beantwoord

reis met correctie tarief na incheck met groeps treinreis

  • 29 April 2023
  • 7 reacties
  • 168 Bekeken

Beste lezer, 

Op 28 april reis gemaakt met groeps ticket , start reis met NS in Goes, incheck met daltarief kaart, waarmee poortje werd geactiveerd, en later overgestapt op groeps ticket. Voor Rotterdam controle op kaartje, waar ik per ongeluk mijn OV chip kaart toonde aan conducteur i.p.v. mijn groeps ticket, conducteur adviseerde in Rotterdam uit te checken met OV kaart en overstap naar groeps ticket te maken bij incheck poort aldaar. Deze handelingen verricht, nu stuurt u mij een boete van €50,00 euro? M.I. is dit onterecht , en niet correct. Mijn reis is betaald via groeps ticket

icon

Beste antwoord door mrfreeze 29 April 2023, 12:29

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Hanneke Troost,

Op deze community helpen reizigers elkaar. Wij kunnen niet bij klantgegevens en kunnen dus ook niks voor je betekenen.

Neem contact op met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

Overigens snap ik niet helemaal wat er nou gebeurd is. Als je per ongeluk was ingecheckt met je OV-chipkaart en die aan de conducteur hebt laten zien, was dat toch een geldig vervoerbewijs?

Goedemiddag Hanneke Troost en welkom bij de NS Community!

Een € 50 correctietarief zou enkel in rekening gebracht moeten worden als er met de gecontroleerde OV-chipkaart niet is ingecheckt. In dat geval is er namelijk geen geldig vervoerbewijs, de € 50 is de wettelijke verhoging daarvoor en die word in zo'n situatie automatisch verwerkt. Dit is dan een gevolg van het overhandigen van het verkeerde vervoerbewijs en als je gereisd hebt met een Groepsticket inderdaad onterecht. Maar zoals mrfreeze ook al aangeeft is het inderdaad vreemd dat die in rekening wordt gebracht als je juist had ingecheckt met je OV-chipkaart. Tenzij je met de OV-chipkaart ook weer uitgecheckt hebt toen je bent overgestapt op het groepsticket.

Je kunt hiervoor in ieder geval het beste contact op nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan mee kijken met de situatie en de € 50 corrigeren als er inderdaad sprake was van een Groepsticket als vervoerbewijs. Je kunt hen telefonisch bereiken, via Facebook, Twitter of chat. Op deze pagina vind je alle contactdetails daarvan.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je had ingecheckt met Dal kaart maar niet uitgecheckt toen je controle kreeg, maar je kreeg wel een boete?

Waar ben je overgestapt op groepskaartje en was de hoofdboeker aanwezig?

Je kunt telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice over het correctietarief 

Badge +3

Er is ingecheckt met een of andere dalkaart (waarmee poortje werd geactiveerd), maar bij controle is per ongeluk een ov-chipkaart met NS Flex getoond.

Dat levert inderdaad een correctie van 50 euro op, want er is geen incheck. Veel conducteurs weten dat niet, en zeggen “het is goed zo”.

Als het Groepsticket geldig was vanaf Goes krijg je die 50 euro wel terug, en anders wordt het 50 euro minus de kosten voor Goes - Rotterdam.

Reputatie 7
Badge +3

Als met die dalkaart een OV-chipkaart met Flex Dal Voordeel bedoeld wordt en daarmee is ingecheckt om de poortjes te open, hoor je daar geen €50 correctietarief voor te krijgen. Of TS heeft 2 OV-chipkaarten en heeft degene getoond waarmee niet is ingecheckt. Of met de ingecheckte kaart is later weer uitgecheckt en de controle was daarna. Maar dan snap ik het advies van de conducteur niet om in Rotterdam uit te checken met OV-chipkaart. 

Het verhaal van TS lijkt iets niet te kloppen. Het blijft onduidelijk wat er nu precies is gedaan 

Badge +3

Het lijkt me op zich redelijk duidelijk dat er een ‘poortje geactiveerd is’ in Goes met een Groepsticket, maar blijkbaar was dat ticket pas geldig vanaf Rotterdam?

In dat geval zal je bij controle een ander geldig vervoerbewijs moeten tonen, en als je dan een ov-chipkaart met NS Flex toont waarmee niet ingecheckt is volgt een correctie van 50 euro.

Je zult dan (zoals de conducteur aangaf) in Rotterdam moeten uitchecken met die ov-chipkaart en daarna verder met je Groepsticket.

Via de Klantenservice kan je dan het verschil tussen 50 euro en de kosten voor Goes - Rotterdam terug krijgen. Dat is dan € 29,00 want Goes - Rotterdam kost € 21,00

Zonder die uitcheck in Rotterdam wordt het veel lastiger om geld terug te krijgen, want dan heb je helemaal geen in- en uitcheck.

Eventueel kan je voor ‘Goes’ zeggen dat je vertrekstation bijv. Bergen op Zoom of Roosendaal of Dordrecht was, maar het tijdstip van controle is bekend dus daarmee kom je ook niet zomaar weg.

Reageer