Ik moet zeggen dat ik 25% korting best een substantieel bedrag vind.
Maar verder:
- Volgens Treinreiziger.nl kun je geen boete krijgen als je niet hebt gereserveerd. Hooguit kun je de trein worden uitgezet. Bij een gemiste trein is er dus niet zo'n groot probleem. Hoe groot is de kans dat je een conducteur tegenkomt tegenwoordig?
- Het aantal fietsplekken in de trein wordt veelal wat laag ingeschat. In een ICM kunnen vaak wel drie fietsen staan. Grote kans dus dat er bij vertraging ruimte is in de trein.
- Hopelijk voorkomt dit de nare situatie dat er zes fietsen op het perron staan en er vier meekunnen.
- Kan de NS alsjeblieft wel boetes geven aan mensen die weigeren hun bagage van hun fiets af te halen?
Hoi Jan, Je schrijft.
- Het aantal fietsplekken in de trein wordt veelal wat laag ingeschat. In een ICM kunnen vaak wel drie fietsen staan. Grote kans dus dat er bij vertraging ruimte is in de trein.
@Jan Haverkamp : Ik heb in het verleden best wel vaak de fiets meegenomen naar de veluwe. Dit is gewoon een drama. Heb het wel meegemaakt dat ik niet mee kon en in de daaropvolgende trein ook niet. Toen ik in de tweede trein ook niet mee kon ben ik maar naar Putten gefietst om aldaar een sprinter te nemen. (daar konden in het verleden wel heel veel fietsen in.) In veel sprinters is nu op de fietsplekken een toilet ingebouwd en dit heeft ervoor gezorgd dat ook in de sprinters nog maar zeer beperkt fietsplekken aanwezig zijn.
Omtrent de boetes bij weigering de bagage te verwijderen: Bij mijn laatste 10 lange treinreizen heb ik slechts één keer controle gehad dus ik verwacht daar niet veel van.
Komend weekend wordt voor het eerst sinds lange tijd goed weer voorspeld. Ik verwacht dit weekend dan ook veel fietsen in de trein. Ben benieuwd hoe e.e.a. gaat verlopen.
Pilot verplichte fietsreservering via Treinwijzer
Sinds afgelopen zomer vraagt NS aan reizigers om hun fiets vooraf aan te melden. Verreweg de meeste reizigers doen dit: gedurende de proef in 2020 was dit gemiddeld 70%. Deze fietsaanmelding geeft echter geen zekerheid op een plek in de trein. Dat willen we veranderen. NS wil daarom starten met een proef waarin reizigers die een fiets willen meenemen daarvoor een plek moeten reserveren in de trein. Dat kan gemakkelijk via Treinwijzer in de NS-app of NS.nl. Dankzij de reservering krijgt de reiziger meer zekerheid op een plaats voor zijn fiets in de trein.
De proef loopt in de zomermaanden juli, augustus en september. We verwachten dat er in die maanden veel reizigers met de fiets op stap zullen gaan, waardoor er drukke situaties in de trein ontstaan. Door fietsreizigers een plaats voor hun fiets te laten reserveren zorgen we ervoor er voldoende ruimte in de trein blijft en dat iedereen een verantwoorde en comfortabele reis kan hebben. De plannen voor de proef worden op dit moment voorgelegd aan de reizigersorganisaties.
1) Waarom wil NS meer grip op het aantal fietsen in de trein? Zijn er cijfers waaruit blijkt dat het te vaak misgaat?
Vorig jaar zomer is vrijwillig aanmelden voor fietsen ingevoerd. Veel reizigers met fiets hebben dit gedaan: in 18.775 gevallen waren alle beschikbare fietsplekken vol aangemeld. Het werkelijke aantal ligt hoger, omdat we alleen data hebben van reizigers die mee hebben gedaan aan de vrijwillige aanmelding.
Desondanks bleven er klachten van reizigers binnenkomen bij onze klantenservice over reizen met de fiets in de zomermaanden. In 2020 stonden fiets-gerelateerde klachten in de top 4 van klachten over het onderwerp “in de trein”. Ook van ons personeel komen er veel meldingen binnen over onrust, agressie of vertraging door fietsen op de trein: in augustus vorig jaar waren dat er meer dan 150.
Zowel reizigers als NS personeel geven bij ons aan dat ze behoefte hebben aan zekerheid en handelingsperspectief. Met deze pilot fietsreservering willen we daar graag invulling aan geven.
2) Waarom wil NS dit landelijk invoeren? Is verplichte fietsreservering op alleen bepaalde trajecten niet voldoende?
Drukte rondom fietsen is over het gehele land een probleem, in dal en spits, in Sprinter en Intercity. Daarbij komt dat reizigers met fiets vaak de trein nemen om langere afstanden te overbruggen. Als fietsreserveren alleen op bepaalde traject verplicht zou zijn, zou dit bij reizigers die over meerdere trajecten reizen voor verwarring zorgen.
Een landelijke verplichting is in de communicatie richting onze reiziger het meest duidelijk en voor ons personeel de enige werkbare optie.
3) Als de meeste reizigers al hun fiets aanmelden, waarom is dan een verplichte reservering nodig?
Veel mensen melden zich aan, maar niet iedereen. Als je je fiets hebt aangemeld kan het dus zijn dat de trein waarvoor je je hebt aangemeld vol is. Een aanmelding geeft dus geen volledige zekerheid op een plek voor je fiets Er ontstaan daardoor discussies op de trein. Met verplichte reservering kunnen we reizigers meer zekerheid geven.
4) Hoe kan ik een plek voor mijn fiets reserveren als ik Treinwijzer niet wil of kan gebruiken?
Reizigers zonder toegang tot Treinwijzer via de NS app of het web kunnen hun fietsreservering tijdens de pilot ook zonder account maken, aan de balie of via de klantenservice. Alleen een e-mailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.
5) Hoe weet ik op welke plek ik straks mijn fiets moet neerzetten in de trein?
Er zijn in elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn niet genummerd, dus je kunt zelf een plaats kiezen.
6) Hoe weet ik waar ik moet instappen in de trein om mijn fiets neer te zetten op de juiste plek?
Op de trein is middels een fiets-icoon aangegeven in welk rijtuig de fietsplaatsen zich bevinden. Let bij binnenkomst van de trein op deze icoontjes, zodat je je in de richting van het juiste rijtuig kunt begeven.
7) Wat moet ik doen als alle fietsplekken al bezet zijn?
Reserveren is tijdens de pilot verplicht, dus als alle fietsplekken gereserveerd zijn, dan betekent het dat je helaas niet mee kunt. Reserveer een fiets in een andere trein. Dat kan overigens al vanaf 2 weken voor vertrek, dus als je meer zekerheid zoekt – bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie of voorafgaand aan een internationale treinreis – kun je je plaats al vroeg reserveren.
Een andere mogelijkheid is dat het zo druk is in de trein dat alle fietsplekken bezet zijn door reizigers, zonder fiets dus. Als er daarom geen plek meer voor je is in de trein, dan kan je fiets helaas niet mee.
8) Als ik geen fietsplek heb gereserveerd, maar toch de trein instap met mijn fiets. Krijg ik dan een boete? Of word ik uit de trein gezet?
Tijdens deze pilot is het uitgangspunt dat je een reservering nodig hebt om de fiets mee te nemen in de trein. Pas dan heb je een geldig vervoerbewijs voor je fiets. Het reserveren is nieuw, dus we houden daar rekening mee tijdens de pilot, bijvoorbeeld door samen met de reiziger alsnog een reservering te maken als hij dat vergeten is. Maar als de trein echt vol is, betekent dit dat je de trein moet verlaten.
9) Als ik mijn trein mis of als mijn trein bijvoorbeeld uitvalt. Wat moet ik dan doen?
Dan maak je zelf een nieuwe fietsreservering via Treinwijzer of de andere kanalen van NS en meld je je oorspronkelijke reservering af, zodat een andere reiziger van de plaats gebruik kan maken.
10) Gaat het treinpersoneel hierop controleren?
Ja, net zoals de controle op een geldig vervoersbewijs. Zonder fietsreservering is er geen sprake van een geldig vervoerbewijs voor de fiets. Het treinpersoneel zal controleren op de aanwezigheid van een vervoerbewijs, fietskaart en fietsreservering.
11) Geldt de verplichte reservering ook voor fietsen die gebruikt worden als hulpmiddel? En voor vouwfietsen?
Reizigers met een hulpmiddel moeten hun hulpmiddelen ook verplicht aanmelden. Voordeel is dat ook deze reizigers zekerheid krijgen: die hebben ze op dit moment namelijk nog niet.
Vouwfietsen mogen nog steeds zonder reservering worden meegenomen.
NB: Reizigers met een rolstoel vallen hierbuiten: zij hebben een aparte plek in de trein.
12) Geldt de reservering voor alle treinen? Ook in internationale treinen?
De verplichting geldt in alle binnenlandse treinen. Voor internationale treinen waarin fietsen mee mogen worden genomen (IC Berlijn, IC Brussel) gold al een reserveringsplicht in de zomermaanden.
13) Hoeveel fietsen gaan er in de maanden juli tot en met september mee in de trein?
NS heeft afgelopen jaar in de zomermaanden meer dan 50.000 fietsen per maand verwelkomd.
14) Is het aanmelden van een treinreis zonder fiets ook verplicht?
Nee, aanmelden voor je treinreis is niet verplicht, wel aanbevolen. Zo wordt onze druktevoorspelling beter en help je andere reizigers.
15) Geldt dit ook bij andere spoorvervoerders?
Voor reizigers die een fietsticket kopen bij een andere vervoerder geldt dat ze voor het gedeelte van de reis op een NS traject een reservering kunnen maken via Treinwijzer in de NS app of via NS.nl.
16) Hoe reserveert een reiziger zonder smartphone op het station een fietsreservering?
Reserveren is ook mogelijk via onze Klantenservice (lokaal tarief) of aan de balie op het station.
17) Conducteurs hoeven op dit moment geen servicerondes te maken in de trein. Wordt er dan wel gecontroleerd op reserveringen?
Er kan wel degelijk gecontroleerd worden in de trein. Door de coronacrisis mogen conducteurs zelf inschatten wanneer het nodig en verantwoord is. Daarnaast vindt de pilot plaats in de zomer, dan is een groot deel van Nederland gevaccineerd.
5) In elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar? Gaan alle treinen waar officieel per treinstel maar 2 fietsplekken zijn dan met dubbele stellen rijden? Gaat dan om ICM en sprinters als SNG en FLIRT + SLT-4's waar al een toilet is ingebouwd.
10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel?
16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?
5) In elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar? Gaan alle treinen waar officieel per treinstel maar 2 fietsplekken zijn dan met dubbele stellen rijden? Gaat dan om ICM en sprinters als SNG en FLIRT + SLT-4's waar al een toilet is ingebouwd.
De plannen voor de proef worden op dit moment voorgelegd aan de reizigersorganisaties. Deze tekst is wat we tot nu toe weten en over de dienstregeling dan is nog niks bekend. Voor nu mag ik er dus alleen maar vanuit gaat dat dit zo is, omdat dit zo beschreven staat. Maar dat is een aanname.
10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel?
Dat is een goede vraag! Vermoedelijk zijn dit niet heel veel reizigers en kunnen ze wellicht door de balie laten reserveren en de reservering daar uit laten printen.
16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?
Een infozuil is geen klantenservicekanaal, dus helaas niet. Dit kan gelukkig ook op andere manieren dan bellen.
10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel?
Dat is een goede vraag! Vermoedelijk zijn dit niet heel veel reizigers en kunnen ze wellicht door de balie laten reserveren en de reservering daar uit laten printen.
Waarbij er natuurlijk veel meer stations zijn zonder balie dan met. Je zou dan alleen terug kunnen reizen vanaf een station waar wel een balie is. En als je onderweg een overstap mist door vertraging of uitval heb je niet voor het uitkiezen of dat op een station met balie is.
En op deze manier zullen het vermoedelijk inderdaad weinig reizigers worden, want deze potientiele reiziger met fiets en zonder smartphone heeft haar mogelijke plannen om met de fiets weg te gaan intussen maar ver weg in de koelkast gezet.
16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?
Een infozuil is geen klantenservicekanaal, dus helaas niet. Dit kan gelukkig ook op andere manieren dan bellen.
Degenen die via de klantenservice reserveren omdat ze geen smartphone hebben kunnen niet even twitteren of chatten.
Mits gekoppeld aan strikte controle en handhaving ben ik niet tegen verplicht reserveren van een fietsplaats. Als de kaartjes strikt gereguleerd worden, dus alleen een kaartje met reservering, dan lijkt me dat op zich een verbetering. Het is natuurlijk meteen ontmoedigingsbeleid om zelfs maar te overwegen om je fiets een keer mee te nemen voor een dagje weg. Zeker als je er niet zeker van bent op welk tijdstip je wilt terugreizen.
Het huidige aanmelden is voor zowel een wassen neus als een nachtmerrie.
De enige manier waarop dit een beetje zou kunnen werken is door het strikt onmogelijk te maken om zonder reservering een fietskaartje te kopen. Dan nog zullen er handige Harry’s zijn die gewoon voor een ander tijdstip reserveren en brutaalweg de trein nemen die volgeboekt was.
Och ja, deze zin alleen al:
- Reizigers die een fietsticket kopen in de kaartverkoopautomaat worden in en/of op de automaat voor hun verplichte reservering verwezen naar Treinwijzer en klantenservice, waar ze zoals eerder vermeld desgewenst anoniem kunnen reserveren.
Ik wil dat wel eens in zijn werk zien, net als een bord bij een lunchroom hier
“Lieve allemaal, we hebben jullie enorm gemist! Bel, app of mail ons gerust helemaal suf, maar 'reserveren’ aan de deur mag ook hoor”
En dan kan je bij drukte kiezen voor take-out of wachten op een plekje.
Een andere reden dat dit reserveringssysteem zou kunnen falen is de hele reden waarom het ingevoerd moet worden. Er zijn, zeker op bepaalde trajecten, gewoon te weinig fietsplekken voor iedereen die een fiets mee wil nemen en dat zal niet meer worden. Op zich zijn de regels duidelijk, zijn de fietsplekken allemaal bezet dan mag je niet mee en is het wachten op de volgende trein. En toch zetten veel mensen hun fiets dan ergens in de trein, waar die dan overlast veroorzaak, vaak met als excuus “ja dan moet NS maar zorgen voor genoeg plek voor fietsen". Vergelijkbaar met mensen die bij drukte 1e klas gaan zitten “ja dan moet NS maar zorgen voor genoeg plek c.q. langere treinen".
En dan zouden nu opeens al die mensen, die willens en wetens hun fiets mee de trein in nemen ook al zijn alle fietsplekken vol, netjes gaan reserveren en als er volgens dat reserveringssysteem geen fietsplekken meer zijn, ook weer netjes een andere trein nemen? Ik geloof dat niet. Misschien een deel wel, maar ook een deel niet, die zullen denk ik nog steeds zonder reservering de trein in gaan. En misschien nog een ander deel gaat gewoon niet meer of zoekt een andere oplossing. Zijn dan minder fietsen, maar ook minder betalende reizigers, die NS wel zou willen hebben. Want leuk hoor die reclames “als het weer kan”.