beantwoord

Rechten bij uitval treinen?

  • 13 December 2022
  • 4 reacties
  • 220 Bekeken

Goedenavond,

 

Ik vroeg mij af wat mijn rechten zijn bij uitval van treinen, specifiek in de volgende situatie.

Ik reis voor mijn werk elke dag tussen Doetinchem en Hengelo Overijssel heen en weer. Dit doe ik met een bus en vervolgens trein van Arriva, en een trein van Keolis/blauwnet. Hiervoor heb ik ook een ov chipkaart met een Arriva GLD altijd vrij trein en bus abonnement, en een ov chipkaart met een blauwnet Twents altijd vrij abonnement (traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal). Deze kan ik namelijk beide declareren bij mijn werkgever. Ik had een ns abonnement maar helaas was ik daarmee in normale omstandigheden veel duurder uit omdat de busreizen apart betaald moesten worden (en niet binnen het maandabonnement vielen).

 

Echter vallen de blauwnet treinen regelmatig uit de laatste tijd. Afgezien van het feit dat het vervelend is, kan het daardoor ook gebeuren dat ik te laat op werk kom. Is het op dat moment toegestaan om een alternatieve route te reizen met de NS terwijl ik blijf ingecheckt bij blauwnet? Ik wil uiteindelijk van hetzelfde beginpunt (Zutphen) naar hetzelfde eindpunt (Hengelo Overijssel). 

Laatst op de terugweg vielen er bijvoorbeeld ook twee treinen achter elkaar uit in het weekend waardoor ik geen kant op kon vanaf Hengelo, en de reisplanner van 9292 gaf op dat moment de alternatieve route aan middels NS treinen maar daar kan ik dus niet voor inchecken. Wanneer zou ik dit mogen doen op mijn bestaande abonnement, of zit ik dan altijd 'fout'?

icon

Beste antwoord door Momo 13 December 2022, 20:59

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je met NS treinen reist zul je ook bij NS moeten inchecken Je mag met je kaart wel inchecken bij NS, alleen zul je dan niet de korting krijgen van je Arriva en Blauwnet abonnement. 

Reputatie 7

Is het niet mogelijk voor je om met Arrivabus 74 Doetinchem - Enschede te reizen, en dan vanaf Enschede met Blauwnet naar Hengelo?

 

Is het niet mogelijk voor je om met Arrivabus 74 Doetinchem - Enschede te reizen, en dan vanaf Enschede met Blauwnet naar Hengelo?

 

Ik geloof dat dat langer is dan via Vorden, omdat ik aan de 'goeie kant ' van Doetinchem woon voor die bus. Maar ik ga het eens opzoeken, dankjewel!

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je met een incheck bij blauwnet met NS reist zit je fout en riskeer je een boete. Vertraging of uitval is geen reden om niet bij NS in te checken als je daarmee gaat reizen.

Reageer