Het kan ook een PDA (ik weet de term niet voor treinpersoneel) zijn, die gebruiken conducteurs bijvoorbeeld voor kaartcontrole.
Ik weet niet of machinisten hier ook gebruik van maken voor andere zaken...
Het kan ook een PDA (ik weet de term niet voor treinpersoneel) zijn, die gebruiken conducteurs bijvoorbeeld voor kaartcontrole.
Ik weet niet of machinisten hier ook gebruik van maken voor andere zaken...
Tegenwoordig gebruiken ze volgens mij allemaal een smartphone. Ook machinisten gebruiken ze, hun dienst staat er bijvoorbeeld in, maar ook bijzonderheden zoals rolstoelgebruikers die met de trein mee gaan, wijzigingen in de dienstregeling, wijzigingen in hun dienstkaartje, melden of inzien van defecten aan de trein en noem zo maar op.
En het zou ook kunnen dat ze via GSM-R contact hebben met de treindienstleiding.
Voor zover ik weet is er ook geen officiële wet/regelgeving over het gebruik van een telefoon tijdens het besturen van een trein.
Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat machinisten niet de telefoon op mogen nemen als ze een rood sein naderen?
Het lijkt mij dat de regels als machinist qua telefoongebruik een beetje hetzelfde zijn als die voor een automobilist.
Machinisten mogen de telefoon gewoon gebruiken tijdens het rijden mits de snelheid boven de 40km/h ligt. Dit geldt ook voor contact middels GSMR met de treindienstleider.
Het antwoord van Isitimela is het meest volledig.
Het gebruik van een telefoon voor machinisten is niet hetzelfde als voor een automobilist in de zin dat het helemaal niet mag, maar er zijn wel specifieke afspraken over.
In het handboek staat dat wij alleen gebruik mogen maken van apparatuur die door NS is uitgereikt en alleen voor werkgerelateerde zaken die noodzakelijk zijn (en in alle gevallen geldt dat dit de veiligheid niet mag belemmeren). Een voorbeeld kan zijn het bellen met de technische ondersteuning voor materieel omdat er een technisch probleem is waardoor je dreigt te stranden. Privé apparatuur tijdens het rijden is dus niet de bedoeling.
Het stukje van Bemined klopt ook in zekere zin, maar beperkt zich niet alleen tot rode seinen, maar tot alle situaties waar de maximumsnelheid 40 km/u of minder is (het zogeheten 40km-gebied), en roodseinnadering hoort daar ook bij. Dat zijn situaties waarin we de GSM-R niet op mogen nemen, niet mogen bellen, eigenlijk geen enkele vorm van communicatie mogen gebruiken (uitgezonderd de boordomroep voor het omroepen van het eerstvolgende station als de conducteur dat niet doet, of situaties waarin we alarm moeten slaan)