beantwoord

rechten bij uitval van trein

  • 23 November 2023
  • 24 reacties
  • 330 Bekeken

Ik reis twee keer per week (maandag en donderdag) met de trein van Dronten naar Hardenberg. Ik moet de trein van 7:06 uur nemen, anders kom ik te laat op mijn werk.

Nu valt voor de 2e donderdagochtend op rij deze trein uit. Melding kwam pas 15 minuten vóór vertrek zichtbaar op de app 9292. Gelukkig zag ik het net op tijd, zodat ik niet opnieuw 30 minuten op een koud perron hoef te wachten. Maar ik kom dus alweer te laat op mijn werk. 

NS biedt op de website geen mogelijkheid om dit aan de orde stellen. Dit valt blijkbaar volgens hen niet onder 30 minuten vertraging → ?? 

Wie weet hoe je dit aan de orde kunt stellen bij NS?

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 November 2023, 07:40

Bekijk origineel

24 reacties

Bij een vertraging van dertig minuten of meer heb je recht op geld terug bij vertraging. Dit kun je aanvragen via MijnNS of via het geld terug bij vertraging-formulier op de site. Er zit wel een minimumbedrag aan vast. Het gedeelte waar je geld terug over krijgt, is Dronten- Zwolle, en niet over het stuk Zwolle - Hardenberg omdat dat door een andere vervoerder wordt gereden.

Het nadeel van Dronten is dat je maar één trein per halfuur per richting hebt. Ik zou van tevoren even kijken wat het beginpunt van de trein is, en van tevoren kijken of die daar ook daadwerkelijk vertrekt. Zo niet, is het dan mogelijk om een trein eerder te nemen? Ik doe dat zelf met de bus die ik heb, want die wil nog wel eens uitvallen. 

 

Ik gok zelf dat de reden is dat i geen Geld Terug Bij Vertraging (GTBV) kan krijgen omdat u niet ingecheckt was voor de vertrek tijd uitgevallen rit. Ik heb dit ooit zelf gehad contact gehad met klantenservice en zij zeiden: Wij kunnen geen GTBV uitkeren omdat we niet kunnen controleren of u bent ingecheckt. Opzich begrijpelijk maar wel vervelend!

Reputatie 7
Badge +1

Ik gok zelf dat de reden is dat i geen Geld Terug Bij Vertraging (GTBV) kan krijgen omdat u niet ingecheckt was voor de vertrek tijd uitgevallen rit. Ik heb dit ooit zelf gehad contact gehad met klantenservice en zij zeiden: Wij kunnen geen GTBV uitkeren omdat we niet kunnen controleren of u bent ingecheckt. Opzich begrijpelijk maar wel vervelend!

Staat er ergens in de voorwaarden dan dat je moet inchecken voor het vertrek van de vertraagde/uitgevallen trein om dan een halfuur zinloos te gaan wachten?

Ik gok zelf dat de reden is dat i geen Geld Terug Bij Vertraging (GTBV) kan krijgen omdat u niet ingecheckt was voor de vertrek tijd uitgevallen rit. Ik heb dit ooit zelf gehad contact gehad met klantenservice en zij zeiden: Wij kunnen geen GTBV uitkeren omdat we niet kunnen controleren of u bent ingecheckt. Opzich begrijpelijk maar wel vervelend!

Staat er ergens in de voorwaarden dan dat je moet inchecken voor het vertrek van de vertraagde/uitgevallen trein om dan een halfuur zinloos te gaan wachten?

Ik weet dat er wel ergens staat dat je een in of uit check nodig hebt. Momentje zoek het even op.

Volgens de NS GTBV pagina het volgende:

 

Vergoedingen worden niet uitbetaald als… 

  • ze lager zijn dan € 2,30.  
  • een langere reistijd vooraf al was aangekondigd. 
  • een andere vervoerder dan NS de vertraging heeft veroorzaakt. 
  • je vergeten bent in- of uit te checken met jouw OV-chipkaart of NS-Business Card. 
  • de aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum is ingediend. 
  • er sprake was van een bijzonder geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring. 

Ik durf zelf niet te zeggen of dit voor dit geval geld maar destijds wel. Misschien kan een moderator hier duidelijkheid over geven?!

Reputatie 7
Badge +1

De voorwaarden vermelden dat je ingecheckt moet zijn. Aangezien TS wel reist, zal hij die normaliter ook hebben. Er staat nergens dat je voor de vertrektijd van de uitgevallen trein moet zijn ingecheckt.

De voorwaarden vermelden dat je ingecheckt moet zijn. Aangezien TS wel reist, zal hij die normaliter ook hebben. Er staat nergens dat je voor de vertrektijd van de uitgevallen trein moet zijn ingecheckt.

Dat is waar maar dat zou kunnen betekenen dat men altijd GTBV zou kunnen claimen ookal was men niet eerder op het station of had men er geen last van. Naar mijn ervaring is het soms best lastig om je gelijk te halen kwa vertragingen. Wat ik zeg ik weet niet of een moderator hier iets mee kan. Anders contact opnemen met de klantenservice 

Als het niet aantoonbaar is (via een check-in dus) dat je de reis wilde maken op dat moment is het niet mogelijk om gebruik te maken van GTBV. 

Als het niet aantoonbaar is (via een check-in dus) dat je de reis wilde maken op dat moment is het niet mogelijk om gebruik te maken van GTBV. 

Misschien een kleine suggestie om aan de site toe te voegen: 

Als deze vertraging niet aantoonbaar is op de kaart omdat u niet heeft ingecheckt (of iets in die richting)

In de voorwaarden staat:

 

In de voorwaarden staat:

 

Dan is het niet nodig :)

Reputatie 7
Badge +3

Daar staat niet dat je ingecheckt moet zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen trein. Volgens mij is deze discussie al eerder gevoerd. Ook m.b.t. vergoeding bij grootschalige uitval. Toen werd er ook gezegd dat je een incheck zou moeten hebben. Onzin natuurlijk dat je naar een station zou moeten gaan om in te checken, terwijl je al weet dat je toch niet kan reizen. Sterker nog, bij de laatste grootschalige storing waren stations zelfs afgesloten door beveiligers, maar NS bleef in eerste instantie volhouden dat je toch echt een incheck moest hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +1

Daar staat niet dat je ingecheckt moet zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen trein. Volgens mij is deze discussie al eerder gevoerd. Ook m.b.t. vergoeding bij grootschalige uitval. Toen werd er ook gezegd dat je een incheck zou moeten hebben. Onzin natuurlijk dat je naar een station zou moeten gaan om in te checken, terwijl je al weet dat je toch niet kan reizen. Sterker nog, bij de laatste grootschalige storing waren stations zelfs afgesloten door beveiligers, maar NS bleef in eerste instantie volhouden dat je toch echt een incheck moest hebben.

Als TS gewoon kan aantonen dat hij altijd 2 keer per week deze trein neemt, lijkt mij dat ruim voldoende om aan te tonen dat je dat ook vandaag wilde doen. Een half uur in de kou gaan staan omdat er een incheck verlangd wordt, lijkt mij dan behoorlijk overbodig.

Reputatie 7
Badge +1

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Hoe ik lees wat @Sascha NS hierover stuurde wordt in de voorwaarde wel aangegeven dat je ingecheckt moet zijn. In mijn ogen is dit dan een check in voor de vertrektijd. Zoals ik eerder zei zelf z'n vergelijkbare situatie gehad NS deed der niks mee.

Reputatie 7
Badge +1

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Hoe ik lees wat @Sascha NS hierover stuurde wordt in de voorwaarde wel aangegeven dat je ingecheckt moet zijn. In mijn ogen is dit dan een check in voor de vertrektijd.

Ook hier geldt: dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Zoals ik eerder zei zelf z'n vergelijkbare situatie gehad NS deed der niks mee.

Je kunt op een afwijzing reageren en als dat niet helpt verdere stappen nemen. Ook NS moet zich aan zijn eigen voorwaarden houden.

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Hoe ik lees wat @Sascha NS hierover stuurde wordt in de voorwaarde wel aangegeven dat je ingecheckt moet zijn. In mijn ogen is dit dan een check in voor de vertrektijd.

Ook hier geldt: dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Zoals ik eerder zei zelf z'n vergelijkbare situatie gehad NS deed der niks mee.

Je kunt op een afwijzing reageren en als dat niet helpt verdere stappen nemen. Ook NS moet zich aan zijn eigen voorwaarden houden.

De voorwaarden die zeggen Geldige Check-in. Dus in uw ogen als ik naar het station ga incheck en vervolgens in de app zie vorige trein viel uit mag ik ook GTBV aanvragen want ja hoe kan NS dit controleren? 

Reputatie 7
Badge +1

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Hoe ik lees wat @Sascha NS hierover stuurde wordt in de voorwaarde wel aangegeven dat je ingecheckt moet zijn. In mijn ogen is dit dan een check in voor de vertrektijd.

Ook hier geldt: dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Zoals ik eerder zei zelf z'n vergelijkbare situatie gehad NS deed der niks mee.

Je kunt op een afwijzing reageren en als dat niet helpt verdere stappen nemen. Ook NS moet zich aan zijn eigen voorwaarden houden.

De voorwaarden die zeggen Geldige Check-in. Dus in uw ogen als ik naar het station ga incheck en vervolgens in de app zie vorige trein viel uit mag ik ook GTBV aanvragen want ja hoe kan NS dit controleren? 

NS moet niet alles willen controleren. Als je een papieren kaartje hebt, dan wordt er ook geen tijdstip geregistreerd waarop je op een station aankomt.

Als je incheckt voor de wel rijdende latere trein, dan heb je ook een geldige check-in.

Reputatie 7
Badge +3

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Er staat dat je ingecheckt moet zijn om een claim te doen.

Maar als er niet ingecheckt hoeft te zijn voor vertraging/uitval dan kan men dus zonder op ooit een station geweest te zijn gaan claimen.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, je moet wel een incheck hebben om GTBV te kunnen claimen. Maar die incheck hoeft niet voor de uitgevallen trein te zijn. Als jij thuis al ziet dat-ie niet rijdt, is het toch onzin om een (half) uur op een station te gaan staan?

Badge +3

Als je een GTbV claim indient vanuit je Reishistorie telt de vertraging tussen je vetrek (incheck) en bestemming (uitcheck), dus als je een half uur later naar het station gaat omdat je weet dat je trein toch niet rijdt heb je in eerste instantie pech (claim wordt afgewezen).

Maar via het formulier (aanvraag zonder Mijn NS) kan je je oorspronkelijk geplande vertrektijd aangeven: 

Vertrektijd volgens dienstregeling vanaf je NS-vertrekstation

En dan krijg je natuurlijk wel GTbV als die trein niet reed. Dat je daarom pas een half uur later naar het station gegaan bent (eerstvolgende reismogelijkheid) doet er niet toe.

Vergelijk reizen op een e-ticket, dan is er helemaal geen in/uitcheck maar je krijgt wel GTbV als je aangeeft hoe laat je van waar naar waar wenste te gaan.

Badge +3

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Nee hoor, want dan zou je met een e-ticket nooit GTbV kunnen claimen… wat wie zegt dat je met die vertraagde/uitgevallen trein wilde?

Dus als je zegt “ik wilde graag op tijdstip X van A naar B (aankomst B op tijdstip Y) maar dat lukte niet (aankomst B op tijdstip Z, zie uitcheck) dan is dat een geldige claim.

Badge +3

Het ingecheckt moeten zijn voor de vertrektijd van de uitgevallen/vertraagde trein lijkt mij ook nodig om onterechte claims te voorkomen.

Dat mag je vinden maar dat staat niet in de voorwaarden.

Bij reizen op een ov-chipkaart/abonnement kan je natuurlijk niet in het luchtledige gaan claimen zonder daadwerkelijk te reizen, dus ja er zal aantoonbaar een ‘complete reis’ gemaakt moeten zijn, met in- en uitcheck.

Het tijdstip van de uitcheck is met name bepalend voor de vertraging (je wilde om Y uur op station B zijn met vertrek om X uur vanuit station A, maar dat kon niet).

Tijdstip van de incheck (voor de uiteindelijke reis) doet er dan niet toe. Je hoeft je niet eerder te ‘melden’ op een station als je weet dat er toch geen trein zal gaan. Inchecken voor de eerstvolgende reismogelijkheid na treinuitval is voldoende.

Reageer