De drukte wordt niet onderschat, er is alleen te weinig personeel om in het weekend voldoende treinen te laten rijden vanwege toezeggingen aan het personeel over het aantal vrije weekenden.
De problemen met de treinen Dordrecht-Nijmegen zijn bekend, dit is een van de meest absurde inkrimpingen in het weekend op dit moment.
Toezeggingen van de NS ? Wetgeving in NL geeft een beperking op het werken op zondagen, een werkgever moet je minimaal 13 zondagen vrij plannen tenzij anders is overeengekomen in een CAO.
Maar als je daarin meeneemt dat parttimers gewoon ook in het weekend schema meedraaien is er niet zoveel verschil denk ik in het inzetbare personeel op een doordeweekse dag t.o.v. een dag in het weekend bij het treinpersoneel.
Ja, bij de NS zijn het iets meer zondagen (weekenden) vrij, in de CAO staat 1 op de 3 weekeenden vrij omdat er anders een flinke bonus betaald moet worden.
Toezeggingen van de NS ? Wetgeving in NL geeft een beperking op het werken op zondagen, een werkgever moet je minimaal 13 zondagen vrij plannen tenzij anders is overeengekomen in een CAO.
Maar als je daarin meeneemt dat parttimers gewoon ook in het weekend schema meedraaien is er niet zoveel verschil denk ik in het inzetbare personeel op een doordeweekse dag t.o.v. een dag in het weekend bij het treinpersoneel.
Dat verklaart dan niet de draconische inkrimpingen in het weekend vergeleken met doordeweeks. Zo is er nog steeds doordeweeks iedere 10 minuten een IC van Utrecht naar Eindhoven waarbij een groot deel van die treinen zeer matig bezet is. Vergelijk dat met bijv. de uurdiensten Hoorn-Schiphol of Dordrecht-Nijmegen in het weekend die vaak overvol zijn.
Zo is er nog steeds doordeweeks iedere 10 minuten een IC van Utrecht naar Eindhoven waarbij een groot deel van die treinen zeer matig bezet is. Vergelijk dat met bijv. de uurdiensten Hoorn-Schiphol of Dordrecht-Nijmegen in het weekend die vaak overvol zijn.
Dat kan ik ook maar niet begrijpen: doordeweeks 6x per uur een IC tussen Utrecht en Eindhoven. Totaal onnodige luxe. Een groot contrast met de veelgebruikte Brabantse sprinters die 's avonds en in het weekend afgescheept worden met 1x per uur. Erg fijn ook als er eentje uitvalt, dan kan je een uur wachten. Het is me al twee keer overkomen, later op de avond na mijn werk. Ik ga geen uur buiten zitten wachten op een bankje op een klein station, ik wil zsm naar huis, kon gelukkig als alternatief (nu nog) met de bus, maar daarvoor heb ik geen NS-Dalvrijabonnement genomen natuurlijk.
Toezeggingen van de NS ? Wetgeving in NL geeft een beperking op het werken op zondagen, een werkgever moet je minimaal 13 zondagen vrij plannen tenzij anders is overeengekomen in een CAO.
Maar als je daarin meeneemt dat parttimers gewoon ook in het weekend schema meedraaien is er niet zoveel verschil denk ik in het inzetbare personeel op een doordeweekse dag t.o.v. een dag in het weekend bij het treinpersoneel.
Dat verklaart dan niet de draconische inkrimpingen in het weekend vergeleken met doordeweeks. Zo is er nog steeds doordeweeks iedere 10 minuten een IC van Utrecht naar Eindhoven waarbij een groot deel van die treinen zeer matig bezet is. Vergelijk dat met bijv. de uurdiensten Hoorn-Schiphol of Dordrecht-Nijmegen in het weekend die vaak overvol zijn.
Dat zou kunnen komen als de NS de prioriteit bij doordeweeks heeft en met diensten schuift, maar of dat werkelijk zo is dat weet ik niet.