reizen met andere ov boete | NS Community
beantwoord

reizen met andere ov boete


Hoi allemaal!

Afgelopen weekend kwam ik terug van vakantie en ging ik met de trein vanaf Schiphol naar huis. Nu kwam ik er bij het inchecken achter dat ik de OV van mijn vriend had meegenomen. Hij heeft hier geen abonnement op staan dus ik heb op zijn ov geld opgeladen en ingecheckt.

Bij het controleren van mijn vervoersbewijs werd ik er op gewezen dat ik niet de persoon was van de OV. Ik heb het verhaal aan de conductrice uitgelegd maar ik schrok van haar reactie want ik werd gewezen op identieitsFraude. Ik stelde aan de conductrice voor om mijn vriend te bellen om te bewijzen dat ik per ongeluk met de OV van mijn vriend reisde, om te voorkomen dat ik een boete kreeg en dat zijn OV niet werd ingenomen. Ze wilde helaas niet naar mijn verhaal luisteren en schreef een boete uit en nam zijn OV in.

Nu heb ik wat dingen online opgezocht en zie ik meerdere artikelen waarin een zaak met de geschillencommisie wordt aangehaald waarin het tegendeel spreekt: https://www.ovpro.nl/special/2017/04/25/reizen-met-de-persoonlijke-ov-chipkaart-van-een-ander-hoe-zit-dat/. In dit artikel wordt zelfs vermeld dat: Nu zal heus niet elke conducteur de uitleen van een OV-chipkaart beboeten; vooral niet wanneer de reiziger gewoon zijn reis betaald heeft. Sterker nog, een jongeman heeft onlangs met succes enkele jaren gereisd met een OV-chipkaart waarop een foto van Ernie was geplaatst.

Ik voel me nu niet serieus genomen wanneer ik dit soort verhalen lees en is het oneerlijk tegenover andere reizigers dat ze hiervoor worden beboet. Ik heb netjes geld opgeladen en ingecheckt en alsnog een boete gekregen. Ook is de OV van mijn vriend ingenomen. De conductrice heeft gezegd dat hij hier een brief over thuis zou krijgen. In het gesprek met een klantenservice medewerker werd verteld dat hij hier verder niks meer over te horen krijgt en hij zijn OV kwijt is. Dus, ik heb een boete voor een reis waar ik netjes voor heb betaald, mijn vriend is zijn OV kwijt waar nog geld op stond en kan nu niet met de trein reizen zonder extra te betalen voor kaartjes die hij moet kopen? Via de klantenservice komen wij niet verder.

Wie kan ons helpen want het lijkt me niet dat het op deze manier goed is gegaan.

Alvast heel erg bedankt!!
icon

Beste antwoord door Thomas NS 14 July 2017, 15:58

Bekijk origineel

139 reacties

Dat verwacht ik ook niet, dus heb ik ook mijn voordeelurenabonnement bij NS opgezegd toen anoniem reizen daarmee niet meer mogelijk was. En aangezien zonder korting het reizen per trein bizar duur is, reis ik uitsluitend nog met actiekaartjes of met de auto. Zodra het wel weer mogelijk is anoniem met korting te reizen, zal ik weer een dalurenkaart aanschaffen. Tot die tijd verdient NS aan mij nog een fractie van wat ze vroeger aan mij verdiende.
Reputatie 7
Tuurlijk wil NS liefst vaste klanten met persoonlijke chipkaart en wordt gebruik van eenmalige en anonieme kaarten ontmoedigd. Geen kortingen en je moet er meer voor betalen, liefst 1 euro extra per wegwerpkaartje, of je er nu 10 of 100 km mee reist. Allemaal drempels.
Van 1 chipkaart voor 5 mensen ritten betalen, past praktisch niet in het chipsysteem zoals dat nu werkt. Dan had men het anders moeten opzetten en sowieso geen poortjes moeten zetten.

Ik heb een museumkaart en daar moet sinds een jaar ook een foto op. De reden hiervoor is te vinden op de website: om allerlei creatief gesjoemel tegen te gaan. Iedereen kon zijn museumkaart uitlenen aan iedereen. Dat kostte de museumvereniging veel geld, want die moeten betalen per museumbezoek, maar er kwam niets extra aan geld binnen (want geen nieuwe vaste klanten, maar alleen " klanten" met geleende kaarten). Op de site: alleen degenen die geregistreerd zijn als betalende klant, met foto en persoonsgegevens, hebben recht op het gebruik van de kaart en het abonnement. Dit is door medewerkers alleen snel te controleren d.m.v. een foto op de kaart. Eigenlijk is het bij NS hetzelfde. Als ik mijn Dalvrij te leen geef aan de buurman, is dat fijn voor hem, maar nadelig voor NS. Die had een betalende klant extra kunnen hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Omdat ik ook met korting anoniem wil kunnen reizen.
Het gaat NS geen ruk aan wat voor reizen ik maak.


Als u en met een anonieme kaart en met korting moet reizen, zal het recht op korting wel door iemand betaald moeten worden. Dat betalen gaat niet anoniem. Het is kiezen of delen, met korting willen reizen, betekent het kopen van het recht daartoe. Het is geen probleem niet getraceerd te willen worden, maar dan betaal je het normale tarief.

Iedereen mag met een anonieme kaart reizen, dus als de kortingsmogelijkheid op deze kaart zou bestaan, dan heeft iedereen die en weten we allemaal wel wat er gebeurt. Ik zou zeggen verzin meteen een anonieme kaart met 100 procent korting zonder dat de betaling te achterhalen is. NS zal dan niet alleen een gaatje in het hoofd hebben maar met een dergelijk debiel financieel inzicht verder als handelingsonbekwaam getypeerd worden.
Frauderend Nederland is al gelukkig genoeg, imho.

De anonieme kaart is overigens zo anoniem nog niet.
Als ik mijn Dalvrij te leen geef aan de buurman, is dat fijn voor hem, maar nadelig voor NS. Die had een betalende klant extra kunnen hebben.
Dat is fraude en daar heb ik alle begrip voor dat er hard tegen wordt opgetreden.
Maar dit draadje start met iemand die, op basis va de info die ze verstrekt, gewoon die persoonlijke kaart heeft gebruikt om haar voltarief-reis mee te betalen. Dat is niet nadelig voor NS en er is dus ook geen enkele reden om dat als fraude te bestempelen, laat staan als identiteitsfraude.
Nou ja, het nadeel voor NS is dus dat daarmee de reisgegevens van die kaart marketingtechnisch gezien niet meer zoveel waard zijn.
@Thom, in combinatie met een kortingskaart als zichtkaart is dat geen enkel probleem.
Er is een tijd voor de OVC geweest, waar het op precies dezelfde manier ging.
Badge +3
Omdat ik ook met korting anoniem wil kunnen reizen.
Het gaat NS geen ruk aan wat voor reizen ik maak.

Maar als je anoniem reist, hoe kan een anonieme kaart dan weten of je recht hebt op korting?

Okee, als je anoniem bij de AH shopt hebben de caissières ook wel een eigen bonuskaart, dus profiteer je altijd van kortingen. Maar alleen als je bepaalde producten koopt. Daar heeft NS de Spoordeelwinkel e.d. voor.

Met een zichtkaart (stamkaart vroeger) was je tenslotte ook niet anoniem, omdat je naam en foto daar op stonden.
Reputatie 7
Badge +4
Waarom zou men dat doen? Als iets technisch kan moet het ook nut hebben voor grote groepen. Je kunt wel nagaan wat er gebeurt: Inchecken met een kaart met korting en dan de zichtkaart vergeten. Dat hoeven we de conducteurs niet aan te doen en deze optie dient geen redelijk doel, terwijl het de poort naar ellende wijd open zet. NS zou er goed aan doen eerst de mogelijkheden te beperken van Facebook en het oneigenlijk gebruik van het groepsretour en daarnaast samenreiskorting iets aan te scherpen. NS moet geen fraudemogelijkheden extra geven maar de aanwezige bemoeilijken of onmogelijk maken.

Het recht op korting krijg je nooit zonder dat er een betaling plaatsvindt.

Het voorstel kan technisch wel maar is zo lek als een mandje. Overigens worden reizen met de anonieme chipkaart ook geregistreerd maar dan niet op persoon.

Niemand is trouwens in uw reisgedrag geïnteresseerd en als dat wel zo is omdat Justitie of de belastingen er achter aanzitten dan is het alleen maar goed dat er naar gekeken kan worden. Er worden wel zaken als bezettingsgraden op een traject mee bijgehouden en het kan ook voordelen opleveren voor de reiziger als er inzicht is in het reisgedrag.

En privacy? Neem geen geld op met je bankrekening en ga niet op het Internet. Vermijd zeker Facebook, Linkedin, Google en Microsoft. Neem geen smartphone want die heeft GPS. en al helemaal geen smartphone met Touch ID. Je moet wel buitengewoon naïef zijn als je denkt dat de AIVD of de CIA daar niet bijkunnen. De privacywetgeving wordt, juist door de technische mogelijkheden, links en rechts volledig ingehaald. De bescherming die de anonieme chipkaart met zich meebrengt, is echt niet zo groot, de bedreiging ervan ook niet in verhouding.
Het is niet anders dan het altijd is geweest en het in de landen om ons heen nog steeds gaat.
Het is niet lekker dan welke andere methode ook.

Het gaat mij om de registratie op persoon. De registratie die nu gemaakt wordt bij anonieme kaarten mag NS niet naar de persoon herleiden en dat is voor mij nog net acceptabel. Herleiding naar mijn naam en adres is een aantal stappen te ver.

Als je er geen probleem mee hebt, zul je nooit snappen dat anderen daar wel problemen mee hebben. Omgekeerd vind ik het onbegrijpelijk, dat zoveel NS klanten vrijwillig zoveel van hun privacy prijsgeven.
Badge +3
Okee, dan zie de korting bij reizen op een persoonlijke kaart als een vergoeding voor het delen van je persoonsgegevens.

Wil je die niet delen? Prima, dat is een keuze, maar dan ook geen korting.
@hb-ngn,
Privacy bestaat nauwelijks en mensen laten zich niet graag chippen. Nee, geef ze brood en spelen! Een smartphone... Zie verder Thoms reactie #57
Okee, dan zie de korting bij reizen op een persoonlijke kaart als een vergoeding voor het delen van je persoonsgegevens.

Wil je die niet delen? Prima, dat is een keuze, maar dan ook geen korting.


En dat is het probleem in Nederland, privacy ? Pffft je hebt toch niets te verbergen...

In andere chipkaart landen kan je wel reizen met korting, gewoon op anonieme kaart.

En ja dan wordt die oude vergelijking met Facebook, bonuskaarten e.d. weer van stal gehaald....Slaat nergens op.
Badge +3
In andere chipkaart landen kan je wel reizen met korting, gewoon op anonieme kaart.

Oh ja, #hoedan? Misschien seniorenkorting of zo, maar je zult in ieder geval persoonlijk ooit of ergens moeten kunnen aantonen dat een anonieme kaart jou recht op korting geeft?
Wat denk je van ouderwetse controle ?

in Hong Kong en Singapore kan het gewoon.

Ik kan op een anonieme kaart in Nederland ook Samenreiskorting activeren. Kan ik ook niet aantonen.

En in UK kan het toch ook, een abonnement laden op Oyster Card, daar zit toch ook geen foto op ? Al weet ik dat niet zeker.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, dan alleen nu alleen met en door controle vastgesteld worden. Vandaar dat ik er voor pleitte om bij het ophalen van de samenreiskorting de controle in te bouwen dat degene waarmee wordt samengereisd, de kaart tijdens de procedure ook moet aanbieden. Dan kan er een soort code op beide kaarten worden gezet. De controle is dan zo ongeveer waterdicht.

De beide reizigers zullen dan ook daadwerkelijk vanaf het zelfde station samenreizen. En het gedoe van mensen die met korting inchecken zonder hoofdreiziger, of er nog om moeten bedelen in de trein, daar zijn we - en vooral de conducteurs - dan ook van af. Die kunnen samenreiskorting er niet opzetten en/of vallen door de mand zonder hoofdreiziger. Technisch is dat helaas wel een gedoe, maar het timmert een omissie in het systeem dicht.
Badge +3
Ik snap het.. dus eenmalig een product opladen (met betaling door om het even wie dan ook) op een anonieme kaart voor korting?

Ken zelf wel acties in bijv. Chicago waar je een 10-ritten abonnement op een (anoniem) wegwerpkaartje zet en dan korting krijgt, en Amsterdam heeft natuurlijk ook de City Pass voor 1, 2 of 3 dagen inclusief trein van/naar Schiphol.

Dat is een heel ander verhaal natuurlijk... net als tripkey voor toeristen.
Alle problemen met tickets zijn theoretisch en technisch gemakkelijk op te lossen.

Misschien wat ethische kwesties, al lijkt dit vooralsnog geen onneembare hindernis op de korte termijn. 😞
Reputatie 6
De hele ovchip is een vreemd product. Hoewel, eigenlijk is het net zoiets als een prepaid simcard. Alleen die heeft meer functionaliteit. Daarmee kan je saldo oversturen naar een andere kaart. Waarom kan dat met een ovchip niet. Als ik mijn ritten niet gebruik waarom kan ik de overgebleven km dan niet aan iemand anders weggeven?
Reputatie 7
Badge +4
U kunt uw saldo bij een balie direct van de ene op de andere chipkaart overzetten en zo weggeven.
Reputatie 6
Dan moet er wel een balie zijn.... Ik bedoel via internet of automaat en ook vanaf een persoonlijke kaart. Het blijft een raar product... Op een bankrekening of credicard rekening kan je wel meerdere kaarten hebben. Dat zou met persoonlijke ov kaarten toch ook moeten kunnen. Ik ken geen mensen die al hun betaalde ritten (abbo) gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag rustig meerdere persoonlijke ov-chipkaarten hebben, ik begrijp niet goed hoe u er bij komt dat dat met persoonlijke chipkaarten niet zou kunnen. Ik heb er vier.
Reputatie 7
Als je dit allemaal zo leest .... Is het niet allemaal ingewikkelder geworden dan ooit? Vroeger had je de zichtabonnementen met foto... je kocht een los kaartje, of je kocht een kaartje met korting, of géén kaartje (bij vrijreizen-abonnement). Klaar. De chipkaart is in bepaalde situaties handig, maar in ruil daarvoor zijn er in vele situaties weer allerlei praktische en technische gebruiksprobleempjes bijgekomen. Al die landen zonder chipkaart zijn zo gek nog niet. In Zwitserland is er bijv. wel één landelijke chipkaart, maar die wordt slechts gebruikt om abonnementen op te zetten, zowel voor alle OV als voor boten, kabelbanen, fiets- en autohuur e.d. Niet om geld op te zetten en mee te betalen.... als je geen vrijreizen-abonnement hebt, moet je dus gewoon een papieren (kortings)kaartje zonder chip kopen. De conducteur scant de chipkaart en ziet welke abonnementen en rechten er op staan en knipt vervolgens je papieren kaartje.
Mee eens, het is allemaal nodeloos ingewikkeld gemaakt en vooral ten faveure van de vervoerders.

Ik gebruik de chipkaart inmiddels al meer dan 10 jaar, dus ben er zeker niet tegen, maar zeker met treinreizen is het bijna onmogelijk om zonder handboek te reizen tenzij je alleen van A naar B gaat tegen de volle prijs of met abonnement.

Zelfs ik als ervaren treinreiziger weet de helft niet, laat staan de reiziger die 1x per jaar reist. Laat staan het personeel, die gaan ook vaak de fout in, denk maar aan het gedoe met geldigheid van actiekaarten, wat de helft niet weet.
Badge +3
U kunt uw saldo bij een balie direct van de ene op de andere chipkaart overzetten en zo weggeven.
Wishful thinking.. ik ga het proberen! Met 2 kaarten naar een balie en overzetten van de ene naar de andere is bijna 100% zeker een no-go, tenzij ik kan aantonen (dus niet meer anoniem) dat ik de rechtmatige houder of familielid ben van beide kaarten.

En het ontbreken van een loket (Tickets & Service) op veel stations is ook nog een probleem voor sommigen. Want dan moet men eerst naar een 'stad' of online ergens een molen in...
Reputatie 6
@Thom.. Ik denk dat je het niet snapt, bij 1 bankrekening kan je meerdere, op verschillende naam gestelde kaarten hebben die allemaal aan 1 rekening hangen. Dus 1 abbo en meerdere gebruikers. Bijna niemand gebruikt de 30 retourtjes waarvoor betaald is. De niet gebruikte maar wel betaalde reizen kunnen dan door de personen met zo een extra kaart gebruikt worden. Je koopt toch ook bv.geen krat bier drinkt 2/3 op en gooit de rest weg....
Alle problemen met tickets zijn theoretisch en technisch gemakkelijk op te lossen.

Misschien wat ethische kwesties, al lijkt dit vooralsnog geen onneembare hindernis op de korte termijn. :(


Eén generatie lijkt voldoende.

Reageer