik had ook liever gehad dat die airco het weer spontaan zou gaan doen, maar dat zat er helaas niet in. 

Niet voor niets werden op behoorlijk warme dagen vaak de treinen zonder airco, maar waar wel de ramen nog open konden, uit dienst. Omdat het er ondanks de open ramen nog steeds een sauna wordt.

https://nieuws.ns.nl/hittemaatregelen-ns-aircotreinen-in-plaats-van-oude-dubbeldekkers/

DDZ en kapotte airco heb ik vaker meegemaakt. Vaak ging er meer niet goed zoals knipperende verlichting of niet werkende stopcontacten. Ik heb zelfs eens gehad dat de airco steeds heel kort werkte, tot de lichten knipperden en de trein even stopte met tractie geven. En dan was het weer voorbij met de pret. Na een paar minuten ging de airco weer aan en begon het circus weer van vooraf aan. In alle gevallen werd de trein aan het eind van de rit uit dienst gehaald.


Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle. Was een leuk uitje vandaag!

Zou een heel wat positiever onderschrift zijn voor onder je posts.....


Niet voor niets zitten die raampjes op slot, net zo goed als de deuren van treinen zoals SLT, SNG, ICNG snel weer sluiten. Ga je raampjes van slot halen dan is het 100 procent zeker dat de airco het niet meer aan kan, ontregeld raakt en het airco systeem in de storing raakt.

De noodraampjes zijn er alleen als de ventilatie (dat was anders dan airco) er ook mee gestopt is.

Personeel dat toch raampjes openzetten, of de deuren van het automatisch sluiten halen, zorgen er dus voor dat veel airco's uitvallen.........


Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle. Was een leuk uitje vandaag!

Zou een heel wat positiever onderschrift zijn voor onder je posts.....

Maar klopt niet met mijn ervaringen. De meeste reizen zijn niet zo leuk. Ook bij deze reis was er 1 die het nodig vond om te blijven praten in de stiltecoupé, ondanks aanspreken. En in andere trein een hele drukke groep.

Maar het ging in dit topic over airco, niet over mijn onderschrift. Mijn treinen hadden een prima klimaat, dat mag ook wel eens gezegd worden.


Personeel dat toch raampjes openzetten, of de deuren van het automatisch sluiten halen, zorgen er dus voor dat veel airco's uitvallen.........

Ik schreef toch dat de airco al uitgevallen was en aan de temperatuur te voelen was dat al wat langer zo. Pas daarna werden de raampjes open gezet. Waarom is deze opmerking dan weer nodig?

Buiten was het al erg warm, maar binnen nog warmer, het was alsof je een broeikas of sauna inliep. Reizigster tegenover me had al een papiertje tot een waaiertje gevouwen en zat daarmee wat te wapperen, weet niet of dat veel uithaalde. Zelf voelde ik overal het zweet uitbreken, bij mijn nek onder mijn langere haar was het binnen no time drijfnat. Door de open raampjes was het tijdens het rijden nog draaglijk. De HC liep echt niet voor zijn lol door de hele trein om raampjes open te doen en te voelen of er al iets van koelere lucht naar binnen werd geblazen. En de trein werd niet voor niets opgeheven in Zwolle. 


..... Waarom is deze opmerking dan weer nodig?

Gewoon om wat kennis over te dragen, waarom ramen en deuren gesloten moeten blijven in een trein met airco. Sommige lezers vinden dat gewoon interresant om te lezen @Momo 

Overigens ging jou trein in Zwolle niet uit dienst doordat de airco niet werkte, maar omdat er problemen waren in de laagspanning van deze trein. Een der kenmerken is dat oa de airco uitvalt, zover je dat natuurlijk wilt weten..........


Gewoon om wat kennis over te dragen, waarom ramen en deuren gesloten moeten blijven in een trein met airco. Sommige lezers vinden dat gewoon interresant om te lezen @Momo 

 

Ja leuk, en ik had misschien nog interessant gevonden als je dit had eerder gepost nadat die andere user zijn bericht en foto's had gepost, of dat nu had gequote of had aagegeven dat in normale situaties wanneer de airco wel werkt de raampjes dicht moeten blijven. Nu wekte je de indruk dat de HC in dit geval de raampjes niet had mogen openen en dat daardoor de airco uitgevallen was. En daarnaast, ik gaf toch zelf ook al aan dat ze normaal niet open gezet worden maar dat het wel kan gebeuren in dit soort omstandigheden van niet werkende airco op warme dagen. 


Reizigster tegenover me had al een papiertje tot een waaiertje gevouwen en zat daarmee wat te wapperen, weet niet of dat veel uithaalde.

Daar krijg je het alleen maar warmer van, omdat je in beweging bent, je bent het dus alleen maar erger aan het maken voor jezelf dan dat het al is.

 

- Dankjewel Natuurkunde Docent! Dit was zijn standaard opmerking wanneer iemand aan het waaieren was en heb het dus inmiddels al 20000 keer gehoord 😅.


Reageer